BBC HomepageBBC NewsBBC SportBBC World Service

 بهداشت 
روغن ماهی
به بيماران سرطان
کمک می کند
 فضا 
حمايت رئيس
آژانس فضايی اروپا
از ناسا



مريخ
'هرگز مثل
زمين نبوده است'

اوج گرمای زمين


اوج گرمای زمين

پيدايش ويروسهای تازه در اينترنت
<br>
<br>


پيدايش ويروسهای تازه در اينترنت

 
:خبرهای روز
 
مايکروسافت 'گپستان ها' را مسدود می کند

پوسته يخی قطب شمال دو نيم شد

فضاپيمای گاليله نابود شد

عينک های دوربين دار برای عکس های فوری

خطر انقراض شير رو به افزايش است

وحشت در آمريکا: ايزابل نزديک می شود

بررسی آثار اجتماعی ايدز در آفريقا

حالت خواب راز شخصيت انسان را برملا می کند

آمادگی چين برای اعزام فضانورد

ارقام يونانی ريشه مصری دارد

مرکز مطالعات ايدز در کابل

ورزش از سرطان سينه جلوگيری می کند

کمبود شديد منابع مالی مناطق حفاظت شده

هابل آناتومی کهکشانی را مطالعه می کند

'پدر بمب هيدروژنی' درگذشت

 
صفحه نخست > دانش و فن 

گرينويچ 15:50 - 30/07/2003
 
حذف صبحانه برابر با زندگی ناسالم؟

حذف صبحانه از نشانه های زندگی ناسالم تلقی شد
حذف صبحانه از نشانه های زندگی ناسالم تلقی شد
 
هميشه گفته شده است که صبحانه مهم ترين وعده غذای روزانه است.

اکنون پژوهشگران می گويند که اهميت صبحانه حتی می تواند از آنچه تاکنون تصور می رفت بيشتر باشد زيرا معلوم شده است کسانی که صبحانه را از رژيم غذايی خود حذف می کنند در مجموع زندگی ناسالم تری دارند.

برخی صبحانه را برای جلوگيری از عقب ماندن از کارهای روزمره و برخی نيز برای کاهش وزن حذف می کنند.

اما پژوهشگران فنلاندی می گويند کسانی که صبحانه نمی خورند معمولا بيشتر سيگار می کشند و الکل می نوشند و کمتر از ديگران ورزش می کنند.

به علاوه کسانی که صبحانه نمی خورند احتمالا چاق تر هستند، که می تواند ناشی از اين واقعيت باشد که آنها برای جبران کمبود انرژی در طول روز تنقلات بيشتری مصرف می کنند.

همچنين احتمال آنکه سطح تحصيلات بالايی داشته باشند کمتر است و در نتيجه يافتن شغل را دشوارتر می يابند.

الگوهای تغذيه

پژوهشگران در جريان اين مطالعه از 5500 جوان و والدين آنها پرسيدند آيا صبحانه می خورند و اگر بله هرچند روز يک بار.

همچنين از آنها درباره ميزان تحصيلات، وزن و عادات مصرف نوشيدنی ها سوال شد.

تحقيقات نشان داد در خانواده هايی که پدر و مادر صبحانه را حذف می کنند فرزندان نيز معمولا چنين می کنند.

دکتر ان کسکی- راکونن، که سرپرستی اين تحقيقات را در دانشگاه هلسينگی هدايت کرده است به يک روزنامه فنلاندی گفت: "فرزندان کسانی که صبحانه نمی خورند به احتمال زياد از پدر و مادر تبعيت می کنند."

"در اوايل و اواسط دوره بلوغ، الگوهای نامنظم غذايی ارتباط تناتنگی با عاداتی مانند کشيدن سيگار و ماريجوانا و مصرف الکل که سلامتی را به خطر می اندازد دارد."

وی افزود: "در اين مطالعه کشيدن سيگار، ورزش نادر، سطح پايين تحصيلات، مصرف زياد الکل و وزن بالا همگی به حذف صبحانه در بزرگسالان و افراد درحال بلوغ مربوط بود. يافته ها نشان داد که اين ارتباط در تمام طول بزرگسالی دوام خواهد داشت."

به گفته وی افرادی که صبحانه را حذف می کنند کمتر از کسانی که صبحانه می خورند به سلامتی خود اهميت می دهند.

اماندا واين از اتحاديه رژيم غذايی بريتانيا در گفتگويی با بی بی سی اين تحقيقات را جالب خواند.

اما وی افزود: "محض اين که برخی افرادی که صبحانه را حذف می کنند دارای ساير عادات نامطلوب بهداشتی نيز هستند، بدان معنی نيست که يکی به ديگری منجر می شود."

"صبحانه يکی از مهم ترين وعده غذاهای روزانه است، چون سطح انرژی بدن را اول صبح تجديد می کند."

"مطالعه دانش آموزان نشان داده است که خوردن صبحانه ميزان تمرکز در طول مدت صبح را بالا می برد."

او همچنين گفت که افرادی که سعی دارند وزن کم کنند اگر صبحانه بخورند موفق تر خواهند بود.

او افزود: "افرادی که صبحانه را حذف می کنند معمولا قبل از ظهر تنقلاتی که معمولا ناسالم است می خورند."

نتيجه پژوهش های اخير در نشريه اروپايی "تحقيقات کلينکی" چاپ شده است.
 
    صفحه نخست
    ايران
    خبرهای منطقه
    اقتصاد و بازرگانی
  دانش و فن
    فرهنگ و هنر
    سخنگاه
    آموزش انگليسی
 
  بشنويد
    برنامه های راديو
    شيوه شنيدن
  تازه ترين خبرها
  بامدادی
  نيمروزی
  آسيای ميانه
  شامگاهی
  مجله روز
  شب هفتم
  روز هفتم
 
  اطلاعات بيشتر
  درباره ما
  تماس با ما
 
 
 
سايتهای ديگر بی بی سی
 
بخش فارسی راديو بی بی سی
  persian@bbc.co.uk

اخبار و اطلاعات به زبانهای ديگر

بالا ^^ Copyright BBC
  صفحه نخست | خبرهای منطقه | اقتصاد و بازرگانی
 دانش و فن | فرهنگ و هنر |  سخنگاه |  آموزش انگليسی
 برنامه های راديو | شيوه شنيدن | درباره ما | تماس با ما