
 

 
Getting the best out of the BBC for licence fee payers

Editorial Standards 
Findings 
Appeals to the Trust 
and other editorial 
issues considered by 
the Editorial Standards 
Committee 
December 2010 issued January 2011 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 

 
 
 
 

 
 



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 
 

Remit of the Editorial Standards Committee 1 

Summary of findings 3 

Appeal Findings 5 
Panorama: A Walk In The Park, BBC One, 18 January 2010 5 
Iraq Inquiry Coverage, BBC News Channel, 29 January 2010 36 

Rejected appeal 45 
Pointless, BBC Two, 30 August 2010 45 

Contents 



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 1
 

Remit of the Editorial 
Standards Committee 
The Editorial Standards Committee (ESC) is responsible for assisting the Trust in securing 
editorial standards. It has a number of responsibilities, set out in its Terms of Reference at 
bbc.co.uk/bbctrust/about/meetings_and_minutes/bbc_trust_committees.html. 

The Committee comprises six Trustees: Alison Hastings (Chairman), Mehmuda Mian, 
David Liddiment, Elan Closs Stephens, Richard Ayre and Anthony Fry. It is advised and 
supported by the Trust Unit. 

In line with the ESC’s responsibility for monitoring the effectiveness of handling editorial 
complaints by BBC management, the Committee considers appeals against the decisions 
and actions of the BBC’s Editorial Complaints Unit (ECU) or of a BBC Director with 
responsibility for the BBC’s output (if the editorial complaint falls outside the remit of the 
ECU). 

The Committee will consider appeals concerning complaints which allege that: 

• the complainant has suffered unfair treatment either in a transmitted programme 
or item, or in the process of making the programme or item 

• the complainant’s privacy has been unjustifiably infringed, either in a transmitted 
programme or item, or in the process of making the programme or item 

• there has otherwise been a failure to observe required editorial standards 

The Committee will aim to reach a final decision on an appeal within 16 weeks of 
accepting the request. 

The findings for all appeals accepted by the Committee are reported in this bulletin, 
Editorial Complaints: Appeals to the Trust. 

As set out in its Terms of Reference, the Committee can decline to consider an appeal 
which in its opinion: 

• is vexatious or trivial; 

• does not raise a matter of substance; 

• relates to the content of a programme or item which has not yet been broadcast; 

• concerns issues of bias by omission in BBC news programmes unless the Chairman 
believes that it is plausible that the omission of an item could have led to a breach 
of the guidelines on impartiality; 

• has not been made within four weeks of the final correspondence with the ECU or 
BBC Director on the original complaint; and  

• relates to matters which are the subject of or likely to be the subject of, or 
relevant to, legal proceedings.  

The Committee will not generally reconsider any aspects of complaints that have already 
been adjudicated upon or considered by a Court.  

Any appeals that the Committee has declined to consider under the above criteria are 
reported in the bulletin. 



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 2
 

In line with its duty to consider topics of editorial concern to the Committee, whether or 
not such concern arises from a formal complaint, and to commission information requests 
from the Trust Unit or Executive to support such consideration, the Committee also from 
time to time requests the Executive to report to the Committee regarding breaches which 
have been accepted by the Executive and are therefore not subject to appeal to the 
Committee. The bulletin also may contain findings relating to such cases. 
 

The bulletin also includes any remedial action/s directed by the Committee. 

It is published at bbc.co.uk/bbctrust or is available from: 

The Secretary, Editorial Standards Committee 
BBC Trust Unit 
180 Great Portland Street 
London W1W 5QZ 



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 3
 

Summary of findings 
Panorama: A Walk In The Park, BBC One, 18 January 2010 
The complaint was that an episode of Panorama about development in East Jerusalem 
was one-sided, lacked context and misled viewers. The Editorial Standards Committee of 
the BBC Trust considered 11 separate elements against the guidelines on accuracy and 
impartiality. 

The Committee concluded: 

• that the programme’s presentation of house demolitions had not breached the 
guidelines on accuracy or impartiality. 

• that the programme’s use of demolition statistics was duly accurate and impartial. 

• that, taking the full context into account, the programme’s coverage of the 
processes for evictions and demolitions had been duly accurate and impartial. 

• that the reporter’s description of plans to build a tourist park had been a 
statement of fact and had not been in breach of the accuracy or impartiality 
guidelines. 

• that the claim regarding “ethnic cleansing” had been made by a contributor to the 
programme and it had not been presented as fact, and that the programme as a 
whole had presented the position of the Municipality regarding the reasons for 
demolition. The guidelines on impartiality had not been breached. 

• that it did not share the complainants’ interpretation of the part of the programme 
dealing with building permits, and that this part of the programme had been duly 
accurate and impartial. 

• that there was sufficient clarity about the Hanoun case for the purposes of the film 
and that this part of the programme had been duly accurate and impartial. 

• that the historical background to disputed areas had been dealt with appropriately 
and this was sufficient for due impartiality given that it was a half-hour 
programme and the Panorama audience would have had some previous 
understanding of the context. 

• that the language used by the programme in relation to property and holy sites 
would not have misled viewers and had been duly impartial. 

• that the Jewish perspective on archaeology had been adequately represented and 
the programme had been duly impartial in this respect.  

• that violence had not been treated in a one-sided way and had been duly impartial 
in this respect. 

• that the programme overall had been duly accurate and impartial. 

The complaint was not upheld. 

For the finding in full see pages 5 to 35. 

 

Iraq Inquiry Coverage, BBC News Channel, 29 January 2010 
The complainant alleged that a BBC News Channel report on evidence given to the Chilcot 
Inquiry was inaccurate and that the inaccuracy had demonstrated bias against Tony Blair. 



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 4
 

The complainant also said that the piece was biased in the way it had used shots of anti-
Blair protesters. The Editorial Complaints Unit (Stage 2 of the BBC’s complaints process) 
upheld the complaint of inaccuracy but did not uphold the complaint of bias. The 
complainant appealed to the Editorial Standards Committee of the BBC Trust regarding 
the alleged breach of impartiality and also complained about the response from BBC News 
to his complaint at Stage 1 of the complaints process, which he said was further evidence 
of bias. 

The Committee concluded: 

• that the entire report and not just the offending sentence had to be taken into 
account when considering impartiality. 

• that the report had covered Mr Blair’s own testimony, and Mr Blair’s position had 
been made very clear. 

• that there was no evidence to suggest that the result of the inaccuracy was to 
promote the view of the “anti-war” faction. 

• that the one inaccuracy had not led to a breach of the obligation for due 
impartiality. 

• that the increased presence of protesters outside the hearing on the day of Mr 
Blair’s evidence was a news event and it was for the BBC to decide whether and 
how it covered this news event. 

• that showing split-screen footage of anti-Blair protesters was not an endorsement 
of the anti-war view and was not a breach of the impartiality guidelines. 

• that the BBC’s initial response to the complaint had been below the standard 
expected and the BBC should have acknowledged the mistake immediately. 

• that the complainant had been justified in bringing the initial response to the 
attention of the BBC Trust but that the subsequent apology and explanation had 
resolved the matter. 

• that there was no evidence to indicate a lack of due impartiality in the elements of 
the complaint taken either individually or in totality. 

The complaint was not upheld with regard to impartiality and was resolved with regard to 
accountability. 

For the finding in full see pages 36 to 44. 

 



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 5
 

Appeal Findings 
Panorama: A Walk In The Park, BBC One, 18 January 
2010 
1. The programme 

The Panorama website describes this programme as follows: 

“The fight is on for the holiest city in the Holy Land. The Israelis say Jerusalem 
must never be divided; the Palestinians say the east of the city is theirs and must 
become the capital of a new state. 

Jane Corbin walks through the disputed streets and parks, meeting families thrown 
out of their homes, witnessing bulldozers demolishing houses and goes 
underground to explore tunnels excavated deep below the biblical sites.” 

2. The complaint 

Stage 1  

The complainants contacted BBC Complaints on 27 January 2010 saying the programme 
violated the guidelines on accuracy and impartiality: 

“The one-sided nature of the reporting, which consisted almost exclusively of 
faulting Israel for a variety of alleged misdeeds obstructing the route to peace, 
failed to provide the appropriate context and misled viewers on a variety of topics.” 

The complainants’ grounds for complaint were: 

Home Demolitions 

• Prejudicial language – the opening scenes omitted to mention that the bulldozers 
were demolishing an illegal building; the language describing bulldozers as 
“weapons” and the scene as a “battlefield” painted Israel as the aggressor. It was 
not “objective and even-handed”. 

Demolition statistics and policy – viewers were left with the impression that it was 
Israeli policy to render Palestinians homeless. The reporter asserted that 
demolitions had been increasing in recent days because the city’s demolition 
budget had to be used up. This was untrue. The complainants, quoting the 
Mayor’s office, said the number of demolitions carried out each year was 
determined solely by the number of illegally constructed buildings and that in fact 
there had been a 25% decrease year on year. The complainants argued that by 
not explaining the complex and lengthy legal process under which a demolition 
order can be issued under Israeli law, the programme portrayed them as  

“stealth operations by Israeli authorities in which Arabs are suddenly and 
without warning forced from their homes”. 

• Missing Israeli perspective – the programme falsely presented plans to knock down 
88 houses for a tourist park in Silwan as if the park’s creation was a pretext to 
displace Arab residents. The complainants quoted a UN document which stated 
that the area had been designated a “green” area where all construction is 
prohibited since the late 1970s; the illegal homes were all built after the sensitive 
area was officially protected. 

Charge of Ethnic Cleansing 



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 6
 

The programme allowed a contributor to make the controversial charge that Israel was 
engaged in “ethnic cleansing”: 

JAWAD SIYAM: (the Israelis) are demolishing the houses because they want to. 
It’s ethnic cleansing for Silwan, for East Jerusalem. 

Its impact was reinforced by the commentary which followed immediately after the 
allegation: 

 “Palestinians are being thrown out of their homes, Israelis are moving in.” 

There was no Israeli voice to counter the charge. The charge is false: statistics show that 
Arab population growth in Jerusalem has outpaced that of the Jewish population over the 
last 30 years.  

Granting of Building Permits 

Mr Siyam was allowed to wrongly state that Palestinians “never ever” are given 
permission to build. The reporter echoed the accusation, asserting they are “just not 
given the permission to build”. The complainants, quoting the Mayor’s office, said 676 
construction requests were approved in the eastern sector between 2005 and 2009. 

The reporter misled viewers by saying that only 133 permits were granted to Palestinians 
in the whole of the previous year; ten times more were given to Israelis in West 
Jerusalem. Whilst the numbers were correct, it omitted relevant facts and information 
because the percentage approvals were similar: 55% of applications in the eastern sector 
were approved, compared to 63% in the west. 

Takeover of Homes in Eastern Jerusalem: Sheikh Jarrah and Ras Al Amud 

The segment on Sheikh Jarrah was devoted almost entirely to relaying the Arab 
perspective: not a single Israeli voice balanced the lengthy and emotive grievances 
presented by Arab voices, with no mention that the family being evicted had refused to 
pay rent to the legal owners. The commentary reflected the Arab perspective. 

Sheikh Jarrah was introduced as “an Arab neighbourhood” “targeted by Jews”; Jews are 
specifically moving into a section that has been a Jewish neighbourhood since the 19th 
century, close to a holy site of Jewish pilgrimage which was occupied by Jordan until 
1948. It is still legally owned by the Jewish Sephardic Community. By omitting the 
relevant context it left the impression that Jews were arbitrarily targeting neighbourhoods 
solely because they are inhabited by Arabs. The only wider context was a passing 
reference to a 37 year legal battle and “a single, vague assertion” that the settlers had 
owned this land before and won in the courts: 

The commentary gave the impression eviction that orders could be obtained for anyone 
who refuses to sell or move: 

“When Arabs won’t move or sell, then [Jewish settler Arieh King] gets eviction 
orders.” 

Whilst Arabs can legally sell to Jewish individuals they can not be forcibly evicted, nor can 
tenants be forced to move unless they lose their protected status by long absences or 
failure to pay their rent.  

The complainants supplied the Jewish history of the neighbourhood of Maaleh HaZeitim, 
referred to as Ras Al Amud in the programme. They said, while it was not incumbent on 
the programme to provide the complete background 

“it is nevertheless inaccurate and unfair for (the reporter) to paint a false picture 
of arbitrary ‘forcible evictions’ in order to chase Arabs from homes they own.” 



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 7
 

Israeli Archaeology and History 

The programme presented a “radically abbreviated version of history” by not mentioning 
the Jewish history of Jerusalem, the illegal Jordanian occupation and the aggressive 
actions by Arabs in 1948 and 1967, all of which would have provided context for Israel’s 
actions. Nor did it report on Palestinian efforts to undermine Israel’s connection to Jewish 
holy sites and shrines, in particular the controversial excavations on the Temple Mount 
and the dumping of artefacts. 

The reporter was not even-handed in her questioning; she framed the Jewish connection 
to the land as just another settler claim intended to harm Palestinians. She challenged an 
Israeli: 

“But do you understand the Palestinians when they say you’re erasing their history, 
and that you’re putting Jewish history before theirs? They feel very sensitive about 
this.” 

And 

“Israeli archaeology has raised Arab suspicions of a Jewish takeover of the Muslim 
holy sites.” 

At no point in the documentary were Palestinian assertions delegitimized in a similar 
fashion. No Palestinian interviewee was asked whether “they understand” Israeli concern 
over the Palestinian destruction and denial of Jewish history in eastern Jerusalem. 

The reporter wrongly stated that the Western Wall was the holiest place in the world for 
Jews, when it is in fact the Temple Mount. The Mount’s Jewish connection was tacitly 
denied when the commentary stated that Palestinians rioted after rumours that Israelis 
were coming to pray on “the compound surrounding the holy mosques”. 

Israel and Arab Violence in Jerusalem 

The manner in which the programme presented an Arab victim of an Israeli shooting was 
consistent with the pattern of unquestioningly accepting Palestinian claims while 
minimising or ignoring Israeli concerns. While the evidence is in dispute, in that the Israeli 
shooter claims he was acting in self defence, the entire segment dwelt on emotive 
interviews with the Arab victim and his son. Their accounts were accepted as fact and no-
one from the Israeli side was interviewed. 

The incident was presented as an example of “the suffering” that “both sides” endure but 
no equivalent example of Israeli suffering was provided. The complainants cited three 
possible examples, including the 2008 massacre of eight teenagers at a religious 
seminary. 

The Deputy Editor of Panorama responded on 16 March 2010. 

The Deputy Editor’s responses to the grounds of complaint were: 

Home Demolitions 

Regarding the allegation that no reference was made in the opening scenes to illegal 
building in the area: 

“It is impossible for each and every specific shot to be explained in the way you 
demand, nor do I believe it is necessary to do so, as long as viewers are provided 
with the proper overall context for such material. There is no doubt that this was 
the case.” 



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 8
 

The Deputy Editor then cited four examples elsewhere in the programme which made 
specific reference to homes built illegally. 

The reporter’s remarks that demolitions had been increasing in recent days was in the 
context of November 2009: there was a spike in the number of demolitions in Jerusalem 
in that period. The reporter was clear in the commentary that the period to which her 
comments referred was 

 “when I was there just before Christmas”. 

The programme stood by its decision to cite the list of houses due for demolition and also 
its claim that there was a budget that required to be used up. The Deputy Editor said 
their claim had been verified by highly placed sources in the Municipality and that they 
were not the only media outlet to have reported that there was specific financial provision 
known as the “irregular budget” to fund demolitions of illegal structures. 

Referring to the section on the Silwan neighbourhood, the programme had accurately 
reflected plans to create a network of paths and trails; the Israeli perspective had not 
been ignored. 

Ethnic Cleansing 

The context in which “ethnic cleansing” is referred to is key: 

“This was clearly not an official statement made by a Palestinian politician, but 
clearly an emotional cry by one man in the midst of a house being demolished ... 
at no stage did (the reporter) give any sense that Mr Siyam was correct to hold 
this view.” 

Later in the film, the situation is contextualised in the commentary: 

“Around 600 Jews now live in Silwan but there are more than 30,000 Arabs. It 
would take decades to shift the balance.” 

Building Permits 

In the film the Mayor accept there are problems with granting building permits in east 
Jerusalem. The reporter states that many of the demolition orders in west Jerusalem are 
for small things, not on the scale of the demolitions of buildings in the east. Jeremy Vine’s 
concluding statement said that Israelis had promised to allow new Palestinian homes in 
east Jerusalem. 

Sheikh Jarrah and Ras Al Amud 

The script was extremely clear in reflecting the contested legal situation in Sheikh Jarrah. 
The programme hears from both sides of the argument. The mayor is heard explaining 
the legitimacy of Jewish ownership of the land. 

With reference to the complainant’s objection to the reference that Sheikh Jarrah is an 
“Arab neighbourhood” being “targeted by Jews”: a UN report from August 2009 describes 
it as an Arab neighbourhood. That report clearly states that settler groups have been 
forcibly evicting Palestinian families to make way for new settlements, placing around 475 
Palestinians “at risk or forced eviction, dispossession and displacement”. 

Viewers were not “misled” about the settler Arieh King. The programme spent 
considerable time with him to see and show how he worked, his intentions were clearly 
stated by him, in his own words; the reporter clearly explains his reasoning. 

Israeli Archaeology and History 



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 9
 

The complainants alleged that the programme gave inadequate context to the historical 
background and to Jewish history in East Jerusalem. This wasn’t a history documentary; it 
was a current affairs programme. It was necessary to summarise the conflict. The 
reporter did so by saying: 

“When the State of Israel was born in 1948 Jerusalem was divided – the west of 
the city became part of Israel and the east was controlled by Jordan. In 1967 
Israel annexed East Jerusalem after seizing the West Bank following war with its 
Arab neighbours.” 

The programme filmed extensively with the archaeologist Doron Spielman who explained 
the Jewish historical links to the area; the Deputy Editor cites three substantial soundbites 
in which Mr Spielman explains the significance of the land to the Jewish people. 

Israeli and Arab Violence 

While the programme focused on only one incident, it was clearly stated that there is 
growing tension in the area. The reporter accurately describes the shooting as depicted 
on CCTV and clearly attributes both the claims of the Israeli and the Palestinian. 

The complainants responded on 5 April 2010. 

The programme response did not seriously address the substance of their complaint and 
in some places misrepresented their grievances. On occasion it set out to prove points 
that had not been challenged: 

“the fact that there are individual accurate statements in a program [sic] does not 
obviate the need for the program, in its entirety, to abide by BBC’s Editorial 
Guidelines.” 

The complainants noted those points from their original complaint which they felt had 
been overlooked or misinterpreted in Panorama’s reply and added some additional 
observations: 

Home Demolitions 

The reply employs an absurd straw man argument, insisting that the city has a budget for 
home demolitions: 

“...municipalities often have budgets designed for activities that may be required 
... our complaint was that ... homes are demolished not ‘because’ a budget exists 
for capricious home demolitions, but because the homes were built illegally”. 

The list of 40 homes planned for demolition may well have existed, and others may have 
known about it but 

“…The issue is that, well before the program aired, it was clear that forty houses 
were not, in fact, demolished ... the program’s reference to the list without letting 
the audience know that many of those homes were not ... demolished was 
pointedly misleading.” 

The reply does not address the point that no reference is made to the rigorous guidelines 
and procedures to which demolitions are subject under Israeli law. 

The complainants had not questioned the authenticity of the document regarding the 
planned tourist park. The programme suggests that the creation of the park appears to be 
a pretext to displace Arab residents. The lack of an Israeli perspective is not addressed in 
the reply. 

Ethnic Cleansing 



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 10
 

The “blatantly false” claim was never challenged and the reporter’s reference to the 
decades it would take to shift the balance suggests tacit support for the argument that 
Israel is ethnically cleansing Palestinians in Jerusalem. 

Building Permits 

The complaint of the figures being distorted has not been addressed. It contravened the 
guidelines on “not distorting known facts” and “reporting statistics in context”. 

Sheikh Jarrah and Ras Al Amud 

The reply missed the point: not a single Israeli voice was heard on the issue of Sheikh 
Jarrah. The Mayor was speaking in a different segment and does not address the Sheikh 
Jarrah dispute. The UN’s OCHA publication should not have been used to defend calling 
Sheikh Jarrah an Arab neighbourhood – UN bodies are often accused of not being even-
handed. 

Israeli Archaeology and History 

The response ignored much of the substance of the complaint. It did not address the 
absence of current context on Palestinian efforts to deny and undermine Jewish links to 
Jerusalem. The reporter’s error describing the Western Wall as the holiest place for Jews 
was also not addressed. 

Israel and Arab Violence 

The reply does not address the substance of the complaint about the lack of an Israeli 
perspective against two voices from the Palestinian side. 

The complainants contacted BBC Complaints on 12 May 2010 requesting a 
reply. BBC Complaints responded on 21 May 2010 saying the programme had 
nothing further to add to its previous response. 

Stage 2 

The complainants wrote to the Editorial Complaints Unit on 26 May 2010. 

In addition to investigating the complaint, the complainants requested the ECU look into 
the “excessive time” it had taken to address the substance of the complaint, in particular 
the 7 week delay between their letter of 5 April 2010 and the BBC’s response of 21 May 
2010. Their letter was acknowledged on 14 June 2010 with a summary of the guidelines 
the ECU would be considering; the complainants responded with several clarifications on 
21 June. 

BBC Complaints wrote directly to the complainants on 9 July 2010 regarding 
the delays at Stage 1. 

BBC Complaints apologised and said the complaint was being dealt with during the 
General Election period which had led to an increase in correspondence for the unit to 
deal with. 

The ECU responded to the complainants on 20 July 2010. 

The ECU’s responses to the grounds of complaint were: 

Home Demolitions 

The programme made many separate references to the fact many Arab homes have been 
built illegally; the reporter and various contributors referred to the illegal nature of many 
Palestinian buildings and explained it was one of the reasons people were being evicted. 
The Mayor of Jerusalem explained why it was necessary and legal to demolish homes. 



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 11
 

Although there was no explanation during the first sequence, viewers would not have 
been misled as both sides of the argument were put during the course of the programme. 

The description of the bulldozers as “weapons” and the scene as a “battleground” was 
emotive, but is not evidence of bias against Israel. The footage showed Israeli police and 
Palestinians (some throwing stones) in a tense confrontation. The description drew 
attention to the conflict between two sides without expressing an opinion as to which may 
have the more legitimate claim. 

The reference to an increase in demolitions in recent days was accurate; viewers would 
have understood from the commentary they were linked to a particular time period: 

“It might have been better if she had given a broader context for the number of 
demolitions that had occurred and those that actually took place after she left the 
country, but I don’t believe this was materially misleading.”  

The programme makers told the ECU that they had it from a high source in the Jerusalem 
municipal authority that there was an “irregular budget” to pay for the cost of 
demolitions. The ECU did not accept the complainants’ assertion that it gave the 
impression that the reason for demolishing homes was driven by procedural or financial 
concerns rather than any legal justification. 

The opening scene did contain the Palestinian point of view on demolitions, but the Israeli 
view was explored at length later in the programme, along with a number of interviews. 

There was relevant information about the “rigorous guidelines and procedures to which 
house demolitions are subject under Israeli law”; the programme provided sufficient 
information to ensure viewers were aware of the Israeli justification for demolitions. 

That the 40 homes on the list were not all demolished does not make the original claim 
invalid or misleading; the ECU agreed with the programme that it was clear the reference 
applied to when the team were in Jerusalem and viewers would have understood this. It 
would have been better if the script had made clear whether the long-term trend in 
demolitions was up or down but it was not seriously misleading. 

The programme made clear that many of the homes in Silwan were built illegally. The 
ECU said that, while the idea of the tourist park had been in the public domain for some 
time, final approval was only given in June 2010. The programme did not give the 
impression that the tourist park was simply a pretext to displace Arab residents. 

Ethnic Cleansing 

The contributor was clearly identified as a Palestinian activist. The phrase “ethnic 
cleansing” was his personal point of view rather than stating an accepted fact. The 
commentary immediately afterwards “Palestinians are being thrown out of their homes, 
Israelis are moving in” was in the introduction to the programme where it is generally 
understood to offer a brief indication of what the programme is about rather than 
providing the kind of balance required for the programme as a whole. 

Granting of Building Permits 

The contributor who said “you will never be able to get permission” was expressing a 
personal opinion; viewers would not have considered his comments to be fact. The 
reporter’s comment to the Mayor immediately afterwards (“they’re just not given 
permission to build”) would have been understood by viewers as a journalistic device 
rather than a statement of fact. 



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 12
 

It would have been better if the statistics quoted on the awarding of permits had been in 
context, stating that the percentage of permit requests from east and west was “almost 
equivalent”. However, the ECU concluded the viewer would not have been misled: 

“...far fewer applications for permits are made by Palestinians and Mr Siyam’s 
comments offered one explanation for why this might be the case ... viewers 
would have understood that past experience has led Palestinians (rightly or 
wrongly) to believe that it isn’t worth applying for an official permit”. 

Sheikh Jarrah and Ras Al Amud 

The sequence in Sheikh Jarrah focused on the Hanoun family, whereas other parts 
focused on the Israeli perspective, such as the sequence on the City of David. Due 
impartiality was achieved over the course of the programme. 

The programme clearly stated each side’s claims to East Jerusalem; the level of detail 
given for each side’s claims was proportionate. The programme didn’t give the impression 
that Israel was targeting areas solely because they were occupied by Arabs. 

Describing a home as “Palestinian” referred to the people living in it not the legal 
ownership of the property. 

The programme made it clear that the courts ruled in favour of the settlers in Sheikh 
Jarrah; it was not necessary to include additional information about the Hanoun family 
and their status as tenants. 

The commentary “When Arabs won’t move or sell then he (Arieh King) gets eviction 
orders” had to be viewed in context. It is clear from the interview with Mr King that 
evictions are only carried out as a last resort where it has been established that properties 
are legally owned by Jewish families. 

Israeli Archaeology and History 

It was not necessary for a programme considering a topical matter of controversy to give 
a detailed history of the region. Sufficient information was included to reflect the position 
of both sides with regard to their historical claims to East Jerusalem. 

Israeli and Arab Violence in Jerusalem 

The sequence that included the interview with the shooting victim Ahmed Qareen 
illustrated the Palestinian view that Israel is trying to drive them out in a variety of ways. 
It followed explanations from the Mayor and the archaeologist about why development of 
the City of David and other parks was necessary. The ECU felt the interview with Mr 
Qareen was an attempt to balance the issues, although it conceded that given the 
emotional nature of the interviews with the victim and his son, an Israeli response would 
have been helpful. The reporter’s description was based on the CCTV evidence and was 
accurate; she reflected the claims of both sides. 

While the programme gave more time to Palestinian victims of violence it did not follow 
that it was not even-handed. It showed the Adler family in Silwan and the fact they 
needed security guards to ensure their safety. It included Mr Adler putting his point of 
view. There was also footage of Palestinians rioting and the police chief’s explanation of 
who was responsible. 

Stage 3 – Appeal to the Editorial Standards Committee (ESC) 

The complainants appealed to the ESC on 11 August 2010. The final version included a 
1,000 word summary requested by the Trust and was submitted on 23 August. 



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 13
 

The complainants requested the ESC address not only the individual allegations of 
breaches of guidelines but also “the net result of a programme whose totality reflected an 
overall lack of impartiality”. 

They reiterated the substance of their original complaint and added their responses to the 
ECU’s finding: 

• Specific reference elsewhere in the programme to illegal building did not provide 
the required “overall context” as the ECU maintained. 

• Although the ECU concedes the programme provided an emotive description in 
describing bulldozers as weapons and the scene as a battlefield, which might be 
regarded as presenting Israel as an aggressor against an innocent victim, it does 
not see this as evidence of bias against Israel. By using language which presents 
Israel as an aggressor, demolitions are cast as an Israeli tactic to hurt innocent 
Palestinians. 

• Providing out of context statistics and a false reason for demolition (the budget 
had to be used up) violates BBC guidelines on accuracy. 

• The ECU admits the BBC would be in breach of its guidelines if the programme 
failed to explain the laws governing Israel’s demolitions. Yet the ECU disregards 
the omission of such information from the programme. 

• It was irrelevant for the ECU to dismiss the omission of an Israeli perspective in 
Silwan on the ground that the final plans for the park were only approved recently. 

• The ECU implied the viewer would regard Mr Siyam’s personal opinion regarding 
ethnic cleansing as demonstrably false even though the programme provided no 
information to counter the allegations at any stage of the documentary. 

• The ECU makes assumptions about why Palestinians might not apply for permits 
which are arguable. The BBC cannot evade responsibility for its own editorial 
guidelines by assuming that viewers will “understand” the truth despite omissions 
and distortions. 

• The ECU acknowledged there was no Israeli response on Sheikh Jarrah, but say it 
was provided elsewhere. The complainants argue that was not acceptable in this 
case: 

“The guidelines state that ‘When the issues involved are highly 
controversial’ – such as the issue of Sheikh Jarrah – it ‘is expected we will 
sometimes need to ensure that all of the main views are reflected in our 
output’.” 

• The ECU rejects as irrelevant the circumstances of the Hanoun family eviction, 
saying it was sufficient to note that the courts had ruled in favour of the original 
Jewish owners. However, it was not the family’s lack of ownership which caused 
the eviction but their refusal to pay rent to the owner. 

• The inclusion of general statements about the respective claims of both sides to 
East Jerusalem did not effectively provide the counterpoint to, for example, the 
detailed, lengthy and emotive segments in which the Hanoun family presented 
their own narrative about Sheikh Jarrah. Palestinian claims were never challenged 
by the reporter while Jews talking about their rights were repeatedly challenged. 

• The ECU did not address the general pattern of partisan language as in the 
description of the Temple Mount as a Muslim holy site. 



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 14
 

• The ECU did not address the programme’s presentation of Israeli archaeological 
excavations in a negative light whilst ignoring controversial Palestinian actions on 
the issue.  

3. Applicable Editorial Guidelines 

The BBC’s editorial values 

Truth and accuracy 

We strive to be accurate and establish the truth of what has happened. Accuracy is more 
important than speed and it is often more than a question of getting the facts right. We 
will weigh all relevant facts and information to get at the truth. Our output will be well 
sourced, based on sound evidence, thoroughly tested and presented in clear, precise 
language… 

Impartiality & diversity of opinion 

We strive to be fair and open minded and reflect all significant strands of opinion by 
exploring the range and conflict of views. We will be objective and even handed in our 
approach to a subject. We will provide professional judgments where appropriate, but we 
will never promote a particular view on controversial matters of public policy or political or 
industrial controversy… 

Editorial guidelines  

Section 3 – Accuracy 

The BBC's commitment to accuracy is a core editorial value and fundamental to our 
reputation. Our output must be well sourced, based on sound evidence, thoroughly tested 
and presented in clear, precise language… 

For the BBC accuracy is more important than speed and it is often more than a question 
of getting the facts right. All the relevant facts and information should be weighed to get 
at the truth. If an issue is controversial, relevant opinions as well as facts may need to be 
considered. 

We aim to achieve it by: 

• the accurate gathering of material using first hand sources wherever possible.  

• checking and cross checking the facts… 

• corroborating claims and allegations made by contributors wherever possible. 

Gathering material 

We should try to witness events and gather information first hand. Where this is not 
possible, we should talk to first hand sources and, where necessary, corroborate their 
evidence… 

Misleading audiences 

We should not distort known facts, present invented material as fact, or knowingly do 
anything to mislead our audiences… 

Reporting statistics and risks 

We should report statistics and risks in context... 

Checking programmes 



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 15
 

We must check programmes recorded some time before transmission or being repeated to 
make sure they have not been overtaken by events … In some cases an on air 
announcement will be required, in others, the alteration or removal of some material. 

Section 4 – Impartiality and diversity of opinion 

Impartiality lies at the heart of the BBC's commitment to its audiences. It applies across 
all of our services and output … and includes a commitment to reflecting a diversity of 
opinion. 

The Agreement accompanying the BBC's Charter requires us to produce comprehensive, 
authoritative and impartial coverage of news and current affairs in the UK and throughout 
the world to support fair and informed debate. It specifies that we should do all we can to 
treat controversial subjects with due accuracy and impartiality in our news services and 
other programmes dealing with matters of public policy or of political or industrial 
controversy… 

 In practice, our commitment to impartiality means: 

• we seek to provide a properly balanced service consisting of a wide range of 
subject matter and views broadcast over an appropriate time scale across all our 
output. We take particular care when dealing with political or industrial controversy 
or major matters relating to current public policy.  

• we strive to reflect a wide range of opinion and explore a range and conflict of 
views so that no significant strand of thought is knowingly unreflected or under 
represented.  

• we exercise our editorial freedom to produce content about any subject, at any 
point on the spectrum of debate as long as there are good editorial reasons for 
doing so.  

• we can explore or report on a specific aspect of an issue or provide an opportunity 
for a single view to be expressed, but in doing so we do not misrepresent 
opposing views. They may also require a right of reply.  

• we must ensure we avoid bias or an imbalance of views on controversial 
subjects… 

• we must rigorously test contributors expressing contentious views during an 
interview… 

Achieving impartiality 

Impartiality must be adequate and appropriate to our output. Our approach to achieving it 
will therefore vary according to the nature of the subject, the type of output, the likely 
audience expectation and the extent to which the content and approach is signposted. 

Impartiality is described in the Agreement as “due impartiality”. It requires us to be fair 
and open minded when examining the evidence and weighing all the material facts, as 
well as being objective and even handed in our approach to a subject. It does not require 
the representation of every argument or facet of every argument on every occasion or an 
equal division of time for each view. 

News, in whatever form, must be presented with due impartiality. 

“Controversial subjects” 



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 16
 

In the United Kingdom controversial subjects are issues of significance for the whole of 
the country, such as elections, or highly contentious new legislation on the eve of a crucial 
Commons vote, or a UK wide public sector strike. 

In the nations and regions of the UK, controversial subjects are those which have 
considerable impact on the nation or region. They include political or industrial issues or 
events which are the subject of intense debate or relate to a policy under discussion or 
already decided by local government. 

In the global context, some controversial subjects such as national elections or 
referendums will obviously have varying degrees of global significance but will be of great 
sensitivity in that country or region in which they are taking place. We should always 
remember that much of the BBC's output is now available in most countries across the 
world.  

We must ensure a wide range of significant views and perspectives are given due weight 
in the period during which a controversial subject is active. Opinion should be clearly 
distinguished from fact. When the issues involved are highly controversial and/or a 
decisive moment in the controversy is expected we will sometimes need to ensure that all 
of the main views are reflected in our output. This may mean featuring them in a single 
programme, or even a single item… 

4. The Committee’s decision 

The Committee considered the complaint against the relevant editorial standards, as set 
out in the BBC’s editorial guidelines. The guidelines are a statement of the BBC’s values 
and standards. 

In reaching its decision the Committee took full account of all the available evidence, 
including (but not limited to) the Editorial Adviser’s report and subsequent submissions 
from the complainants and BBC News. 

This appeal raised issues requiring consideration of the editorial guidelines relating to 
accuracy and impartiality. 

The Committee noted that the Panorama film “A Walk in the Park,” broadcast on 18 
January 2010, focused on the controversial issue of East Jerusalem in the context of 
peace talks.  

In coming to its decision, the Committee divided the complaint into the following main 
elements:  

a) Lack of context and use of prejudicial language in relation to demolitions 

b) Inaccurate use of statistics in relation to demolitions 

c) Omission of information on eviction and demolition procedures 

d) Omission of information about the tourist park in Silwan 

e) Unchallenged use of the term “ethnic cleansing” 

f) Inaccurate use of statistics in relation to building permits 

g) Inaccuracy in the case of the Hanoun family eviction 

h) Omission of Israeli perspective and history in two neighbourhoods 

i) Partisan use of language in relation to property and holy sites 

j) Biased treatment of history and archaeology in East Jerusalem 



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 17
 

k) Biased reporting of violence 

a) Lack of context and use of prejudicial language in relation to demolitions 

The Committee considered the complainants’ view that “the controversial subject of 
Palestinian home demolitions by Israel was introduced without providing any information 
at all about Israel’s reasons for those demolitions”.  

The complainants had further maintained that this absence of information extended 
throughout the first section of the programme and, when reference had finally been made 
to illegal building, it was in relation to specific homes in a different neighbourhood. 
Indeed, “the overall context of house demolitions was missing from the entire 
programme,” said the complainants. 

The Committee noted the occasions in the film when the absence of planning permission 
as a reason for demolition had been referred to. Examples included: 

Jane Corbin:  

Silwan is poor and overcrowded – many homes here were built without planning 
permission. (Bulldozers, shouting) As I arrived the police and bulldozers were 
moving in to demolish three Palestinian buildings. 

And: 

JC: 

This was once a house belonging to Jawad’s relatives. It was demolished by the 
Israelis because it was built without planning permission. 

And, in the interview with the Mayor, Nir Barkat: 

NB: 

I am not interested in pushing people out. But when people come and build illegal 
bunch of houses in one of the most strategic parks in the world and, by the 
Municipality taking action and dealing with the situation, what I am doing is, in a 
way, strengthening the city for the benefit of the world. 

The Committee was satisfied that viewers were provided with sufficient context and 
explanation of Israel’s rationale for demolitions in the programme overall, and that there 
had been no requirement for the initial demolition scenes or the first part of the 
programme to include specific information about illegal building in order to achieve due 
accuracy and impartiality. 

The complainants’ view that “prejudicial language” had been used in relation to the issue 
of demolitions was considered. They had pointed to the terms “weapons” and “battlefield” 
in relation to the bulldozers shown in the film, maintaining that the use of these words 
demonstrated bias against Israel. They further added that similar terms had not been 
used in relation to Palestinians “who build illegally on politically sensitive land or those 
who refuse to pay rent to legal owners of their homes”. 

The relevant scene was considered: 

Jane Corbin: 

…I’m going to walk right around the eastern side of the city to see what’s 
happening on the ground, meet people on both sides who say this place belongs 
to them. 



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 18
 

Before long I’m in the middle of a battlefield (demolition noise, activity). The 
weapons are bulldozers and riot police. The Israeli authorities are demolishing 
Palestinian homes. 

Panorama’s response was also considered: it said it was reasonable to use the terms 
“weapons” and “battlefield” in an area of East Jerusalem where a demolition had just 
taken place: 

“The programme clearly shows that there’s been stone throwing between 
Palestinians and Israeli police, some of whom have dogs … Bulldozers are working 
and the situation is very tense and confrontational as witnessed by Ms Corbin and 
her team four times in a period of just over 24 hours. It is legitimate to describe 
this as a ‘battlefield’ – it is a battlefield between two sides who both claim this 
land.” 

The complainants had argued that the “biased” use of language, plus the lack of context 
for demolitions, detailed above, resulted in the misrepresentation of events: 

“Israelis were not using bulldozers as ‘weapons’ in a battle against Arabs, but as 
tools to clear away illegal structures. By not providing Israel’s rationale for 
demolishing these homes and by using language presenting Israel as the 
aggressor, viewers were led to believe that demolitions were simply a tactic to hurt 
innocent Palestinians.” 

The Committee accepted that the reporter was describing in journalistic language what 
she had witnessed and did not consider the use of such language in this case 
demonstrated partiality. At the same time, it recognised the sensitivities surrounding 
language and said that care was always needed to avoid potentially emotive terms in 
relation to controversial subjects.  

The Committee did not consider the guidelines on accuracy or impartiality had been 
breached in this part of the complaint. 

This element of the complaint was not upheld. 

b)  Inaccurate use of statistics in relation to demolitions 

The Committee reviewed the relevant part of the film: 

Jane Corbin: 

…The Israeli authorities are demolishing Palestinian homes. When I was there just 
before Christmas roads were sealed – the Israelis don’t make it easy to see what’s 
going on.  

We’ve heard there is about to be a demolition in this part of East Jerusalem.  
They’ve been increasing in recent days and in fact we got hold of a list that shows 
there’s another 40 to go before the end of the year. That’s because the municipal 
government has a budget that it has to use up for demolition. So let’s see what’s 
happening. 

The Committee considered the complainants’ argument that the film “focused on the very 
limited period in which demolitions reportedly increased, ignoring the more complete and 
accurate picture in which Israel had reduced the number of home demolitions it carried 
out”. 

The Committee noted the following statistics from a spokesman for Jerusalem’s Mayor, 
supplied by the complainants:  



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 19
 

“The number of demolitions carried out by the Jerusalem Municipality every year is 
determined solely by the number of illegally constructed buildings erected by those 
residents who flouted the law. The number of structural demolitions conducted in 
eastern Jerusalem by the Jerusalem Municipality actually decreased in 2009 – from 
86 in 2008 to 65 in 2009, a 25% decrease…” 

It also noted Panorama’s reply: 

“Ms Corbin was there in November 2009 and there was a spike in the number of 
demolitions in East Jerusalem between late October and late November. 
International governments protested about this at the time as did the UN 
authorities on the ground. On 29 October 2009 there were five demolitions, 
another three around 11 November 2009 and five in the week of November 24 
2009. This made a total of 13 demolitions in a month – a fifth of the eventual 
figure for the whole year. Ms Corbin witnessed four demolitions in different parts 
of East Jerusalem in a period of just over 24 hours. Her remarks to camera on the 
ground were in this context – that there had been an increase in demolitions in 
recent days and she made it clear in the commentary: ‘when I was there just 
before Christmas.’” 

The Committee agreed that it was reasonable to use demolition figures for the specific 
period that related to the reporter’s visit and the filming of the report. It had been made 
clear that the figures related to just this period and the audience would not have been 
misled. The Committee concluded no further context in this instance was required for 
accuracy. 

The complainants had also maintained that it was false and “patently ridiculous” to 
suggest demolitions had taken place because a budget needed to be used up, when what 
had been driving demolitions was illegal construction. The Mayor’s spokesman had been 
quoted by the complainants as saying: 

“…there is simply no connection whatsoever between the annual budget of the 
Jerusalem Municipality and the number of demolitions conducted”. 

Panorama responded that it stood by the reporter’s claim that there was a list of 40 
demolitions planned before the end of the year and that the pace of demolitions was 
quickening because the budget had to be used up. The claim had been “verified by highly 
placed sources in the Municipality itself,” said Panorama, and the reporter had confirmed 
the sources were hers and were first-hand. 

The Committee noted that the complainants continued, in further correspondence, to 
dispute Panorama’s evidence, particularly on the question of “using up” the budget.  

The Committee noted that the complainants did not dispute that there was a Municipality 
budget for “enforcing housing regulations in the city”. The Committee accepted Ms 
Corbin’s confirmation that more than one source inside the Municipality had told her 
personally that there was money set aside for demolitions and that it had to be used up. 
The Committee agreed this was not at odds with the statement that houses were 
demolished because they were illegally built and that viewers would understand the focus 
here to be on the rate of demolitions. The Committee accordingly considered that this 
part of her piece to camera was duly accurate.    

The Committee concluded that this aspect of the programme was duly accurate and 
impartial. 



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 20
 

Finally, as part of this element, the Committee considered the complainants’ argument 
that viewers were misled by “an inflated prediction of future demolitions”. They had 
quoted the Mayor’s spokesman as saying: 

“It would be prudent to ask Ms Corbin what happened to her alleged list of 40 
planned demolitions since her filming in late 2009…” 

The complainants had not given their view on the actual number of demolitions carried 
out between filming and the end of the year, but they had previously stated in their letter 
to the BBC’s Editorial Complaints Unit that “40 houses were not, in fact, demolished”. The 
Committee noted that the complainants had argued that the reference to the 40 planned 
demolitions should have been edited out or corrected before the programme was 
broadcast. 

The Committee decided that it was made clear in the programme that the reporter was 
describing an intention, at the time of filming, for 40 houses to be demolished. For these 
reasons, the Committee considered the film was duly accurate and impartial in the way it 
had reported the number and pace of demolitions. 

This element of the complaint was not upheld. 

c)  Omission of information on eviction and demolition procedures 

The Committee noted the complainants’ claim that demolitions were presented in the film 
as “stealth operations by Israeli authorities in which Arabs are suddenly and without 
warning forced from their homes”.  

The complainants said that there were, in fact, “rigorous guidelines and procedures to 
which house demolitions are subject under Israeli law,” and they had described these in 
their correspondence. By not including this information on procedures the complainants 
argued the film did not provide sufficient context and was inaccurate. 

The Committee reviewed the parts of the film that it considered did deal with the 
processes for evictions and demolitions. For example, the sequence about the Hanoun 
family included the following:  

Jane Corbin: 

Three Palestinian extended families, 100 people, were made homeless. They say 
they’d been given their properties by the Jordanians and the UN in 1948. The 
settlers claimed Jews had owned this land before and won in the courts. 

The Committee considered Panorama’s point that the sequence concerning Arieh King had 
explained the eviction process in detail. Panorama had said they endorsed the following 
points made by the Editorial Complaints Unit at Stage 2 of the complaint: 

“He [Mr King] explained how he uses the law to enable Jewish people to buy 
houses previously owned by relatives prior to 1948 and the programme made it 
clear that the eviction notices he serves are legal and backed by the police. Mr 
King also explained that he tried to take a non-confrontational approach.” 

Having taken these points into account, the Committee considered it had been made clear 
to viewers that there was a legal process, involving the courts and eviction orders, and 
there had been no need for further detail to be included. This aspect of the film was 
considered duly accurate and impartial. 

The complainants had also argued that there was inaccurate reporting in relation to the 
activities specifically of Mr King. They emphasised in further correspondence that they 
would particularly wish the Committee to consider whether “Panorama should have 



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 21
 

avoided making the false assertion that Arieh King can ‘get eviction orders’ when Arabs 
refuse to sell their property in the light of the editorial guideline on accuracy”. 

The Committee reviewed the relevant part of the script: 

Jane Corbin: 

A key figure in the settlers’ drive to acquire Arab properties in East Jerusalem, 
Arieh digs in the archives. He finds houses owned by Jews before 1948, locates 
relatives, often abroad, and gets them to stake a claim. 

Arieh King: 

You see here right here we have a Jewish family living. All these buildings both 
that and that before belong to Jews. 

JC: 

Aren’t you worried about the tension you’re causing by buying up these Jewish 
properties in a predominantly Arab area? 

AK: 

Sometimes it’s causing for a few days conflict but, here, on purpose, I am doing it 
slowly. They know we own it. My way is to convince them, don’t cause us to use 
the police, or any other power or forces. Do it by yourself. Choose the time, 
choose the way and we will help you.  

JC:  

And you give them money as well?  

AK: 

If they need money, I don’t have any problem to give them something so it will 
make them easy to go out. 

JC: 

Arieh’s work is paid for by wealthy backers in America and Europe. When Arabs 
won’t move or sell then he gets eviction orders. Arieh prefers to work after dark – 
there’s less likely to be trouble. But, just in case, the Israeli army send soldiers 
along.     

Women: 

Why didn’t you come alone without the army and all this disturbance … Not like 
this … bringing the army… 

Voice: 

It’s by order of the court. 

JC: 

Arieh’s serving six eviction orders tonight. Soon Jews will move in.      

The Committee agreed that the phrase “or sell” in the phrase “When Arabs won’t move or 
sell then he gets eviction orders” might be taken (on its own) to have the implication that 
Mr King could get an eviction order where a house was legally owned by a Palestinian in 
the first place but the owner would not sell it. The Committee, however, was satisfied that 
it was clear that Mr King had set out that his method of working was to obtain court 
orders for eviction as last resort where there was a Jewish claim to the property which 



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 22
 

had been established. The Committee also noted that Mr King had explained that he 
would offer money to Palestinians in Jewish properties, that is, to induce them “to sell” a 
property, in order to make it easier for them to go. The Committee concluded that, taking 
the full context into account, the commentary was duly accurate and impartial. This 
element of the complaint was not upheld. 

d)  Omission of information about the tourist park in Silwan 

The Committee reviewed the relevant part of the film: 

Jane Corbin: 

…At the bottom of the valley is Silwan, another area where settlers have taken 
over houses and are creating a large archaeological site. 

Silwan is poor and overcrowded – many homes here were built without planning 
permission. (Bulldozers, shouting) As I arrived the police and bulldozers were 
moving in to demolish three Palestinian buildings. 

The Israelis plan to demolish 88 houses to create a tourist park here… 

The complainants had argued that: 

“Despite the allusion to ‘building without permits’ here, Ms Corbin presented a 
false picture wherein Israel suddenly decided to ‘create’ a tourist park in Silwan 
and do away with Arab homes in its path.” 

In fact, the complainants had said, the land had long been designated as a conservation 
area where residential building was prohibited.  

The Committee considered various references to evidence on this point. It noted that the 
ECU had said that final plans had only been approved recently.  

The Committee concluded that, while further background might have been helpful, the 
reporter’s words “The Israelis plan to demolish 88 houses to create a tourist park here…” 
was a statement of fact. For this reason, this aspect of the programme did not breach 
accuracy or impartiality guidelines. 

This element of the complaint was not upheld. 

e)  Unchallenged use of the term “ethnic cleansing” 

The Committee reviewed the context of the use of the term “ethnic cleansing”. A 
Palestinian resident and activist, Jawad Siyam, had used it as a demolition was in progress 
in the following scene: 

Jawad Siyam: 

Israel is demolishing the house because it wants to. It’s ethnic cleansing for 
Silwan, for East Jerusalem … There is another house for the settlers there. It has a 
demolition order. Why didn’t they demolish it? They don’t do anything there. 

The Committee also reviewed the introduction to the programme, which included a clip 
from this part of the film: 

Jeremy Vine: 

Hello, I’m Jeremy Vine and this is Panorama.  

(clip from film of demolition, shouting and stone throwing) 

JV: 



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 23
 

It’s a new year, a new decade but in Jerusalem an old fight is boiling up again. 

(clip of Palestinian shouting “They are demolishing the houses … it’s ethnic cleansing”) 

JV: 

Palestinians are being thrown out of their homes, Israelis are moving in – even 
underground.    

(clip of settler saying: “My aim is to get Jews all over – all over!”) 

JV: 

A knock on the door at midnight, an eviction order served, the threat your house 
could be smashed down. And for others – the school run with armed guards, the 
fear of violence from the neighbours. This, for many, is the reality of living in East 
Jerusalem. 

The Israelis say Jerusalem is their capital and must never be divided. The 
Palestinians say the east of the city is theirs and will one day be the capital of a 
new state. 

As Jane Corbin has discovered finding a route to peace in this city is not exactly a 
walk in the park. 

The complainants argued that the accusation of ethnic cleansing was false, and they 
provided figures to demonstrate that the proportion of Jews in the city’s population had 
been falling, while the proportion of Arabs had been rising. 

They added that no one had been provided to “counter this serious and inflammatory 
allegation”. In addition, the reporter herself had not challenged these views, thereby 
breaching the BBC’s editorial guidelines.  

The Committee considered the following reply from Panorama:   

“It [Mr Siyam’s phrase] is not something Ms Corbin says. The key to this sequence 
is in the context in which it was said. This was not an official statement made by a 
Palestinian politician, but clearly an emotional cry by one man in the midst of a 
house being demolished. The context of the phrase was very clear and at no stage 
did Ms Corbin give any sense that Mr Siyam was correct to hold this view.” 

The Committee’s conclusion was that Mr Siyam had been entitled to his opinion, and his 
opinion had not been presented as fact in this sequence. It agreed with Panorama that 
the reporter had not endorsed his opinion in any way. The concept of “ethnic cleansing” 
and whether it applied in these circumstances was not a theme of the programme and 
was not mentioned anywhere else in the programme. The Committee also agreed that it 
was made clear that Mr Siyam was not an official representative or politician. The 
programme as a whole had presented the position of the Municipality regarding the 
reasons for demolition. For these reasons the Committee decided that the guidelines had 
not been breached and the film was duly impartial in this respect. 

This element of the complaint was not upheld. 

f)  Inaccurate use of statistics in relation to building permits 

The relevant part of the script was reviewed by the Committee: 

Jane Corbin: 

The buying up of houses, the archaeology, the tourist park – it’s all putting the 
squeeze on the Palestinians who have nowhere to expand. 



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 24
 

(Rubble) This was once a house belonging to Jawad’s relatives. It was demolished 
by the Israelis because it was built without planning permission. 

Jawad Siyam: 

They say to you, you can apply for permission, but you know you will never, ever 
be able to get permission and if you want to get permission you have to go 
through 11 committees of the Municipality and if one of the committees says “No” 
to you then it’s “No”. 

JC: 

Last year only 133 permits were granted to Palestinians in the whole of East 
Jerusalem. Nearly 10 times more were given to Israelis in west Jerusalem.     

(To Mayor) They can’t expand naturally, they’re just not given the permission to 
build. They have to, often, build illegally. 

Nir Barkat: 

Let’s be very honest with each other, you are right, there are gaps in the planning 
system in Jerusalem both on the west side and on the east side. On the east side 
a lack of planning causes sometimes, unfortunately, people to build illegally. 

The Committee noted that the complainants had argued that the figures quoted lacked 
the context required by the editorial guidelines on accuracy: the context in this case had 
been that an “almost equivalent” proportion of requests were approved in the eastern and 
western sectors of the city. 

The Committee looked at the evidence on the figures and proportions of planning 
approvals, as well as the possible reasons for the disparity in numbers of planning 
applications from the West and the East of Jerusalem. It concluded that further context 
was not essential to the audience’s understanding on this point, particularly given Mr 
Barkat’s comment: “On the east side a lack of planning causes sometimes, unfortunately, 
people to build illegally.”  

The complainants’ further point as part of this element concerned the reporter’s words 
“they’re just not given the permission to build”. They had argued that, coming after the 
words “Last year only 133 permits were granted to Palestinians…” the effect had been to 
minimise or nullify Israel’s granting of permits to Palestinians in East Jerusalem.  

The Committee did not share the complainants’ interpretation of this part of the film and 
considered that viewers would have been perfectly clear that the reporter had not meant, 
literally, that no permission was given to build. The figure of 133 permits had just been 
given, and the phrase had been part of a challenging question to the Mayor, who had 
responded accordingly. 

For these reasons, the Committee concluded that this section of the film was duly 
accurate and impartial. 

This element of the complaint was not upheld. 

g)  Inaccuracy in the case of the Hanoun family eviction 

The Committee considered the complainants’ argument that, in the section on the eviction 
of the Hanoun family, it was not the family’s lack of ownership that had caused the 
eviction, but their refusal to pay rent “to the legal owners”. 

The relevant part of the film was reviewed: 

Jane Corbin: 



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 25
 

Three Palestinian extended families, 100 people, were made homeless. They say 
they’d been given their properties by the Jordanians and the UN in 1948. 

(Child crying) The settlers claimed Jews had owned this land before and won in 
the courts. 26 more Arab families face eviction. Each day the Hanouns sit in 
protest under an olive tree outside their home.           

Jana Hanoun: 

I am staying here to see the settlers go in and out. I shouldn’t be angry but I have 
to be angry because we own the house. 

The complainants had also emphasised in further correspondence that they considered 
the segment on the Hanouns was misleading “because insufficient information was 
provided in general about the background to the dispute and the court case”. They also 
noted that the owner of the property in dispute was the Jewish Sephardic Community not 
settlers.  

Panorama had replied that the script was clear in reflecting the contested legal situation: 

“We made it abundantly clear that the Sheikh Jarrah Palestinian family cases have 
been settled in the Israeli courts although in fact we understand there are still 
legal moves to appeal the cases. We made it clear the time scale of the legal 
process was lengthy, 37 years, and in the end the Israeli courts ruled for the 
settlers.” 

The Committee decided that there was sufficient clarity about the Hanoun case for the 
purposes of the film. The featured issue had been the dispute over the legal ownership of 
the house, the Hanouns had continued to maintain the property was rightfully theirs. It 
was not necessary to set out that the family refused to pay rent as tenants (because in 
their view they owned the house) and that the refusal to pay rent had led to the eviction. 
The key fact was that the ownership of the property was disputed and that the dispute lay 
between Jewish ownership (which had been established by the courts) and an extended 
Palestinian family which claimed it had been granted it in 1948.   

For these reasons, the Committee did not consider viewers had been misled and this part 
of the film had been duly accurate. 

This element of the complaint was not upheld. 

h)  Omission of Israeli perspective and history in two neighbourhoods 

The Committee considered the complainants’ argument that in the parts of the film 
covering the Sheikh Jarrah and Ras Al Amud neighbourhoods no reference had been 
made to long-standing Jewish connections in the area. 

For example, the reporter had introduced Sheikh Jarrah as “an Arab neighbourhood” that 
had been “targeted by Jews”. No reference had been made to the fact that Jews had been 
specifically moving into the Shimon Hatzadik neighbourhood. This, they had said, was 
“…a Jewish neighbourhood since the 19th century, near a holy site of Jewish pilgrimage 
until Jordan occupied it in 1948…”. Without this context viewers had been left with the 
impression that Jews had been arbitrarily targeting neighbourhoods solely because they 
were inhabited by Arabs and because they “believe they have the right to live 
anywhere…”. 

The following sections of the film on Sheikh Jarrah were reviewed by the Committee: 

Jane Corbin: 



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 26
 

The route I’m taking runs along the eastern side of the old city walls – through the 
area known as the Holy Basin. First stop, an Arab neighbourhood to the north, 
Sheikh Jarrah, targeted by Jewish groups. 

Peace deals proposed so far reckon on giving Arab areas in these eastern parts of 
the city to the Palestinians. Western areas which are Jewish would go to Israel.  
But things are changing. 

(Shouting and pushing) In the last few months Palestinian houses in Sheikh Jarrah 
have been taken over by Israeli settlers. These settlers, religious nationalists, 
believe they have the right to live anywhere in the biblical land of Israel.  

(The Hanoun case follows)… 

JC: 

Three Palestinian extended families, 100 people, were made homeless. They say 
they’d been given their properties by the Jordanians and the UN in 1948. 

(Child crying) The settlers claimed Jews had owned this land before and won in 
the courts. 26 more Arab families face eviction. Each day the Hanouns sit in 
protest under an olive tree outside their home.          

Jana Hanoun: 

I am staying here to see the settlers go in and out. I shouldn’t be angry but I have 
to be angry because we own the house. 

Maher Hanoun: 

All the Israeli departments help the settlers even the court and the policemen, 
take the land and the houses, so we are fighting not a company or a settlers’ 
organisation, we are fighting all the government. 

JC: 

Altogether here in Sheikh Jarrah the UN reckon that 540 settlement units are 
planned. That could put 470 Palestinians at risk of forced eviction – losing homes 
they’ve lived in for generations. 

The relevant section regarding Ras Al Amud was also reviewed by the Committee: 

Jane Corbin: 

Heading south from Sheikh Jarrah through the Holy Basin I passed several more 
Jewish settlements established in recent years. 

I was heading for the Mount of Olives – site of the most important Jewish 
cemetery in the world. This is an Arab neighbourhood called Ras Al Amud where a 
large Jewish settlement is growing. 

I’d come here to meet an Israeli lawyer who says his government is determined to 
prevent the Palestinians from making East Jerusalem their capital. 

Danny Seidemann: 

What this is about is creating facts on the ground. Implanting ideologically 
motivated Israeli settlers in existing Palestinian neighbourhoods. Palestinians, on 
the other hand, are not allowed to return to the homes they abandoned in 1948. 

In order to understand the significance of this you have to go back to childhood 
and pretend you are looking at a colouring book, and connect the dots. Sheikh 



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 27
 

Jarrah and the settlement activities there are linked to the settlement activities 
here on the Mount of Olives. So you have the territorial encirclement of the old 
city by messianically motivated settlers with a rather exclusionary vision.   

(Arieh King on motorbike) 

JC: 

Arieh King is one of those settlers with a vision – to bring thousands of Jews to 
live in East Jerusalem and keep it under Israeli control. Arieh lives in the big 
Jewish settlement at Ras Al Amud. 

Arieh King: 

You see the Mount of Olives cemetery, where the crane is now, another 66 families 
will be able to move here, I believe in September next year. Once we get to 250 
families, we will get to a majority in all this area. 

JC: 

And that is your aim – to become a majority? 

AK: 

Yes, in 10 years time, this is our aim. Learning from the history of other places, 
this is what will happen, or even better, we will get to 300! 

JC: 

A key figure in the settlers’ drive to acquire Arab properties in East Jerusalem, 
Arieh digs in the archives. He finds houses owned by Jews before 1948, locates 
relatives, often abroad, and gets them to stake a claim. 

AK: 

You see here right here we have a Jewish family living. All these buildings both 
that and that before belong to Jews. 

JC: 

Aren’t you worried about the tension you’re causing by buying up these Jewish 
properties in a predominantly Arab area? 

AK: 

Sometimes it’s causing for a few days conflict but, here, on purpose, I am doing it 
slowly. They know we own it. My way is to convince them, don’t cause us to use 
the police, or any other power or forces. Do it by yourself. Choose the time, 
choose the way and we will help you.  

JC: 

And you give them money as well?  

AK: 

If they need money, I don’t have any problem to give them something so it will 
make them easy to go out. 

JC: 

Arieh’s work is paid for by wealthy backers in America and Europe.  When Arabs 
won’t move or sell then he gets eviction orders. Arieh prefers to work after dark – 



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 28
 

there’s less likely to be trouble. But, just in case, the Israeli army send soldiers 
along. 

Women: 

Why didn’t you come alone without the army and all this disturbance … Not like 
this … bringing the army… 

Voice: 

It’s by order of the court. 

JC: 

Arieh’s serving six eviction orders tonight. Soon Jews will move in. 

Men: 

What are you trying to do? Make the women and children homeless? God forbid. 
Give us back our land then we’ll give yours back to you! 

JC: 

House by house, Arieh aims to change the demographics of East Jerusalem. 

AK: 

I am doing whatever I can in any kind of level to protect Jerusalem from being 
divided. It means to strengthen the sovereignty of the Jewish government, the 
Israeli government, in east of Jerusalem. It’s a struggle on the future of the Jewish 
nation in the land of the Holy Land and the heart of the struggle. My aim is to get 
Jews all over, all over!” 

Panorama’s response, that it had spent considerable time and effort explaining Jewish 
claims, was considered by the Committee, as was its comment: “It would neither be 
expected nor possible to explain individual historical claims to each area of East 
Jerusalem.” 

Examples given by Panorama had included reference to Jewish historical claims in the 
Hanoun case, quoted above, and the following from the Mayor of Jerusalem: 

Nir Barkat: 

When Jews re-bought a piece of land that belonged to Jews 100 years ago, 2,000 
years ago and they bought it and own it legally, they have a right to live in East 
Jerusalem the way anybody else in the world has a right to live anywhere in their 
own city. The demand that Jews maybe not allowed to live in East Jerusalem is 
unlawful in any modern country. 

The complainants had maintained the segment on Sheikh Jarrah – an area which was 
particularly disputed – should have had more context and been better balanced. It had, 
they had said, been: 

“…devoted almost entirely to relaying the Arab perspective. Only Palestinians were 
shown presenting their grievances emotively and at length, while not a single 
Israeli voice was heard to provide the opposing perspective on this controversy.” 

The Committee reviewed further correspondence from the complainants which had 
emphasised their view on balance and impartiality: 

“…assessing a film for impartiality in its entirety involves assessing a film’s 
treatment of particular controversies that are highlighted within. When a 



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 29
 

programme chooses to focus on a particular controversy, the relevant sides of that 
controversy should be adequately and independently examined, in addition to 
looking at overall balance and impartiality … Even if an Israeli point of view on a 
different, unrelated topic was presented elsewhere in the programme, viewers 
were nonetheless misled on this particular controversy [Sheikh Jarrah].” 

The Committee referred to the guidelines which state: 

“Impartiality must be adequate and appropriate to our output. Our approach to 
achieving it will therefore vary according to the nature of the subject, the type of 
output, the likely audience expectation and the extent to which the content and 
approach is signposted. 

Impartiality is described in the Agreement as ‘due impartiality’. It requires us to be 
fair and open minded when examining the evidence and weighing all the material 
facts, as well as being objective and even handed in our approach to a subject. It 
does not require the representation of every argument or facet of every argument 
on every occasion or an equal division of time for each view.”  

The Committee noted that in the case of Sheikh Jarrah the Hanoun case was an example 
which demonstrated that there were historic Jewish claims in this area which predated 
1948. The Committee also noted that in the case of Ras Al Amud the description of the 
work of Mr King made it clear that there were historic Jewish claims to properties in the 
neighbourhood, and the reference to the cemetery at the Mount of Olives as the site of 
the most important Jewish cemetery in the world also established that this was once a 
Jewish area. The Committee considered that these references taken with the Mayor’s 
statement (set out above) had dealt appropriately with the historical background and 
were sufficient to achieve due impartiality given that it was a half-hour film and the 
Panorama audience would have had some previous understanding of the context. It 
considered that the audience had not, therefore, been misled. 

The Committee did not consider it was necessary in each section of a film to achieve due 
impartiality within the section.   

For these reasons, this element of the complaint was not upheld. 

i)  Partisan use of language in relation to property and holy sites 

The complainants had argued that the reporter was not impartial when she had described 
certain properties as “Arab” when they were claimed by both Jews and Arabs.  

One example considered by the Committee was: 

Jane Corbin: 

In the last few months Palestinian houses in Sheikh Jarrah have been taken over 
by Israeli settlers. 

The Committee reiterated the points it had made when discussing element a) of the 
complaint: it recognised the sensitivities that often surrounded language in relation to 
controversial issues. Perhaps, for example, it would have been more helpful if the 
properties cited in the example above had been referred to as “disputed” or “contested” 
the first time they had been mentioned.  

Nevertheless, the Committee decided that the overall context provided by the programme 
meant viewers would have had a clear understanding that the properties were, indeed, 
disputed, and so the audience had not been misled on this issue.  



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 30
 

The complainants had also argued that only Israelis had been challenged and not 
Palestinians. The Committee noted the examples given by the complainants: 

“[The settler organisation Elad] is accused of undermining the Palestinians, by 
digging under their houses, and by emphasising that it’s Jews who have lived here 
for thousands of years.”  

“But do you understand the Palestinians when they say you’re erasing their history, 
and that you’re putting Jewish history before theirs? They feel very sensitive about 
this.” 

The Committee noted that the complainants’ point was that similar language had not 
been used the other way around, e.g. it was not suggested that “Palestinians are ‘accused 
of undermining’ the Jewish bond to eastern Jerusalem by illegally building in sensitive 
areas or by their opposition to any Jewish presence in what is considered Jewish 
heartland”. 

The Committee took the view that in the context of this programme it was appropriate to 
explain criticisms and to present them to key interviewees to respond to. The Committee 
was of the view that it was not necessary to put balancing challenges to Palestinians to 
achieve due impartiality.  

The Committee also examined the complaint about language in relation to holy sites 
which was given as an example of a “general pattern of partisan language”. The 
complainants had argued that, for example, the Temple Mount was referred to as “the 
compound surrounding the holy mosques” or “Muslim holy sites” but it had not been 
mentioned that the same place was “the most sacred ground in Judaism”. 

The Committee reviewed the relevant part of the script: 

Jane Corbin: 

Silwan is just a few hundred yards from the Old City where I’d started my journey. 

It’s here the bitterness and the suspicion between Palestinians and Israelis could 
well find its focus – in the most combustible square kilometre in the world. 

Settlers have been moving in to houses in the Muslim quarter of the Old City – 
more than 40 properties so far. Israeli archaeology has raised Arab suspicions of a 
Jewish takeover of the Muslim holy sites.  

Ofer Shomer: 

This is the most sensitive place for us, it’s the back of the Western Wall. 

JC: 

Ofer Shomer has one of the hardest police jobs in the world, making sure Jews 
and Muslims can pray in peace here. 

(Riots archive) Last autumn Palestinians rioted after rumours spread that Jews 
were coming to pray on the compound surrounding the holy mosques. 

The Committee considered Panorama’s response which was that it had been made very 
clear that Jerusalem and the Temple Mount were sacred to Jews. The Adler family, who 
had been filmed going to pray there, articulated the holy nature of the place for Jews. 
The relevant extract was reviewed: 

Jane Corbin: 

On the Sabbath the Adlers visit the Western Wall of the Temple.  



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 31
 

Yonatan Adler: 

We have a special prayer for Jerusalem which Jews have been praying for the last 
2,000 years, since the destruction of the Second Temple. 

JC: 

This is the holiest place in the world for Jews and it is why the Adlers say they’d 
resist any peace deal that required them to leave. 

In response to the point from the complainants that it was the Temple Mount which 
should have been referred to as Judaism’s most holy site, not the Western Wall, the 
Panorama reporter stated in further correspondence, and with reference to the script 
extract above: 

“The sequence was filmed in the vicinity of the Western Wall but the Temple 
Mount is behind and above it and considered part of the complex by Jews praying 
there. Yonatan Adler was clearly referring to the whole area and indeed the whole 
of Jerusalem, as was I. I then went on to ask him if he would be willing to leave 
Jerusalem (not the Western Wall specifically) if there was a peace deal that 
required it – again, I was making it clear that the ‘holiest site’ for Jews is the 
whole of this area/Jerusalem.” 

The Committee accepted that the latter was a reasonable interpretation and the audience 
would not, therefore have been misled on this issue. 

For the reasons set out above, this element of the complaint was not upheld. The 
Committee concluded that due impartiality and due accuracy had been achieved.  

j)  Biased treatment of history and archaeology in East Jerusalem 

The Committee considered the complainants’ points and Panorama’s responses on the 
issues of history and archaeology. The complainants had argued that essential context 
had been ignored: 

“Israeli actions in East Jerusalem cannot begin to be understood without 
knowledge of the millennia-long Jewish presence there before Jordan’s illegal 
occupation of the territory between 1948-67, the expulsion of the Jews from their 
homes, the barring of their return, and the destruction and desecration of Jewish 
religious sites…” 

Panorama had responded that the programme was not a history documentary but a 
current affairs programme dealing with a topical matter of international controversy. 
Recent conflict had been summarised in the following way: 

Jane Corbin: 

When the State of Israel was born in 1948 Jerusalem was divided – the west of 
the city became part of Israel and the east was controlled by Jordan. In 1967 
Israel annexed East Jerusalem after seizing the West Bank, following war with its 
Arab neighbours.   

References had also been made in other parts of the programme to Jewish historical 
claims. 

The complainants said the programme had presented Israeli archaeological excavations 
“through a lens of Palestinian grievance”. In contrast, the programme failed to cover “any 
mention of Israeli grievances against Palestinian politicisation of archaeology”. The 
complainants had said there had been no reporting of the 



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 32
 

“vast effort by Palestinian leaders, clerics and academics to deny and undermine 
Israel’s connection to Jewish holy sites and shrines, and to erase evidence of 
Jewish habitation and heritage in Jerusalem’s holy basin”. 

Panorama pointed out that the programme had filmed extensively with the representative 
of Elad which runs the archaeological site at the City of David. This is the relevant extract: 

Jane Corbin: 

Beneath Silwan tunnels are spreading. This is an archaeological site run by the 
settler group, Elad. They’re accused of undermining the Palestinians, by digging 
under their houses and by emphasising that it’s Jews who have lived here for 
thousands of years.  

Doron Spielman: 

You close your eyes and you sit on one of these stones and you walk through this 
place with the Bible and you literally see people from the Bible jumping out of the 
pages at you. 

JC:  

Doron Spielman, from Elad, took me round the City of David, as this part of Silwan 
is now called. The site is now one of Israel’s major tourist attractions. Israeli 
soldiers are brought here to learn about Jewish history and what they’re fighting 
for. 

DS: 

Basically this is a goldmine. Here you have an archaeological site which is 14 acres 
in size which is the cornerstone of archaeology of the Bible throughout the world. 
This year let’s say about half a million people come. 

JC: 

The Israeli government’s been criticised for handing the running of a sensitive 
national site to a settler organisation with its own agenda and a selective view of 
history. 

(to DS) But do you understand the Palestinians when they say you are erasing 
their history and putting Jewish history before theirs, they feel very sensitive about 
this? 

DS: 

If there is anything Palestinian, the Palestinians are a nation that was created 60 
years ago. 

JC: 

Arabs then, and Muslims. 

DS: 

Arab history. There is no Arab history, there is no Arab history here. Anything that 
was found has been publicised. 

JC: 

Elad underwrites the City of David with half a million dollars a year. Donations 
come from all over the world – all part of Israel’s drive to lay claim to the whole of 
Jerusalem. 



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 33
 

DS: 

Israel is the sovereign entity. I am a member of this country and very proud of this 
country. If my actions, if the actions of our organisation, enable more Jewish 
people to live here, more archaeology to become known here and to celebrate 
Jewish history in this area – I don’t believe it has to be at the expense of anybody 
– then I would be very proud to do so. 

The Committee noted the view of the complainants that this interview was not about 
Israeli grievances. 

The Committee reiterated the point it had made when considering element h), that it 
considered the programme had dealt appropriately with the historical background, given 
that it was a half-hour film and the Panorama audience would have had some previous 
understanding of the context. For this reason, it considered that the film was duly 
impartial in this respect. 

The Committee did not agree that the issue of archaeology had been presented “through 
a lens of Palestinian grievance”. Indeed, the Committee considered that, for a half-hour 
programme, a Jewish perspective on archaeology had been adequately represented in the 
interview with Mr Spielman, above. It was not necessary to include “Israeli grievances 
against Palestinian politicisation of archaeology” to achieve impartiality. The Committee 
considered that this aspect of the film, too, had been duly impartial. 

This element of the complaint was not upheld. 

k)  Biased reporting of violence 

The Committee considered the complainants’ view that the programme had treated 
violence in Jerusalem in a one-sided way: the focus had been exclusively and at length on 
an Arab injured by an Israeli in disputed circumstances, dwelling almost entirely on the 
Arab victim’s account of the incident. 

The relevant part of the film was reviewed: 

Jane Corbin: 

But tension in Silwan is growing and both sides are suffering. The Palestinians say 
what happened to this man, Ahmed Qareen, is a warning of how bad things could 
get. 

Last September CCTV recorded a scuffle between some Arabs and two Israelis, 
one of them was armed. They backed off up the street out of sight of the camera. 
Ahmed says he heard his kids screaming and ran outside. A bystander took this 
picture – Ahmed in a white T-shirt, no gun, facing the Israelis. 

Ahmed Qareen: 

I asked him – why are you doing this to the children? Suddenly his friend told him 
to shoot me – I was only half a metre away. He shot me in the right thigh. I fell to 
the ground. Then he stepped over me and started shooting wildly. He shot a child. 

JC: 

The Israeli shot Ahmed a second time as he lay on the ground. (X-rays, in 
hospital) His thigh bone was shattered – he nearly bled to death. Ahmed’s still 
unable to work. The Israeli was released without charge claiming he’d been 
attacked and was acting in self defence. 



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 34
 

Ahmed’s sons arrive home from a counselling session – they’ve been scarred by 
witnessing their father shot in front of them.  

Ali Qareen (crying): 

I saw him standing over my dad and he shot him again – he shot him again. They 
want us out of here but I will stay. 

The complainants had said that no equivalent examples were shown of shooting and 
stabbing attacks against Jews in Jerusalem, nor of larger scale attacks. Instead, the film 
had focused on a single example where Israelis had been portrayed as the aggressors. 

The Committee noted that it had been made clear that the incident was disputed and that 
the Israeli had been released without charge after maintaining he had been acting in self 
defence.  

It also noted that a number of references had been made to violence on both sides in 
East Jerusalem. For example, the reporter had said in her introduction to the scene that 
tension was growing and “both sides are suffering”.  

The Committee reviewed the following scene with Ofer Shomer of the Israeli police and 
considered it was an example that demonstrated balance in this area: 

Jane Corbin: 

Ofer Shomer has one of the hardest police jobs in the world, making sure Jews 
and Muslims can pray in peace here. 

(Riots archive) Last autumn Palestinians rioted after rumours spread that Jews 
were coming to pray on the compound surrounding the holy mosques. 

The Israelis say some Palestinians were exploiting the recent tensions caused by 
the evictions and demolitions in East Jerusalem. A few weeks ago we saw violence 
here in this area. Who was behind it? 

Ofer Shomer: 

Extremist Muslim movement, which convinced the people over here that there is 
some kind of Jewish group to come here and pray inside the mosque or something 
like that, something that can’t happen over here. And of course, it’s just cheap 
propaganda. 

The Committee also reviewed the section of the film containing the interview with the 
settler family, the Adlers. It was considered that the film made clear that the family felt 
under threat and needed security guards: 

Jane Corbin: 

The security guards who shadow the Adlers and all the settlers’ children as they 
move around Silwan are paid for by the Israeli state. 

JC (to Devorah Adler): 

What are relations like with your Arab neighbours here? 

Devorah Adler: 

We have been here almost 12 years now. It’s been respectful. 

JC: 

But not warm, from what you’re saying. 



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 35
 

DA: 

I wouldn’t say that we are close neighbours but it’s definitely a relationship that’s 
respectful. 

Yonatan Adler: 

Unfortunately, like in other places in the world, there are racists and there are anti-
Semites. And there are people who would be looking to harm us just because of 
who we are, just because of our religion or our ethnicity.  

For the reasons detailed above, the Committee did not agree that violence had been 
treated in a one-sided way, and decided that the programme had been duly impartial in 
this respect. 

This element of the complaint was not upheld. 

Finally, the Committee gave consideration to the complainants’ comments about other 
matters, in particular about the following: the links between the individual sections of the 
complaint; the more general comments from the complainants about the degree of 
challenge from the reporter they felt had been reserved for Israeli interviewees; and the 
concern they had that their arguments had been diffused and weakened by treating the 
individual sections of their complaint separately. 

Looking at the programme overall, the Committee noted that the film had been a report 
of events at a particular moment in time in the context of a complex and controversial 
dispute.  

It noted it would almost always be possible for those with strong feelings and a particular 
perspective on the dispute to take issue with the detail of any report on this subject. 
However, the Committee further noted that it was bound to consider the programme as 
the generality of Panorama viewers might have done; it was from this viewpoint that it 
considered the film, overall, had been duly accurate and impartial. 

Finding: not upheld 



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 36
 

Iraq Inquiry Coverage, BBC News Channel, 29 January 
2010 
1. The background 

The complaint relates to a two-way on the BBC News Channel on the day Tony Blair gave 
evidence to the Chilcot Inquiry on Iraq. The reporter was discussing the context of that 
morning’s evidence and mentioned a crucial meeting between Mr Blair and President Bush 
at the Crawford Ranch in Texas. This is the relevant section of that two-way: 
 

REPORTER: ... let’s just remember for people, that meeting that Tony Blair had 
with President Bush in the spring of 2002. Now at this inquiry, one witness, the 
former UK Ambassador to the States said, at that meeting Tony Blair signed a deal 
in blood with President Bush that the UK would go to war alongside America if that 
was their decision. Now Tony Blair has dismissed that today, he dismissed 
Christopher Meyer really, saying well look, he wasn’t there at that meeting and I 
think you could tell from his body language really what he thought of the attempt 
by Sir Christopher Meyer to put that point when he was here at the inquiry. 

 
2. The complaint 
 
Stage 1 
The complainant wrote to BBC Complaints on 29 January 2010. He quoted Sir Christopher 
Meyer’s earlier evidence to the Chilcot Inquiry: 
  

“I believe that … the two men were alone in the ranch until dinner on Saturday 
night where all the advisers, including myself, turned up. So I’m not entirely clear 
to this day what degree of convergence was, if you like, signed in blood, at the 
Crawford ranch.” 

 
The complainant concluded: 
 

“In other words he (Sir Christopher) had said I wasn’t there so I don’t know 
whether a deal had been done in blood. (The reporter’s) remark was therefore a 
complete misrepresentation of a vital piece of the evidence in a way that clearly 
went against Tony Blair’s case and the BBC’s guidelines on accuracy and 
impartiality.” 

 
The complainant also alleged that the camera position for the two-way put the reporter 
directly in front of placards critical of Tony Blair’s role in the war and that this further 
prejudiced Mr Blair’s case. The complainant said a more neutral backdrop of the 
conference centre should have been used instead. 
 
BBC Complaints responded on 8 April 2010 apologising for the delay. BBC News Channel 
Editors said that Sir Christopher Meyer knew exactly what he was saying and that the 
“signed in blood” comments made headlines everywhere. His evidence revealed there had 
been a crucial discussion at Crawford: 
 

“…he spoke on this issue using diplomatic language but it’s (the reporter’s) role to 
make clear to the audience what he was saying here and that he leaves open the 
question as to precisely what each party took away from that conversation.” 

 
The News Channel said that while it would have been better had the entire quote been 
read out before the reporter said what Sir Christopher really meant, her interpretation 
was the same as everyone had placed on the “signed in blood” remarks. 



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 37
 

 
Stage 2 
 
The complainant wrote to the Editorial Complaints Unit on 19 April 2010. The reporter had 
presented her version as fact not as her interpretation of what had been said and as the 
news team had acknowledged this, his complaint in that regard should have been upheld 
as a breach of accuracy. He felt even if it had been made clearer what she meant: 
 

“I do not think it would have been good enough to justify such a politically 
controversial interpretation simply on the basis that this is how it had been played 
out across the rest of the media.” 

 
The complainant stated the BBC should be drawing its own conclusions on such matters 
and in the absence of any evidence that Sir Christopher knew what really happened at 
Crawford, the reporter should not have given credence to the anti-war argument by 
implying that he knew that a regime change deal had been signed in blood. 
 
He asked also that his point about the background images of the anti-Blair placards be 
addressed. 
 
The Complaints Director of the ECU replied on 23 April 2010 summarising the issues he 
was planning to consider. The complainant replied on 28 April 2010. He asked the ECU to 
address his allegation that the reporter’s “distorted version” of Sir Christopher’s remarks 
and BBC News’ defence that it was the same as everyone else’s interpretation, suggested 
that the whole News Channel team had sided with the anti-war lobby. 
 
The Head of Editorial Complaints reached a finding on 20 May 2010. The ECU had 
reviewed Sir Christopher’s evidence in full: 
 

“…it is reasonable to conclude that Sir Christopher understood Mr Blair had given 
his support for ‘regime change’ in Iraq, but that’s not necessarily the same as a 
commitment to go to war”. 

 
The ECU agreed there had been a breach of the editorial guidelines on accuracy. The 
viewer would have understood from the News Channel two-way that Mr Blair had given a 
commitment to go to war alongside America if that was their decision. 
  
The ECU examined whether the inaccurate reporting of Sir Christopher’s evidence had led 
to a lack of balance because it also reflected the view of the anti-war lobby. It concluded 
that there had not been a breach of due impartiality because the reporter had explained 
that Mr Blair dismissed his evidence. 
 
The backdrop to the two-way, of protesters holding banners critical of Tony Blair and 
President Bush was relevant and reasonable illustrative material, contemporaneous to the 
event. It did not amount to bias against Mr Blair or a lack of due impartiality. 
 
The complainant wrote to the ECU on 26 May 2010, welcoming the finding of inaccuracy 
in relation to the reporting of Sir Christopher’s testimony. He was unhappy with the 
remainder of the finding and particularly that it had not addressed the response from the 
News Channel editors:  
 

“…in which they seem to be excusing (the reporter’s) observation on the basis that 
‘this is the interpretation that everyone placed on these remarks’.” 

 



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 38
 

The Head of Editorial Complaints replied on 17 June 2010 saying he did not believe there 
had been a breach of impartiality. He also explained that it is not within the remit of the 
ECU to examine responses from other areas of the BBC. The complainant was directed to 
the management of BBC News. 
 
The complainant responded on 20 June 2010 saying he intended to take his complaint to 
the BBC Trust because in his view the remarks and the background of the anti-war 
placards taken together amounted to a breach of impartiality. He also felt that the 
manner of BBC News’ reply was an editorial rather than a management issue. 
 
An exchange of emails followed in which the complainant inquired when the finding would 
be published and what was happening about the issue of BBC News’ response. The 
complainant was advised on 19 July 2010 that the finding was now on the BBC website. A 
further email on 3 August 2010 advised the complainant that the ECU considered Stage 2 
to have been completed and that if he had any further concerns that BBC News’ response 
had not been adequate, they should be addressed to the Editorial Standards Committee.  
 
Stage 3 – Appeal to the Editorial Standards Committee (ESC) 
 
The complainant appealed to the ESC on 2 August 2010. 
 

“Can it be right for an impartial BBC correspondent to inaccurately report what Sir 
Christopher had said in exactly the same way that the story has been put out by 
the anti-war lobby?” 
 
“Did reporting Blair’s denial of the story really restore balance … surely the public 
reaction to the ‘man in the dock’s’ response would have been, he would say that 
wouldn’t he (especially against the background of those Bliar [sic] placards).” 

 
He asked the ESC to consider BBC News’ defence of the reporter’s approach (that it was 
how the rest of the media had interpreted the remarks): 
 

“Such a response clearly shows that the BBC team were taking their cue from the 
rest of the (largely anti-Blair) media rather than forming their own conclusions 
based on their own objective research.” 
 

3. Applicable editorial guidelines 

Section 3 – Accuracy 

Introduction 

The BBC's commitment to accuracy is a core editorial value and fundamental to our 
reputation. Our output must be well sourced, based on sound evidence, thoroughly tested 
and presented in clear, precise language. We should be honest and open about what we 
don't know and avoid unfounded speculation. 

For the BBC accuracy is more important than speed and it is often more than a question 
of getting the facts right. All the relevant facts and information should be weighed to get 
at the truth. If an issue is controversial, relevant opinions as well as facts may need to be 
considered. 

We aim to achieve accuracy by: 

• the accurate gathering of material using first hand sources wherever possible. 

• checking and cross checking the facts. 



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 39
 

• validating the authenticity of documentary evidence and digital material. 

• corroborating claims and allegations made by contributors wherever possible. 

 

Section 4 – Impartiality and Diversity of Opinion 

Introduction 

Impartiality lies at the heart of the BBC's commitment to its audiences. It applies across 
all of our services and output, whatever the format, from radio news bulletins via our web 
sites to our commercial magazines and includes a commitment to reflecting a diversity of 
opinion. 

The Agreement accompanying the BBC's Charter requires us to produce comprehensive, 
authoritative and impartial coverage of news and current affairs in the UK and throughout 
the world to support fair and informed debate. It specifies that we should do all we can to 
treat controversial subjects with due accuracy and impartiality in our news services and 
other programmes dealing with matters of public policy or of political or industrial 
controversy. It also states that the BBC is forbidden from expressing an opinion on current 
affairs or matters of public policy other than broadcasting. 

In practice, our commitment to impartiality means: 

• we exercise our editorial freedom to produce content about any subject, at any 
point on the spectrum of debate as long as there are good editorial reasons for 
doing so. 

• we can explore or report on a specific aspect of an issue or provide an opportunity 
for a single view to be expressed, but in doing so we do not misrepresent 
opposing views. They may also require a right of reply. 

• we must ensure we avoid bias or an imbalance of views on controversial subjects. 

• the approach to, and tone of, BBC stories must always reflect our editorial values. 
Presenters, reporters and correspondents are the public face and voice of the BBC, 
they can have a significant impact on the perceptions of our impartiality. 

• our journalists and presenters, including those in news and current affairs, may 
provide professional judgments but may not express personal opinions on matters 
of public policy or political or industrial controversy. Our audiences should not be 
able to tell from BBC programmes or other BBC output the personal views of our 
journalists and presenters on such matters. 

Achieving impartiality 

Impartiality must be adequate and appropriate to our output. Our approach to achieving it 
will therefore vary according to the nature of the subject, the type of output, the likely 
audience expectation and the extent to which the content and approach is signposted to 
our audiences. 

Impartiality is described in the Agreement as “due impartiality”. It requires us to be fair 
and open minded when examining the evidence and weighing all the material facts, as 
well as being objective and even handed in our approach to a subject. It does not require 
the representation of every argument or facet of every argument on every occasion or an 
equal division of time for each view. 

News, in whatever form, must be presented with due impartiality. 

“Controversial subjects” 



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 40
 

In the United Kingdom controversial subjects are issues of significance for the whole of 
the country, such as elections, or highly contentious new legislation on the eve of a crucial 
Commons vote, or a UK wide public sector strike. 

In the nations and regions of the UK, controversial subjects are those which have 
considerable impact on the nation or region. They include political or industrial issues or 
events which are the subject of intense debate or relate to a policy under discussion or 
already decided by local government. 

In the global context, some controversial subjects such as national elections or 
referendums will obviously have varying degrees of global significance but will be of great 
sensitivity in that country or region in which they are taking place. We should always 
remember that much of the BBC's output is now available in most countries across the 
world.  

 

We must ensure a wide range of significant views and perspectives are given due weight 
in the period during which a controversial subject is active. Opinion should be clearly 
distinguished from fact. When the issues involved are highly controversial and/or a 
decisive moment in the controversy is expected we will sometimes need to ensure that all 
of the main views are reflected in our output. This may mean featuring them in a single 
programme, or even a single item… 

Section 17 – Accountability 

The BBC is accountable to its audiences. Their continuing trust in the BBC is a crucial part 
of our relationship with them. We will act in good faith by dealing fairly and openly with 
them. We are open in acknowledging mistakes when they are made and encourage a 
culture of willingness to learn from them. 

Our commitment to our audiences is to ensure that complaints and enquiries are dealt 
with quickly, courteously and with respect. 

4. The Committee’s decision 

The Committee considered the complaint against the relevant editorial standards, as set 
out in the BBC’s editorial guidelines. The guidelines are a statement of the BBC’s values 
and standards. 

In reaching its decision the Committee took full account of all the available evidence, 
including (but not limited to) the Editorial Adviser’s report and subsequent submissions 
from the complainant.  

This appeal raised issues requiring consideration of the editorial guidelines relating to 
accuracy, impartiality and accountability to audiences. 

The Committee considered the complaint under three headings: 

1. That the inaccuracy so closely echoed the views of the anti-war lobby that it 
amounted to a breach of impartiality 

2. That the footage shown during the broadcast was of anti-war protesters only and 
was also a breach of the impartiality rules 

3. And that the BBC’s initial response to the complaint was inappropriate in quoting in 
its defence how other media had reported the event. 

1. The inaccuracy was also a breach of impartiality 



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 41
 

The Committee noted that the broadcast had been ruled inaccurate by the Editorial 
Complaints Unit in respect of the reporting of Sir Christopher Meyer’s evidence to the 
Chilcot Inquiry. He had been asked about a meeting between Prime Minister Tony Blair 
and President George Bush at the president’s ranch in Crawford, Texas. 

The Committee noted that the reporter on the News Channel had said: 

“Well that interesting mention, as you said there, of Crawford, let’s just remember 
for people, that meeting that Tony Blair had with President Bush in the spring of 
2002. Now at this inquiry, one witness, the former UK Ambassador to the States 
said, at that meeting Tony Blair signed a deal in blood with President Bush that the 
UK would go to war alongside America if that was their decision. Now Tony Blair 
has dismissed that today, he dismissed Christopher Meyer really, saying well look, 
he wasn’t there at that meeting and I think you could tell from his body language 
really what he thought of the attempt by Sir Christopher Meyer to put that point 
when he was here at the inquiry.” 

Whereas, the Committee noted that the actual wording of Sir Christopher Meyer’s 
evidence had been: 

“Of course, while regime change was the formal policy of the United States of 
America, it didn't necessarily mean an armed invasion, at that time, of Iraq and it 
may sound like a difference without a distinction or a distinction without a 
difference, but it wasn't, not at that time... 

...I believe that, after that, the two men were alone in the ranch until dinner on 
Saturday night where all the advisers, including myself, turned up.  

So I'm not entirely clear to this day – I know what the Cabinet Office says were 
the results of the meeting, but, to this day, I'm not entirely clear what degree of 
convergence was, if you like, signed in blood, at the Crawford ranch.” 

The Committee considered whether this inaccuracy of itself had resulted in a breach of 
the impartiality guidelines. It agreed with the ECU that the reporting was inaccurate and 
that the mistake had resulted in a serious allegation.  

The Committee noted that the complainant was appealing the decision of the Editorial 
Complaints Unit that, because Mr Blair’s position had been given in the section under 
scrutiny, there had been no imbalance. 

The Committee noted that the complainant had asked the Committee to consider whether 
it could be right for an impartial BBC correspondent to inaccurately report what Sir 
Christopher had said, in exactly the same way that the story had been put out by the anti-
war lobby. The complainant did not believe that reporting Mr Blair's denial of the story 
restored balance to the piece “if it came across mainly as the ‘impartial’ BBC reporter 
citing evidence that an invasion deal had been signed in blood”. 

The Committee was of the view that the entire section – and not just the offending 
sentence – had to be taken into account when considering the impartiality guideline. The 
Committee noted that the broadcast had taken place from outside the inquiry at the 
Queen Elizabeth Conference Centre on the day that the former Prime Minister Tony Blair 
had been giving his evidence. The reporter, Laura Kuenssberg, had been responding to 
questions from the programme presenter, and had covered Mr Blair’s testimony over a 
number of answers.  

The Committee noted that in the section following on from the sentence under scrutiny, 
Laura Kuenssberg had said: 



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 42
 

“...and none of the panel members actually asked Tony Blair directly ‘did you 
promise to put British boots on the ground if America went to war?’ That said, 
what he has said clearly, and what is fundamentally abundantly, clear is that he 
thought and said to President Bush, and agreed with him, that if the diplomatic 
route failed then military action was a possibility and that was something that the 
UK agreed with – not a direct promise to go into war but they agreed that military 
action was a possibility if the UN route failed and that was very clear from Tony 
Blair. Frustratingly though perhaps, and some viewers may feel this too, none of 
the panel members said to him ‘Did you promise to put British boots on the 
ground if he went to war?’ I think one thing that’s also struck me very much this 
morning is the number of times that Tony Blair has talked about how 9/11 
changed everything. We heard that from his close colleagues here Jonathan 
Powell, Alastair Campbell, Jack Straw, all mention that, it seems to me almost at 
every opportunity Tony Blair is pressing that case – that in his view, 9/11 changed 
everything and not that the threat from Saddam changed then, but that the 
international community’s tolerance of threats was completely transformed by that 
action.” 

The Controller of the BBC News Channel believed the inaccuracy did not result in any lack 
of impartiality; in a response provided to the ESC as part of the investigation by an 
independent editorial adviser to the ESC he apologised for the inaccuracy and said: 

“Throughout the Iraq Inquiry we have carried live the views of dozens of 
witnesses on all sides of the argument and we have interviewed people who were 
both pro and anti the Iraq war. There has overall – and on the day of Mr Blair's 
evidence – been an active and conscientious effort to provide impartial coverage in 
the full knowledge of the strength of the pressure groups on both sides of this 
debate.”  

The Committee believed that taken overall, the report had clearly covered Mr Blair’s own 
testimony when he laid out his strategy towards Iraq. Mr Blair’s position had been made 
very clear. The report had presented to the viewer the response to Sir Christopher Meyer’s 
earlier remarks, a description of the policy Mr Blair had adopted ahead of the meeting 
with President Bush and the context in which the decisions were being taken. 

The Committee noted that the complainant believed that the result of the inaccuracy was 
to promote the view of the “anti-war” faction. The Committee could find no evidence that 
this was the case. It accepted the BBC position that the mistake came in the middle of 
many hours of reporting from the inquiry and the Committee had seen no evidence to 
suggest that it had not otherwise been accurate and impartial throughout. It did not 
believe that the one inaccuracy had led to a breach of the obligation for due impartiality, 
nor that the general viewer would have been misled.  

This part of the complaint was not upheld. 

2. The video footage of the protesters  

The Committee then turned to the complainant’s concern that the choice of pictures used 
as illustration during the interview was also tantamount to an endorsement of the anti-
war lobby and had led to a breach of the requirement to be duly impartial. 

The Committee noted that during the interview by the presenter with the reporter, a split-
screen device had been used, with Laura Kuenssberg in one section, and footage of anti-
Blair demonstrators in the other.  

The Committee noted that the complainant had suggested that the alternative would have 
been to use the Conference Centre as the background with only the occasional shot of the 



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 43
 

protest, although he believed that their views would more properly have been left to a 
separate part of the coverage with balancing views from the other side, as was done later. 
It noted that the complainant asked the Committee, given that this simple alternative 
existed, how shooting the whole interview against this protest background accorded with 
the impartiality rules? 

The Committee noted that the BBC, in its response to the Trust’s investigation, stated that 
it believed the protests were an important element of the story: 

“Using a split screen during two ways is a common practice on the Channel to 
enrich the story telling and give more strands on each story.  

In this particular broadcast the protests outside the conference hall where Mr Tony 
Blair was giving evidence before the Iraq Inquiry was a newsworthy part of the 
overall story for two reasons: 

No other witness before the inquiry attracted the same level of protest – albeit 
small as our pictures clearly showed. It was therefore highly relevant to the news 
story. 

We believe it could be seen as bias IN FAVOUR of Mr Blair if we had not covered 
the protest given how much live coverage we gave Mr Blair’s own testimony on the 
day.” 

The Committee noted that the broadcast was conducted with the noise of the 
demonstrators filtering through from the background and that showing the protest 
enabled viewers to understand what the noise was. It also noted that the BBC had said 
that there were many more protesters outside the hearing on this day than in previous 
days of testimony. The Committee agreed that was because of the presence of the former 
Prime Minister and that the protest was a news event. The Committee concluded that it 
was for the BBC to decide whether and how it covered this news event. Given that it was 
occurring whilst the live update was taking place it was entirely appropriate for it to be in 
shot as part of a split screen.   

The Committee did not consider that showing footage of anti-Blair protesters as part of 
the split screen was an endorsement of the anti-war view. It had not breached the 
impartiality guidelines. This part of the complaint was not upheld. 

3. The initial response from the BBC  

This part of the appeal, being outside the remit of the Editorial Complaints Unit, was 
made directly to the Committee. 

The complainant believed that the first response from the News Channel had been 
inappropriate in that the News Channel had seemed to be excusing the reporter’s 
observation on the basis that “this is the interpretation that everyone placed on these 
remarks”. He believed the response clearly showed that the BBC team were taking their 
cue from the rest of what he called “the (largely anti-Blair) media” rather than forming 
their own conclusions based on their own objective research as required under the BBC 
rules. 

The complainant asked the Committee if it was right for the BBC team to be defending 
the inaccurate remark on the basis that it was the reporter’s role to say what Sir 
Christopher really meant. 

The complainant also asked if it was right for the BBC team to justify what had been said 
on the grounds that this is how the story had played out elsewhere in the media. 



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 44
 

The Committee noted that the relevant guidelines state that the BBC should be open in 
admitting mistakes when they are made. The Committee also noted that the BBC – in its 
submission for the appeal – now did acknowledge shortcomings in that early response: 
the BBC submission agreed that the reply had not been well enough researched and 
apologised for that. The BBC submission had added: 

“Whilst it is true that Tony Blair, Alastair Campbell and Jonathan Powell, when 
responding to this aspect of the inquiry, reflected the interpretation put on the 
evidence by Laura and others that was not a satisfactory basis on which to explain 
the broadcast.”  

The Committee agreed that the initial response had been below the standard expected. 
The BBC should have acknowledged the mistake immediately.  

The Committee noted that the news team involved had, as part of this appeal process, 
now accepted there had been an error and apologised for it.  

The Committee agreed that the complainant had been justified in bringing the initial 
response to the attention of the BBC Trust. However, it believed that the apology and the 
explanation provided to the Committee meant that, in its view, the matter had been 
resolved. 

This part of the appeal was resolved.  

Overall impartiality 

Finally, the Committee considered the complainant’s request that the three elements of his 
complaint be considered in totality with respect to the impartiality guidelines. The 
Committee noted that it had not found the acknowledged inaccuracy in the report to have 
led to a breach of the impartiality guidelines because the report as a whole had not misled 
the audience with regard to Tony Blair’s position. 

The Committee noted that the purpose of a three-stage complaints process is to allow 
answers provided at an earlier stage to be expanded upon or improved. It did not 
consider the erroneous argument that BBC News had employed in its stage 1 response to 
be indicative of the bias alleged by the complainant. 

With regard to the choice of camera shots used in the report, the Committee had already 
concluded that this was a news judgment and it accepted the reasons provided by BBC 
News for including the shots of protesters. 

In conclusion, the Committee found that there was no evidence to indicate a lack of due 
impartiality in the elements of the complaint taken either individually or in totality. 

Finding: not upheld  

 
 

 

 

  

 
 
 



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 45
 

Rejected appeal 
Appeal rejected by the ESC as being out of remit or because the complaint had not raised 
a matter of substance and there was no reasonable prospect of success. 

Pointless, BBC Two, 30 August 2010 
The complainant requested that the Committee review the decision of the Head of 
Editorial Standards, BBC Trust, not to proceed with his request for an appeal. The 
complainant had appealed against the BBC Executive’s decision not to uphold his 
complaint concerning the accuracy of the language used to describe the nationality of 
Clement Attlee and Winston Churchill on the quiz programme Pointless. 

The Committee’s decision 

The Committee noted the responses the complainant had received from the programme 
team, the Editorial Complaints Unit and from the Head of Editorial Standards, BBC Trust. 

The Committee noted the complainant’s concerns which were stated in his initial 
complaint to the BBC. The complainant stated: 

“On Mondays first episode of the new series of POINTLESS they asked the 
following question ‘name as many allied leaders of world war two as you can’ after 
the contestants answered Richard Osman gave out the full list of answers and he 
referred to Winston Churchill and Clement Attlee as ‘English Leaders’ when they 
were clearly ‘British Leaders’…” 

The BBC said in its response to the complaint: 

“We agree with your point that Winston Churchill and Clement Attlee were Prime 
Ministers of the United Kingdom and as such should be described as British Prime 
Ministers or British Leaders when referred to in their constitutional role. In this 
instance, however, when Richard referred to 'two English Names on the list', it was 
in a colloquial way referring to Attlee and Churchill, who were both born in 
England. He didn't in this instance refer to them as ‘English leaders’, which we 
accept would have been incorrect.” 

The complainant was dissatisfied with this reply and escalated his complaint to the 
Editorial Complaints Unit at stage 2 of the BBC’s complaints process, saying: 

“…the question was about leaders and therefore they should have been referred 
to as British. If Churchill and Atlee were to be named as English then Stalin should 
have been named as Georgian where he was born and not Russian, Franklin D 
Roosevelt should have been named as from New York State where he was born 
and Harry S Truman should have been referred to as from Missouri where he was 
born, but by calling Churchill and Atlee as English and Stalin as Russian and 
Roosevelt and Truman as American Richard Osman was racist as you cannot call 
three leaders by their National title and the other two leaders by where they were 
born…” 

The Head of the Editorial Complaints Unit (ECU) said that, while it would have been better 
to describe Attlee and Churchill as British rather than English in this context, given the 
fact that this was a quiz show there was more scope for colloquial terms than, for 
example, in a news report or historical documentary. 

The complainant appealed to the BBC Trust against the ECU’s finding, saying: 



Editorial Standards Findings/Appeals to the Trust and other editorial issues considered 
by the Editorial Standards Committee 

 

December 2010 issued January 2011 46
 

“The original question on the programme pointless on this occasion was ‘Leaders 
who attended the Yalta conference’ so the word ‘Leader’ means the Country they 
were leading and not the place they were born. 
 
Also as I stated in the earlier correspondence because he used one in a colloquial 
sense then he should have used all of them in the same way but because he did 
not then he was totally wrong so as the title states ‘Leaders’ then he should have 
stated that ‘Churchill and Atlee were British’.” 

The Committee then noted the response of the Head of Editorial Standards, BBC Trust, to 
the complainant’s request for the Trust to consider his complaint on appeal.  

The Head of Editorial Standards reiterated the ECU’s reply that both Attlee and Churchill 
were born in England. She did not consider it inaccurate to describe Attlee and Churchill 
as English names. However, the Head of Editorial Standards agreed with the ECU’s 
sentiment that in the context of the question (allied leaders of World War II) it would 
have been more appropriate to describe them as British. Noting that the BBC had 
effectively accepted that a better description of Attlee and Churchill could have been used, 
the Head of Editorial Standards considered that it would be disproportionate to bring this 
complaint on appeal to the BBC Trust as there was no case to answer on appeal. 

The Committee noted that the Head of Editorial Standards had stated that she understood 
the complainant’s concerns about the accurate use of language when referring to the 
United Kingdom, and that she appreciated the time he had taken to raise his complaint 
with the BBC. 

The Committee concluded that the replies that had been provided by the BBC Executive 
and the Head of Editorial Standards had acknowledged the fact that, while not strictly 
inaccurate, the wording used in the programme could have been more appropriately 
chosen. 

The Committee agreed that it would be disproportionate to bring the complaint on appeal 
to the BBC Trust and endorsed the Head of Editorial Standards’ decision in this regard. 
There was no reasonable prospect of success for this appeal.  

The Committee was therefore satisfied that the decision not to proceed with 
the appeal was correct. 

 

 


