
BBC Executive Fair Trading Bulletin 
November 2007 – February 2008 
 
SUMMARY OF COMPLAINTS ........................................................................1 

Fair Trading Complaints made to the Office of Fair Trading, Ofcom or the 
European Commission .................................................................................1 
Fair Trading Complaints to the BBC.............................................................2 

Diamond Publishing and ‘Who Do You Think You Are?’ ..........................3 
ABM Publishing Ltd and ‘Who Do You Think You Are?’ ...........................4 
Zattoo and content syndication .................................................................4 
RadioCentre and the BBC’s sponsorship activities...................................5 
Shoot Limited and the BBC Gardening website........................................5 
The BBC’s operational relationships with its commercial subsidiaries......6 

 
The complaints detailed below reflect investigation by BBC Executive in line 
with the BBC’s process for dealing with Fair Trading Complaints. Further 
details of this process can be found at: 
 www.bbc.co.uk/info/contactus/fair_trading.shtml. Where complainants are 
dissatisfied with Executive’s findings they have the right of appeal to the BBC 
Trust. 
 

SUMMARY OF COMPLAINTS 
 
This is a summary of complaints made against the BBC on Fair Trading 
grounds between 14 November 2007 and 4 February 2008 including 
complaints that have been made directly to the BBC, to the Office of Fair 
Trading (OFT), to Ofcom and to the European Commission. 
 
Updates are provided regarding complaints recorded in previous Fair Trading 
Bulletins. Where complaints have been rejected by external competition 
authorities, this will also be reported. 
 

Fair Trading Complaints made to the Office of Fair Trading, 
Ofcom or the European Commission 
 
The following investigation by Ofcom, as reported in previous Bulletins, 
continues: 
 
-  Complaint about Red Bee Media’s contracts to supply media access 
services to Channel 4 and the BBC. 
 
It has been reported in previous Bulletins that IMS (a supplier of media access 
services) had submitted a formal complaint to Ofcom relating to an agreement 
for Red Bee to provide media access services to Channel 4.  
 



Media access services are services, including subtitling, audio-description and 
signing, designed to meet the needs of individuals who are deaf or hard of 
hearing or blind or partially sighted. IMS had alleged that the agreement 
between Red Bee and Channel 4 was in breach of competition law. In July 
2005 Ofcom opened a formal investigation into these allegations. 
In December 2005 Ofcom added to the scope of its investigation the 
consideration of whether Red Bee’s media access services contract with the 
BBC also infringed competition law.  
On 30 May 2007, Ofcom published its the findings. It concluded that: 
 
• The Channel 4 contract does not appreciably restrict competition and there 

are therefore no grounds for action.  
• In respect of the BBC contract, in light of a change to the duration of the 

contract, and in light of other priorities, no further resources were to be 
committed to this issue and the case was closed.  

 
The allegations by IMS were therefore not upheld.  
 
On 13 July 2007, the Competition Appeals Tribunal (CAT) gave notice of an 
appeal by IMS against Ofcom’s decision. IMS challenged both Ofcom’s non-
infringement decision in relation to the Channel 4 contract (and it’s finding that 
Red Bee is not dominant in the relevant market) and the case closure in 
respect of the BBC contract.  
 
IMS argued that “Ofcom has committed errors of assessment in the 
application of the Chapter I and Chapter II prohibitions and Articles 81 and 82 
of the EC Treaty in respect of BBC Broadcast’s [Red Bee] contracts with 
channel 4 and the BBC respectively”. 
 
The BBC and Red Bee both made applications to intervene in the appeal 
process and these were granted by the CAT.  
 
The CAT was asked to consider, as a preliminary issue, whether Ofcom’s 
decision to close the case in respect of the BBC contract, was an appealable 
decision under the Competition Act.  On 31 October 2007 the CAT concluded 
the case closure decision by Ofcom in relation to the BBC contract was not an 
appealable decision. 
 
The CAT is considering the remaining aspects of IMS’s appeal with the next 
hearing due to take place in April 2008. 
 

Fair Trading Complaints to the BBC 
 
The BBC has received four new complaints during this period and two have 
been carried forward from the previous period. The two complaints which 
were reported in the previous bulletin have since been the subject of 
adjudication by the Fair Trading Complaints Panel and four investigations are 
continuing.   



 

Diamond Publishing and ‘Who Do You Think You Are?’ 
 
On 13 September 2007 Diamond Publishing (publisher of ‘Family History 
Monthly’) wrote to the BBC Trust with regard to the launch of BBC 
Worldwide’s new ‘Who Do You Think You Are?’ magazine. The complainant 
made the following Fair Trading allegations: 
 
1. Cross-subsidy/Fair Pricing: The complainant enquired as to whether BBC 

Worldwide acquired the magazine rights and related assets (such as video 
clips) at a fair market price “as required both by EU rules on State Aid and 
by the BBC’s Royal Charter?”, alleging that not to have done so would 
also constitute “cross-subsidy”. 

2. Separation: - the complainant enquired as to whether BBC executives 
were involved in the magazine rights negotiations between Wall To Wall 
Media (the rights owner and independent producer of the television series) 
and BBC Worldwide, and sought reassurance that there was no 
connection between BBC’s decision to commission further television 
series from the independent producer and the independent producer’s 
decision to licence magazine rights to BBC Worldwide. 

3. Commercial efficiency: - the complainant provided a range of market 
analysis to support its argument that the value of advertising revenue and 
sales volumes of magazines in the genealogy sector are “very small and in 
decline”, that the sector has reached saturation point, and that the launch 
of the Who Do You Think You Are? magazine by BBC Worldwide must be 
high risk with limited profit potential and thereby suggesting that it cannot 
be commercially efficient (as required by the Four Commercial Criteria). 

 
The Fair Trading Complaints Panel adjudicated on 9 November 2007 and did 
not uphold the complaint. The response to the complainant communicated the 
following key findings: 
 
• BML is paying fair market prices for all rights and benefits received from 

Wall to Wall. 
• BBC’s commissioning personnel had no knowledge of any discussions 

between BML and Wall to Wall, proper separation between public service 
and commercial discussions existed. 

• The magazine launch is expected to be commercially efficient. It satisfies 
BBC Worldwide’s internal performance requirements. BBC Worldwide and 
BML expect to generate an appropriate return on investment and have a 
track record of growing similar sectors. 

• There was no breach of the BBC’s Royal Charter, its Agreement with 
DCMS, UK/EC Competition Law, State Aid Law or the BBC’s Fair Trading 
Guidelines. 



 

ABM Publishing Ltd and ‘Who Do You Think You Are?’ 
 
On 12 September 2007 ABM Publishing Ltd (publisher of, inter alia, ‘Family 
Tree Magazine’) wrote to the BBC Trust with regard to the launch of BBC 
Worldwide’s new ‘Who Do You Think You Are?’ magazine. The complainant 
made the following Fair Trading allegations: 
 
1. The complainant appeared to allege that BBC Worldwide’s new Who Do 

You Think You Are? (WDYTYA?) magazine cannot be commercially 
efficient (as required by the Four Commercial Criteria) because the market 
is shrinking and, the complainant “fail(s) to see how the BBC can possibly 
show a worthwhile return”. 

2. The complainant also alleged “unfair advantage” because the magazine 
launch coincided with the transmission of the new BBC television series. 

3. The complainant questioned whether the BBC Trust should have been 
involved in the approval to launch the magazine. 

 
The Fair Trading Complaints Panel adjudicated on 9 November 2007 and did 
not uphold the complaint. The response to the complainant communicated the 
following key findings: 
 
• The magazine launch is expected to be commercially efficient. BBC 

Worldwide and BML expect to generate an appropriate return on 
investment and have a track record of growing similar sectors. 

• BML was not in receipt of any “unfair advantage” from the BBC’s Public 
Services. 

• There was no requirement upon BML or BBC Worldwide to seek the 
approval of the BBC Trust prior to launch of the magazine. 

• There was no breach of the BBC’s Royal Charter, its Agreement with 
DCMS, UK/EC Competition Law, State Aid Law or the BBC’s Fair Trading 
Guidelines. 

 

Zattoo and content syndication 
 
On 2 January 2008 the Controller, Fair Trading received a complaint from 
Zattoo Europe Ltd, which operates a broadband television network in Europe.  
Zattoo enters into carriage agreements with broadcasters and other copyright 
owners and re-transmits linear television programmes directly to a closed user 
group.  
 
The complainant states that the BBC’s refusal to continue negotiations with 
Zattoo for the syndication of BBC content to the Zattoo TV service directly 
contravenes the regulatory framework governing the BBC including its public 
purpose arising from the Charter and its duties to in respect of Fair Trading, 
competitive impact and third party syndications. In particular:     
 



1. The complainant alleges that the BBC’s actions will have an adverse effect 
on the establishment of an independent distribution service in the market 
since it restricts their ability to “bring a wider and more creative offering to 
consumers as quickly as we otherwise could via a new growing distribution 
platform in UK...” 

2. The complainant alleges that the BBC actions may constitute a breach of 
competition law. 

3. The complainant appears to allege that the BBC is acting contrary to (i) the 
BBC Trust’s conclusions in the recent Public Value Test for on demand 
services and (ii) the BBC’s published, Syndication Policy Guidelines.  

 
The Controller, Fair Trading, is investigating the complaint and will present a 
report of his investigation to the Fair Trading Complaints Panel for its 
adjudication. 
 

RadioCentre and the BBC’s sponsorship activities 
 
On 10 December 2007, RadioCentre, the trade body representing commercial 
radio companies in the UK, wrote to the BBC Trust regarding the BBC’s 
sponsorship activities. The complainant makes a number of editorial, 
regulatory legal and Fair Trading points. The Fair Trading allegations can be 
summarised as follows: 
 
1. The complainant alleges that by seeking sponsorship for BBC Public 

Service events (e.g. Sports Personality of the Year) and offering 
contractual credits around BBC programming, the BBC reduces the ability 
of commercial operators to secure sponsorship, which is a principal source 
of their revenues. 

2. The complainant suggests that the BBC Public Service’s sponsorship 
activities are ‘Commercial Services’ as defined by the BBC Agreement and 
not ‘Commercial Trading Activities’. The BBC’s Commercial Services must 
be provided through its commercial subsidiaries; Commercial Trading 
Activities may be provided through the BBC’s Public Services.  

 
The Controller, Fair Trading, is investigating the Fair Trading aspects of the 
complaint and will present a report of his investigation to the Fair Trading 
Complaints Panel for its adjudication.   
 

Shoot Limited and the BBC Gardening website 
 
On 4th January 2008, Shoot Limited, owner of the gardening website, 
Shootgardening.co.uk, wrote to the BBC Gardening Website Editor, copied to 
the Controller, Fair Trading.  
 
Shoot alleges that the BBC’s interactive Gardeners’ Calendar, launched in 
March 2007, directly copied its main subscription based service, launched the 
previous year and press released to the BBC Gardening Website Editor. The 
complainant suggests that the BBC’s actions are in breach of the BBC’s 



Competitive Impact Principle since, inter alia, they are restricting the 
complainant’s ability to develop its own website. 
 
The Controller, Fair Trading, is investigating the complaint and will present a 
report of his investigation to the Fair Trading Complaints Panel for its 
adjudication.   
 

The BBC’s operational relationships with its commercial 
subsidiaries 
 
A formal complaint made jointly by three separate companies from the same 
group – AOL UK, IPC Media Ltd and Turner Broadcasting Systems - 
regarding the BBC’s operational relationships with its commercial subsidiaries 
was sent to the Controller, Fair Trading on 7 January 2008.  The complainants 
allege that: 
 

- the BBC has the incentive and ability to engage in discriminatory 
behaviour in favour of BBC Worldwide vis-a-vis third parties; 

- the arrangements create sufficient conditions for BBC Worldwide to 
acquire publicly-funded assets at less than fair market value and hence 
receive a subsidy from the BBC; 

- the BBC is willing to forgo revenues thereby risking overcompensation; 
- difficulties in the detection of non-price discrimination undermine the 

effectiveness of ex-ante prohibitions and traditional ex-post tools;  
- the arrangements deny licence fee payers the benefits of a competitive 

sales process for assets created using their investments; and 
- the BBC should abandon the current arrangements and move to full 

functional separation.  
 
Following investigation of the complaint a report will be presented to the Fair 
Trading Complaints Panel for its adjudication.  
 


