|
'هشدار' برای افزایش تعداد دختران در دانشگاهها
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مرکز پژوهش های مجلس ایران در بررسی شاخص های حوزه زنان و آموزش دختران در ایران در دهه گذشته اعلام کرده افزایش تعداد پذیرفته
شدگان دختر در مراکز دانشگاهی مدیران و دست اندرکاران امور را "نگران" کرده است.
در این بررسی که در سایت رسمی مجلس ایران منتشر شده، نسبت به احتمال برهم خوردن تعادل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بین زنان و مردان جامعه هشدار داده شده و آمده است، این امر بر خانواده ها هم تاثیر مخرب خواهد گذاشت. تهیه کنندگان این گزارش همچنین خواستار یافتن راه حل برای مواجهه با مشکلات ناشی از به هم خوردن این تعادل و حضور بیشتر زنان در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی شدند. بر اساس آماری که در این گزارش مطرح شده، تعداد پذیرفته شدگان دختر در کنکور دانشگاهها از 32 درصد به 65 درصد رسیده است. الهه کولایی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ششم، استاد دانشگاه و فعال زنان، عضو شورای مرکزی حزب مشارکت در این باره به بخش فارسی بی بی سی می گوید، تعداد دختران در دانشگاهها از نیمه دهه 70 روند صعودی داشته و از همان زمان هم بحث بر انگیز بوده است. خانم کولایی می گوید در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی، از تلاش ها برای اعمال سیاست های ممانعت از این افزایش، مبارزه شد اما بعد از دوران اصلاحات این تلاش ها بار دیگر مورد توجه قرار گرفتند.
این نماینده مجلس ششم ایران، عوامل مختلفی را در افزایش تعداد دختران در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی موثر می داند که افزایش تلاش آنها از آن جمله است. خانم کولایی می گوید برای دختران ایرانی ورود به دانشگاه تبدیل به اهرمی برای ابراز هویت شده و آنها باور دارند که با ورود به دانشگاه امکان دفاع از حقوق خود را پیدا می کنند. الهه کولایی شیوه نگرش به موضوع افزایش تعداد دختران در دانشگاهها و اعمال برخی سهمیه بندی های جنسیتی را سطحی می داند و می گوید، اگر تعداد پذیرفته شدگان دختر بیشتر است به این دلیل است که تعداد آنها در بین داوطلبان هم به همین نسبت بیشتر است. این نماینده پیشین مجلس ایران، با ذکر این نکته که افزایش تعداد دختران در دانشگاهها پدیده مثبتی است می گوید، کسانی هستند که می خواهند خانم ها را برای شوهر داری و بچه داری به خانه ها بازگرداند در صورتیکه باید علل و ریشه های پدیده رشد آمار خانم ها در مراکز آموزش عالی بررسی شود. وی در بیان جزئیات این موضوع می گوید مثلا دلایلی وجود دارد مانند اینکه دانشگاه به طور کلی رابطه خود را با اشتغال و مزایای اقتصادی و اجتماعی از دست داده است و از آنجاییکه پسر ها آن منزلت اقتصادی را که به دنبالش هستند با ورود به دانشگاه و فارغ التحصیلی به دست نمی آورند تمایلی برای ورود به دانشگاه ندارند. به گفته خانم کولایی، دایر شدن رشته های کار و دانش در دوره آموزش متوسطه که بیشتر پسران را جذب می کند هم در کاهش تمایل پسرها برای ورود به دانشگاهها موثر است. خانم کولایی می گوید به جای این نگرش که زنان باید به نقش های خانگی خود و احتمالا رفع نیازهای دیگر زنان برگردند و جدا سازی و ارایه طرح هایی در جهت این نوع نگرش باید این موضوع را از زوایای مختلف بررسی و تحلیل کرد. باید رسیدگی شود به اینکه چرا تمایل پسر ها برای ورود به دانشگاهها کمتر شده . رفعت بیات، نماینده اصولگرای مردم زنجان و عضو فراکسیون زنان مجلس ایران نیز با تفکری که در این گزارش مطرح شده موافق نیست و به بی بی سی فارسی می گوید، این افزایش نشانگر رشد، استعداد و میزان مشارکت آنها در جامعه و موید تفکر آیت الله خمینی درباره لزوم میزان مشارکت خانم ها در جامعه است. به گفته خانم بیات، وقتی در پاریس از آیت الله خمینی سوال شد آیا این که شنیده شده اگر زمام حکومت را به دست گیرد خانم ها خانه نشین شده و در دانشگاهها بین دختر ها و پسرها پرده می کشند، صحیح است یا خیر، آیت الله خمینی ضمن نفی این اظهارات گفت در جمهوری اسلامی، با حفظ شعائر اسلامی، خانم ها فرصت بیشتری برای مشارکت خواهند یافت به ویژه اینکه تا قبل ازاین خانم های محجبه این فرصت را نداشتند.
او معتقد است این افزایش را باید درست مدیریت کرد نه اینکه با مطرح کردن مسائلی چون سهمیه بندی جنسیتی توان علمی را تضعیف و صورت مسئله را پاک کرد. کسانی که با این تفکر و اعمال برنامه هایی چون سهمیه بندی جنسیتی برای ایجاد"تعادل" در ورودی دانشگاهها موافقند، می گویند، اگر تعداد خانم های تحصیل کرده نسبت به آقایان بیشتر شود مشکلات اجتماعی زیادی به همراه خواهد داشت که کاهش تعداد ازدواج ها هم از آن جمله است. افرادی که با تفکر و نتیجه گیری این پژوهش مرکز پژوهش های مجلس ایران موافقند می گویند، وقتی پسری بدون تحصیلات دانشگاهی به خواستگاری دختری که دانشگاه رفته برود، به دلیل نا همگونی تحصیلی، عروسی سر نمی گیرد. در باره اشتغال هم وقتی در مشاغل مختلف نیاز به مدارک ومدارج تحصیلی باشد و خانم ها بیش از آقایان واجد شرایط باشند، آقایان بی کار می مانند که البته بر عکس آن هم صادق است. برای اینکه هیچ کدام از این کفه ها از دیگری سنگین تر نشود و اعتدال بر قرار شود باید این مقوله را درست مدیریت کرد. در ارزیابی جوامع، آمار تحصیلات دانشگاهی خانم ها از شاخص هایی است که همواره مورد توجه و مطالعه است پس کاهش این آمار هم به خودی خود مشکلات دیگری ایجاد خواهد کرد. آیا شما با تفکری که در پژوهش سازمان پژوهش های مجلس ایران مطرح شده و لزوم پیدا کردن راهکار برای مقابله با افزایش تعداد دختران در دانشگاهها موافقید؟ این افزایش چه پیامدهایی خواهد داشت؟ به نظر شما میزان مشارکت زنان و دختران بعد از انقلاب اسلامی در ایران بیشتر شده یا کمتر؟ اگر طرفدار لزوم افزایش تعداد دختران در مراکز آموزش عالی هستید دلایل خود را مطرح کنید.
اگر این آمارها دقیق باشد جای خوشحالی دارد .همه ما از مرد و زن در دامان مادران پرورده شده ایم .افزایش دانش و آگاهی مادران فردا یعنی تربیت آگاهانه تر نسل آینده .این به آن معنی نیست که رسالت زن فقط تربیت فرزند است اما در این شرایط جامعه که نیاز به تحولی اساسی در تربیت و انسان سازی داریم این رسالت بر دوش مادران است .از جهت دیگر حضور فعالتر زنان در مدیریت جامعه و تصدی امور مختلف آن باعث می گردد با تفکری که هدفش محدود و محصور کردن زن در درون خانه است مقابله گردد .برای کسانیکه این رشد فعالیت زنان را با هشدار و ابراز نگرانی دیده اند متاسفم و بیش! تر از آن برای دختران و زنان آنان. قادری - آلمان اش تحقیقی هم در مورد نسبت جنسیتی مهاجران ایرانی هم منتشر می شد. شاید به نتیجه گیری بهتر کمک می کرد. کامران - تهران همه جای کشور پر از دزدان و قاچاقچیان شده است ولی دولت هشدار نمی دهد ولی به افزایش تعداد دانشجویان دختر هشدار میدهند. این امر ماهیت رژیم را مشخص میکند. کاظمی - اهواز در این مملکت تا آنجا که ممکن بوده به زنان و به خصوص دختران ظلم شده فکر می کنم این عمل در آخرین حد ظلم جنسیتی است چون پسران به هر دلیل تمایلی به درس خواندن ندارد اما چون نژاد برترند باید دختران مجازات شوند و سهمیه بندی انجام شود؟؟؟؟ واقعا این مملکت با این افکار عقب افتاده و این رییس جهمهور نخبه ؟؟؟؟ تا کجا می تواند دوام آورد. امیدوارم راهی پیدا شود تا به داد این مملکت برسیم. طاهره - کرج به نظر من بجای مقابله با اين مسئله جمهوری اسلامی بايد ريشه يابی کند که چرا گرايش پسر ها به تحصيل کمتر شده چه موانعی در راه موجوده که کمتر دنبال ادامه تحصيل می روند. بهزاد - تهران به جای ای حرفها فکری به حال اشتغال تحصیلکرده های دانشگاهی بکنید و زمینه ورود آنها را به بازار کار فراهم آورید ( فارغ ) ازجنسیت. علی - کانادا همینکه تعداد کمی از خانمها در مورد این خبر اظهار نظر می کنند نشان دهنده این است که ثبت نام در دانشگاه بیانگر میزان مشارکت زنان در امور اجتماعی نیست متاسفانه هنوز خیلی مانده که زنان ایرانی در نقش اعضا مقتدر جامعه ظاهر شوند و نیازمند تغییرات فرهنگی زمانبر هستیم، من کاملا مغتقدم که جامعه ایران مرد سالار نیست بلکه مشکل اینجاست که زنان نمی خواهند نقش به عهده بگیرند و همیشه منتظرند که آقایان بگویند: اول خانمها. دانیال - ناظم با سلام و عرض ادب. با نظرنمایندگان مجلس و دیگر دوستان موافقم اما باید در نظر داشت در جوامع غربی هم زن و هم مرد هر دو کار میکنند و چرخ زندگی را میچرخانند اما درایران فقط مرد نان اور خانه است. این بزرگترین امتیاز برای هرانسان هست که در در شرایط مساوی زندگی کنه. اما همین هم در کشورهای غربی حتی درسوئد که ادعای برابری جنسی داره جای بحث و گفتگو داره که در این مقال نمی گنجه. جامعه سنتی ایران احتیاج به تحول داره احتیاج به باز بینی در یک سری در رفتار سنن و قوانین داره که با دستور و تحکم انجام نمیشه. اینکه تهداد دختران و زنان تحصیلکرده تعادل اجتم! عی را به هم میزنه موافقم. دلیل کاملا عقلانی رو ذکر کردند اما چه میشه کرد. حتی اگر فرض را براین بگذاریم خانمها بعد از فارغ التحصیل شدن فورا شوهر میکنن نبایدزیادنگران بود چون یک مادر تحصیل کرده به مراتب بهتر از یگ مادر عامی و بی سواد میتونه امنیت و سلامت یه جامعه روبه پیشرفت چون ایران عزیز را تضمین کنه. ایران بدور از مسائل قومی و نژادی و مذهبی برای تحول در ساختارهای بنیادی جامعه احتیاج به مادرهای تحصبلکرده داره. باید سنتهای دست و پا گیر تعدیل یا حتی متحول کرد. من فمنیست نیستم اما اگر زنان ما نیاز به تحول دارند باید دست از الگو برداری غربی بردارند ! به فرزندان این مرز و بوم فرهنگی ب! شرا یط بومی را با کسب علم و مدارج معرفتی این هدف را ممکن کنند. علیرضا از سوئد این افزایش تعداد اجتماع وخانواده هارا بهم زده باعث عدم ازدواج وافزایش فحشا میگردد دلیل اش نبود کار برای دختران وباز افزایش نیاز به حمایت مردان شده وحرکت آزادی خواهی زنان را خدشه دار نموده است. جواد - اردبیل برخی نمایندگان مجلس هم میان پیامبران جرجیس را یافته اند. میان این همه مشکل قابل هشدار وبررسی در مجلس از قبیل تورم و مواد مخدر وکمبود امکانات اموزشی و پرورشی در مدارس. کمبود امکلانات بهداشتی ودرمانی وراه وتصادفات با قربانیان بیش از ۳۰ هزار نفری سالیانه... برای چیزی هشدار داده است که باعث افتخار حکومت ایران است. این همه خانم تحصیلکرده قابل احترامند. امیدواریم بیشتر شوند.اگر این هشدار این صورت عنوان میگردید که درصد قبولی پسران کاهش یافته است از اکاهی بیشتر انان خبر میداد. تنها خوبی این امار برای ترکیه بود که با درایت دولت انکشورراه را! برای اموزش بیشتر خانم ها با برداشتن لغو ممنوعیت تحصیلات بانوان با حجاب اسلامی هموار کرد . میگویند از کوزه همان برون تراود که در اوست.اگر این اقایان که مطمئناٌ تعداد انها درمجلس محدوداست در جهت سیاست های بستن دربهای دانشگاه بروی بانوان مسلمان فقط به جرم داشتن حجاب که در منطقه بود و نوعی تفکر طالبانیست کرواتی ان رامیتوان تفسیر نمود وبگویند تحصیلات خانم ها بد است که موفق نشدند. ولی من فکر نمیکنم که این تفکر غالب مجلس باشد. اگر عنوان کنید چرا درصد قبولی پسران کم است میتوان مطالبی ارئه نمود. اکبر - خرسی جای بسی خوشحالی است که بانوان ایران به این موفقیت نایل شده اند. اما جای نگرانی و تاسف است که دولت می خواهد جلو این موج ثیشرفت را سد کند و از آن بهره کشی سیاسی کند. البته این نگذانی دولت دلیل دارد و دلیلش هم در جهل حلاصه میشود. اعراب جاهل دختران را زنده بگور می کردند و دنباله روان جاهلیت می خواهند بانوان ایران را در خانه حبس کنند. خداوند به این جاهلین عقل سلیم عطا کند. خدایا، آدرا که عقل دادی چه ندادی؟ و آن را که عقل ندادی چه دادی؟ الف - فیلادلفیا گمان من وقتی در ایران همه به دنبال مدرک هستند این میتواند که انگیزه ای باشد تا دختران بتوانند از داشتن مدرک تحصیلی بهرهمند باشند اما حقیقت این است که تنها درصد ها تعیین کننده نیستند این تحصیلات به زنان ما این دانش را منتقل نمیکند که بتوانند به مزایایی بهتر در جامعه دست پیدا کنند چرا که مشکل واقعی این است که اصول اسلامی اجازه ورود زنان به نقشهای مهم را نمی دهد. بیشتر دختران تنها به دلیل پیدا کردن موقعیتی بهتر برای ازدواج ادامه تحصیل می دهند دلیل دیگر اینکه در ایران حداقل مدرک لیسانس است دلیل دیگر آمار بیشتر دختران نسبت به پسران است دلیل دیگر نا امیدی پسران از تحصیل است چرا که شما به راحتی حتی با داشتن مدرک لیسانس هم قادر به یافتن شغل نیستید. مطلب دیگر اینکه موقعیت کاری برای زنان راحت تر از مردان است حتی در مقاله ای در روزنامه دنیای اقتصاد خواندم که در بعضی از روزنامه ها آگهی کار برای استخدام راننده لودر خانم وجود دارد.به نظر من تا وقتی که در دانشگاه آزاد پذیرش دانشجو به منبع درآمد است تحصیل زنان یک تحول به حساب نمی آید چرا که چیز هایی که در دانشگاه تد! ریس میشود به بالارفتن سطح دانش جامعه کمک نمی کند. مهدی - کوالالامپور بنظر من این تلاشهاهرچندکاروتلاش زنهاراکندترمیکندولی بایدقبول کنیم که زمانه فرق کرده مخصوصادرخانواده های تحصیل کرده که فرقی درتحصیل بین پسر ودخترقائل نیستدوحاضرهستندوکمک می کنندمخصوصاتک فرزنددخترشان به سطوح عالی تحصلی دست یابد.اینهاازتعدادزیاددختران دردانشگاههاازاین می ترسندکه اینان مادران روشنفکرفردای ایران هستندوزیربارزو نخواهندرفت.با نظر سولمازجان هم موافقم . مهلقا - تهران این جای امیدواری برای کشور ایران است که تعداد پذیرفته شدگان مونث رو به افزایش است و نباید نگرانی ای در این زمینه داشت همه ما میدانیم که طبقه مونث در کشور ایران در چه شرایطی قرار دارد از هرگونه ازادی و شرکت در امور مملکت در تنگنا قرار دارد و سعی در ابراز کردن نظرات خفته خودشان دارند و تنها محیطی که می تونند تا حدودی خود و قدرتهای خود را نشان دهند همین دانشگاه هست از طرفی هیچ جای نگرانی نیست چرا که مردان بزرگ در دامن همین زنان با اندیشه رشد کرده اند زنان بنابر این با افزایش سطح علم طبقه اناث باید منتظر اینده خوبی برای ایران ب! د چرا که حمین طبقه هم می تونند به نحو احسن یک کشور را اداره کنند ولی این نظر که با افزایش سطح علمی سن ازدواج بالا خواهد رفت هم ممکن است از طرفی صحیح باشد ولی مطمئنا دوبازه به حالت نورمال خود بر خواهد گشت چون نمی توانند تا اخر عمر تنها زندگی کنند و منتظر بنشینند این حق انهاست که باید به ان برسند چون تلاش کرده اند مگر پسران از انها چه کم دارند که در خواب خرگوشی بسر می برند افزایش سطح علمی زنان در افزایش سطح علمی کشور بسیار مفید بوده و در کل باعث رشد کشور خواهد شد تمام دنیا در جهت رشد سطح علمی کشور و اندیشه های نهفته قدم برمی دارند ما برعکس. علی هاشمی متاسفانه معضلی است که آینده مملکت را در همه ابعاد عقب می اندازد و به زور نمی توان به پسران درس خواندن را تلقین کرد. در دوره پیش دانشگاهی دبیرستان های دخترانه رقابت وحشتناکی بین دختران برای ورود به دانشگاه است و متاسفانه اجازه عرض اندام از اقایان گرفته شده است. و در داخل دانشگاه هم تمام شاگرد اولها دختر هستند. باید قوانینی وضع کرد که اگر شخصی نتوانست بعد از فارغ التحصیلی کار کند هزینه تحصیل را بپردازد و دخترها هم بعد از یکبار قبول نشدن در کنکور تا ۲ سال حق شرکت در کنکور را نداشته باشند. فرخ - کرج به نظر من هیچ فرقی نمیکند.چه بهتر که خانم ها از سواد بیشتری برخوردار باشند چون بعث افزابش سطح علمی خانوانده و در نتیجه بچه های اینده خواهند شد !در مورد کار هم فکر میکنم دیگه در ایران شایسته سالاری بیشتر مد نظر میباشد !البته در بخش خصوصی و در این صورت چه بهتر که رقابت بیشتر باشد . مرتضی - تهران در قرنی که ارزش اقتصادی زن و مرد یکی شده ایران هم باید پا به پای دنیا پیش برود دختر ایرانی باید یاد بگیرد چگونه استقلال پیدا کند به قول سیمون دوبوار استقلال زن از کیف پولش شروع میشود بهترین راه هم تحصیل است تادیگر در جامعه شاهد زنان ضعیف و مردان زورگو نباشیم دیگر دوره زمانه ای نیست که بیوه زن در اجتماع یک تراژدی باشد آفرین به زنان ایرانی من بسیار خوشحال و مغرورم. بیتا - تهران موقعیکه این همه دانشگاهی حتی فارغ التحصیل هم بشن بیسواد هستند چه فایده ای داره که دختر باشن یا پسر ؟ دانشگاهی که فقط تئوری یاد میده هیچگونه تخصصی در جامعه وجود نخواهد داشت ! از یک مهندس کامپیوتر ایران که بلد نیست یک کامپیوتر اسمبل کنه چه انتظاری دارید ؟ البته نمونش مهندس کامپیوترش هست !! چرا که تو بازار کار این مدارک به درد نمی خوره چون کاربرد عملی نداره ! و یکی لازمه به اینا بگه این کارو بکن واقعا" تاسف آوره این همه هزینه میگیره این دانشگاه آزاد از این مردم بیچاره آخرش هم که به دانشجو یک مدرک درپیتی میده میگه برو خوش باش تو مهندسی که بیاد پوزشو بده. علی - تبریز من لیسانس هستم و هرگز به خودم اجازه نمیدم که با دختری فوق لیسانس یا بالاتر ازدواج کنم! به همین ترتیب نیز سایر پسرها مثلا دیپلم نیز گفته اند که با دختر بالاتر از دیپلم ازدواج نخواهند کرد! دلیلش نیز روشن است چون مردها دوست ندارند از زنشون پائین تر باشند که گه گاه تحقیر شوند!!!؟ هادی - قوچان دانشگاه به عرصه ای برای ابراز وجود دختران در جامعه تبدیل شده. به عبارت دیگردانشگاه تنها جایی است که به دختران " هویت" می دهد. این رویداد نشان دهنده این است که دختران تا قبل از دانشگاه از فضای حاکم بر محیط خانواده و محیط پیرامون خود ناراضیند و بنابراین بیش از پسران خود را ملزم به اخذ مدرک دانشگاهی می دانند. و البته مانند گذشته برخورد بخش نامه ای برای اعمال محدودیت راه حل مناسبی نخواهد بود. هادی - لار امیدوارام این نگرانی تا ابد برای همه آنهایی که نمی دانند محل تلاقی حقوق زنان و مردان کجا است ,باقی بماند. آسمانی دلیل این افزایش درصد دختران نسبت به پسران این واقعیت است که آقایان زودتر از خانمها از رویا پردازی فارغ میشوند.این نه دلیل نسبت هوشی میانگین بالاتر است نه نشانه فضای برابر فرصت ها در ج.ا.واقعیت این است که مردان که بیفایده بودن تحصیل فله ای را درک کردهاند دنبال کار ونان دراوردن هستند ودخترها که باید ازدواج کنند و یا به دنبال فرصت های احتمالا بهتر کار و ازدواج و شاید رقابت بین همسالان به ادامه تحصیل اهمیت میدهند. اما جامعه محافظه کار از سوئی واقعیت های اجتماعی چون امنیت, دوری از خانواده ,مسئولیت مادری و ..همگی محدود کننده است .در رقابت بازار کار هم افراد وابسته پارتی ودست آخر تعداد زیاد داوطلبان هر شغل همگی اهمیت دارند ومن تصور نمیکنم نگرانی خاصی برای آقایان مورد داشته باشد.داناآریائی - گوتنبرگ سلام درمورد تحصیلات زنان بایدبکویم که اقایان فرصت زیادی برای درس خواندن ندارند جون یک بار بیشتر نمی توانند کنکور شرکت کنند برای دومین بار هم بایدبا شرط وشروط نیروی انتظامی (خدمت سربازی)ولی خانمها بی نهایت می توانند شرکت کنندو اقایان بعد از سربازی باید دنبال کار بروند وقتی برای اقایان نیست مثل خودم که میخواستم فوق لیسانس بکیرم ولی بعد از خدمت به لیسانس بسنده کردم ورفتم دنبال کار. رامین - رشت من نه طرفدار سهمیه بندی دانشگاه هستم و نه طرفدار افزایش تعداد دختران.بنظر من ورود به دانشگاه باید بر اساس استعداد و سطح توانایی افراد باشه نه زن یا مرد بودن.در مورد سطح مشارکت زنان قبل و بعد از انتقلاب هم بر اساس آمارهای ارائه شده سطح مشارکت زنان کاهش پیدا کرده که این نشانه عقبگرد دولتمردان ایرانه... سامان - استهبان دختران ایرانی باشرکت فعال ودرست خویش درحوزه های بالای علمی ثابت نمودندکه در فرهنگ ناب اسلامی حتی زنها میتوانندبیشتر از مردها در جامعه سهم بگیرندوخودرا به بالاترین مقامات ومدارج علمی فکری برسانندوبه عنوان یک انسان واقعی درجامعه عرض اندام کنند درحالیکه در فرهنگ های غربی برای زنها بیشتر حیثیت غریزی نفسانی میدهند همانطوریکه فروید روانشناس غربی زنهارا موجودات که تولید کنند ومردها از آنهاکامجویی نماین تعریف نموده اند. حسن - کاظمی در نظام مردسالاری و ضدزن ایران،تحصیلات عالی خانومها میتواند پشتوانه فرهنگی و اقتصادی آنان باشد. سولماز - آذربایجان بنظر من اگرتعداد افراد تحصیل کرده در ایران افزایش یابد مخصوصاً خانمها،بیشتر با حق و حقوق خود آشنا میشوند و کمتر مورد ظلم قرار میگیرند(از طرف شوهر)زیرااستقلال مالی پیدا میکنند البته اگرشاغل باشند. آوا - اصفهان هر گونه مانعی در برابر علم و فن آوری و پیشرفت بشریت باید برداشته شود و هیچ دلیلی برای لحظه ای توقف در علم قابل قبول نیست. زن و مرد فقط از منظر جنسیتی تفاوت دارند و بقیه تفاوتها بسیار جزئی است و به همین دلیل نمی توان مسائلی غیر مرتبط با جنسیت را به جنسیت ربط داد. زنان ایرانی خیلی هم به کار علاقه دارند و از آن دست نمی کشند و مشکل و نگرانی ای را هم برای کارفرمایانشان ایجاد نمی کنند. کسانی هم که با این ترفند می خواهند به رشد یکنواخت علمی کمک کنند بهتر است همین دانشگاه پیام نور را واقعا مانند نمونه های مشابه آن در کشورهای پیشرفته، به ظرفیت نا! محدود برسانند و به دانشجویان آن در جهت بهتر آموزش دیدن و زودتر فارغ التحصیل شدن کمک کنند؛ وقتی به این موفقیت رسیدند، تعادل علمی و اجتماعی هم برقرار می شود. این در حالی است که این دانشگاه در یکی از کلاسهای عملی تنها ۲۰ نفر ظرفیت دارد و قوانین و سیستم اداری و اطلاع رسانی آن بسیار ضعیف و عقب مانده است! شهاب برادران دیلمقانی - تهران در صورت افزایش تعداد دختران با تحصیلات دانشگاهی نسبت به پسران از آنجایی که دختران بطور طبیعی با مردانی که از نظر فرهنگی ، تحصیلات و ... پایین تر از خودباشند ازدواج نخواهند کردد. بنا بر این سن ازدواج در آینده نزدیک در ایران بشدت بالا خواهد رفت که تبعات زیادی نیز بدنبال خواهد داشت. بهروز - تهران با غرض سلام افزایش تعداد دختران در دانشگاهها نشان دهنده این است که خانم ها زرنگتر و با هوشتر هستند چه اشکالی داره که خانمها در مقامات بالا باشند . شاید وضع کشور بهتر شود ۲۹ سال مردان جاهل حکومت کردن ودیدیم و آقایان ترس دارن که خانه نشین و تو سری بشن و خانم ها زمام حکومت را به دست گیرد. سرتیپ - آمریکا میدونین چند درصد از این خانمهای دانشگاه رفته به محض اینکه ازدواج میکنن مه چیز رو میگذارن کنار و مینشینن خونه ؟ من خودم یک مادرم و با کاربیرون از خونه مشکل دارم اما به خودم اجازه نمیدم تمام سالهای تحصیلم رو هدر بدم اما کلی از همین خانمهای تحصیلکرده رو میبینم که اصلا فکر کار کردن رو هم به دلیل سختی نوع زندگی در اون روش به خودشون راه نمیدن. مینا - تورنتو چون زنان ايران از نطرات دیگر مانند حجاب وفعالیتهای اجتماعی ...محروم هستند برای اینکه خودرا نشان دهند ودر جامعه جای باز کنند وارتباط اجتماعی بتوانندبر قرار کنندواز نطر مالی واجتماعی استقلال داشته باشند واستعدادهای خودرا که همواره سرکوب شده نشان دهند... به تحصیلات عالی روی آورده اند ولی پسران این نیازها را احساس نمی کنند. بنفشه بیدار - تهران در طول تاریخ مردان و دولت های مردسالار ایران همیشه از زنان وحشت داشته اند بخصوص زنان تحصیل کرده چون میدانند توانمندی شان بیش از مردان خواهد شد و مطمئنا روزی فراخواهد رسید که امور مملکت ایران بدست زنان اداره شود آقایان قرنهاست حساب خود را در مملکت داری پس داده اند!!!!! فرشته - رامسر در رشته من در ایران انقدر دختر سر کلاس بود که هم به نوعی عشق و حال بود و هم به نوعی خجالت بازی.دیگر دلیلی برای رقابت باقی نمی ماند.وحید - لندن این آمار و ارقام نشان از تلاش بیشتر و موفقییت دختر خانمهای ایرانیه؛وقتی به ایران رفتم متوجه شدم دیگر دوستانم دنبال درس و دانشگاه نیستند یا دنبال یه کار نون دار هستند ویا دوست دختر مایه دار ویا خواننده شدن و بیشتر از همه فرار از ایران به امید پولدار شدن.دلایل را نمیگم ولی انصافا مقصر خودمانیم.راستی به اندازه اینهمه دختر ایرانییه تحصیل کرده شوهر تحصیل کرده هم هست؟ چرا سن ازدواج بالا رفته؟ راستی آیا دخترها دوسال سربازی میروند؟ راستی نمیگن آن پسرها که کنکور نمیدن کجان؟ نمیگن آن تعداد که وارد دانشگاه نمیشن عاقبتشون چی میشه؟ کارگر؟مع! اد؟سرخورده فامیل و خانواده؟سرباز؟آواره غربت؟...ویا مغازه دار و یا بازاری پولدار ویا شوهران و پدران مناسب ویا جوانان موفق؟؟ محمد - مجارستان بنظر من تحصیل علم در مقاطع عالی برای خانمها و آقایان بسیار مفید است به شرط استفاده آن در انجام کارهای علمی و صنایع گوناگون موجود در کشور،از صنعت خودروسازی گرفته تا صنایع کشاورزی و دفاعی،علوم پزشکی تا نجوم و فضائی.ولی مشکل زمانی درست میشه که از تحصیل فقط داشتن مدرکش مهم باشه.آقایون از تحصیلات عالی بجای ابداع و خلاقیت،فقط برای استخدام شدن استفاده کنند و خانمها از آمدن به دانشگاه هیچ هدف خاصی را دنبال نکنند و صرفا جهت چشم و همچشمی آمده باشند.البته جدااز این مشکل فرهنگی شایع در جامعه،مشکلات ساختاری فراوانی هم چه در محیطهای تخصصی کار! در ایران و چه حتی در نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاه های ایران که همان کنکور پنجاه ساله است وجود دارد.اعتقاد شخصی من این است که در هیچکدام موارد فوق،شایسته سالاری مبنای گزینش افراد نیست و مسائل جانبی فراوان بی ارزش، سرمایه های کشور را به هدر میدهد؛که البته همه اینها باز ریشه در همان ابتذال فرهنگی جامعه ایرانی دارد.این مشکل فقط مختص داخل مرزهای ایران هم نیست چون در دنیای آزادتر اینجا هم،همه این داستان در سطح گسترده ای قابل مشاهده است. علیرضا - تورنتو از آنجائیکه رژیم مرد سالار ایران بیشتر راههای پیشرفت را به روی نیمی از مردم کشور، دختران و زنان بسته است رفتن به دانشگاه از کمتر راههای پیشرفت دختران و زنان است و برای این شمار دانشجویان دختر بیشتر از پسران است. آیا برای ما دختران در رژیم ولایت فقیه راه پیشرفت دیگری هست؟ آب از سر چشمه خراب است. تا زمانیکه قوانین ایران بر پایه شرع اسلام است هیچ بهبودی دراین زمینه نخواهیم دید. دید. تهمینه کارگر - گنبد کاووس واقعا این مشکل یکی از عمده ترین مشکلات موجود در ایرانه. البته این رو هم بدونید که اگه خدمت سربازی نبود درصد شرکت و همراه با اون قبولی پسرها در دانشگاه ها کمتر از این می بود. نرخ بالای بیکاری باعث شده که علت استقبال قبولی در دانشگاه که باید تحصیل علم وهمراه با اون انتخاب یک شغل وحرفه مناسب باشه بیشتر به خاطر مسائل جانبی مانند موقعیت اجتماعی و ازدواج تغییر پیدا بکنه. البته این طرز فکر در دخترها بیشتره وهمین امر باعث شده که کسب مدرک از هر دانشگاهی که شده از نون شب برای دخترها واجب تر باشه. از طرف دیگه پسرها که باید عاقبت نان آور یک خانواد! ه باشند مجبور به انتخاب راهی برای پول درآوردنند نه دانشگاه رفتن که عاقبت مشخصی نداره. این مشکل که تنها با محدود کردن ظرفیت دختر وپسر در دانشگاه به نظر قابل حل می رسه (که البته برای بعضی از رشته ها و دانشگاه ها انجام می شه) نه تنها مشکل را حل نمی کنه باعث ایجاد مشکل جدید و گسترده تر می شه. به عنوان مثال شما فرض کنید که رشته ای در دانشگاه اصفهان ۳۰ دانشجو می پذیره که ۱۵ نفر دختر و ۱۵ نفر پسرحق قبولی دارند در حالی که بدون ظرفیت بندی ۲۵ دختر حق قبولی در این دانشگاه را داشتند و در صورت ظرفیت بندی ۱۰ نفراضافی آنها مجبورند در یک دانشگاه با سطح علمی پایین تر مشغو! تحصیل شوند. البته قبول شدن در یک ! انش اه پایین تر از لحاظ علمی شاید مشکلی ایجاد نکند چون خود دانشجو باید دنبال علم باشه ولی قبولی ۱۰ پسری که در واقع حق قبولی در این دانشگاه را نداشتند و توانایی کشش درسی در این دانشگاه را ندارند باعث می شه که سطح علمی دانشگاه ها که قبلا به دلیل ورود دانشجوهای شبانه پایین آمده بود ازاین هم که هست پایین تر بیایید . و علاوه براون از اونجایی که مشکل بیکاری در صورت ظرفیت بندی همچنان بر قوت خود باقی خواهد بود بر مشکل قبلی یعنی لزوم داشتن مدرک برای موقعیت اجتماعی و ازدواج برای دخترها نیزخواهد افزود. البته جایی از مقاله آمده که در صورت عدم ظرفیت بندی در امراز! واج برای پسرها مشکل ایجاد می شود. به نظر من اصلا این طور نیست چون ازدواج کردن دختر با پسری با تحصیلات کمتر از خود کم کم در ایران در حال عادی شدن است و اگر هم دختر خیلی اسرار به تحصیلات دانشگاهی داشت به شما قول صددرصد می دهم با داشتن پول می توان راحتتر از خوردن یک لیوان آب در یکی از این دانشگاه های پولکی در بهترین رشته هایی که شما باور نمی کنید قبول شد. البته در صورتی که دختر خواستار قبولی در یک دانشگاه معتبر سراسری هم باشه و پسرخیلی مسر در ازدواج با آن دختر باشه موضوع یه کمی فرق می کنه. که البته تعداد این گونه دخترها که هم پول می خواهند وهم تحصیلات ! ز یک دانشگاه معتبررا به امید خدا ب! ه سم صفرمطلق حرکت می کند. حسن تعادل خیلی پیش از اینها به هم خورده است. زمانی که تفکر حاکم عرصه جامعه را برای زنان و مردان تفکیک کرد.تفکر تبعیض و تفکیک جنسیتی از پایه و اساس غلط است. باقی قضایا معلول این تفکر است. گیتی - سوئد متاسفانه هنوز در جامعه ما ایران و بخصوص در دوران ج ا مردان بیشماری و حتی زنانی هستند که به تبعیض بین زن و مرد اعتقاد دارند. چطورمیتوان به زنان بی سواد و کم سواد اعتقاد داشت . اینکه کی وارد دانشگاه شود و کی شغلی را شکار کند تنها وتنها باید به تلاش ولیاقت وابسته باشد و بس . من بعنوان یک مرد خوشحال میشوم و لذت میبرم که درهمچنین رغابت منصفانه و بدون تبعیضی شرکت کنم . فرزین - هلند متاسفانه همواره رشد صعودی و توان بلقوه زنان در جامعه انکار مردود یا مسدود شده این بحث یا بحثهایی از این قبیل هم چندان جدید نیست جوامع مردسالار یا جنسیتگرا مثل جامعهی ما مردان هموازه از تضعیف اعتماد به نفس زنان یا کشتن اون در نطفه استفاده کردند حتی قدرت علمی زنان می تونه باعث طغیانی غیر قابل تصور بشه. صبا - تورنتو ورود دختران به دانشگاه یکی از راههایی است که اجازه ابراز عقاید و رشد استعدادها را به ایشان می دهد. مخصوصا در جوامع بسته و مذهبی مثل ایران که دخترها تا ۱۸ سالگی یاد می گیرند که چکارهایی نکنند، به کجا نروند یا نخندند یا شاید هم نفس نکشند. دانشگاه روزنه ای به فضایی بازتر برای کمی نفس کشیدن است. اگر ج.ا. قصد داشته باشد این راه تنفس را هم ببندد، دیگر واویلا است. امید - کانادا به نام خدا در هرکجای دنیامسعولیت مخارج زندگی به طور مستقیم و یا غیر مستقیم با مرد است وحتی زن و فرزند هم نام فامیلی مرد را دارا میشوند در ایران هم قانون اجتماع وهم فرهنگ و هم مذهب از این واقعیت دفاع وراه بی خیال بودن ندارد. خانمها به خرج بدرشان با این وسیله به جهازیه خود میافزایندو مردها که در واقعیت زندگی فقط سهم دارند در امد از راه تحصیل را نا امن و کافی نمیداند. از طرفی دختر باید مشغول باشد اگر ازدواج نکرده ولی پسرنوع مشغولیتش ماند دختر مورد سوال قرار نمیگیرد.زن میتواند نقطه ضعف بزرگی برایمرد ویا خانواده خود باشد وبا مرد نیست. رامین - کانادا |
مطالب مرتبط
زنان ايرانی خواستار اصلاح قانون اساسی شدند13 ژوئن، 2005 | ايران
گزارشگر ويژه سازمان ملل خواستار رفع تبعيض عليه زنان ايرانی شد06 فوريه، 2005 | ايران
دختران فراری '24 ساعت' تا تجاوز فاصله دارند11 ژوئيه، 2005 | ايران
تلاش زنان ايران برای برابری در عرصه فوتبال07 ژوئن، 2006 | ايران
وضعيت زنان در دوران رياست جمهوری محمد خاتمی - بخش دوم10 اوت، 2005 | ايران
از شهر خدا تا شهر دنيا: زنان حوزه در مرزهای مردانه07 اوت، 2005 | ايران
وضعيت زنان در دوران رياست جمهوری محمد خاتمی31 ژوئيه، 2005 | ايران
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||