The Hutton Inq

Chronology

On 29 May 2003 Andrew Gilligan,
Defence Correspondent for Today,
broadcast a number of reports about
the dossier published by the Government
in September 2002 entitled lrag’s Weapons
of Mass Destruction.

At 6.07am he did a live ‘two-way’ (a report
in the form of an interview with a presenter)
which raised serious questions about the
dossier; in particular its claim that Iraq had
weapons of mass destruction ready for use
in 45 minutes. Andrew Gilligan said “one of
the senior officials in charge of drawing up
that dossier’ had told him “the government
probably knew that the 45-minute figure was
wrong even before it decided to put it in”.

Andrew Gilligan also reported his unnamed
source as saying that “Downing Street ...
ordered it [the original draft of the dossier]
to be sexed up, to be made more exciting
and ordered more facts to be discovered”;
and that the published dossier upset the
Intelligence Services because “it didn't
reflect the considered view they were
putting forward".

That weekend, the Mail on Sunday published
an article by Andrew Gilligan naming
Alastair Campbell, the Government's then
Director of Communications, as the person
identified by the source as responsible for
including the 45-minute claim in the dossier.

The Government strongly denied these
stories. The BBC stood by its decision

to broadcast the Today item. There was

a private exchange of correspondence
between the Government and the BBC.

In late June, Alastair Campbell called for

an apology from the BBC during a televised

hearing of the House of Commons Foreign
Affairs Committee, and released one of his
letters of complaint to the press. The BBC
in its reply again stood by its decision to
broadcast the report.

At the end of June, Andrew Gilligan’s
source, Dr David Kelly, a Ministry of
Defence (MoD) scientist, told his manager
that he had spoken to Andrew Gilligan and
might be a source for the Today report.

While the MoD was investigating this
(and before Dr Kelly's identity became
public) the BBC Chairman, Gavyn Davies,
called a special meeting of Governors

on 6 July. A statement afterwards said the
Board was “satisfied that it was in the public
interest to broadcast Mr Andrew Gilligan’s
story”. The Governors criticised two
aspects of Today's handling of the story:
they said the production team “should have
kept a clearer account of its dealings with
the MoD"; and “could also have asked the
No 10 Press Office for a response prior
to broadcasting the story”. The Governors
also said they intended to look again at
the rules for BBC reporters and presenters
writing for newspapers.

On 9 July, Dr Kelly's identity was made public
by the MoD. On 18 July, he was found dead
near his home in Oxfordshire. The BBC
made a statement expressing deep regret
for the death of Dr Kelly and confirming
that he had been Andrew Gilligan’s source.
The Government asked Lord Hutton to
investigate the circumstances surrounding
the death and he published his report in
January 2004.

During the inquiry the BBC accepted it
had made mistakes and Andrew Gilligan

BBC Annual Report and Accounts 2003/2004

accepted that some of his reporting had

been inaccurate. The BBC admissions were:

m the 6.07 broadcast should have been
scripted

m the 6.07 broadcast contained inaccuracies.
It did not distinguish sufficiently between
what Dr Kelly had said and Andrew
Gilligan’s interpretation of what he had
said. The BBC accepted that Dr Kelly did
not say the Government had put in the
45 minutes claim when they probably
knew it was wrong; nor did he say that
Downing Street ordered more facts to
be discovered

m the BBC accepted that one of its replies
to Alastair Campbell contained two
factual errors

m the BBC accepted that Andrew Gilligan’s
notes should have been examined earlier
than they were

m the BBC accepted that, although Alastair
Campbell had not taken up an invitation
to refer his complaint to independent
investigation, the BBC itself should have
referred his letter of 26 June to the
BBC Programme Complaints Unit for
independent investigation

In his conclusions, Lord Hutton exonerated
the Government of almost all blame for their
handling of the events investigated. On the
central issues, Lord Hutton’s view was: the
wording of the dossier was consistent with
the available intelligence; the allegation
that the Government probably knew the
45-minute claim was wrong before it went
into the dossier was unfounded; the
allegation of ‘sexing-up’ was also unfounded.

Lord Hutton's main findings on the

BBC were:

m the editorial system which the
BBC permitted was defective in that



Andrew Gilligan was allowed to broadcast
his report without editors having seen a
script and considered whether it should
be approved

m BBC management was at fault for failing
to investigate properly the Government’s
complaints in that Andrew Gilligan’s notes
should have been examined earlier, and
that when they were, there was a failure
to appreciate that they did not fully
support the 6.07am broadcast allegations

m the BBC's management system for
considering complaints was defective
in that an email critical of Andrew Gilligan's
reporting from Kevin Marsh, Editor
of Today to Stephen Mitchell, his line
manager, was not passed further
up the chain

m the BBC Governors should have
made more detailed investigations
into the extent to which Andrew
Gilligan's notes supported his report

In the 24 hours following publication,
Gavyn Davies resigned as Chairman
and Greg Dyke, the Director-General,
offered his resignation to the remaining
Governors and it was agreed that he
would leave the BBC. Lord Ryder agreed
to become Acting Chairman while a
permanent replacement was found, and
the Governors appointed Mark Byford
Acting Director-General.

In September 2003 the Governors

had asked Greg Dyke to formulate
proposals for reform of key areas including
BBC complaints-handling, and the BBC
Producers’ Guidelines covering the breaking
of controversial stories and the use of
anonymous sources. Mark Byford took
this work forward and commissioned
Ronald Neil, a former senior BBC editorial

executive, to lead a review on behalf of
the Director-General.

Shortly after Lord Hutton published his
report, Andrew Gilligan left the BBC of
his own volition. An internal disciplinary
process was conducted. No dismissals
resulted. A statement at the end of the
process in May 2004, made two points
of clarification.

Firstly a core script had been properly
prepared for the Today programme of

29 May 2003. This had been cleared in line
with normal production practices in place
at the time, but was then not followed

by Andrew Gilligan. The BBC's evidence to
the Hutton Inquiry could have been clearer
in this respect.

Secondly it had not been necessary for
the email sent by the Editor of Today,
Kevin Marsh, to the Head of Radio News,
Stephen Mitchell, to have been passed
further up the chain. The impression given
by the BBC's evidence to the Hutton
Inquiry was that this email did not reflect
the view of senior news management.

In fact it did and those views had been
the subject of recent discussion. Therefore
the implied criticism of Stephen Mitchell
and Kevin Marsh was unjustified.

BBC Annual Report and Accounts 2003/2004

Governors’ commentary

At the heart of this narrative lies the death
of Dr David Kelly. Lord Hutton’s report
made clear no one could have predicted
he would take his life. The BBC has
expressed its condolences to Dr Kelly's
family, and we wish to do so again here.

We have no doubt Dr Kelly's allegations
merited a place in BBC output as
information on a matter of clear public
interest from a credible source. But BBC
journalism values accuracy and impartiality.
The reporting here was neither sufficiently
accurate nor sufficiently impartial since the
Government was not asked to respond
before broadcast.

We, and management, have apologised for
the mistakes the BBC admitted before and
during the Hutton Inquiry. Ve have taken
steps to improve some BBC processes:

m BBC complaints-handling processes are
being reformed to make them clearer,
fairer and more responsive

m Management is implementing all
the proposals from the Neil Review,
including revised editorial guidelines and
procedures, and improvements in the
training of BBC journalists.

m We have ensured that BBC staff, and
regular freelance journalists whose main
profile or income comes from the BBC,
are no longer allowed to write newspaper
or magazine columns on current affairs or
other contentious issues

We are confident the right lessons have
been learned and appropriate measures
are being implemented. The BBC, under its
new leadership, can now look to the future.



