
 

 
Getting the best out of the BBC for licence fee payers

Editorial Standards 
Findings 
Appeals and other 
editorial issues  to the 
Trust considered by the 
Editorial Standards 
Committee 
13 January 2010 issued February 2010 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

 
 
 
 

 
 



Editorial Standards Findings/Appeals and other editorial issues to the Trust considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

13 January 2010 issued February 2010 
 

Remit of the Editorial Standards Committee 1 

Finding 3 
“Panorama: What Next for Craig?”, BBC One, 12 November 2007 3 

Contents 



Editorial Standards Findings/Appeals and other editorial issues to the Trust considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

13 January 2010 issued February 2010 1
 

Remit of the Editorial 
Standards Committee 
The Editorial Standards Committee (ESC) is responsible for assisting the Trust in securing 
editorial standards. It has a number of responsibilities, set out in its Terms of Reference at 
bbc.co.uk/bbctrust/about/meetings_and_minutes/bbc_trust_committees.html. 

The Committee comprises six Trustees: Richard Tait (Chairman), Chitra Bharucha, 
Mehmuda Mian, David Liddiment, Alison Hastings and Anthony Fry. It is advised and 
supported by the Trust Unit. 

In line with the ESC’s responsibility for monitoring the effectiveness of handling editorial 
complaints by BBC management, the Committee considers appeals against the decisions 
and actions of the BBC’s Editorial Complaints Unit (ECU) or of a BBC Director with 
responsibility for the BBC’s output (if the editorial complaint falls outside the remit of the 
ECU). 

The Committee will consider appeals concerning complaints which allege that: 

• the complainant has suffered unfair treatment either in a transmitted programme 
or item, or in the process of making the programme or item 

• the complainant’s privacy has been unjustifiably infringed, either in a transmitted 
programme or item, or in the process of making the programme or item 

• there has otherwise been a failure to observe required editorial standards 

The Committee will aim to reach a final decision on an appeal within 16 weeks of 
receiving the request. 

The findings for all appeals accepted by the Committee are reported in this bulletin, 
Editorial Complaints: Appeals to the Trust. 

As set out in its Terms of Reference, the Committee can decline to consider an appeal 
which in its opinion: 

• is vexatious or trivial; 

• does not raise a matter of substance; 

• relates to the content of a programme or item which has not yet been broadcast; 

• concerns issues of bias by omission in BBC news programmes unless the Chairman 
believes that it is plausible that the omission of an item could have led to a breach 
of the guidelines on impartiality; 

• has not been made within four weeks of the final correspondence with the ECU or 
BBC Director on the original complaint; and  

• relates to matters which are the subject of or likely to be the subject of, or 
relevant to, legal proceedings.  

 

The Committee will not generally reconsider any aspects of complaints that have already 
been adjudicated upon or considered by a Court.  

Any appeals that the Committee has declined to consider under the above criteria are 
reported in the bulletin. 



Editorial Standards Findings/Appeals and other editorial issues to the Trust considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

13 January 2010 issued February 2010 2
 

In line with its duty to consider topics of editorial concern to the Committee, whether or 
not such concern arises from a formal complaint, and to commission information requests 
from the Trust Unit or Executive to support such consideration, the Committee also from 
time to time requests the Executive to report to the Committee regarding breaches which 
have been accepted by the Executive and are therefore not subject to appeal to the 
Committee. The bulletin also may contain findings relating to such cases. 
 

The bulletin also includes any remedial action/s directed by the Committee. 

It is published at bbc.co.uk/bbctrust or is available from: 

The Secretary, Editorial Standards Committee 
BBC Trust Unit 
180 Great Portland Street 
London W1W 5QZ 



Editorial Standards Findings/Appeals and other editorial issues to the Trust considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

13 January 2010 issued February 2010 3
 

Finding 
“Panorama: What Next for Craig?”, BBC One, 12 
November 2007 
1. Summary of finding 
The programme was an edition of Panorama that reported on new scientific research into 
the treatment of children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). This is a 
third party appeal brought by the complainant who argues that the programme was 
seriously inaccurate and unbalanced in the way it dealt with the issue of how ADHD 
should be treated. He says that the broadcast of the programme was likely to cause 
serious harm to children with ADHD. The complainant also raises issues about the 
handling of his complaint at each stage of the complaints procedure. Decisions on those 
aspects of the complaint will be made separately. 

The Editorial Standards Committee concluded: 

Accuracy 

• That the programme failed to accurately report the findings of a three year follow 
up study in the USA to the Multimodal Treatment Study of Children with ADHD 
(MTA). The MTA had been the most comprehensive study of its kind, looking at 
the safety and comparative effectiveness of medication (properly managed) and 
behaviour therapy, alone and in combination, and comparing those treatments to 
routine community care over a period of 14 months. The programme did not make 
it clear that all the treatment groups had improved at the 36 month stage and that 
medication did offer a significant improvement over time, albeit not over the other 
treatment groups, at 36 months. 

• That the programme makers should not have relied solely on the views of 
Professor Pelham, one of the authors of the MTA 36 month follow up study, but 
should have included the views of other authors of the study as well. 

• That the programme distorted some of the known facts in its presentation of the 
findings of the MTA 36 month follow up study. 

• That the programme failed to report the MTA 36 month follow up findings in 
context. As a consequence the programme took insufficient care to avoid worrying 
the audience about health issues. 

• That the BBC had failed to acknowledge a serious factual error. 

• That the programme makers did not deliberately produce a programme that they 
knew to be inaccurate.   

Impartiality 

• That although the subject matter of the programme was not a “controversial 
matter of public policy” within the meaning of the editorial guidelines, this was a 
controversial subject within the medical community, and for those affected by 
ADHD. The programme was bound to comply with the requirement of due 
impartiality. 

• That the programme failed to meet the requirements of impartiality in that the 
programme makers were not fair and open minded when examining the evidence 



Editorial Standards Findings/Appeals and other editorial issues to the Trust considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

13 January 2010 issued February 2010 4
 

and weighing all the material facts, nor were they even handed in their approach 
to the subject. 

• That the audience should have been informed there was a wide range of views. 
The programme did not acknowledge that the view expressed by Professor Pelham 
was not the only view and that there were significant counter views. The 
arguments of those who believe that medication still has an important part to play 
in the treatment of children with ADHD, should have been included. The 
programme should also have provided more context. 

Harm and Offence 

• That although the programme had caused concern for parents and clinicians – a 
matter that the Committee very much regretted – there was no evidence that the 
programme contained material that “might seriously impair the physical, mental or 
moral development of children”. 

• That accordingly there was no breach of the harm and offence guidelines. 

Children 

• That the guidelines relating to children only apply to children who participate in 
programmes. 

• That the Committee was satisfied that there was no evidence that the physical and 
emotional welfare and the dignity of the children who did participate in the 
programme, were not protected during the making and broadcast of the 
programme. 

• That accordingly there was no breach of the children guidelines. 

 

The ESC expects the highest standards from Panorama as BBC One’s flagship current 
affairs programme, and this programme failed to reach those standards. Due to the 
serious nature of the breaches the ESC will apologise to the complainant on behalf of the 
BBC and require the broadcast of a correction. Therefore as a consequence of this 
finding: 

• The Committee will send an apology to the complainant on behalf of the BBC in 
respect of the breaches of editorial standards. 

• A correction and apology is to be broadcast on BBC One at the beginning or end of 
the Panorama programme. The wording, date and time to be agreed by the 
Chairman of the ESC. 

• The Deputy Director-General is to attend an ESC meeting to discuss the issues 
raised by this decision and what steps are to be taken by the Executive to ensure 
that these breaches are not repeated. 

• The programme is not to be sold or repeated. 

• Material found to have been in breach of the Guidelines is to be removed from 
BBC online within 5 working days of the release of this finding to the Executive. 

The complaint was partially upheld. 

2. The programme 
1. This edition of Panorama reported on new scientific research into treatment of 

children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). The programme 



Editorial Standards Findings/Appeals and other editorial issues to the Trust considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

13 January 2010 issued February 2010 5
 

focused in particular on whether the long term application of stimulant drugs such 
as Ritalin is an appropriate form of treatment. The programme included an 
interview with one of the co-authors of the research, Professor Pelham, and 
featured two case studies of children with ADHD, Craig and Yasmin. 

3. The complaint 
2. A considerable volume of correspondence was generated in respect of this 

complaint. This note only summarises the main points raised.   

Stage 1 

3. The complainant wrote initially to BBC Information on 13 November 2007.  The 
complainant said: 

“Regrettably this programme sought to address ADHD in a way which was 
unbalanced and could be detrimental and damaging to the interests of young 
children with this condition.” 

4. The complainant also said that the programme had an agenda that drug stimulant 
therapy should not be used to treat ADHD and should not be paid for on the NHS. 
He also believed the programme had failed to ensure that all reasonable views on 
the treatment of ADHD had been referred to and that the programme had relied 
instead on the opinions of Professor Pelham as if they were established truth. The 
complainant also considered the programme had failed to address in a “balanced 
or sensible way” the family or social problems associated with ADHD, such as the 
exclusion of children from school because of their disability. 

5. The complainant believed the programme should have explained the underlying 
physical causes of ADHD and that there were children with genuine disability who 
needed help and understanding from schools and the public. The complainant also 
believed the programme had set out a potentially damaging impression of children 
with ADHD, which would encourage future discrimination by schools, universities 
and others. 

6. BBC Information replied on 23 November 2007 having discussed the issues raised 
by the complainant with Panorama. BBC Information stated that the programme 
had not said that medication did not help anyone with ADHD – the programme 
had found that the medication had worked in the short term. The report had also 
not said that medication should not be made available by the NHS – all the 
programme had reported was how much the NHS had spent on medication. The 
reply also stated that Professor Pelham, who had featured in the programme, and 
who was a co-author of the American Multimodal Treatment Study of Children with 
ADHD (“the MTA study”) was a highly respected world authority on ADHD.  

7. BBC Information also said that while the programme suggested that ADHD was 
associated with poor academic performance at no stage did the programme state 
that children with ADHD were “subnormal”. The programme explored what 
difference educational support made to children with the condition as well as the 
problems caused by lack of other kinds of support. 

8. The complainant replied to BBC Information on 23 November 2007 reiterating his 
complaint stating that the reply had only relied on what Panorama had told them 
and that as such no inquiry about his complaint had been conducted.  

Stage 2 



Editorial Standards Findings/Appeals and other editorial issues to the Trust considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

13 January 2010 issued February 2010 6
 

9. The complainant wrote to the Editorial Complaints Unit (ECU) escalating his 
complaint to the BBC’s second stage process on 4 February 2008. 

10. The complainant and the ECU exchanged extensive correspondence during 
February and March 2008. 

11. In the course of this correspondence the complainant sent various documents 
showing that there was considerable support for the use of stimulants in the 
treatment of ADHD and discussing the MTA study. 

12. The complainant also referred to a previous Panorama programme about the 
treatment of ADHD, called Kids on Pills broadcast in April 2000. The Broadcasting 
Standards Commission had partially upheld a complaint about the way one of the 
interviews included in the programme had been edited.  The programme had not 
included the view of the interviewee who made the complaint that "many health 
experts regard the drug Ritalin as effective in the management and treatment of 
ADHD".   

13. On 15 April 2008, after the complainant agreed with the ECU a stay of their 
investigation, the complainant wrote to the ECU enclosing two documents, the 
first set out in detail his concerns about the programme (“Submissions”) and the 
second gave his views on the meaning of the programme (“Meaning of the 
Broadcast”). 

14. The complainant stated that: 

“The theme of the broadcast [the MTA study]...had shown that the use of 
stimulant drugs to treat children with ADHD was misconceived, and resulted in 
children and adolescents with ADHD, who were on stimulants, having serious 
problems, with only the potential for short lived gain in concentration over the first 
14 months of treatment.” 

15. The complainant also expressed concern about the effect the programme would 
have on parents with ADHD children and on the children themselves. The 
complainant believed that the programme had created a bad impression on 
children on stimulants as to how they were likely to behave and perform. He 
believed the programme was liable to cause prejudice against parents with ADHD 
children on medication, and that it would put parents under pressure to refuse to 
allow their children to receive stimulant medication, which might result in children 
being deprived the best treatment. He also believed that the programme had the 
potential for causing serious damage to the lives of many thousands of children. 

16. The complainant reiterated his concerns that the programme had broadcast 
incorrect and misleading information about the results of the MTA study which 
formed a central plank of the broadcast. 

17. The complainant said that Panorama appeared not to have consulted organisations 
and individuals who could have helped explain the results of the MTA study, such 
as Professor Jensen, the lead investigator on the MTA study, and Professor Taylor, 
chairman of the group working on new National Institute for Health and Clinical 
Excellence (NICE) guidelines on the treatment of ADHD. The complainant also 
asked why the programme had ignored the research studies of the Mayo Clinic, 
which had reported in September 2007 that treatment with prescription stimulants 
was associated with improved long term academic success of children with ADHD. 

18. The complainant then referred to the two cases of ADHD (Craig and Yasmin) 
which had featured in the programme. He believed the programme had given the 



Editorial Standards Findings/Appeals and other editorial issues to the Trust considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

13 January 2010 issued February 2010 7
 

impression that these studies were representative of the 55,000 children on 
stimulant medication. He believed the studies had: 

“[…] seriously misrepresented the characteristics of these children as a group, and 
maligned them.” 

19. The complainant was concerned that Dr Timimi, who was treating Yasmin and who 
featured in the programme, had stated publicly that he was not convinced there 
was such a thing as ADHD. He believed this should have been made clear to 
viewers. 

20. The complainant was also concerned at comments made in the programme by 
Yasmin’s Learning Support Assistant that stimulants “zombified” her. He believed 
such comments were alarmist and prejudicial. He also complained that the 
programme gave the impression that children on stimulant medication for three 
years had stunted growth and weighed less than normal where as the MTA study 
showed that the effect of stimulants on growth was extremely limited and that 
children with ADHD were on average larger to begin with than national averages. 

21. The complainant requested further disclosure of documentation held by the 
programme for him to finalise his complaint. 

22. The complainant believed the programme breached a number of the BBC’s 
Editorial Guidelines and that the BBC should produce a further programme setting 
out the errors and putting forward the arguments omitted from “What Next for 
Craig?”. He also requested that the BBC issue a full public statement on each and 
every breach of the guidelines. 

23. There followed a lengthy exchange of correspondence between the ECU and the 
complainant between April and December 2008 in which the ECU apologised for 
the delay in responding to the complaint. 

24. The ECU issued its finding on 29 January 2009. The ECU set out how it had 
investigated the complaint, which included obtaining an independent report on the 
meaning of the MTA study and interviewing Professor Jensen, Professor Pelham 
and Professor Taylor. 

25. The ECU stated that it had considered the complaint against the BBC Editorial 
Guidelines relating to accuracy and children. It did not consider the complaint 
against the other guidelines referred to by the complainant – harm and offence, 
impartiality and accountability – as the ECU did not believe they applied in this 
case. 

26. The ECU decision did not accept the complainant’s suggestion that the programme 
gave the impression that the use of stimulant drugs “resulted in” serious 
behavioural and psychiatric problems. The ECU argued that it was ADHD itself 
which resulted in serious behavioural problems. However, the ECU accepted that 
the programme tended to give the impression that new research suggested that 
use of stimulant drugs to treat children with ADHD was misconceived. The ECU 
found that according to research that it had carried out, it was not correct to 
suggest that the MTA study demonstrated that it was inappropriate to continue 
drug treatment for more than three years. In fact, the researchers found no 
evidence to suggest that any one form of treatment produced better outcomes 
than others after three years. 

27. The ECU noted in its finding that Professor Pelham acknowledged that it was 
possible all treatments, including stimulant drugs, worked; Professor Jensen 



Editorial Standards Findings/Appeals and other editorial issues to the Trust considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

13 January 2010 issued February 2010 8
 

believed it would be incorrect to say or infer that drug treatment did not make a 
difference; and that Professor Fraser and Dr Mensah (the authors of the 
independent report commissioned by the ECU) confirmed that the MTA study 
showed that the symptoms of ADHD improved in all treatment groups and that 
medication and behavioural therapy both contributed to the management of 
children with ADHD.  

28. The ECU also noted that this information would have been available to Panorama 
before broadcast. The unit noted that Professor Swanson, lead author of one of 
the MTA papers, had told the programme that the MTA findings did not alone 
suggest that stopping medication after a specific length of treatment (3 Years) or 
a specific age (12 years of  age), but instead suggested an empirical test based on 
a “drug holiday” to guide clinicians and families in choosing the best course of 
action. 

29. The ECU therefore concluded that it would uphold the complaint. The programme 
gave an inaccurate impression that the undoubted clinical implication of the MTA 
study was that children with ADHD should not be treated with medication in the 
long term, where “the long term” was more than 36 months. The ECU, however, 
did not believe that its finding affected the “legitimacy of the general approach 
taken by Panorama in drawing attention to the MTA results”, specifically that the 
previously observed superiority of medication had disappeared by 36 months, or in 
seeking to explore the implications of this for the treatment of ADHD in children. 

30. The ECU was also satisfied that there was no reason to conclude that the  
interviewees in the programme, Professor Pelham and Dr Timimi, were unqualified 
to comment on the study and the treatment of ADHD. 

31. In relation to the guidelines on children the ECU noted that the programme had 
obtained appropriate parental consent from the children who participated in the 
programme. Yasmin’s situation was positively portrayed, and Craig’s portrayal was 
such as to foster a sympathetic understanding of his condition. The ECU also 
noted that Craig and his family had been featured previously and that his parents 
were well placed to judge the appropriateness of his participation with regard to 
his welfare. 

Stage 3 – Appeal to the Editorial Standards Committee (ESC) 

32. The complainant wrote to the Chairman of the BBC Trust on 4 February 2009 
asking for the whole complaint to be considered by the Trust together with the 
question of consequences arising from the ECU finding. 

33. The complainant wrote again on 10 February, following receipt of a reply from the 
BBC Trust sent on 6 February outlining the process of appealing to the Trust, 
enclosing a large number of documents supporting his complaint. He also made 
various points including: 

a) The ECU had either not addressed or mis-stated many complaints in the 
complainant’s Submission document of 15 April 2008. 

b) The ECU had not correctly ascertained the meaning of the broadcast. 

c) The report commissioned by the ECU by Professor Fraser and Dr Mensah, 
on which the ECU relied, had gone too far in suggesting that the MTA 
study showed that the initial benefits of being on medication were lost 
after three years. 



Editorial Standards Findings/Appeals and other editorial issues to the Trust considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

13 January 2010 issued February 2010 9
 

d) The ECU had failed to address the issue of balance and fairness in the 
choice of interviewees. 

34. Following a further exchange of correspondence in February 2009, the 
complainant provided a summary of his appeal on 27 February 2009 in which he 
said that the programme was inaccurate/misleading and biased/partial in various 
ways. The complainant also reiterated the following points: 

a) The programme had suggested the MTA study had shown that the long-
term use of stimulant drugs to treat ADHD was misconceived and resulted 
in, or was associated with serious behavioural and psychological problems. 

b) The programme failed to provide a range of views from established medical 
experts such as Professor Jensen and Professor Taylor. 

c) The programme ignored the views of Professor Swanson whom it had 
interviewed before the broadcast. 

d) The presentation of Craig’s case as a representative view of a child with 
ADHD on stimulants. 

e) The use of Dr Timimi, who the complainant believed to be a controversial 
figure whose views do not reflect mainstream psychiatric opinion. 

f) The presentation of Yasmin’s case as a representative of ADHD. 

g) The way the programme maligned and disparaged children with ADHD on 
stimulant medication. 

h) The programme’s suggestion that doctors had been misleading parents 
with regard to treatment based on outdated research. 

i) The representation of Professor Pelham’s views as if they were fact. 

j) The statements in the programme that children on stimulants for three 
years had stunted growth and weighed less than normal, and that 
stimulants made children zombies. 

k) The support given by the programme for the use of psychological methods 
of treating ADHD rather than giving children stimulants. 

l) The way in which the programme promoted the view that NHS funding of 
stimulants should be discontinued. 

m) The programme criticized parents who in the future used stimulants. 

n) The complaints handling procedure has been inadequate. 

35. The complainant also reiterated his concerns that the programme had damaged 
the wellbeing and welfare of children with ADHD and attacked the vulnerable. 

36. Further exchanges of correspondence followed between the complainant and the 
BBC Trust, notably on 17 April 2009 the BBC Trust stated that it would not 
consider the aspect of the complaint upheld by the ECU, but that other editorial 
complaints made by the complainant would be considered by the ESC. 

37. The complainant replied on 23 April that he was appealing against the ECU’s 
decision on the legitimacy of the general approach of Panorama to draw attention 
to the MTA results. The complainant believed the ECU had not explained how this 
approach was legitimate when the MTA study and its significance had been 
misrepresented by the broadcast.  



Editorial Standards Findings/Appeals and other editorial issues to the Trust considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

13 January 2010 issued February 2010 10
 

38. The complainant also stated that he considered Professor Fraser and Dr Mensah’s 
report to be inaccurate and incomplete, which had led to the ECU not appreciating 
the extent and seriousness of the inaccuracy of the programme. 

39. In further correspondence with the BBC Trust the complainant in an email dated 3 
June complained about the handling of his complaint by the ECU. He also 
continued to request various items of information for disclosure. The complainant 
also drew attention to the delay by the ECU in concluding its procedures following 
its finding on the complaint.  

40. On 6 August the ECU issued its outcome following its partial uphold against the 
programme.   

41. On 14 August the BBC Trust confirmed that the ESC would consider the adequacy 
of the ECU and BBC management’s response to the ECU’s findings. 

42. On 24 August the complainant wrote to the Head of Editorial Standards, BBC 
Trust, complaining that his complaint had not been handled fairly, promptly or 
transparently by the BBC or the BBC Trust. 

43. The complainant on 11 November 2009 set out his concern about the BBC’s 
responsibilities to ensure a right of reply as set out in the European Directive 
regarding Television Without Frontiers.    

4. Applicable editorial standards 
Introduction 

The BBC is committed to delivering the highest editorial and ethical standards in the 
provision of its programmes and services both in the UK and around the world.  

We seek to balance our rights to freedom of expression and information with our 
responsibilities, for example, to respect privacy and protect children. 

 

Section 1 – BBC’s Editorial Values 

Truth and accuracy 

We strive to be accurate and establish the truth of what has happened. Accuracy is more 
important than speed and it is often more than a question of getting the facts right. We 
will weigh all relevant facts and information to get at the truth. Our output will be well 
sourced, based on sound evidence, thoroughly tested and presented in clear, precise 
language. We will be honest and open about what we don't know and avoid unfounded 
speculation. 

 

Impartiality and diversity of opinion 

We strive to be fair and open minded and reflect all significant strands of opinion by 
exploring the range and conflict of views. We will be objective and even handed in our 
approach to a subject. We will provide professional judgments where appropriate, but we 
will never promote a particular view on controversial matters of public policy or political or 
industrial controversy. 

 

Serving the public interest 



Editorial Standards Findings/Appeals and other editorial issues to the Trust considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

13 January 2010 issued February 2010 11
 

We seek to report stories of significance. We will be vigorous in driving to the heart of the 
story and well informed when explaining it. Our specialist expertise will bring authority 
and analysis to the complex world in which we live. We will ask searching questions of 
those who hold public office and provide a comprehensive forum for public debate. 

 

Harm and offence 

We aim to reflect the world as it is, including all aspects of the human experience and the 
realities of the natural world. But we balance our right to broadcast and publish innovative 
and challenging content with our responsibility to protect the vulnerable. 

 

Children 

We will always seek to safeguard the welfare of children and young people who contribute 
to and feature in our content including their right to be heard, wherever in the world we 
operate. We will also schedule content which might be unsuitable for children 
appropriately. 

 

Accountability 

We are accountable to our audiences and will deal fairly and openly with them. Their 
continuing trust in the BBC is a crucial part of our contract with them. We will be open in 
admitting mistakes and encourage a culture of willingness to learn from them.  

 

Section 3 – Accuracy 

Introduction 

The BBC's commitment to accuracy is a core editorial value and fundamental to our 
reputation. Our output must be well sourced, based on sound evidence, thoroughly tested 
and presented in clear, precise language. We should be honest and open about what we 
don't know and avoid unfounded speculation. 

For the BBC accuracy is more important than speed and it is often more than a question 
of getting the facts right. All the relevant facts and information should be weighed to get 
at the truth. If an issue is controversial, relevant opinions as well as facts may need to be 
considered. 

We aim to achieve accuracy by: 

• the accurate gathering of material using first hand sources wherever possible.  

• checking and cross checking the facts.  

• validating the authenticity of documentary evidence and digital material.  

• corroborating claims and allegations made by contributors wherever possible.  

 

Gathering materials 

We should try to witness events and gather information first hand. Where this is not 
possible, we should talk to first hand sources and, where necessary, corroborate their 
evidence. 



Editorial Standards Findings/Appeals and other editorial issues to the Trust considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

13 January 2010 issued February 2010 12
 

We should be reluctant to rely on a single source. If we do rely on a single source, 
a named on the record source is always preferable. 

 

Fact checking 

We must check and verify information, facts and documents, particularly those 
researched on the internet. This may include confirming with an individual or 
organisation that they posted material and that it is accurate. Even the most convincing 
material on the web may not be what it seems. 

 

Misleading audiences 

We should not distort known facts, present invented material as fact, or knowingly do 
anything to mislead our audiences. We may need to label material to avoid doing 
so. 

 

Reporting statistics and risks 

We should report statistics and risks in context, taking care not to worry the 
audience unduly, especially about health or crime. It may also be appropriate to 
report the margin of error and the source of figures to enable people to judge their 
significance. This may involve giving trends, taking care to avoid giving figures more 
weight than can stand scrutiny. If reporting a change, consideration should be given to 
making the baseline figure clear. For example, a doubling of a problem affecting one in 
two million people will still only affect one in a million.  

We should consider the emotional impact pictures and personal testimony can have on 
perceptions of risk when not supported by the balance of argument. If a contributor's 
view is contrary to majority opinion, the demands of accuracy may require us to make this 
clear. 

 

Correcting mistakes 

We should normally acknowledge serious factual errors and correct mistakes 
quickly and clearly. Inaccuracy may lead to a complaint of unfairness. An effective way 
of correcting a mistake is saying what was wrong as well as putting it right. Where we 
may have broadcast a defamatory inaccuracy Programme Legal Advice should be 
consulted about the wording of a correction. 

 

Section 4 – Impartiality and Diversity of Opinion 

Introduction  

Impartiality lies at the heart of the BBC's commitment to its audiences. It applies across 
all of our services and output, whatever the format, from radio news bulletins via our web 
sites to our commercial magazines and includes a commitment to reflecting a diversity of 
opinion. 

The Agreement accompanying the BBC's Charter requires us to [produce comprehensive, 
authoritative and impartial coverage of news and current affairs in the UK and throughout 



Editorial Standards Findings/Appeals and other editorial issues to the Trust considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

13 January 2010 issued February 2010 13
 

the world to support fair and informed debate]1. It specifies that we should do all we can 
to treat controversial subjects with due accuracy and impartiality in our news services and 
other programmes dealing with matters of public policy or of political or industrial 
controversy. It also states that the BBC is forbidden from expressing an opinion on current 
affairs or matters of public policy other than broadcasting. 

In practice, our commitment to impartiality means: 

• we strive to reflect a wide range of opinion and explore a range and conflict of 
views so that no significant strand of thought is knowingly unreflected or under 
represented.  

• we exercise our editorial freedom to produce content about any subject, at any 
point on the spectrum of debate as long as there are good editorial reasons for 
doing so.  

• we can explore or report on a specific aspect of an issue or provide an opportunity 
for a single view to be expressed, but in doing so we do not misrepresent 
opposing views. They may also require a right of reply.  

• we must ensure we avoid bias or an imbalance of views on controversial subjects.  

• the approach to, and tone of, BBC stories must always reflect our editorial values. 
Presenters, reporters and correspondents are the public face and voice of the BBC, 
they can have a significant impact on the perceptions of our impartiality.  

• our journalists and presenters, including those in news and current affairs, may 
provide professional judgments but may not express personal opinions on matters 
of public policy or political or industrial controversy. Our audiences should not be 
able to tell from BBC programmes or other BBC output the personal views of our 
journalists and presenters on such matters.  

• we must rigorously test contributors expressing contentious views during an 
interview whilst giving them a fair chance to set out their full response to our 
questions.  

• we should not automatically assume that academics and journalists from other 
organisations are impartial and make it clear to our audience when contributors 
are associated with a particular viewpoint.  

Achieving impartiality 

Impartiality must be adequate and appropriate to our output. Our approach to achieving it 
will therefore vary according to the nature of the subject, the type of output, the likely 
audience expectation and the extent to which the content and approach is signposted to 
our audiences. 

Impartiality is described in the Agreement as "due impartiality". It requires us to be fair 
and open minded when examining the evidence and weighing all the material facts, as 
well as being objective and even handed in our approach to a subject. It does not require 
the representation of every argument or facet of every argument on every occasion or an 
equal division of time for each view. 

News, in whatever form, must be presented with due impartiality. 

                                                
1 This is a reference to the Agreement which was in force at the time at which the 2005 Guidelines were 
written. This wording has been replaced in the 2006 Agreement, although similar requirements can be found in 
the BBC's Purpose Remits. 



Editorial Standards Findings/Appeals and other editorial issues to the Trust considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

13 January 2010 issued February 2010 14
 

 

Controversial subjects 

In the United Kingdom controversial subjects are issues of significance for the whole of 
the country, such as elections, or highly contentious new legislation on the eve of a crucial 
Commons vote, or a UK wide public sector strike. 

In the nations and regions of the UK, controversial subjects are those which have 
considerable impact on the nation or region. They include political or industrial issues or 
events which are the subject of intense debate or relate to a policy under discussion or 
already decided by local government. 

In the global context, some controversial subjects such as national elections or 
referendums will obviously have varying degrees of global significance but will be of great 
sensitivity in that country or region in which they are taking place. We should always 
remember that much of the BBC's output is now available in most countries across the 
world. 

We must ensure a wide range of significant views and perspectives are given due weight 
in the period during which a controversial subject is active. Opinion should be clearly 
distinguished from fact. When the issues involved are highly controversial and/or a 
decisive moment in the controversy is expected we will sometimes need to ensure that all 
of the main views are reflected in our output. This may mean featuring them in a single 
programme, or even a single item. 

 

Impartiality in series 

In achieving impartiality a series of programmes on the same service may be considered 
as a whole. The Agreement states that in this case due impartiality does not require 
absolute neutrality on every issue or detachment from fundamental democratic principles.  

 

Programmes dealing with widely disparate issues from one programme to the 
next but also clearly linked as a strand with a common title. These should 
normally achieve impartiality within individual programmes, or across two or three 
editorially linked programmes, rather than across the strand as a whole. 

We can not achieve impartiality in this context by ensuring other views will be 
heard on other services. 

 

Section 8 – Harm and Offence 

Introduction including editorial principles 

The BBC aims to reflect the world as it is, including all aspects of the human experience 
and the realities of the natural world. In doing so, we balance our right to broadcast and 
publish innovative and challenging content appropriate to each of our services with our 
responsibility to protect the vulnerable.  

When we broadcast or publish challenging material which risks offending some of our 
audience we must always be able to demonstrate a clear editorial purpose. Such material 
may include, but is not limited to, offensive language, humiliation, sexual violence and 
discriminatory treatment. We must be sensitive to audience expectations, particularly in 
relation to the protection of children, as well as clearly signposting the material. 



Editorial Standards Findings/Appeals and other editorial issues to the Trust considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

13 January 2010 issued February 2010 15
 

Harm and offence editorial principles 

• We will not broadcast material that might seriously impair the physical, mental or 
moral development of children.  

• We observe the television Watershed to ensure material that might be unsuitable 
for children is appropriately scheduled.  

• We signpost and label challenging material to ensure our audiences have enough 
information on which to judge whether content is suitable for themselves or their 
children.  

• We keep in touch with the expectations of our audiences for all of our services.  

 

Television & the watershed 

Programmes broadcast between 5.30 and 21.00 must be suitable for a family 
audience including children. The earlier in the evening a programme is placed, the 
more suitable it should be for children to watch alone. Programmes in later pre-Watershed 
slots may not be suitable for the youngest children. Only in exceptional circumstances can 
there be any departure from this rule, and then clear content information should be given, 
for example images that some children might find distressing in natural history 
programmes or in the 6 O'Clock News. 

 

Section 9 – Children 

Introduction 

Children and young people are very important to the BBC. We aim to provide them with 
challenging, educative, enjoyable and interesting content to help them make sense of the 
world in which they live. They also interact with us in many different ways – as 
contributors, actors, presenters and via our online and interactive services. 

It is not always easy to strike a balance between the competing interests of the children 
who participate in our output, and the views and ambitions of their parents or our 
audiences. But we must always safeguard the welfare of the children and young people 
who contribute to our content, wherever in the world we operate, which includes their 
right to speak out and to participate. 

For the purposes of the BBC Editorial Guidelines, a child is someone under the age of 15 
years. Young people are those aged 15, 16 and 17. However, these are not legal 
definitions. 

 

Children editorial principles 

• We must ensure that the physical and emotional welfare and the dignity of people 
under the age of eighteen, and in particular children under fifteen, are protected 
during the making and broadcast of programmes and online content, irrespective 
of any consent given by them or by a parent, guardian or other person in loco 
parentis.  

• We must ensure that children and young people are not caused unnecessary 
anxiety or distress by their involvement in programmes or by their broadcast. Their 
involvement must be clearly editorially justified and support should be given to 
them where necessary.  



Editorial Standards Findings/Appeals and other editorial issues to the Trust considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

13 January 2010 issued February 2010 16
 

• We must balance our responsibility to protect children and young people from 
unsuitable content with their rights to freedom of expression and freedom to 
receive information.  

 

Section 17 – Accountability 

Introduction 

The BBC is accountable to its audiences. Their continuing trust in the BBC is a crucial part 
of our contract with them. We will act in good faith by dealing fairly and openly with 
them. 

We are open in admitting mistakes when they are made and encourage a culture of 
willingness to learn from them. 

We will use the BBC's online presence to provide proper reporting to the public on 
complaints we have received, and actions we have taken.  

 

Feedback & complaints 

Audiences are at the heart of everything the BBC does. Audience feedback is invaluable to 
us and helps improve programme quality. 

Our commitment to our audiences is to ensure that complaints and enquiries are dealt 
with quickly, courteously and with respect. 

The first point of contact for a complaint should be BBC Information, although people can 
contact the programme directly if they prefer. We are committed to responding to 
complaints within ten working days of their first receipt and to keeping complainants 
informed of progress. 

A licence fee payer may be unhappy with the response from BBC Information or a 
programme department. If the complaint concerns a breach of the editorial standards set 
out in the Editorial Guidelines or relates to a particular broadcast, programme or specific 
web content they can appeal to the Editorial Complaints Unit to investigate the issue 
independently. 

The BBC has a Code of Practice for complaints handling which sets out these procedures 
in more detail. 

5. The Committee’s decision 
The ESC first considered some procedural issues raised by the complainant as a result of 
which it was decided that it was appropriate for it to continue to consider the appeal.  

1. The ESC considered the complaint against the relevant editorial standards as set 
out in the BBC’s editorial guidelines. The guidelines are a statement of the BBC’s 
values and standards. 

2. In reaching its decision the ESC took full account of material submitted by the 
complainant and the BBC, as well as by the Independent Editorial Adviser.   

3. This appeal raised issues requiring consideration of the editorial guidelines relating 
to accuracy, impartiality, harm and offence, children, accountability, the Ofcom 
Broadcasting Code and the editorial value of serving the public interest. 

4. For the reasons set out below, the ESC found that this programme was in breach 
of the accuracy and impartiality guidelines. The ESC expects the highest standards 



Editorial Standards Findings/Appeals and other editorial issues to the Trust considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

13 January 2010 issued February 2010 17
 

from Panorama as BBC One’s flagship current affairs programme, and this 
programme failed to reach those standards. Due to the serious nature of the 
breaches the ESC will apologise to the complainant on behalf of the BBC and 
require the broadcast of a correction. 

Meaning 

5. Before considering the complaint in the context of the editorial guidelines, the 
members of the ESC discussed and decided what they thought the programme 
meant. In doing so, the Committee considered the complainant’s views on 
meaning as well as the summary of that meaning set out in the Editorial Adviser’s 
report.  

6. The ESC agreed that the meaning of the programme is that: 

a) It concerns the treatment of children diagnosed with Attention Deficit 
Hyperactivity Disorder (ADHD).  

b) It is implied that medication has a limited and finite role in the treatment of 
children with ADHD.  

c) Questions are now being asked about the effectiveness of that medication. 

d) In most cases stimulant medication taken by children diagnosed with ADHD 
works initially, but the latest research suggests that that effect wears off. 

e) The MTA 36 month follow up study continued to monitor the 600 children 
from the original MTA study on the same terms.  

f) The MTA 36 month follow up study showed that medication for ADHD does 
not work in the long term.  

g) There were beneficial effects in the short term but at the 3 year stage 
there was no benefit from medication at all. 

h) Medication appeared to have little impact on preventing the more serious 
aspects of ADHD.  

i) The effect of stimulant medication on children who had been taking it for 
three years was a reduction in height and weight, with no catch up. 

j) The view put forward by Professor Pelham appeared to be the view of all 
the authors of the MTA 36 month follow up study. The programme did not, 
however, mean that “all the experts” agreed with this view, only the 
authors of the MTA follow up study. 

k) Children with ADHD have behavioural problems. The programme did not, 
however, mean that only children with serious behavioural and psychiatric 
problems take stimulant medication, nor that the medication causes bad 
behaviour/makes those taking it behave more badly. The ESC saw no 
evidence in the programme of any causal relationship between the taking 
of medication and the children’s behaviour.  

l) Craig and Yasmin were examples taken from the minority of children 
diagnosed with ADHD who are prescribed stimulant medication. The 
programme said that at least 55,000 out of roughly 500,000 are in that 
sub-group. The programme did not suggest that they were representative 
or typical of all children with ADHD. 



Editorial Standards Findings/Appeals and other editorial issues to the Trust considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

13 January 2010 issued February 2010 18
 

m) Craig and Yasmin were portrayed as children who had been diagnosed with 
ADHD. The programme made it clear that there were other factors in their 
lives that may have affected their behaviour.  The programme did not say 
whether or not the children in the programme had other medical 
conditions. 

n) There is an implication that the balance between medication and 
behavioural therapy has shifted. While the programme does not say that 
behavioural therapy is the correct treatment, it does say that therapy 
shows good results. The implication is that behavioural therapy is better 
than medication. 

o) The cost of medication to the NHS was raised as an issue. There was no 
suggestion in the programme that the NHS should stop paying for the 
medication. 

p) The programme did not malign and disparage children with ADHD who 
were being treated with stimulant medication for any length of time over 
14 months. 

q) There was no suggestion in the programme that parents are being 
irresponsible in any way by giving stimulant medication to their children. 
Nor that parents should be attending parenting courses and undergoing 
training to use psychological methods – this was an example of one 
approach not the meaning of the programme. 

r) There was no suggestion in the programme that doctors had been 
misleading patients about the effectiveness of medication. 

The Editorial Guidelines 

8. The ESC then went on to look at each editorial guideline referred to by the 
complainant, determining whether the guideline applies and if so whether and to 
what extent the programme has breached that guideline.  

Accuracy 

9. The ESC considered the complaint in relation to the Accuracy editorial guideline 
and determined that the guideline does apply to this complaint. The ESC upheld 
the complaint on the following grounds: 

a) The programme failed to accurately report the findings of the MTA 36 
month follow up study. It was not clear that all the treatment groups had 
improved at the 36 month stage and that medication did offer a significant 
improvement over time, albeit that at 36 months it had no superiority over 
other treatment groups. 

b) The programme makers should not have relied solely on Professor Pelham’s 
interpretation of the MTA 36 month follow up study and should have 
included the views of other authors of the study as well. 

c) Some of the known facts were distorted i.e. the presentation of the 
findings of the MTA 36 month follow up study. 

d) The MTA 36 month follow up findings were not reported in context.  This 
meant that insufficient care was taken to avoid worrying the audience 
about health issues. 

e) No acknowledgement had been made by the BBC of a serious factual error. 



Editorial Standards Findings/Appeals and other editorial issues to the Trust considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

13 January 2010 issued February 2010 19
 

10. In arriving at this decision the ESC determined that: 

f) The programme did not accurately represent the clinical significance of the 
MTA 36 month follow up study. The correct interpretation of the findings of 
the study was a matter of scientific debate. The programme erred in that it 
relied solely on Professor Pelham’s interpretation of those findings, without 
explaining that other authors of the MTA 36 month follow up study 
interpreted the findings in different ways. The programme should not have 
relied on a single source. The MTA authors themselves had stated in their 
report, which the programme team had, that “…it would be incorrect to 
conclude from these results that (medical) treatment makes no difference 
or is not worth pursuing”. 

g) The implication that the MTA 36 month follow up study had been carried 
out on the same basis as the original MTA study was inaccurate. Families 
were free to change treatments but were still monitored as part of the 
original treatment group they had been assigned to. The number of 
children in the study had changed. 

h) Craig was accurately portrayed in the programme. The programme showed 
his behaviour and accurately reported that he had been diagnosed with 
ADHD. There was no evidence that the portrayal of Craig’s case was 
inaccurate.   

i) Craig was not presented as if he was representative of children diagnosed 
with ADHD. Craig was an example taken from the minority of children with 
the disorder who had symptoms serious enough to require medication. 
Craig was included in the programme so that it could follow his progress 
since he had last been seen in an earlier programme. That is what the 
programme did. 

j) The programme accurately explained that Dr Sami Timimi is a practising 
psychiatrist whose views are controversial: “…Dr Timimi who prescribes 
drugs only as a last resort, has been accused by colleagues of denying 
children essential treatment”.  It was not necessary in this case to include 
further information about his published views to achieve accuracy. 

k) Yasmin was accurately portrayed in the programme. The programme 
accurately reported that she had been diagnosed with ADHD. There was no 
evidence that the portrayal of Yasmin’s case was inaccurate. 

l) Yasmin was not presented as if she was representative of children 
diagnosed with ADHD. She was an example taken from the minority of the 
children with the disorder who had symptoms serious enough to require 
medication. Yasmin was an example of how a child had responded to two 
different forms of treatment. She describes in the programme how she felt 
on medication “…Trapped. Fake, not me, rubbish it didn’t make me feel 
good because it wasn’t me …”. Her description of the effects of medication 
on her together with the observations made by her teaching assistant (that 
the medication “…actually zombified her…”) were an accurate account of 
their views. Their comments had no greater significance than that.    

m) Professor Pelham was entitled to have the views he expressed. See above. 

n) The side effects of stimulant medication in relation to the rate of growth of 
height and weight were accurately reported.   



Editorial Standards Findings/Appeals and other editorial issues to the Trust considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

13 January 2010 issued February 2010 20
 

o) The programme was not inaccurate in the way that it presented 
psychological treatments. Those psychologists who advocated behavioural 
treatments accepted that they would use medication in extreme cases or 
as a last resort. In addition, Dr Kendall from NICE explained that having 
access to a comprehensive range of treatments was important. The 
Committee noted that he did not refer to medication but was clear in its 
understanding of the programme that he meant that a comprehensive 
range of treatments would include medication.     

11. The ESC did not conclude that the programme makers deliberately produced a 
programme that they knew to be inaccurate. The ESC's view was that the 
programme team had either misunderstood the underlying material that the team 
had in its possession, or had chosen just one interpretation of it and failed to place 
it in context.  

Impartiality 

12. The ESC considered the complaint in relation to the impartiality guideline and 
determined that the guideline does apply to this complaint. 

13. Although the subject matter of the programme was not a “controversial matter of 
public policy” within the meaning of the guidelines, it was still necessary for it to 
comply with the requirement of due impartiality. 

14. The ESC upheld the complaint on the following grounds: 

p) The programme failed to meet the requirements of impartiality in that the 
programme makers were not fair and open minded when examining the 
evidence and weighing all the material facts, nor were they objective and 
even handed in their approach to the subject. Although this was not a 
“controversial matter of public policy” within the meaning of the editorial 
guidelines, this was a controversial subject within the medical community – 
and for those affected by ADHD. 

q) The audience should have been informed there was a wide range of views. 
The programme did not acknowledge that the view expressed by Professor 
Pelham was not the only view and that there were significant counter 
views. Those who believe that medication still has an important part to 
play in the treatment of children with ADHD, should have been included. 
The programme should also have provided more context. 

15. In arriving at this decision the ESC determined that: 

r) The programme makers did not weigh up and include relevant evidence 
that was contrary to the programme’s depiction of the MTA 36 month 
follow up study’s findings. The MTA authors themselves had stated in their 
report, which the programme team had, that “…it would be incorrect to 
conclude from these results that (medical) treatment makes no difference 
or is not worth pursuing”. 

s) The arguments put forward by other authors, that there was benefit to 
medication, should have been included in the programme to achieve 
impartiality.  

t) The programme did not take proper account of the views of Professor 
Swanson – set out in an email to the production team - that in some cases 
the beneficial effect of medication would not be lost after 3 years. 



Editorial Standards Findings/Appeals and other editorial issues to the Trust considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

13 January 2010 issued February 2010 21
 

u) Craig was an example taken from the minority of children diagnosed with 
ADHD who had symptoms serious enough to require medication. He was 
not representative of children with ADHD. There is no evidence to suggest 
that Craig’s circumstances were not objectively researched and evaluated. 

v) The programme adequately explained that Dr Timimi’s views were 
controversial. The impartiality guideline allows exploration of a range of 
views. Accordingly Dr Timimi was entitled to express his views regardless 
of whether or not they were controversial. However, the programme failed 
to put his comments into context and provide balance. 

w) Yasmin was an example taken from the minority of children diagnosed with 
ADHD who had symptoms serious enough to require medication. She was 
not representative of children with ADHD. There is no evidence to suggest 
that Yasmin’s circumstances were not objectively researched and 
evaluated. 

x) The statements made by Professor Pelham in the programme were his own 
views which he was entitled to express as a qualified expert in his field. 
However, the programme lacked balance as it did not include the views of 
those within the medical profession who held opposing views. Although the 
programme makers did approach some of the other authors of the MTA 36 
month follow up study (Jensen and Swanson), they failed to pursue 
Professor Jensen vigorously enough and did not take proper account of 
what Professor Swanson had to say where it did not agree with their own 
interpretation of the study’s findings. 

y) The programme failed to achieve impartiality in respect of its depiction of 
psychological treatments as it did not include material which questioned 
how effective psychological treatments were. 

z) There was no mention in the programme that some doctors believed that 
these side effects might be mitigated by close management and the 
introduction of drug holidays. 

Harm and Offence 

15. The ESC considered the complaint in relation to the Harm and Offence guideline 
and determined that the guideline does apply to this complaint.  

16. While the ESC acknowledges that regrettably the programme’s inaccuracies and 
lack of impartiality would have caused concern, the test to apply in accordance 
with this guideline is whether the programme contained material which “might 
seriously impair the physical, mental or moral development of children”. 

17. The ESC took into account the warning at the end of the programme: 

“…and if you are the parent of an ADHD child please don’t take any drastic action 
without consulting your doctor first.” 

18. Although it appeared that the programme had caused concern to some parents 
and clinicians – a matter which the ESC very much regretted – there was no 
evidence of the likelihood of any ”serious impairment”. The programme had not 
sought to give medical advice and made it clear that concerned parents should 
consult their doctors before making any decisions about the treatment of their 
children. 

19. Accordingly this part of the complaint was not upheld. 



Editorial Standards Findings/Appeals and other editorial issues to the Trust considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

13 January 2010 issued February 2010 22
 

Children 

20. The ESC considered the complaint in relation to the Children Guideline and 
determined that the guideline does apply, but only in relation to children who 
participate in programmes. 

21. The ESC was satisfied that there was no evidence that the physical and emotional 
welfare, and the dignity of Craig and Yasmin, were not protected during the 
making and broadcast of the programme.   

22. Accordingly this part of the complaint was not upheld. 

Other Guidelines 

23. The ESC did not think that the complaint needed to be assessed against any other 
sections of the BBC's Editorial Guidelines. The key areas of complaint identified by 
the complainant and the ESC's Editorial Adviser had all been considered and it was 
not apparent that the programme breached any other sections of the Guidelines.   

Accountability 

24. This part of the complaint was adjourned. 

Ofcom 

25. The ESC considered whether the editorial guidelines require this complaint to be 
determined in accordance with the wording of Ofcom’s Broadcasting Code. 

26. The BBC's editorial guidelines apply either the same or a higher standard on the 
BBC than that imposed by Ofcom on other broadcasters.  

27. Accordingly the ESC took the view that the appropriate standards against which 
this complaint and all others should be determined by them is the wording set out 
in the editorial guidelines.  

28. In addition, it was noted that the complainant was entitled to lodge a complaint 
with Ofcom in relation to matters within Ofcom's jurisdiction. 

Serving the Public Interest 

29. The ESC considered whether the editorial value of Serving the Public Interest had 
been compromised. 

30. The ESC concluded that the issues raised by the programme were a matter of 
legitimate public interest, but that the presentation of those issues was flawed 
resulting in breaches of the editorial guidelines relating to accuracy and 
impartiality. 

Outcomes 

31. The ESC considered the complainant's requirements, which included an apology 
and the broadcast of a further "balancing" programme on the subject of ADHD.  It 
also considered the complainant's observations about the relevant legal 
framework, in particular any obligations imposed by European legislation.  

32. The ESC considered what steps should be taken as a result of the breaches in 
editorial standards. As part of its consideration of this aspect, the ESC noted that it 
had not been asked to consider complaints on behalf of anybody other than the 
complainant, who did not have a direct relationship with the programme other 
than as a viewer. The complainant had, however, produced letters from third 
parties taking issue with aspects of the programme. These were also taken into 



Editorial Standards Findings/Appeals and other editorial issues to the Trust considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

13 January 2010 issued February 2010 23
 

account. The ESC did not agree with the complainant that there was evidence to 
suggest that the legitimate interests of the complainant or any third party had 
been damaged by the inclusion of incorrect facts in the programme. 
Notwithstanding this, the breaches in editorial standards were sufficiently serious 
for the ESC to determine that a broadcast correction was warranted. 

33. In view of the serious nature of the breaches of the editorial guidelines, the ESC's 
decision is that: 

a) It will send an apology to the complainant on behalf of the BBC in respect 
of the breaches in editorial standards. 

b) A correction and apology is to be broadcast on BBC One at the beginning 
or end of the Panorama programme. The wording, date and time to be 
agreed by the Chairman of the ESC. 

c) The Deputy Director-General is to attend an ESC meeting to discuss the 
issues raised by this decision and what steps are to be taken by the 
Executive to ensure that these breaches are not repeated. 

d) The programme is not to be sold or repeated. 

e) Material found to have been in breach of the Guidelines is to be removed 
from BBC online within 5 working days of the release of this finding to the 
Executive. 

 
 

 


