Africa

Burundi profile

  • 5 June 2013
  • From the section Africa

Operating in a turbulent political climate, Burundi's media are subject to self-censorship and occasional government censorship.

In June 2013 President Nkurunziza approved a new media law which critics condemned as an attack on press freedom. The law forbids reporting on matters that could "undermine national security, public order or the economy".

However, diverse political views are aired and the opposition press does function, albeit sporadically.

Newspaper readership is limited by low literacy levels. Radio is the main source of information for many Burundians. The government runs TV, radio and press outlets.

BBC World Service broadcasts on 90.2 FM in Bujumbura and on 105.6 in Mount Manga; Radio France Internationale and the Voice of America are also available in the capital.

There were 176,000 internet users by the end of 2011 (Internetworldstats.com).

Press

Le Renouveau - government newspaper

Iwacu - private weekly, online content in English/French

Ndongozi (Pacesetter) - founded by Catholic Church

Arc-en-ciel (Rainbow) - private, French-language weekly

Ubumwe (Unity) - government-owned weekly

Television

Television Nationale du Burundi - government-controlled, in Kirundi, Swahili, French and English

TeleRenaissance - private

Radio

Radio Burundi - government-controlled, in Kirundi, Swahili, French and English; also operates an educational network

Bonesha FM - funded by international organisations

Radio Publique Africaine - private, operates with some UN and overseas funding

Radio CCIB+ - operated by Burundi Chamber of Commerce

Radio Culture - partly funded by health ministry

Radio Isanganiro - private

News agencies

Agence Burundaise de Presse (ABP) state news agency

Net Press - privately owned