BSkyB says it is a 'fit and proper' licence holder

James and Rupert Murdoch James and Rupert Murdoch both gave evidence to the Commons media committee

BSkyB says it remains a "fit and proper" holder of a broadcasting licence.

The satellite broadcaster said it was engaging with the regulator Ofcom in its assessment of BSkyB's suitability.

Rupert Murdoch, whose News Corporation owns 39% of BSkyB, has sent an email to staff saying the business will be "better and stronger" following the phone-hacking scandal.

BSkyB also announced a rise in customer numbers of 78,000 to 10.5 million.

The company's "fitness" to hold a broadcasting licence had been questioned as a result of the phone hacking scandal at News of the World and other newspapers owned by News Corporation.

The Liberal Democrats wrote to Ofcom on Tuesday urging it to hasten its review, but the BBC understands that the regulator will not be rushed into a knee-jerk reaction.

On Tuesday, the Commons media committee concluded that Mr Murdoch was "not a fit person" to run a major international business, although four of the 10 committee members disagreed, as the MPs split on party lines.

In his email to staff, Mr Murdoch said the committee's findings were "hard to read" but he was proud News Corp had worked to put things right.

Start Quote

We don't believe it's too late to turn News Corp around, but the company needs to act now to make real and substantive changes to start this process”

End Quote Julie Tanner Christian Brothers Investment Services.

BSkyB, meanwhile, used its trading statement to point to its "positive contribution to UK audiences, employment and the broader economy, as well as its strong record of regulatory compliance and high standards of governance".

Price freeze

BSkyB's operating profit for the nine months to the end of March came in at £939m, up 25% from the same period last year.

Its average revenue per user (ARPU) was £546 in the first three months of the year, which was up £9 from the same stage last year.

BSkyB said: "The impact of this year's price freeze [was] more than offset by our success in selling our home communications products to new and existing customers."

"The decision to focus our marketing on home communications has paid off with our fastest quarter of growth since launch and confirmation that Sky is now Britain's favourite triple play provider," said chief executive Jeremy Darroch.

John Ryley, head of Sky News The head of Sky News, John Ryley, talked about email hacking at the Leveson Inquiry

Triple play customers buy their television, telephone and broadband services from the same provider.

BSkyB has 3.2 million such customers, up 24% from the same period last year.

The churn rate, which is the proportion of customers who left Sky during the period, was an annualised 10.1% - down from 10.4% at the same time last year.

Editorial investigations

In its statement, Sky said it had concluded a review of the editorial practices at Sky News and had "found no evidence of impropriety or cause for concern".

Fit and proper?

  • Under the Broadcasting Act 1990, Ofcom has to ensure holders of broadcasting licences are fit and proper.
  • No guidance is given in the act as to what that means.
  • Ofcom says it will "take into account any relevant misconduct".

It has also reviewed two cases referred to by John Ryley, head of Sky News, at the Leveson Inquiry, in which a Sky News journalist accessed the emails of people suspected of criminal activity.

Sky said it had concluded that "the action was justified in the public interest and subject to proper editorial oversight".

Ofcom is investigating the hacking of the emails of the so-called canoe man John Darwin and of a convicted paedophile, Martin Smith.

Rupert Murdoch's son, James, stepped down as chairman of BSkyB on 3 April and was replaced by Nicholas Ferguson.

Independent chair

A US institutional investor in News Corporation has called for Rupert Murdoch's role as chairman and chief executive to be split and for an independent chairman to be appointed.

"We don't believe it's too late to turn News Corp around, but the company needs to act now to make real and substantive changes to start this process," said Julie Tanner, assistant director of socially responsible investing at Christian Brothers Investment Services.

"These scandals will have a long-lasting impact on News Corp's reputation, but by appointing an independent chair and seating independent board members, the company could begin the process of re-establishing public trust.

"Short of these measures, these scandals will continue to cloud the company and its stock for the foreseeable future."

Christian Brothers filed a resolution at the company's annual meeting calling for an independent chairman to be appointed.


More on This Story

Phone-hacking scandal

The BBC is not responsible for the content of external Internet sites


This entry is now closed for comments

Jump to comments pagination
  • rate this

    Comment number 405.

    As I mentioned Yesterday

    The Murdochs own a Business if you don't like them, their morals or their ethics then don't purchase any goods and services from them.

    Fight any moves to publicly fund them with £5 million licence fees in the future and request that these fees be returned to their right and proper place which is the BBC and Channel 4

  • rate this

    Comment number 377.

    What constitutes fit and proper? Certainly Rupert Murdoch's ability to grow his media empire over 50 years is well proved. He has always returned good profits and been ahead of the curve when it comes to using technology. Murdoch is a news man, but I certainly don't think he would have approved of hacking Minnie Dowler's phone, at the same time some of the celebrities are fair game.

  • rate this

    Comment number 86.

    When Murdoch set up Sky he said it would always be free-to-air. He changed his mind when he realised he could make more money by charging a subscription. Sky is now a cash cow and by virtue of that nearly a monopoly. It would aid free-to-air commercial broadcasters, and the BBC, if Sky and others who charge for access were banned from showing adverts - not everyone can afford £500 a year for Sky.

  • rate this

    Comment number 83.

    The select committee system has been discredited. The whole investigation has been a smokescreen for the widespread blagging by the entire press. The Guardian/Observer was singled out by the Information Commissioner as one of the biggest users of private detectives and investigators and no public defence argument has yet been tested in the courts. Fit and proper? Many editors will fail the test.

  • rate this

    Comment number 74.

    Murdoch is far from perfect but being called unfit to run a business by a bunch of politicians who've bankrupted the UK should be taken as a compliment!


Comments 5 of 7


More Business stories



Try our new site and tell us what you think. Learn more
Take me there

Copyright © 2015 BBC. The BBC is not responsible for the content of external sites. Read more.

This page is best viewed in an up-to-date web browser with style sheets (CSS) enabled. While you will be able to view the content of this page in your current browser, you will not be able to get the full visual experience. Please consider upgrading your browser software or enabling style sheets (CSS) if you are able to do so.