|
'کمبود گسترده ويتامين دی در ميان زنان باردار در ايران' | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
يک مطالعه پزشکی که بر گروهی از زنان باردار در تهران انجام شده می تواند نشانه کمبود گسترده ويتامين دی در ميان زنان باردار و نوزادان در ايران باشد. بر اساس اين گزارش از هر سه زن باردار در ايران دو زن دچار کمبود ويتامين دی هستند. ويتامين دی در بدن برای جذب کلسيم ضروری است. نشريه "بارداری و زايمان" که در انگلستان منتشر می شود در شماره ۱۲ فوريه ۲۰۰۷ نتايج تحقيق يک گروه شش نفره از محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران را به چاپ رسانده که نشان می دهد ۸/۶۶ (شصت و شش مميز هشت دهم) درصد از زنان باردار گروه مورد مطالعه دچار کمبود ويتامين دی هستند. این تحقیق به روی 552 زن باردار که به بیمارستان های آموزشی دانشگاه تهران مراجعه کرده بودند و در سال 2002 انجام شد اما نتایج آن به تازگی منتشر شده است. علاوه بر اين، آزمايش خون بند ناف نوزادانی که از مادران دچار کمبود ويتامين دی به دنيا میآيند نيز نشان دهنده کمبود ۹۳ درصدی به اين ويتامين است. چنانکه در گزارش جديد آمده ميزان ويتامين دی موجود در خون مادران نشان دهنده وضعيت تعادلی کلسيم در بدن آنها و سپس در بدن نوزادانشان است. به اين ترتيب کاهش ويتامين دی در بدن مادران به نقائصی نظير نرمی استخوانها در نوزادان میانجامد. نشانه وجود اين نوع عارضه استخوانی در نوزادان از طريق افزايش مقدار نوعی آنزيم به نام آلکالين فسفاتاز و هورمون پاراتيروئيد (پاراتورمون) در خون مشخص میشود. بنابر نتايج اين تحقيق نوزادانی که از مادران دچار کمبود ويتامين دی به دنيا آمدهاند به وضوح دارای پهنای بيشتری در ناحيه ملاج هستند. گرچه اين ناحيه از استخوان سر تا دومين سال تولد نوزاد به مرور سختتر میشود اما تحقيقات مختلف نشان داده است نوزادان مادرانی که از ميزان کافی ويتامين دی برخوردارند قسمتهای نرم استخوان جمجمه آنها کمتر است. پژوهشگرانی که اين تحقيق را انجام دادهاند به کمبود قابل توجه ميزان ويتامين دی در ميان زنان باردار ايرانی اشاره میکنند و برای پيشگيری از عوارض اين کمبود بر نوزادان تنها استفاده از مکملهای حاوی ويتامين دی را برای زنان باردار ايرانی توصيه کردهاند. آنها نوشتند: "ما نتیجه گرفته ایم که کمبود ویتامین دی در بسیاری از مادران و نوزدان وجود دارد که البته با توجه به مصرف ناکافی ویتامین دی و کلسیم انتظار آن می رفت. به همین دلیل مکمل های ویتامین دی می تواند نقشی مهم در کاهش خطر پیچیدگی های متعاقب برای زنان باردار داشته باشد." از نقطه نظر پزشکی آنچه به عنوان ويتامين دی شناخته میشود در واقع ويتامين نيست زيرا مواد پيش نياز توليد اين ويتامين در بدن انسان وجود ندارد. آنچه موجب توليد اين ويتامين میشود تابش نور خورشيد بر پوست بدن است. مصرف کلسيم بدن در دوران بارداری و نيز زندگی در شرايط دور از نور خورشيد منجر به کاهش مقدار ويتامين دی در بدن میشود. |
مطالب مرتبط احتمال تاثير مثبت ويتامين 'بی 3' بر بيماری ام اس24 سپتامبر، 2006 | دانش و فن ويتامين دی 'از خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده می کاهد'17 سپتامبر، 2006 | دانش و فن 'ويتامين D خطر ابتلای به سرطان را کاهش می دهد'28 دسامبر، 2005 | دانش و فن ويتامين ث 'به مقابله با سرطان کمک می کند'14 سپتامبر، 2005 | دانش و فن ترديد دانشمندان درباره علل فرآيند پيری18 ژوئيه، 2005 | دانش و فن ويتامين ای 'از قلب محافظت نمی کند'06 ژوئيه، 2005 | دانش و فن محصول برنج حاوی ويتامين 'آ' 28 مارس، 2005 | دانش و فن هشدار نسبت به خطرات جانی مصرف زياد 'ويتامين ای'11 نوامبر، 2004 | دانش و فن | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||