Europe

Greece's EDT resumes public TV news after ERT closure

  • 21 August 2013
  • From the section Europe
A TV screen shot shows Greece's new state television channel airing its firs news programme, on 21 August, 2013.
Image caption Two journalists from ERT moved over to EDT for its first news programme

Greece's new EDT public TV has begun news broadcasts, more than two months after the government shut down the previous state broadcaster, ERT.

ERT's 2,700 workers were all sacked in June, but carried on making shows for web streaming and satellite relay.

Greece's conservative-led coalition said ERT cost too much in an economic crisis. A left-wing party withdrew from government in protest at the closure.

The European Broadcasting Union stopped ERT relays when EDT began airing news.

Image caption Greece's government pulled the plug on ERT in June, triggering a political crisis

Greek authorities recently announced that more than 500 people had been hired on a two-month contract for the new state broadcaster.

Its first news programme was a two-hour broadcast that began at 08:00 local time (05:00 GMT). The show was presented by two journalists who used to work for ERT, BBC Monitoring reports.

Since it went on air for the first time last month, EDT has been mainly showing old Greek black-and-white films.

Union representatives at ERT have vowed to continue their programming via the internet, the Associated Press news agency reported.

Image caption ERT continued to produce news during a general strike in June
Image caption Employees at the Hellenic Broadcasting Corporation said it could not be closed
Image caption A political row broke out about public service cuts at a time of economic crisis
Image caption ERT workers have kept putting out news bulletins for internet streaming

European Broadcasting Union (EBU) representatives had visited Greece frequently to meet government officials and express disagreement with the decision to close ERT.

Former employees at ERT's headquarters had called on the EBU to keep the channel's signal alive through its satellites.

More on this story

Related Internet links

The BBC is not responsible for the content of external Internet sites