
 1 

 
 

Fair Trading Bulletin 
September 2006 – November 2006 

 
Following publication of the Governors’ conclusions on a revised Fair Trading 
complaints and appeals process (see 
http://www.bbcgovernors.co.uk/docs/fairtrading.html) the BBC has introduced 
a new process (see http://www.bbc.co.uk/info/contactus/fair_trading.shtml) for 
dealing with Fair Trading complaints. The new process introduces clear 
separation between BBC Management (who deal with complaints) and BBC 
Governors (who deal with appeals). 
 
The complaints detailed below reflect the outcome of investigation by BBC 
Management. Where complainants are dissatisfied with Management’s 
findings they have the right of appeal to the Governors. 
 
SUMMARY OF COMPLAINTS 
 
This is a summary of complaints made against the BBC on fair trading 
grounds between 1 September 2006 and 30 November 2006 including 
complaints that have been made directly to the BBC, to the Office of Fair 
Trading (OFT), to Ofcom and to the European Commission. 
 
Updates are provided regarding complaints recorded in previous Fair Trading 
Bulletins.  Where complaints have been rejected by external competition 
authorities this will also be reported. 
 
Fair Trading Complaints made to the Office of Fair Trading, Ofcom or 
the European Commission 
 
The BBC is aware of one formal investigation into the BBC’s activities by 
Ofcom during this period and one ongoing investigation by the European 
Commission. 
 
-  Complaint about Red Bee Media’s (formerly BBC Broadcast) contracts to 
supply media access services to Channel 4 and the BBC. 
 
It has been reported in previous Bulletins that IMS (a supplier of media 
access services) had submitted a formal complaint to Ofcom relating to an 
agreement for Red Bee to provide media access services to Channel 4.  
 
Media access services are services, including subtitling, audio-description 
and signing, designed to meet the needs of individuals who are deaf or hard 
of hearing or blind or partially sighted. IMS alleges that the agreement 
between Red Bee and Channel 4: 
 

http://www.bbcgovernors.co.uk/docs/fairtrading.html
http://www.bbc.co.uk/info/contactus/fair_trading.shtml


 2 

• is in breach of Chapter I of the Act because it prevents, restricts or 
distorts competition;  

• is in breach of Chapter II of the Act because it confers long-term 
exclusivity and has the potential to foreclose the market; and  

• the price prevailing under the contract is predatory in breach of 
Chapter II of the Act.  

In July 2005 Ofcom opened a formal investigation into the allegations made 
and the BBC has responded to various information requests from Ofcom.   

In December 2005 Ofcom added the consideration of whether Red Bee’s 
media access services contract with the BBC infringes Chapter I of the Act 
and/or Article 81 of the EC Treaty into the scope of its investigation.  
Ofcom has informed the BBC that it will issue its decision in relation to both 
cases shortly.  
 
-  Complaint to European Commission re Digital Curriculum  
 
The BBC’s proposal to launch its Digital Curriculum service was cleared by 
the European Commission under the state aid rules, subject to conditions, on 
1 October 2003.   
In previous Bulletins it was reported that in July 2005, the European 
Commission wrote to the UK Government stating that a complaint had been 
made to the Commission alleging that the proposed Digital Curriculum 
service did not comply, in certain respects, with the conditions previously 
imposed by the European Commission.  The letter also alleged that the 
scheme for the provision of electronic learning credits by the UK Government 
might be subject to abuse.   
The matter remains under consideration by the European Commission. 
 
Fair Trading Complaints to the BBC 
 
The BBC has received one new complaint during the period. 
 
 
- Complaint by Kent Messenger Group 
 
BBC Radio Kent County Life Magazine (County Life) is produced and 
distributed on behalf of BBC Radio Kent by Kent on Sunday Media Publishing 
Group Ltd (KoS). The magazine is a commercial venture, undertaken by KoS 
on behalf of BBC Radio Kent.   
 
On 11th August 2006 the Editorial Editor of Kent Messenger Group (KMG) 
wrote to the BBC’s Head of Fair Trading posing a number of questions 
relating to the business relationship between the BBC and KoS.  These were 
distilled into three key issues: whether there is appropriate separation in 
terms of operating and accounting between the BBC and Radio Kent; whether 



 3 

KoS pay an appropriate charge for the material it receives from the BBC and 
the right to use the BBC logo; and whether it is appropriate for the BBC to 
mention the magazine on air. 
 
On 28th September 2006, the Head of Fair Trading responded to KMG.  He 
concluded that, following an investigation he was satisfied that there is clear 
separation between the BBC’s publicly funded and commercial activities, 
there is no use of licence fee money in this activity and KOS pays a fair rate 
for all of the editorial copy it receives from the station, and the costs incurred 
by Radio Kent in relation to this activity.  He also confirmed that Radio Kent is 
paid a royalty fee for each magazine sold.  
 
On-air references to County Life magazine are deemed to be appropriate in 
accordance with the BBC’s Fair Trading Guidelines and Editorial Guidelines 
only where they are editorially justified.  The Station’s Managing Editor, who 
has full editorial control, confirmed that any references to the magazine are 
always editorially justified. 
 
The Head of Fair Trading concluded that the publication of County Life 
magazine did not constitute a breach of the Fair Trading Guidelines or the 
Fair Trading Commitment. 
 
Kent Messenger Group has written to the BBC Governance Unit appealing 
against the findings.  The appeal is being considered. 
 
- Complaint by Aquila TV: complete 
 
On 13 June 2006, the Head of Fair Trading was forwarded an email sent by 
the Managing Director of Aquila TV to BBC Resources. The complainant 
alleged that BBC Resources had engaged in practices that contravened the 
BBC’s commitment to trading fairly. The Head of Fair Trading responded by 
letter to Aquila TV on 26 June 2006 requesting further information in order to 
clarify the basis of the allegations.  
 
The Head of Fair Trading received further (email) correspondence from the 
Managing Director of Aquila TV on 1 September 2006 and 12 September 
2006. This raised a number of issues, including, for example, an allegation 
that BBC (public service) production staff had informed Aquila TV that they 
are not allowed to employ post production suppliers other than BBC 
Resources.  
 
The Head of Fair Trading undertook a detailed investigation of the 
complainant’s allegations and responded by letter to the Managing Director of 
Aquila TV on 4 October 2006. The Head of Fair Trading informed the 
complainant that he could find no evidence to support the allegations. The 
Head of Fair Trading also noted that if the complainant could provide 
additional evidence to support the allegations, he would be happy to 
investigate further.  
   


