| FTUST

Editorial Complaints:
Appeals to the Trust

July 2007
Issued August 2007



Remit of the Editorial Standards Committee

The Editorial Standards Committee (ESC) is responsible for assisting the Trust in securing
editorial standards. It has a number of responsibilities, set out in its Terms of Reference at
bbc.co.uk/bbctrust/about/meetings_and_minutes/bbc_trust_committees.html.

The Committee comprises five Trustees: Richard Tait (Chairman), Chitra Bharucha,
Mehmuda Mian Pritchard, David Liddiment and Diane Coyle. It is advised and supported by
the Trust Unit.

In line with the ESC’s responsibility for monitoring the effectiveness of handling editorial
complaints by BBC management, the Committee considers appeals against the decisions and
actions of the BBC’s Editorial Complaints Unit (ECU) or of a BBC Director with
responsibility for the BBC’s output (if the editorial complaint falls outside the remit of the
ECU).

The Committee will consider appeals concerning complaints which allege that:

the complainant has suffered unfair treatment either in a transmitted programme or
item, or in the process of making the programme or item

the complainant’s privacy has been unjustifiably infringed, either in a transmitted
programme or item, or in the process of making the programme or item

there has otherwise been a failure to observe required editorial standards

The Committee will aim to reach a final decision on an appeal within 16 weeks of receiving
the request.

The findings for all appeals are reported in this bulletin, Editorial Complaints: Appeals to the
Trust. This bulletin also includes a statement on any remedial action taken and is published
at bbc.co.uk/bbctrust or is available from:

The Secretary, Editorial Standards Committee
BBC Trust Unit

Room 211, 35 Marylebone High Street
London W1U 4AA

Trust 1



Contents

Summary of findings (July 2007)

Waking the Dead, BBC One, 21 and 22 January 2007
Pause for Thought, BBC Radio 2, 6 July 2006

Sarah Kennedy, BBC Radio 2, 15 November 2006
Today, BBC Radio 4, 26 July 2006

More or Less, BBC Radio 4, 13 July 2006

Findings (July 2007)

Waking the Dead, BBC One, 21 and 22 January 2007
Pause for Thought, BBC Radio 2, 6 July 2006

Sarah Kennedy, BBC Radio 2, 15 November 2006
Today, BBC Radio 4, 26 July 2006

More or Less, BBC Radio 4, 13 July 2006

Trust

Page

16
22
26

34



Summary of findings (July 2007)

Waking the Dead: ‘The Fall’
BBC One, 21 and 22 January 2007

The complainant, on behalf of the Opus Dei Prelature in Britain, believed the
episodes of Waking the Dead shown on BBC One in January 2007 contained a very
negative and false portrayal of Opus Dei. He also felt that this was a direct result of
the characterisation of Opus Dei in Dan Brown’s book The Da Vinci Code. He
commented that, despite various reports which evidenced that the operation of
Opus Dei was in contrast to that portrayed in Brown’s book, the BBC chose to use
this view instead of challenging it.

The Committee concluded:

Waking the Dead was a well-established crime drama series and the audience
would have had clear expectations as to the fictional nature of its content.

The drama was pure fiction and did not portray real people or events.

The drama was about individuals, not Opus Dei as an organisation, and, while
some of the characters with Opus Dei links were deeply flawed, they would not
be seen as representative of Opus Dei or its membership or of members of the
Catholic Church.

The drama had not contained a damaging critique of Opus Dei or of an individual
within Opus Dei which required a right of reply, as:

a) the references within the script to fraudulent bank deals and to Roberto
Calvi were prefaced at the beginning of the dialogue with a comment that
the police officer should not make a fool of himself by taking seriously the
swirls of conspiracy that surrounded Opus Dei

b) the fictional murders and fictional theft of bank funds were shown not to be
linked with Opus Dei in the drama

c) the script did not say that Opus Dei was connected with or was responsible
for Calvi's death or fraudulent bank deals

The Committee recognised that the drama could have made Opus Dei’s position
on the Calvi death clearer by including a rebuttal to any link with the death and
the fraudulent bank dealing during Boyd's (Trevor Eve) questioning of Keegan
(the fictional character who was Opus Dei’s Director in London), but not to
have done so was not a breach of the guidelines on fairness to Opus Dei.

The use of Opus Dei may have been due to its increased profile as a result of
The Da Vinci Code by Dan Brown, but Waking the Dead was fiction and did not
purport to give a true portrayal of Opus Dei.

Whilst the Committee regretted that Opus Dei was offended, it was satisfied
that the drama had not breached guidelines.

The complaint was not upheld.

For the finding in full see pages 7-16.

Trust



Pause for Thought
BBC Radio 2, 6 July 2006

The complainant believed that the personal views expressed by Faris Badawi were
inaccurate and partial and that they misrepresented the official religious views and
beliefs of Islam as found in the Koran. He alleged that Mr Badawi was using the
principle of Tagiya which allows Muslims to lie under certain circumstances.

The Committee concluded:

Faris Badawi’s comment, although drawing upon a specific understanding of the
Koran, had not been inappropriate.

There was no evidence to suggest that Faris Badawi had used the principle of
Tagiya and had thus been dishonest.

The comments adhered to the guidelines on authored pieces which entitle a
specialist to provide a personal view in order that the audience can hear fresh
and original perspectives on a known issue.

No one view could adequately address all interpretations of the Koran and it was
not practicable for every view to be qualified each time one was put forward. On
that basis there were no grounds to suggest dishonesty or inaccuracy in the
views expressed by Mr Badawi.

The complaint was not upheld.

For the finding in full see pages 16-21.

Sarah Kennedy
BBC Radio 2, 15 November 2006

The complainant was offended that Sarah Kennedy described some people that she
was in a private dispute with as “thieves” and said this was an “abuse of privilege”.
He was aware that the Editorial Complaints Unit (ECU) had agreed with him that it
was an abuse of her position, but requested that the ESC consider whether there
should have been an on-air apology.

The Committee concluded:

The comment had breached the guidelines on editorial integrity and was, as
stated by ECU, an abuse of her position.

The actions taken by Radio 2 to reprimand Sarah Kennedy and apologise in the
press had been appropriate.

It was too long after the event to require the BBC to make an on-air apology as
it would require the apology to include specific details of the incident, which
might prove unwelcome and embarrassing for those referred to by the
presenter.

Trust



It would have been better for the programme to have made an apology at the
time when the original comment was made, and the production team should
have monitored what was being said.

The Committee would write to BBC management to remind producers of live
output to remain vigilant about what is being said on air and to ensure redress is
made as quickly as possible to lessen any offence that might result from an
unscripted and thoughtless remark.

No further action was required.

For the finding in full see pages 22-25.

Today
BBC Radio 4, 26 July 2006

The complainant believed that James Naughtie had misrepresented the views of his
interviewee Dr Mansour of the Muslim Brotherhood during a live interview. He felt
that James Naughtie had attributed statements to his interviewee about the wreaking
of destruction and death on Jewish people which the interviewee never made. The
complainant also suggested that the tone of the interview had been, unconsciously,
influenced by a stereotypical Israeli propagandist position which reflected the BBC's
pro-Israeli bias.

The Committee concluded:

James Naughtie’s handling of the interview had kept the conversation focused on
the aims of the Muslim Brotherhood and had not distorted the discussion.

When James Naughtie asked a question, he followed that up by asking

Dr Mansour to correct his understanding.

His questioning ensured that the position of the Muslim Brotherhood with
regard to the State of Israel and the Jews was established.

Some of the language used by James Naughtie could have been better chosen but
did not suggest a distortion of the facts. The language was part of a robust live
interview which allowed the interviewee opportunity to refute opinions and facts
or suggest alternative opinions or facts.

The interview, while robust, allowed the interviewee sufficient opportunity to
respond to the questions raised by James Naughtie.

The interview might well have been different if Dr Mansour had greater
confidence in spoken English, but the interview as broadcast was fair.

There was no evidence to support the suggestion that James Naughtie was
influenced by Israeli propaganda.

This report was not evidence of general BBC bias in favour of Israel, and the
Thomas Report published in 2006 had found that the BBC'’s coverage was fair
and impartial.

Trust



The complaint had been subject to a series of unfortunate delays during all three
stages of the complaints process. The Committee would include an apology for
these delays within its finding letter.

The complaint was not upheld.

For the finding in full see pages 26-34.

More or Less
BBC Radio 4, 13 July 2006

The programme had included an item on the Government’s decision to favour the
use of synthetic phonics in schools. The complainant believed the item was biased as
it had criticised the research without allowing an appropriate right of reply. The ECU
had agreed in part with the complaint and had recommended that the programme
take particular care when citing specific criticisms of individual research. The
complainant felt the action had not been sufficient and that more effort was required
to ensure a balancing contribution, i.e. an acknowledgement of the error on the
programme or that the programme revisit the topic allowing a more balanced view
of the issue. He asked the ESC to consider whether the action was appropriate.

The Committee concluded:
A request for an on-air apology or for the programme to revisit the topic was
disproportionate given the nature of the programme and the significance of the
item.
The action taken by the programme to put up a note highlighting the ECU’s
finding with a link to the decision on the programme’s website entry had been
appropriate.

No further action was required.

For the finding in full see pages 34-37.

Trust



Findings (July 2007)

Waking the Dead: ‘The Fall’
BBC One, 21 and 22 January 2007

1 The series
A description on the Waking the Dead website states:

“Waking The Dead is a six-part series shown in two hour long episodes over
consecutive nights. The programme follows the work of the Metropolitan Police’s
Cold Case Unit, set up to reinvestigate old cases where new evidence or links to
modern day crimes come to light. To aid their investigations the unit uses advanced
techniques in forensic science; often taking risks discovering the truth and bringing
the perpetrators to justice.”

2 The programme: ‘The Fall’ (two episodes)
A synopsis of the story:

Part 1
The team is called in when workmen dislodge two conjoined bodies in a former City
bank which folded after Black Wednesday.

A gold ingot is linked to a body found in a river which is identified as Brian McGurk,
an aide to the Irish Ambassador.

One of the bodies in the bank is bank director Mervyn Simmel, suspected of skipping
the country with the bank’s funds. The female body in the bank is journalist
Katherine Keane, whose biography is being researched by Lisa Tobin. The team
check out Keane’s previous lovers, who include a City Alderman, Philip White (who,
it later becomes clear, is a member of Opus Dei), and Shadow Trade and Industry
Minister lan Taggart, and question Simmel’s former co-chairman, Lucien Calvin.

Evidence is found that Katherine used mortification, which the team consider a
possible link to Opus Dei membership. The team learn that McGurk was on
charitable trust boards with Simmel and Calvin. Boyd also meets with Hugo Keegan,
Opus Dei’'s London director, to discuss whether Keane was a member of Opus Dei.
Boyd and Spencer then join DI Bailey from the Garda in Dublin, where they find
Katherine’s husband, drug dealer Declan Keane. Boyd and Spencer see a masked
figure as they chase after Declan. Boyd finds Declan hanging from a bridge between
two roofs. He screams at Boyd not to kill him. Boyd tries to pull him up but Declan
falls. His bag splits, revealing gold ingots.

Trust



Part 2

The team discover that Katherine gave away a child, who was Lisa Tobin. Boyd and
Spencer trace two safe-deposit boxes. One — belonging to Keane and Simmel — is full
of gold ingots. Bailey was an arresting officer when McGurk crashed his car in Dublin
some years before.

Stella realises Clive Marlow, a rich client of Calvin’s, is officially missing. It is also
discovered that Katherine was dying of a brain tumour when she was killed. Lisa is
abducted by a gunman. Grace realises Calvin’s parents committed suicide and that he
always blamed himself. He was scared of becoming bankrupt. The team trace the
missing gold to another bank in the city. Turncoat Bailey removes it only to have a
knife held to his throat by Calvin. Saliva links a sample from the bank murder scene
to White. Meanwhile, White is denied forgiveness by Opus Dei leader Keegan. On
searching Calvin’s house, the team discover the body of Clive Marlow in the freezer.

Boyd and Grace find Calvin upstairs conducting a ritual. Calvin raises a kitchen knife
to Boyd but Bailey, throat slashed, shoots Calvin. Boyd holds Bailey as he dies. Boyd
finds Lisa to whom gunman White hands over his weapon. She avenges her mother’s
murder by shooting White.

3 The complaint

The complaint, which was made on behalf of Opus Dei, can be briefly summarised as
follows:

The complainant, on behalf of the Opus Dei Prelature in Britain, believed the
episodes of Waking the Dead shown on BBC One in January 2007 contained a very
negative and false portrayal of Opus Dei. He also felt that this was a direct result of
the characterisation of Opus Dei in Dan Brown’s book The Da Vinci Code. He
commented that, despite various reports which evidenced that the operation of
Opus Dei was in contrast to that portrayed in Brown’s book, the BBC chose to use
this view instead of challenging it.

The complainant’s more specific points and the BBC’s responses are detailed below
(quotes are extracts from the complaint and replies).

The complaint

“...Opus Dei was portrayed as an organisation of murderers, thieves and
adulterers who justify and cover up evil actions while hiding behind a veneer of
hypocritical piety and penitential rituals of self-flagellation.”

“This portrayal is lifted from the Da Vinci Code, ... despite ... objections at the
time by the Catholic Church, and ... press reports ... which found the
organisation innocent of Dan Brown’s depiction, the BBC chose to exploit this
portrayal as if it were commonplace fact.”

The complainant accepted that the BBC did not claim that the depiction of Opus
Dei was factual, but went on to comment: “...from your Editorial Guidelines ...

Trust



the BBC believes that in dramas ‘the same standards of fairness which apply to
factual programmes should generally be observed’ ... ‘we have an obligation to ...
ensure the drama does not unduly distort the known facts...".”

He pointed out that the programme contained a fictional bank and could have
similarly created a fictional organisation.

In not doing so the complainant felt that the BBC had neglected its own
guidelines: “we also note, that from the same Guidelines, that the BBC is
committed to avoiding the perpetuation of ‘prejudice and disadvantages which
exist in our society’.”

He also felt that the BBC had gone against its guidelines on religion which state:
“the BBC will ensure the religious views and beliefs of an individual, a religion or
religious denomination are not misrepresented...”.

The complainant also noted that Opus Dei was not contacted at any time while
the programme was being made nor was the organisation’s consent sought for its
portrayal.

In response to a reply from the series producer (see BBC response) the
complainant commented:

Re the intention of the programme to focus on individuals and not on the
organisations they were affiliated to: “...it was precisely the three members’
affiliation to Opus Dei, repeatedly mentioned, which was crucial to a part of the
drama...”.

“Opus Dei was further maligned by the implication that it was involved in the
murder of Roberto Calvi ... the creepy figure representing Opus Dei in the UK
listens to these accusations in a silent attitude akin to admitting they are true.”
As to the Opus Dei character refusing to give sanctuary, he commented: “...the
implication could well be that he did not want Opus Dei to be tainted — which
reinforces the defamatory portrayal and does not provide ‘balance’, as the
producer claims.”

When asking the Editorial Standards Committee to consider the complaint on
appeal, the complainant responded to the Editorial Complaints Unit's (ECU) reply
(see BBC response):

“...the fact that not all immoral characters are in Opus Dei does not take away
from the fact that all Opus Dei characters in the programme are either criminal
or immoral.”

“The portrayal of Opus Dei is unremittingly negative ... no attempt is made to
fictionalise the organisation ... if we took the same plot and substituted Opus Dei
for ‘the Board of Deputies of British Jews’ or “The Samaritans’, | think you would
agree that these organisations would be deeply unhappy at the implications for
the reputations of their organisations.”

Trust



BBC response
The Producer of Waking the Dead initially responded:

“Waking the Dead, by its nature, aims to tackle dark, disturbing but hopefully
fascinating subjects using fictional characters against non-fictional back-drops ... it
is not a drama which pretends to reflect the ‘state of the nation’.”

“We feel balance was achieved in “The Fall’ by showing the fictional representative
of Opus Dei ... refusing to give sanctuary to or condone the actions of the
protagonist...”

“Waking the Dead portrayed characters from a number of organisations including
the British Government, The City of London, The Garda and the Psychotherapy
profession ... the focus of the story centred ... on the individuals rather than their
affiliations...”

ECU did not uphold the complaint. Its response is summarised below:

“...of the people portrayed as being involved in fraud and adultery, only two are
actually said to have had an involvement at all with Opus Dei ... their involvement
in Opus Dei did not appear to be contemporaneous with their misdeeds...”

When the character of Alderman White asks Hugo Keegan for forgiveness for the
crimes that were committed 15 years ago, ECU stated: “it seems to me from
Keegan’s outrage that this is the first time that White has disclosed to Keegan his
responsibility for the two murders ... Keegan’s response, admittedly in part driven
by a fear that the organisation might be tainted by White’s transgressions, is
nevertheless that of someone not prepared to be associated with what he has just
been told.”

ECU conceded, when considering the guidelines on fair portrayal and impartiality
in drama that, “drama dealing with contemporary situations has a duty of fairness
to real individuals”, but Waking the Dead did not have a staunch claim to
credibility nor would the audience assume its content as it was “...a highly
fictionalised format in which unlikely conspiracies, guilty secrets and unexpected
revelations are the order of the day. That isn’t to say that it has limitless licence in
the way it portrays real organisations ... it does mean that it can portray them in a
more highly coloured way...”

4 Applicable programme standards

Section 1: The BBC’s Editorial Values

Truth and accuracy

We strive to be accurate and establish the truth of what has happened. Accuracy is
more important than speed and it is often more than a question of getting the facts
right. We will weigh all relevant facts and information to get at the truth. Our output
will be well sourced, based on sound evidence, thoroughly tested and presented in

Trust 10



clear, precise language. We will be honest and open about what we don’t know and
avoid unfounded speculation.

Section 4: Impartiality and Diversity of Opinion

Impartiality & drama

When drama realistically portrays living people or contemporary situations in a
controversial way it has an obligation to be accurate and to do justice to the main
facts. If the drama is accurate but is a partisan or partial portrayal of a controversial
subject we should normally only proceed if we believe that its insight and excellence
justify the platform offered. Even so we must ensure that its nature is clearly
signposted to our audience. When a drama is likely to prove particularly
controversial we must consider whether to offer an alternative view in other output
on the same service.

Section 5: Fairness, Contributors and Consent

Fair portrayal in drama

When our drama realistically portrays living people in contemporary situations,
particularly a controversial or sensitive event, the same standards of fairness which
apply to factual programmes should generally be observed. It is inevitable that the
creative realisation of some dramatic elements such as characterisation, dialogue and
atmosphere, will introduce a fictional dimension, but we have an obligation to be
accurate and to ensure the drama does not unduly distort the known facts and thus
become unfair. It is important to explain the nature of the content to our audiences
by clearly signposting the output.

Section 8: Harm and Offence

Introduction

The BBC aims to reflect the world as it is, including all aspects of the human
experience and the realities of the natural world. In doing so, we balance our right to
broadcast and publish innovative and challenging content appropriate to each of our
services with our responsibility to protect the vulnerable.

When we broadcast or publish challenging material which risks offending some of
our audience we must always be able to demonstrate a clear editorial purpose. Such
material may include, but is not limited to, offensive language, humiliation, sexual
violence and discriminatory treatment. We must be sensitive to audience
expectations, particularly in relation to the protection of children, as well as clearly
signposting the material.

Portrayal
We aim to reflect fully and fairly all of the United Kingdom'’s people and cultures in
our services. Content may reflect the prejudice and disadvantage which exist in our

Trust

11



society but we should not perpetuate it. We should avoid offensive or stereotypical
assumptions and people should only be described in terms of their disability, age,
sexual orientation and so on when clearly editorially justified.

Section 12: Religion

Religion editorial principles

We will ensure the religious views and beliefs of an individual, a religion or religious
denomination are not misrepresented, abused or discriminated against, as judged
against generally accepted standards.

5 The Committee’s decision

The Committee considered the complaint against the relevant editorial standards,
including the BBC'’s values and other standards set out in the Editorial Guidelines.
The Committee took into account all the material before it relating to the appeal:
this included submissions from all the relevant parties to the complaint who were
asked to comment on the material going before the Committee.

The Committee considered the complaint under three headings of the BBC's
Editorial Guidelines:

Fairness (portrayal in drama and right of reply)

Harm and offence (portrayal)

Religion (editorial principles)

Fairness — Fair portrayal in drama

There were three fictional characters in the drama who were associated implicitly or
epr|C|tIy with Opus Dei:
Katherine Keane, one of the two murder victims, who had used mortification
and had been involved in stealing gold from the bank
Her lover and murderer Philip White, a member of Opus Dei
Hugo Keegan, who was the fictitious London director of Opus Dei and who
rejected White when his double murder became known

The complainant believed the association of these characters with Opus Dei meant
that Opus Dei was portrayed as being an organisation of “murderers, thieves and
adulterers who justify and cover up evil actions while hiding behind a veneer of
hypocritical piety and penitential rituals of self-flagellation”.

The Committee noted that this was not a factual drama, but a work based purely on
fiction.

The guidelines require:

“When our drama realistically portrays living people in contemporary situations,
particularly a controversial or sensitive event, the same standards of fairness which
apply to factual programmes should generally be observed.”

Trust

12



It was the view of the Committee that this drama did not realistically portray living
people (or organisations) or events in a contemporary situation. It was not a drama
documentary, it did not attempt to dramatically portray real events, and it did not
set out to realistically portray a living person in a contemporary situation.

The Committee felt that as this was a wholly fictional drama, greater licence should
be allowed for the writers to develop unrealistic and unrepresentative storylines that
were engaging and entertaining than would be the case with, for example, a drama
documentary.

The Committee was satisfied that the audience tuning into this programme would
have been fully aware that they were watching fiction. The Committee noted that
the nature of fictional drama required audiences to suspend disbelief and their sense
of reality. Moreover, as Waking the Dead was an established and popular drama
series which, when this story was transmitted, was into its sixth season of
programmes, the audience would have been prepared for highly complicated and
unrealistic storylines that bore no relation to real life — an example of which was the
plot summary at the head of this finding.

The Committee also noted that this was a drama concerned primarily with the
individuals involved in the storyline and not with the organisations, whether
imaginary or real, they were associated with.

Writers were not required to ensure that individuals reflected credibly upon
organisations. That would be an inappropriate limitation upon the freedom of
expression of the writer. The role of drama was to develop characters with a range
of personalities both good and bad. An example of this in this drama was the fictional
character DI Bailey of the Garda, who was a corrupt policeman and was clearly not
intended to be representative of the Irish police force.

It was noted that Opus Dei was referred to in the programme, but the Committee
did not consider that the organisation was portrayed in any particular way, nor that
the audience would treat any references as a realistic portrayal.

Fairness — Right of reply

The guidelines also require:
“We have an obligation to be accurate and to ensure the drama does not unduly
distort the known facts and thus become unfair.”

With regard to the general representation of Opus Dei as an organisation, while the
Committee was satisfied that the drama’s intention was to use it as a means to
connect various characters together, it noted that the conversation in part one of
the story and the specific references to Hugo Keegan’s involvement with the Vatican
Bank and Roberto Calvi raised wider issues concerning more than just the individual
character — that is, Opus Dei itself. The Committee considered whether this was a
damaging critique of the organisation which required some form of redress within
the drama. It noted the conversation in DS Boyd's office:

Trust 13



BOYD:  Well, discretion, yes, although, er, Opus Dei hasn’t exactly been,
erm, publicity shy over the last few years, has it Mr Keegan, but
confidentiality, no. | have a murder investigation in progress and
reasons to believe that an Opus Dei member may be involved.

KEEGAN: You mustn't make a fool of yourself Detective Superintendent by
taking seriously the swirls of conspiracy that surround us.

BOYD: Hm, let me share my, my thinking with you because it might save us
both a bit of time.

(Keegan looks interested in what Boyd maybe about to say)

BOYD: | know that you were in Rome in 1971 as part of an Opus Dei
delegation: a delegation that was offering to bale out the Vatican
Bank which lost over two hundred million dollars on bad business
deals.

(Keegan says nothing — Boyd pulls out the photograph of Calvi from the file
and shows it to Keegan)

BOYD:  In 1982, you had a meeting with this man, Roberto Calvi.

(Keegan listens to Boyd and does not react at all)

BOYD: This is Calvi, two days later, hanging under Blackfriars Bridge. The
evidence is here: Opus Dei has been connected with fraudulent
deals between large banks, deals which have led to people being
assassinated or found dead in suspicious circumstances.

(Keegan is still giving nothing away and Boyd is becoming exasperated)

BOYD:  Okay well, then, we discover two bodies on the premises of a
bank, a bank which has collapsed. There’s evidence that one of the
victims may be an Opus Dei member. Now my investigation has
fo...

BOYD:  ..ask —is history repeating itself?

(Finally Keegan has something to say)

KEEGAN: D'’you have a faith, Mr Boyd?

The Committee recognised that Keegan had prefaced the various accusations of
Boyd'’s by suggesting that he (Boyd) “mustn’t make a fool of yourself” by referring to

the “swirls of conspiracy that surround us [Opus Dei]”. It noted that the fictional
character, Keegan, was proved accurate in that the murders had nothing to do with

Trust

14



Opus Dei and Opus Dei was not connected with the collapse of the bank and the
theft of the funds.

The Committee also noted that the comments referring to Keegan’'s meeting with
the Vatican Bank and Roberto Calvi would have been seen to be entirely fictitious,
and were not based on any known individual or event.

The Committee was satisfied that, even with the inclusion of these fictitious
meetings, the programme had not provided a damaging critique of Opus Dei in that
the detective did not go on to state that Opus Dei was responsible for the death of
Calvi or the fraudulent collapse of a bank. However, it did recognise that the
programme could have made Opus Dei’s position on the Calvi death clearer by
including a rebuttal by Keegan to any link with Calvi’s death and fraudulent bank
dealing during Boyd’s questioning as well as, or instead of, a statement regarding
conspiracies at the start of the conversation. Nevertheless, the Committee was
satisfied that the programme had not breached guidelines on fairness in its portrayal
of Opus Dei. It was also satisfied, given that no critique of Opus Dei had been
included in the programme, that the production team was not required to provide
Opus Dei with a right of reply within the drama, to contact Opus Dei in advance of
broadcast or to use a fictional name for Opus Dei.

Harm and offence — Portrayal

The guidelines on portrayal require:

“We aim to reflect fully and fairly all of the United Kingdom'’s people and cultures in
our services. Content may reflect the prejudice and disadvantage which exist in our
society but we should not perpetuate it. We should avoid offensive or stereotypical
assumptions and people should only be described in terms of their disability, age,
sexual orientation and so on when clearly editorially justified.”

In this case the Committee considered whether the portrayal of characters linked
with Opus Dei included offensive and stereotypical assumptions possibly linked to
the portrayal of Opus Dei in The Da Vinci Code by Dan Brown and, if so, whether the
portrayal was editorially justified.

It was satisfied from the script that the characters’ motivations to commit theft,
adultery and murder were ascribed to the characters’ flaws and were never linked to
membership of Opus Dei. As such it did not believe that Opus Dei itself was
portrayed in a stereotypical way.

Religion

The Editorial Guidelines require:

“We will ensure the religious views and beliefs of an individual, a religion or religious
denomination are not misrepresented, abused or discriminated against, as judged
against generally accepted standards.”

Trust

15



The Committee was satisfied that the drama dealt with individual characters as
opposed to Opus Dei itself and that the drama did not deal with the religious views
and beliefs either of an individual or of Opus Dei or of the Catholic Church.

In conclusion, the Committee, whilst it recognised that Opus Dei was offended and
as such wished to express its regret that this was the case, was satisfied that the
drama, a work of fiction, had not breached guidelines. It noted that, while some of
the characters with Opus Dei links were deeply flawed, they were not
representatives of the organisation or its real membership.

FINDING: Not upheld.

Pause for Thought
BBC Radio 2, 6 July 2006

1 The programme

Pause for Thought is a short programme within a programme, where guests from
different faiths are invited to offer thoughts on issues such as items in the news, from
a perspective that reflects their beliefs. The intention of the programme is to provide
listeners with a greater understanding of the various faiths.

The items are broadcast on Radio 2 at 1.30am, 3.30am and 9.15am, Monday to
Friday, and 1.30am and 3.30am on Saturday and Sunday. The 9.15am broadcast is a
live transmission within Terry Wogan’s morning programme; it is editorially separate
from the other two broadcasts and is broadcast only once.

2 The context

The Pause for Thought at the centre of this complaint was a broadcast by Faris
Badawi, Administrator of the Muslim College in London, a few days after the Prime
Minister was challenged to respond to claims made by the Muslim Labour MP Sadiq
Khan who said that: “...he was disappointed with the Government’s engagement with
the Muslim Community in the year since the London Bombings”.

Mr Blair’'s response was: “The Government cannot alone root out extremism in
Muslim Communities and defeat the terrorism it creates...” and “...[that it is] down
to moderate Muslims to stand up to extremism and tell those with ‘grievances’
against the west they were wrong.”

Trust

16



The transcript

FARIS BADAWI.

Today, I'd like to just talk about some comments that the Prime Minister
made a few days ago. He answered, in answer to a question from the
Commons Liaison Committee, you know, he said that Muslims should
confront the extremists in their midst and that we should get over a
completely “false sense of grievance against the West”.

Now, | felt this was a little unfair, for two reasons. Firstly the relations
between the West and the Muslim and Arab worlds have, since the early part
of the 20th century, resulted in events and actions that no one on either side
has any reason to be proud of, along of course with many things that were
very positive. That's how history is, there are various elements to every
story, nonetheless there were actions by the Western powers that should
rightly inspire shame in all of us, and the attitudes and ideas of superiority and
entitlement that underlay those policies should be confronted whether they
appear amongst Easterners or Westerners.

My second reason for concern was that Mr Blair addressed his message to
Muslims, not to Arabs, Pakistanis or any other largely Muslim nationality but
to Muslims per se. Now it may be that at the moment we do not have a very
good reputation here in the West, but a brief excursus into the Quran will
give the casual reader the impression that on the score of harbouring
rancour and bearing grudges Muslims are just nothing to worry about.

In fact even if they are harshly treated the Quran advises Muslims that “To
forgive is nearer to piety. And forget not kindness amongst yourselves.”
2.109

There really is no need to misrepresent history when advising Muslims not to
bear grudges, irrespective of what has happened and what was sometimes
done to subject Muslim peoples, it’s still the case that Muslims can demand of
themselves, in adherence to the tenets of the faith, that we must generate
forgiveness in their hearts for any harm or injustice that we’ve undergone as
result of Western or other actions, The Quran asks us when anger gets hold
of us to forgive and show indulgence, as we would wish God to forgive us.

No matter what happened or was done in the past, which now shapes our
present, we are required as Muslims to be patient and forgiving.

An ancient Arabian saying was “retaliation preserves life”. | think in the
modern world that saying can be reversed and that now “forgiveness and
forbearance preserve life” because today our retaliation may be so terrible
that it could even destroy this precious world.

Trust

17



4

The complaint

The complainant summarised his complaint as:

“The views expressed personally by Mr Badawi were inaccurate and partial and they
misrepresented the official religious views and beliefs of Islam as found in the Koran.”

The complainant’s more specific points and the BBC’s response are detailed below
(quotes are extracts from the complaint and replies).

The complaint

“Why was this man [Faris Badawi] allowed to respond to Mr Blair’s recent appeal
to Muslims ... by being given airtime to tell lies about the aim of Islam and the
teachings of the Koran.”

He clarified his comment by suggesting that: “The teaching of the Koran and the
aim of Islam are to bring the WHOLE world under the rule of Islam. Islam divides
the world into 2 camps — [1] Dar el Islam, the house of Islam where Islamic
[Sharia] law rules and [2] Dar el Harb, the house of war where Islamic law does
not rule. IT IS A DUTY for Dar el Islam to fight and conquer Dar el Harb and
permanently assimilate it. That is the true aim of Islam and the teaching of the
Koran.”

He further commented: “...in Islam ‘Takeyya’ is sanctioned ... [which] is the
‘principle of deception’ that allows Muslims to LIE under certain circumstances as
sanctioned for instance in BUKHARI vol:4:271 page 168.”

Following responses by the Editorial Complaints Unit (ECU), which included
comments from Faris Badawi (see BBC response), the complainant replied:

“The views expressed personally by Mr Badawi were INACCURATE ... and ...
MISREPRESENTED the OFFICIAL religious views and beliefs of ISLAM as found in
the Koran.”

“There is much that is false being propagated publicly about the religion of Islam
and the BBC is a major player...”

BBC response

The programme team responded to the initial complaint as follows:

They pointed out that Faris Badawi was commenting on the recent news story
about the Prime Minister’s comment about relations with the Muslim community
in order to connect to “wider spiritual issues”.

They also pointed out that he had used “Islamic references to emphasise the
significance of forgiveness and did not advocate the spread of Islamic rule through
deception or otherwise”.

Trust

18



ECU did not uphold the complaint. Its response is summarised below:

“Most people listening to reflective pieces such as this will be aware that there is
a strong ... personal element ... such pieces are in no sense intended as formal
statements of officially recognised doctrine or belief.”

“We felt Faris Badawi’s contribution was a pertinent examination of forgiveness,
promoting the message that ‘forgiveness and forbearance preserve life’.”

5 Applicable programme standards
Section 1: The BBC'’s Editorial Values

Impartiality and Diversity of Opinion

We strive to be fair and open minded and reflect all significant strands of opinion by
exploring the range and conflict of views. We will be objective and even handed in
our approach to a subject. We will provide professional judgments where
appropriate, but we will never promote a particular view on controversial matters of
public policy or political or industrial controversy.

Section 4: Impartiality and Diversity of Opinion

Personal view, authored programmes & websites

We have a tradition of allowing a wide range of individuals, groups or organisations
to offer a personal view or opinion, express a belief, or advance a contentious
argument in our programmes or on our websites. Personal views can range from the
outright expression of highly partial views by a campaigner, to the authored view of a
specialist or professional including an academic, scientist, or BBC correspondent, to
those expressed through contributions from our audiences. Each can add to the
public understanding and debate, especially when they allow our audience to hear
fresh and original perspectives on well known issues.

Content reflecting personal views, or authored by an individual, group or
organisation, or contributed by our audiences, particularly when dealing with
controversial subjects, should be clearly signposted to audiences in advance.

Personal view and authored programmes and websites have a valuable part to play in
our output. However, when covering controversial subjects dealing with matters of
public policy or political or industrial controversy we should:

retain a respect for factual accuracy.

fairly represent opposing viewpoints when appropriate.

provide an opportunity to respond when appropriate, for example in a pre-
arranged discussion programme.

ensure that a sufficiently broad range of views and perspectives is included in
output of a similar type and weight and in an appropriate time frame.

Trust

19



Section 12: Religion

The BBC respects the fundamental human right to exercise freedom of thought,
conscience and religion, this includes an individual’s freedom to worship, teach,
practise and observe. At the same time, we recognise our duty to protect the
vulnerable and avoid unjustified offence or likely harm. We aim to achieve this by
ensuring our output is not used to denigrate the beliefs of others.

Rellglon editorial principles
We will ensure that the beliefs and practices of the great world faiths are
described accurately and impartially.
We will ensure the religious views and beliefs of an individual, a religion or
religious denomination are not misrepresented, abused or discriminated
against, as judged against generally accepted standards.

6 The Committee’s decision

The Committee considered the complaint against the relevant editorial standards,
including the BBC’s values and other standards set out in the Editorial Guidelines.
The Committee took into account all the material before it relating to the appeal:
this included submissions from all the relevant parties to the complaint who were
asked to comment on the material going before the Committee.

The Committee, as part of its investigation, commissioned a report by Dr Mona
Siddiqui, an academic who specialises in Islamic studies.

The Committee noted what Dr Siddiqui said about the complainant’s interpretation
of the Koran:

“Both concepts were developed in the period of classical Islam to denote the House
of War and the House of Islam respectively; however there are various debates
associated with both. The House of Islam was generally seen as the land where there
was direct Muslim rule but the House of War could be understood on several levels.
This could be land where the ruler was an enemy of Islam, land which Muslim rulers
themselves aspired to bring under Islamic rule or quite simply any non-Islamic
society. However, this bipolar perception of the Muslim world view is too simplistic
as Muslim rulers formed various treaties often giving protected status to citizens of
non-Muslim countries. Today, many Muslim argue that this strict division of the
world no longer applies. Islam is not a persecuted faith with a mission to dominate
the world and Muslims travel to and live freely amongst non-Muslim societies where
they have the freedom to practice their faith.”

The Committee also considered what Faris Badawi had said. It noted that the
comments were made as an authored view for Pause for Thought, in which he was
representing his faith and putting forward his beliefs within the context of a recent
news story concerning the Muslim community.

Trust

20



The Committee was satisfied that, from the advice given by Dr Siddiqui, Faris
Badawi's comments, although drawing on a specific understanding or view of the
Koran, had not been inappropriate. As to whether Mr Badawi had been deceiving the
listener by using the principle of Taqgiya, the Committee was satisfied that there was
no evidence of dishonesty in the narrative and no evidence provided by the
complainant beyond the assertion that the principle of Tagiya had been used.

The Committee recognised that the complainant had interpreted the Koran
differently from Mr Badawi and noted Mr Badawi’s comments as to the many
different possible interpretations of it in an email he wrote to the complainant:

“You will not understand Muslims by referring to the Qur’an, you will just deepen
your confusion. The Qur’an is necessarily indeterminate as it contains infinite
meanings, though revealed in this precise form at that precise time, its message is
universal and eternal, it is utterly fungible [trans “moveable goods” that can be
replaced by others in the execution of an order'] and interpretable...”

The Committee was therefore satisfied that Mr Badawi’s comments were a
legitimate view of the Koran as he wished to interpret it. As such it was also satisfied
that the remarks adhered to the guidelines on authored pieces which entitle
specialists to provide a personal view in order that the audience can hear fresh and
original perspectives on known issues. The Committee also recognised that the
programme had the right to produce content from the wide spectrum of debate as
long as it was justified. In this case the Committee was satisfied that, given the recent
remarks by the Government regarding the Muslim community, such comments were
justified.

In conclusion, the Committee acknowledged that no one view could adequately
address all the many interpretations of the Koran and that it was not practicable for
every view to be qualified each time one was put forward. The Committee was
therefore satisfied that there were no grounds to suggest dishonesty or inaccuracy in
the views expressed by Faris Badawi.

FINDING: Not upheld.

1 Note added by the ESC’s independent editorial adviser

Trust

21



Sarah Kennedy
BBC Radio 2, 15 November 2006

1 The programme
The show’s website states the following:

“The show for all ‘Dawn Patrollers’ with news, views and music, plus the morning
papers, Pause for Thought and the studio webcam.”

The show is broadcast on weekdays from 6am to 7.30am.

2 The context

During the show, Sarah Kennedy told the story of a private dispute that she had
become involved in and described the people involved as “thieves” for refusing to
pay her £250.

On 7 February 2007 Sarah Kennedy made reference to an article in The Guardian

(2 February 2007) that reviewed her programme. Although the article made mention
of the incident of 15 November, she did not refer to it when commenting on the
piece. The extract from the article referring to the 15 November broadcast is
copied below:

“It’s almost as if Kennedy doesn’t realise she’s on the radio. That would at least
explain her outburst against ..., whom she accused of ripping her off to the tune of
£300.”

3 The complaint

The complainant was offended that Sarah Kennedy described the people she was in
dispute with as “shysters and thieves” and said this was an “abuse of privilege”.

The complaint and BBC responses are summarised below (quotes are extracts from
the complaint and replies).

The complaint

The complainant first contacted BBC Information a week after the comment was
made and noted: “I have neither seen nor heard any comment from the BBC
regarding these comments.”

He asked: “does the BBC condone such personal vendettas without any right of
reply? Surely this is an abuse of privilege and unworthy of someone on a national
radio station?”

Trust

22



He also suggested: “It ... seems to me an abuse of privilege to make such remarks,
without right of reply, and if such remarks are inappropriate, then an on-air
apology should have been made.”

In the complainant’s letter to the Editorial Complaints Unit (ECU) and in his letter of
appeal to the Editorial Standards Committee (ESC), he made reference to Sarah
Kennedy’s mention of the 2 February article in The Guardian. He stated in his letter
to ESC:

“...the fundamental flaw in [the ECU] argument [see BBC response] is that in
early February, Ms Kennedy read out part of an article ... by Gareth McLean
published in The Guardian of 2/2/2007 which mentions ‘that would at least explain
her outburst against ..., whom she accused of ripping her off to the tune of £300'.
Thus Ms Kennedy herself is bringing people’s attention to the article and thereby
surely exacerbating the situation.”

“My continued pursuance of this matter is related to standards, in particular BBC
standards. Such personal remarks should never have been made (as | said at the
outset, it is an abuse of privilege) and, if sincerely regretted, then apologised for.”

Having received a transcript of the item the complainant withdrew one element of
the complaint — the suggestion that Sarah Kennedy had called the people “shysters”.

BBC response
The Editor Mainstream Programming, Radio 2, responded with the following:

“In this instance, we all agree (Sarah included) that the subject was inappropriate
and that the language was not well chosen.”

“On behalf of us all, may | apologise for any offence caused and reassure you that
Sarah had absolutely no intention of offending listeners.”

The ECU, whilst agreeing that her remarks “represented an abuse of her position”,
considered whether the comment was such that a broadcast apology was called for.
The ECU did not feel that was necessary for the following reasons:

“In this instance, it seems to me that any apology which made sense to listeners
would have to be in terms which reminded them of Sarah Kennedy'’s original
allegations, and this would probably be unwelcome to the individuals concerned.”
“[the editor] reprimanded Sarah Kennedy at the time. | think this, rather than a
broadcast apology, was the most appropriate way of resolving the matter.”

Complaints handling
The complainant voiced concern that, following a request to ECU on 6 March as to

where he should escalate his complaint, it had taken until 18 March, when he sent a
reminder, before he was given the details of the ESC.

Trust

23



4 Applicable programme standards
Section 1: The BBC'’s Editorial Values

Editorial integrity & independence

The BBC is independent of both state and partisan interests. Our audiences can be
confident that our decisions are influenced neither by political or commercial
pressures, nor by any personal interests.

Accountability

We are accountable to our audiences and will deal fairly and openly with them. Their
continuing trust in the BBC is a crucial part of our contract with them. We will be
open in admitting mistakes and encourage a culture of willingness to learn from
them.

Section 3: Accuracy

Correcting mistakes

We should normally acknowledge serious factual errors and correct mistakes quickly
and clearly. Inaccuracy may lead to a complaint of unfairness. An effective way of
correcting a mistake is saying what was wrong as well as putting it right. Where we
may have broadcast a defamatory inaccuracy Programme Legal Advice should be
consulted about the wording of a correction.

Section 17: Accountability

Introduction
We will use the BBC'’s online presence to provide proper reporting to the public on
complaints we have received, and actions we have taken.

5 The Committee’s decision

The Committee considered the complaint against the relevant editorial standards,
including the BBC'’s values and other standards set out in the Editorial Guidelines.
The Committee took into account all the material before it relating to the appeal:
this included submissions from all the relevant parties to the complaint who were
asked to comment on the material going before the Committee.

The Committee acknowledged that Sarah Kennedy’s remarks had been a breach of
editorial integrity and agreed with ECU’s finding that the remarks “represented an
abuse of her position”. It also endorsed the actions of the Editor Mainstream
Programmes, Radio 2, who not only apologised in the press for her remarks, but also
reprimanded her as to her conduct.

The Committee then went on to consider whether further action was required to
remedy the breach in guidelines, such as an on-air apology.

Trust 24



The Committee noted that this was not a first-party complaint or a complaint made
on behalf of those whom Sarah Kennedy had referred to in the broadcast. The
Committee felt it would be inappropriate to sanction an on-air apology because of
the time that had elapsed between the appeal being heard and the actual incident. It
also felt that to have sanctioned an on-air apology at this time would have required
Radio 2 to include specific details of the incident, which might have proved
unwelcome and embarrassing for those referred to by the presenter. The
Committee was therefore satisfied that no further action needed to be taken as the
apology by ECU and action already taken by Radio 2 were sufficient.

However, the Committee believed that the offence caused to listeners could have
been more effectively handled at the time with an on-air apology when the comment
was made. The Committee noted there had been a 45-second break for a trail
immediately after the remark and that should have served as an appropriate moment
for the producer, whose responsibility it was to review what was being said, to have
been more active and to have asked her to apologise. The Committee also felt that a
further opportunity was lost when Sarah Kennedy referred to a review of her
programme in The Guardian in February 2007, but did not refer to this incident which
was alluded to in the article. The Committee believed in both cases a brief comment
apologising for the remark could have been made without undue reference to the
individuals or her further reference to the offending word.

FINDING: No further action required.

Action

The Chairman of ESC to write on behalf of the Committee to Mark Byford, Deputy
Director-General and Chairman of the Complaints Management Board, to remind
producers of live output to be aware of what is and is not appropriate for presenters
to say on air and to ensure that redress is made as quickly as possible in order to
lessen any offence that might result from an unscripted and thoughtless remark.

Trust

25



Today
BBC Radio 4, 26 July 2006

1 The item

This item was a live interview with Dr Hezem Farouk Mansour, an opposition
member of the Egyptian parliament, on behalf of the Muslim Brotherhood. James
Naughtie co-presented the Today programme live from Cairo. The interview was
preceded by live two-ways with two BBC correspondents.

2 The complaint

The complaint and BBC response are summarised below (quotes are extracts from
the complaint and replies).

The complaint

The complainant believed the item failed to be truthful and accurate.

Dr Mansour’s views were misrepresented in that James Naughtie “repeatedly
claimed that his interviewee had said things that he never actually said in the
interview at all”.

He said the presenter ignored “the attempts his interviewee made to correct
Mr Naughtie’s insistent, but false attributions to him”.

“Mr Naughtie attributed statements to his interviewee about the wreaking of
destruction and death on Jewish people, that this interviewee never said.”

The complainant stated that instead of eliciting Dr Mansour’s views, James
Naughtie “tried to use trickery to put words into his mouth. He asked his
interviewee: ‘And if they [the international community] hear you saying ... Israel
should be obliterated, if necessary by Kkilling its people, why should they accept
that?” Dr Mansour had said no such thing.”

“What Mr Naughtie was coming up with instead was, albeit | presume quite
unconsciously, simply a stereo-typical Israeli propagandist position.”

“At the end of the interview the presenter states ‘that could not be clearer.” The
listener would have been left believing that Dr Mansour had a view ‘contrary to
the spirit of what he was trying to say’.”

Following a response from BBC Information, the complainant said:
“James Naughtie spoke 66% of the words in the interview, his interviewee only
33%, and he interrupted Dr Mansour 9 times.”

The complaint is not addressed by claiming it was “appropriate” for James
Naughtie to take a “challenging and robust line of questioning”.

Trust

26



In his appeal to the ESC the complainant raised a number of issues related to the
Editorial Guidelines:

Truth and Accuracy

- He believed that James Naughtie’s words completely failed to accurately reflect or
truthfully state Dr Mansour’s position.
What Dr Mansour managed to say in between interruptions was ‘Jews can live
with us as long years ago.” “It was the apparatus pertaining to a state — which he
called Zionist — not people, that Dr Mansour actually said he wanted to get rid
of.”

Accuracy
The complainant stated: “Mr Naughtie acted throughout with a total disregard for
the accurate communication to the listeners of what his interviewee was actually
saying.”
“Mr Naughtie knowingly misled the audience.”

Impartiality

- The complainant said the presence of Dr Mansour offered us a chance to hear a
different view from the range normally heard on the BBC. However, “what we
heard was Dr Mansour being constantly and quite unreasonably berated with
familiar Israeli PR from Mr Naughtie.”
“The content of supposed BBC News programmes such as Mr Naughtie’s
interviewing of Dr Mansour consistently does [two] things: maintaining silence
about Israel’s fundamental policies and reporting superficially and selectively on
their activities.”
The guidelines state that presenters should not state their own opinions.
Mr Naughtie expressed two opinions that were false and partial.

Fairness
“Mr Naughtie’s particular striving in this interview was unfair both to his
interviewee and to the listeners.”

Editorial Integrity and Independence

- In general, the complainant believed Mr Naughtie misrepresented Dr Mansour’s
position, “merely using his interviewee’s presence to air often heard pro-Israeli
views instead”.
James Naughtie was only actively reflecting a BBC output largely in line with
Israeli PR and propaganda.

BBC response
BBC Information at stage 1 of the process responded:

“Given the controversial nature of the views expressed it was felt appropriate to
follow a challenging and robust line of questioning. However, there was no

Trust



attempt to put words into Dr Mansour’s mouth or to change the meaning of what
he was saying.”

Dr Mansour responded concisely and in a straightforward manner to the
questions put to him and would have left listeners in little doubt as to his view on
Israel’s right to exist.

ECU did not uphold the complaint on the following grounds:

Inevitably, in most interviews aspects of the conflict in the Middle East were not
fully covered. Interviewees appeared on a programme to reflect their particular
point of view.

In the case of an organisation such as the Muslim Brotherhood, it was not
unreasonable to ask one of its representatives questions bearing on its views
about the issue at the heart of the conflict in the Middle East — the relationship
between Israel and the Palestinians.

Dr Mansour’s spoken English was not as good as it might have been and, had he
been more fluent, the interview might well have been somewhat different.
James Naughtie attempted to clarify the position of the Muslim Brotherhood by
raising certain issues and then asking for clarification from the interviewee.

Dr Mansour had adequate opportunity to make his views plain and James
Naughtie appropriately used his knowledge of the Muslim Brotherhood to probe
exactly what these policies would mean in practice.

3 Applicable programme standards

Section 1: The BBC’s Editorial Values

Truth and accuracy

We strive to be accurate and establish the truth of what has happened. Accuracy is
more important than speed and it is often more than a question of getting the facts
right. We will weigh all relevant facts and information to get at the truth. Our output
will be well sourced, based on sound evidence, thoroughly tested and presented in
clear, precise language. We will be honest and open about what we don’t know and
avoid unfounded speculation.

Section 3: Accuracy

Misleading audiences

We should not distort known facts, present invented material as fact, or knowingly
do anything to mislead our audiences. We may need to label material to avoid doing
sO.

Trust

28



Section 4: Impartiality & Diversity of Opinion

Introduction

Impartiality lies at the heart of the BBC’'s commitment to its audiences. It applies
across all of our services and output, whatever the format, from radio news bulletins
via our websites to our commercial magazines and includes a commitment to
reflecting a diversity of opinion.

The Agreement accompanying the BBC's Charter requires us to produce
comprehensive, authoritative and impartial coverage of news and current affairs in
the UK and throughout the world to support fair and informed debate. It specifies
that we should do all we can to treat controversial subjects with due accuracy and
impartiality in our news services and other programmes dealing with matters of
public policy or of political or industrial controversy. It also states that the BBC is
forbidden from expressing an opinion on current affairs or matters of public policy
other than broadcasting.

In practice, our commitment to impartiality means:

We strive to reflect a wide range of opinion and explore a range and conflict
of views so that no significant strand of thought is knowingly unreflected or
under represented.

We exercise our editorial freedom to produce content about any subject, at
any point on the spectrum of debate as long as there are good editorial
reasons for doing so.

We must ensure we avoid bias or an imbalance of views on controversial
subjects.

Our journalists and presenters, including those in news and current affairs,
may provide professional judgments but may not express personal opinions
on matters of public policy or political or industrial controversy. Our
audiences should not be able to tell from BBC programmes or other BBC
output the personal views of our journalists and presenters on such matters.
We must rigorously test contributors expressing contentious views during an
interview whilst giving them a fair chance to set out their full response to our
questions.

Achieving impartiality

Impartiality is described in the Agreement as “due impartiality”. It requires us to be
fair and open minded when examining the evidence and weighing all the material
facts, as well as being objective and even handed in our approach to a subject. It does
not require the representation of every argument or facet of every argument on
every occasion or an equal division of time for each view.

News, in whatever form, must be presented with due impartiality.

Trust

29



Section 5: Fairness, Contributors and Consent

The BBC strives to be fair to all — fair to those we’re making programmes about, fair
to contributors, and fair to our audiences.

Section 13: Editorial Integrity and Independence

Editorial integrity and independence editorial principles
We must be independent of both state and partisan interests.
We must not endorse or appear to endorse any other organisation, its
products, activities or services.

4 The Committee’s decision

The Committee considered the complaint against the relevant editorial standards,
including the BBC'’s values and other standards set out in the Editorial Guidelines.
The Committee took into account all the material before it relating to the appeal:
this included submissions from all the relevant parties to the complaint who were
asked to comment on the material going before the Committee.

The Committee considered the complaint under five headings of the BBC's Editorial
Guidelines:

Accuracy (misleading the audience)

Impartiality (due impartiality)

Fairness

Editorial integrity

Complaints handling

Accuracy

The Committee considered whether the interview had misled the audience. It noted
that James Naughtie had at times led the discussion, but felt that this had not
distorted the conversation but kept it focused on the aims of the Muslim
Brotherhood. The Committee noted that when James Naughtie did ask a question
he followed it up by inviting Dr Mansour to correct his understanding. For example:

MANSOUR: First of all, Israel has been implanted in our region since 1948,
1948, implanted forcibly, implanted in our region, er
[interruption]

NAUGHTIE: Are you saying that it doesn’t have a right to be there? This is
the argument.

MANSOUR: Yes sir.

NAUGHTIE: You are? You don’'t wish it to be there?

Trust

30



MANSOUR: Yes.
NAUGHTIE: You want it to be removed?
MANSOUR: Yes.

The Committee also noted that, whilst James Naughtie was robust in his style of
questioning in that he would not allow the point to wander into a broader discursive
on the history of the Middle Eastern conflict, it did not lead to the interview being
misleading or inaccurate. The Committee noted that the end of the interview was
abrupt, but that this did not detract from the fact that James Naughtie had been able
to establish the position the Muslim Brotherhood held on two specific points, which
were:

that Israel would in time be removed

that a new Islamic state would allow Jews and Muslims to live alongside each

other

The first point was a thread that ran through the interview. James Naughtie raised
the point initially by saying:

NAUGHTIE: ..Now does your vision of the Middle East include a respect
for the right of Israelis to live securely behind their own
borders or not?

The Committee noted that the interviewee did not accept the right of Israelis to live
behind their own borders and noted it again when Naughtie repeated the
proposition near the end of the discussion. Here is the second time when the
question was raised:

NAUGHTIE: ..Now most Arab governments, not all, have long since
moved from that position and have said we should have a
Middle East in which there is a secure and safe Israel that lives
at peace with its neighbours including the Palestinians in a
separate state. Now do you accept that as a legitimate
objective or not, because it appears that you don’t?

MANSOUR: How can we sir? How can we to let Israel live safe within our
land, within our region? How can to let Israel to live safe
while it rejects the Hamas exemplary elected government?

NAUGHTIE: But even if it did accept Hamas you are saying you still want it
removed?

MANSOUR: er, er, yah, | mean that [interruption]

NAUGHTIE: So why

Trust

31



MANSOUR: | mean that — not today — but really will come the day that
Israel will be, er, get rid of it, from this er [interruption]

On the second point regarding a new Islamic state James Naughtie also sought to
clarify Dr Mansour’s position:

MANSOUR: | mean that — not today — but really will come the day that
Israel will be, er, get rid of it, from this er [interruption]

NAUGHTIE: Well

MANSOUR: Jewish [interruption]
NAUGHTIE: Well

MANSOUR: can live with us as [interruption]
NAUGHTIE: In different states

MANSOUR: long years ago.

NAUGHTIE: OK well that could not be clearer, and people will have heard
it with interest. Dr Hezem Farouk Mansour, thank you very
much indeed.

The Committee was therefore satisfied that the listener would not have been misled
about the main long-term aims of the Muslim Brotherhood with regard to Israel and
the Jewish people. It did note that on a couple of occasions James Naughtie had
included language which some of the audience might have considered inappropriate,
such as the word “obliterated” and the suggestion that “Jews” and not just Israel
would be driven out of the Middle East. The Committee acknowledged that these
words could have been better chosen. However, it did not consider that these terms
had led to a distortion of the facts but were by the nature of a robust interview
included to be refuted or challenged by the interviewee. The Committee was
therefore satisfied that there had been no breach of the guidelines regarding
accuracy.

Impartiality

The Committee was satisfied that, by interviewing a representative of the Muslim
Brotherhood and by establishing their position on the State of Israel, the Today
programme had satisfied the guidelines’ commitment to reflect a diversity of opinion.
The Committee recognised that, whilst James Naughtie had led the discussion and
questioning, this had been due in part to Dr Mansour’s lack of confidence in spoken
English. It acknowledged that had Dr Mansour been more fluent the interview might
have had a different complexion. It also noted that if the interview had been
recorded rather than live then that would have given Dr Mansour more chance to
articulate his argument. However, the Committee was satisfied that, given that it was

Trust

32



a live broadcast, Dr Mansour had been allowed sufficient opportunity to refute the
points being raised or to suggest a different point of view.

The Committee was also satisfied that James Naughtie had not shown bias in favour
of Israel but had, as is expected of the interviewer, challenged the opinions of the
interviewee. It also noted that James Naughtie had acknowledged the other issues
outside the discussion when he responded to Dr Mansour’s comments concerning
Gaza:

MANSOUR: Is killing helpless women in Gaza, kids playing football in the
Gaza streets [interruption]

NAUGHTIE: Indeed, there’s an argument about Israeli policy in the
occupied territories, of course, which the world argues about
the whole time. There’s an argument about this fighting as to
whether the response is justified and proportional. These are
perfectly proper political arguments.

The Committee was therefore satisfied that the interview had not breached the
guidelines on due impartiality and that the interviewer had shown objectivity and
evenhandedness in his approach to the subject.

The Committee also felt it was important to remind the complainant, in response to
the allegation that this interview reflected a general BBC bias in favour of Israel, of
the Thomas Report, commissioned by the Board of Governors and published last
year. The report found that, setting aside individual lapses, “there was little to
suggest systematic or deliberate bias; on the contrary there was evidence in the
programming of a commitment to be fair, accurate and impartial”. The report also
noted that in reporting this difficult and partisan conflict there was no evidence to
suggest the BBC was influenced by either the Israelis or the Palestinians.

Fairness

The Committee acknowledged that had Dr Mansour’s command of English been
better the interview would have been different. However, given the interview that
was broadcast, the Committee was satisfied that the interviewee had been treated
fairly. It noted that the conversation had been led by James Naughtie and that he had
interrupted Dr Mansour on a number of occasions, but felt that this had been
appropriate in order to ensure that the position of the Muslim Brotherhood was
expressed.

The Committee was therefore satisfied that there had been no breach of fairness.

Editorial integrity

The Committee was satisfied that there was no evidence to support the allegation
that James Naughtie or the BBC had been influenced by or were working to any
form of Israeli PR or propaganda agenda.

Trust

33



In conclusion, the Committee was satisfied that the interview had not breached
editorial guidelines. However, it did recognise that the interview could have been
improved if it had been recorded rather than live, given the interviewee’s limited
spoken English and the pressure on the interviewer to impart the position of the
Muslim Brotherhood in the time available.

Complaints handling

The Committee noted the long delays that had occurred in the handling of the
complaint over all three stages of the complaints process. It recognised that at

stage 1 of the process the complaint had been caught up in a backlog of complaints
caused by coverage of the Israel-Hezbollah conflict and that it had suffered further
delay at stage 2 because of a restructuring of the Editorial Complaints Unit. The
Committee also acknowledged that the complaint had suffered another delay when it
arrived at the BBC Trust because of the larger than expected volume of complaints
the Trust Unit had received in the early part of the year. As a result of these delays,
which it regretted, the Committee would ensure that an apology was included in the
finding letter to the complainant.

FINDING: Not upheld.

More or Less
BBC Radio 4, 13 July 2006

1 The programme

More or Less is a series which takes numbers as its subject matter, often with a focus
on the use of numbers and statistics by policy makers. It is produced in association
with the Open University.

This edition included an item that examined how far the Government was adhering
to its stated commitment to “evidence-based policy”, and took the Government
decision in favour of synthetic phonics as a test case to analyse.

2 The complaint

The complaint and BBC response are summarised below (quotes are extracts from
the complaint and replies).

The complaint

The complainant believed that the treatment of the Clackmannanshire synthetic
phonics programme, which contained criticism of the methodology, was biased.

Trust 34



The programme did not invite the authors of the research on to the programme
to counter the academic criticism raised by contributors to the programme.

The presenter misrepresented the Rose Report [independent review to examine
best practice in teaching reading, including the place of synthetic phonics] as
saying that synthetic phonics was to be the only approach to teaching reading,
when Rose in fact says it should be the “prime” approach.

The programme should return to the topic with a properly balanced panel.

BBC response
BBC Information at stage 1 responded:

It was not a straightforward political programme.

The programme was hoping to look at how statistical evidence is used in policy-
making and simply used the issue of teaching children to read as a recent high-
profile example.

The programme was not trying to make a political point about which method of
teaching was best; rather it was trying to look at how the methods of drawing up
statistical evidence on which to base such policy decisions can differ.

ECU upheld the complaint in part, noting:

“The item’s focus was on the relationship between statistical evidence and policy-
making, not on the arguments for and against synthetic phonics or the merits of
the research in question, and the criticism complained of was simply intended to
illustrate the point that experts disagreed about it.”

“Nevertheless, the criticism was of a kind which raised the issue of a reply, if not
from the authors of the research, then from someone qualified to comment on its
methodology. The programme-makers did not take sufficient steps to secure a
contribution of that kind.”

Action taken

The Editor of More or Less discussed the finding with the programme team, and
emphasised the need for particular care when citing specific criticisms of individual
pieces of research.

3 Appeal to the Committee

The complainant did not feel that this action provided “redress for the original
error”.

He commented: “There is at present no reference to the complaint on the More or

Less website, and there appears to be no plans to announce the finding on the next
programme.”

Trust



4 Applicable programme standards
Section 1: The BBC'’s Editorial Values

Accountability

We are accountable to our audiences and will deal fairly and openly with them. Their
continuing trust in the BBC is a crucial part of our contract with them. We will be
open in admitting mistakes and encourage a culture of willingness to learn from
them.

Section 3: Accuracy

Correcting mistakes

We should normally acknowledge serious factual errors and correct mistakes quickly
and clearly. Inaccuracy may lead to a complaint of unfairness. An effective way of
correcting a mistake is saying what was wrong as well as putting it right. Where we
may have broadcast a defamatory inaccuracy Programme Legal Advice should be
consulted about the wording of a correction.

Section 17: Accountability

Introduction
We will use the BBC'’s online presence to provide proper reporting to the public on
complaints we have received, and actions we have taken.

5 The Committee’s decision

The Committee considered the complaint against the relevant editorial standards,
including the BBC'’s values and other standards set out in the Editorial Guidelines.
The Committee took into account all the material before it relating to the appeal:
this included submissions from all the relevant parties to the complaint who were
asked to comment on the material going before the Committee.

The Committee noted the actions taken as a result of the ECU ruling. It also noted
that the programme had initially taken down the link to the programme and the
Listen Again option following contact with the BBC Trust, as alluded to in the
complainant’s submission to the Committee, but had since reinstated it with notes
on the index and on the programme entry which offered a link to the ECU ruling.
The Committee noted the statement on the website:

“NB: The BBC'’s independent Editorial Complaints Unit partially upheld a complaint
from a listener about this item in the programme. You can see details of the ruling
here.”

The Committee was satisfied that the action already taken by the programme was

sufficient to highlight the relevant finding against the programme. The Committee felt
that, given the nature of the programme and the significance of the item, it would

Trust

36



have been disproportionate to have requested BBC management to broadcast an
on-air apology or ask the programme to revisit the topic.

FINDING: No further action required.

Action

The Chairman on behalf of the Committee to write to Mark Byford, Deputy
Director-General and Chairman of the Complaints Management Board, to request
that where a finding has been made against a programme or series a note should be
placed in an appropriate place on that programme’s site on the BBC website. The
note should also provide a link to the relevant published finding.

Trust

37



