Rwanda profile

Rwandan boy listens to portable radio Radio is a key news medium

State TV and radio reach the largest audiences, and state-owned publications predominate in the print sector.

Radio - the main source of news - had a role in the 1994 genocide. Notorious "hate" station Radio Tele Libre Mille Collines (RTLM) was a vehicle for virulent anti-Tutsi propaganda.

Reporters Without Borders accused officials of "reinforcing news control" in the run-up to 2010 elections. The watchdog says government "hounding" of journalists "forces them into exile or often results in their arrest".

Newspaper readership is limited and press titles often exercise self-censorship.

The BBC can be heard via FM in Kigali (93.9), Karongi (93.3) and Butare (106.1). The Voice of America and Deutsche Welle broadcast on FM in Kigali.

By December 2011, 818,000 Rwandans were online (Internetworldstats.com). Critical bloggers are often based abroad, notes US-based Freedom House.

The press

  • The New Times - private, pro-government, English-language
  • Rwanda Herald - private, English-language
  • Rwanda Newsline - owned by Rwanda Independent Media Group, English-language
  • Umuseso - sister paper to Rwanda Newsline, Kinyarwanda-language

Television

Radio

  • Radio Rwanda - state-owned, broadcasts in English, French, Kinyarwanda and Swahili
  • Radio 10 - private
  • Radio Flash - private
  • Contact FM - private
  • City Radio - private
  • Radio Izuba - private
  • Radio Maria - Catholic

News agencies

More Africa stories

RSS

Features

BBC © 2014 The BBC is not responsible for the content of external sites. Read more.

This page is best viewed in an up-to-date web browser with style sheets (CSS) enabled. While you will be able to view the content of this page in your current browser, you will not be able to get the full visual experience. Please consider upgrading your browser software or enabling style sheets (CSS) if you are able to do so.