چای حاوی مواد شيميايی است که به مبارزه با عفونت کمک می کند
پژوهشگران می گويند نوشيدن چای می تواند سيستم دفاعی بدن را برای مقابله با عفونت و حتی احتمالا سرطان تحريک کند.
چای حاوی مواد خاص شيميايی است که همچنين در برخی باکتری ها، سلول های سرطانی، انگل ها و قارچ ها يافت می شود.
چون اين مواد در چای وجود دارد، بدن در معرض آنها قرار می گيرد و به اين ترتيب می تواند زمانی که اين مواد به عنوان بخشی از يک بيماری وارد بدن شد در مقابل آنها از خود دفاع کند.
فوايد بالقوه چای برای سلامتی سال ها شناخته شده و عمدتا بر فعاليت های ضداکسيد آن متمرکز بوده است.
پژوهشگران
اين مواد شيميايی آنتی ژن های آلکايلامين نام دارند.
پژوهشگران آمريکايی تاثير آنتی ژن ها بر سلول های "گاما-دلتای تی" در سيستم دفاعی بدن، که در خط مقدم مبارزه با عفونت قرار دارند را مورد مطالعه قرار دادند.
اين سلول ها در معرض نوعی آنتی ژن آلکايلامين قرار داده شدند و سپس در معرض باکتری قرار گرفتند تا عفونت ايجاد شود.
آن دسته از سلول هايی که در معرض آنتی ژن ها قرار گرفته بودند، با تکثير شديد و ترشح مواد خاص شيميايی برای مقابله با بيماری، در برابر باکتری مقاومت نشان دادند.
اما سلول هايی که قبلا در معرض آنتی ژن آلکايلامين قرار نگرفته بودند واکنش چشمگيری به عفونت آزمايشی نشان ندادند.
چای در مقابل قهوه
محققان دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون و دانشگاه نيوهمشاير در دورهام، سپس به مطالعه اين مساله پرداختند که آيا اين نتايج در کسانی که چای می نوشند نيز تکرار می شود يا نه.
آنها از داوطلبان خواستند برای چهار هفته، روزانه پنج فنجان کوچک چای سياه يا قهوه بنوشند.
چای سبز يا سياه حاوی آنتی ژن آلکايلامين است اما قهوه فاقد آن است.
پس از دو هفته، سلول های گاما- دلتای تی افرادی که چای نوشيده بودند در توليد مواد شيميايی خاص که به مبارزه با بيماری ها کمک می کند بهتر عمل کرد، درحالی که در مورد کسانی که قهوه می نوشيدند چنين نبود.
محققان می گويند اين مساله نشان می دهد که نوشيدن چای علاوه بر ساير فوايد شناخته شده آن برای سلامتی می تواند محرک واکنش قوی سيستم دفاعی بدن باشد.
دکتر "اما نايت"، يک مامور اطلاعات علمی در موسسه تحقيقات سرطان بريتانيا به بی بی سی گفت: "فوايد بالقوه چای برای سلامتی سال ها ادامه داشته و عمدتا بر فعاليت های ضداکسيد آن متمرکز بوده است."
وی افزود: "اين مطالعه نشان می دهد که نوشيدنی محبوب بريتانيا می تواند فايد ناشناخته ديگری برای سلامتی داشته باشد."
به گفته وی جالب اينجاست که برخی از سرطان نيز حاوی آلکايلامين هستند که اين احتمال را افزايش می دهد که نوشيدن چای به سيستم دفاعی بدن برای مبارزه با سرطان نيز کمک کند.
البته وی تاکيد کرد که اين ارتباط هنوز محکم نيست و نيازمند پژوهش های بيشتر است.
نتيجه اين تحقيقات در نشريه "اقدامات آکادمی ملی علوم" چاپ شده است.