Ethiopia profile - Media

Published

Imprisoned journalists were freed and previously banned media were allowed to operate under reforms championed by Prime Minister Abiy Ahmed when he took office in 2018.

Among them were diaspora-based satellite TV stations ESAT and Oromo Media Network (OMN).

But by late 2020, amid inter-ethnic conflicts and fighting in the northern Tigray region, newly-recovered media freedoms were "hanging by a thread", Reporters Without Borders (RSF) said.

RSF said there had been no significant improvements to harsh media laws, which had been supplemented by a "vaguely-worded" law on hate speech and disinformation.

Although the state controls most broadcasting outlets, there is a handful of private TV and radio stations.

Radio is an important medium, reaching rural areas where most Ethiopians live.

Press circulation is largely confined to the literate urban elite.

Around 20% of Ethiopians are internet users.

Online restrictions were rolled back after Abiy Ahmed took office in 2018, and the authorities lifted the blocking of hundreds of mainly opposition websites.

Social media platforms and messaging apps have been blocked intermittently, says Freedom House.

Press

  • Addis Zemen - state-owned daily
  • Ethiopian Herald - state-owned English-language daily
  • The Daily Monitor - private, English-language
  • Addis Admass - private, Amharic-language weekly
  • The Reporter - private, English-language web pages
  • Capital - English-language, business weekly
  • Addis Fortune - English-language business weekly

Television

Radio

  • Radio Ethiopia - state-owned, operates National Service and regional stations
  • Voice of Tigray Revolution - Tigray Regional State government radio
  • Radio Fana - founded in 1994 by ruling party
  • Sheger FM - private, Addis Ababa
  • Zami Radio - private, Addis Ababa

News agencies/internet

Around the BBC

Related Topics