
BBC World News broadcast 
apology 
10 February 2012  

In November 2011 the Editorial Standards Committee of the BBC Trust upheld 
various breaches of the Editorial Guidelines on conflicts of interest and/or the 
Sponsorship Guidelines with respect to several programmes broadcast on BBC World 
News which were acquired for low or nominal costs.  
 
The original finding can be found at: 
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/appeals/esc_bulletins/2011/world_ne
ws.pdf 
 
In January 2012 the Committee considered whether it wished to ask the Executive to 
take any further remedial action following the Committee's finding. The Committee 
welcomed the appropriateness and the effectiveness of the Executive's actions in 
response to the breaches identified in the Committee's finding. It agreed that given 
the serious nature of the breaches an on-air apology to the audience was 
appropriate.  
 
The apology will be broadcast at on Saturday 11 February 2012 on BBC World News 
at: 0356 GMT; 1156 GMT; 1856 GMT; and 2356 GMT. 
 
It reads as follows: 
 
“A small number of programmes broadcast on BBC World News between February 
2009 and July 2011 broke BBC rules aimed at protecting our editorial integrity. These 
rules ensure that programmes are free, and are seen to be free, from commercial or 
other outside pressures. Three current affairs programmes were sponsored, which is 
not allowed. Three other programmes were partly sponsored by external 
organisations with a direct interest in the subject matter and this too broke our rules. 
In one other programme, the financial relationship between the sponsor and the 
production company was acceptable but was not made clear enough to viewers. 
 
In the case of eight other programmes, all of which featured Malaysia, we found that 
the production company which made the programmes appeared to have a financial 
relationship with the Malaysian Government. This meant there was a potential 
conflict of interest, though the BBC was not aware of it when the programmes were 
broadcast. 
 
None of the programmes breached the BBC guidelines on impartiality and none of 
the BBC's news bulletins was affected. 
 
Editorial integrity is the highest priority for BBC World News, which is why we 
apologise for these breaches of our normal standards. 
 
For the Trust's full finding and information on action taken by the BBC please go to 
the BBC Trust's website at www.bbc.co.uk/trust.” 


