BBCPersian.com
  •    راهنما
تاجيکستان
پشتو
عربی
آذری
روسی
اردو
 
به روز شده:
 
اين صفحه را برای دوستان خود بفرستيد   صفحه بدون عکس
خوردن صبحانه 'نوجوان ها را لاغر نگاه می دارد'
 
سیریال cereal
صبحانه ای سالم خیلی خوب است اما خوردن هر چیزی بهتر از خالی نگاه داشتن شکم است
نوجوانانی که مراقب وزن بدن و اندام خود هستند ممکن است تصور کنند حذف صبحانه به کاهش وزن کمک می کند، اما تحقیقاتی در آمریکا حاکی از آن است که عکس این موضوع ممکن است صادق باشد.

در مطالعه ای پنج ساله به روی بیش از دو هزار نوجوان، آنهایی که از خوردن صبحانه پرهیز کرده بودند به طور متوسط وزن بدنشان پنج پوند (دو کیلو و 300 گرم) بیش از کسانی بود که صبحانه را حذف نکرده بودند.

این درحالی است که کسانی که صبحانه می خوردند مجموعا در طول روز کالری بیشتری مصرف کرده بودند.

اما مطالعه ای که نتایج آن در نشریه "طب اطفال" (Pediatrics) چاپ شده دریافت که احتمال آنکه این گروه (اهل خوردن صبحانه) فعال تر باشند خیلی بیشتر است.

تحقیقات دانشگاه مینه سوتا بر وزن مجموعه فزاینده ای از شواهد، دایر بر اینکه کسانی که صبحانه می خورند - چه جوان چه پیر - لاغرتر از کسانی هستند که از آن پرهیز می کنند، می افزاید.

مارک پریرا، سرپرست این تحقیقات، گفت: "ممکن است در نگاه اول با برداشت شهودی انسان متغایر به نظر برسد. اما هرچند این گروه کالری بیشتری مصرف می کنند، اما برای سوزاندن آنها بیشتر فعالیت کردند، و این احتمالا به خاطر این است که کسانی که صبحانه می خوردند دیگر آنقدر احساس بی حالی نمی کنند."

"هرچند بهترین حالت این است که چیز سالمی بخورید، اما شواهد به نفع خوردن صبحانه، حالا هر چه می خواهد باشد، بر نخوردن آن سنگینی می کند."

ضد و نقیض

حدود 25 درصد از افراد گروه مورد مطالعه اغلب از خوردن صبحانه پرهیز می کرد، و این مساله به خصوص در میان زنان نوجوان چشمگیر بود.

آقای پریرا گفت: "این مساله فقط مختص دخترها نیست، اما مسلما در میان این گروه مشکل بزرگتری است."

"آنها از صبحانه می زنند چون نگرانند وزنشان بالا برود - و تناقض آمیز است که کسانی که نگران نیستند و صبح غذا می خورند همان کسانی هستند که وزنشان را پایین تر نگاه می دارند."

تم فرای، رئیس بنیاد رشد کودک در "مجمع ملی بحث درباره اضافه وزن" گفت که این یافته ها نشان می دهد چقدر مهم است یک پیام روشن و عاری از تناقض به جوانان داده شود.

وی گفت: "مشکل واقعی فراوانی و تکثر توصیه هایی است که در مورد چاقی می شود. لازم است ابهامی باقی نگذاریم که خوردن غذا سر وقت و به طور منظم حیاتی است - و اینکه یک صبحانه درست خیلی لازم است."

"اگر شما روز را با خوردن غذایی خوب شروع کنید، بیشتر احساس سرزندگی می کنید، انرژی بیشتری برای حرکت و فعالیت دارید و این یعنی اینکه انرژی بیشتری می سوزانید."

نوجوانان تنها کسانی نیستند که احتمالا از خوردن صبحانه بهره مند خواهند شد.

در مطالعه ای بر حدود هفت هزار فرد میانسال در نورفوک، تیمی از دانشگاه کمبریج دریافت که کسانی که بیشترین صبحانه را خوردند کمترین اضافه وزن را داشتند.

 
 
شکم اضافه وزن
کشف 'ارتباط' بین شکم بزرگ و بیماری قلبی
 
 
بارداری سلامت و بهداشت
هشدار به مادران درباره تغییر وزن بدن
 
 
مطالب مرتبط
حذف صبحانه برابر با زندگی ناسالم؟
05 سپتامبر, 2003 | دانش و فن
حذف صبحانه برابر با زندگی ناسالم؟
گرينويچ 30/07/2003 | دانش و فن
صبحانه 'مهم ترين وعده غذايی' روز
گرينويچ 08/03/2003 | دانش و فن
بلوغ، انقلابی در رشد شخصیت
29 نوامبر، 2006 | دانش و فن
اخبار روز
 
 
اين صفحه را برای دوستان خود بفرستيد   صفحه بدون عکس
 
 
   
 
BBC Copyright Logo بالا ^^
 
  صفحه نخست|جهان|ايران |افغانستان |تاجيکستان |ورزش |دانش و فن |اقتصاد و بازرگانی |فرهنگ و هنر |ویدیو
روز هفتم |نگاه ژرف |صدای شما |آموزش انگليسی
 
  BBC News >>|BBC Sport >>|BBC Weather >>|BBC World Service >>|BBC Languages >>
 
  راهنما | تماس با ما | اخبار و اطلاعات به زبانهای ديگر | نحوه استفاده از اطلاعات شخصی کاربران