
 

June 2009 
Issued June 2009 

ESC JUNE BULLETIN   
 

Editorial Standards Findings: 
Appeals and other editorial issues to 
the Trust considered by the Editorial 
Standards Committee



 

 

1

Remit of the Editorial Standards Committee 
 

The Editorial Standards Committee (ESC) is responsible for assisting the Trust in securing 
editorial standards. It has a number of responsibilities, set out in its Terms of Reference at 
bbc.co.uk/bbctrust/about/meetings_and_minutes/bbc_trust_committees.html. 

The Committee comprises six Trustees: Richard Tait (Chairman), Chitra Bharucha, 
Mehmuda Mian, David Liddiment, Alison Hastings and Anthony Fry. It is advised and 
supported by the Trust Unit. 

In line with the ESC’s responsibility for monitoring the effectiveness of handling editorial 
complaints by BBC management, the Committee considers appeals against the decisions and 
actions of the BBC’s Editorial Complaints Unit (ECU) or of a BBC Director with 
responsibility for the BBC’s output (if the editorial complaint falls outside the remit of the 
ECU). 

The Committee will consider appeals concerning complaints which allege that: 
• the complainant has suffered unfair treatment either in a transmitted programme or item, 

or in the process of making the programme or item 
• the complainant’s privacy has been unjustifiably infringed, either in a transmitted 

programme or item, or in the process of making the programme or item 
• there has otherwise been a failure to observe required editorial standards 

The Committee will aim to reach a final decision on an appeal within 16 weeks of receiving 
the request. 

The findings for all appeals accepted by the Committee are reported in this bulletin, Editorial 
Complaints: Appeals to the Trust. 

As set out in its Terms of Reference, the Committee can decline to consider an appeal 
which in its opinion: 
• is vexatious or trivial; 
• does not raise a matter of substance; 
• relates to the content of a programme or item which has not yet been broadcast; 
• concerns issues of bias by omission in BBC news programmes unless the Chairman 

believes that it is plausible that the omission of an item could have led to a breach of the 
guidelines on impartiality; 

• has not been made within four weeks of the final correspondence with the ECU or BBC 
Director on the original complaint; and  

• relates to matters which are the subject of or likely to be the subject of, or relevant to, 
legal proceedings.  

 

The Committee will not generally reconsider any aspects of complaints that have already 
been adjudicated upon or considered by a Court.  



 

 

2

Any appeals that the Committee has declined to consider under the above criteria are 
reported in the bulletin. 

In line with its duty to consider topics of editorial concern to the Committee, whether or 
not such concern arises from a formal complaint, and to commission information requests 
from the Trust Unit or Executive to support such consideration, the Committee also from 
time to time requests the Executive to report to the Committee regarding breaches which 
have been accepted by the Executive and are therefore not subject to appeal to the 
Committee. The bulletin also may contain findings relating to such cases. 

The bulletin also includes any remedial action/s directed by the Committee. 

It is published at bbc.co.uk/bbctrust or is available from: 

The Secretary, Editorial Standards Committee 
BBC Trust Unit 
Room 211, 35 Marylebone High Street 
London W1U 4AA



 

 

3

Contents 
 Page 

 

Remit of the Editorial Standards Committee 1 

Contents 3 

Summary of findings 4 

Finding 5 

BBC - Jury Team 5 



 

 

4

Summary of findings 
 
BBC - Jury Team  
 
In summary, the grounds for appeal contended that: 
 

(a) the BBC Election Guidelines for the election campaigns for the European 
Parliament across the UK and for Local Government in England (polling day 
4th June 2009) ("the Guidelines") should not have been adopted by the BBC;   
 
(b) to the extent that the Guidelines were properly adopted they had been 
misapplied in practice; and 
 
(c) the Guidelines were not effectively published by the BBC. 

 
The Committee noted that the appeal did not identify any specific breach of the 
Guidelines. 

 
The Committee approached the appeal on the basis that the practical remedy sought 
by the Jury Team was enhanced coverage of its campaign in BBC news and current 
affairs programming in the short time left before the polls close on Thursday 4 June 
2009. 

 
The Committee did not allow the appeal. It determined that the BBC's approach to 
broadcast coverage of the various political parties seeking election in the 
forthcoming polls of 4 June 2009 did comply with the Guidelines and was within the 
range of reasonable decisions open to the BBC. It also considered that the 
Guidelines were adequately published on 15 April 2009 and have remained accessible 
to the public on the BBC's Editorial Policy website throughout the election period. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 

 

5

Finding 
 
BBC - Jury Team 

 
1.  The complaint 

The Editorial Standards Committee (“the Committee”) considered an appeal on 
behalf of the Jury Team which is registered as a political party by the Electoral 
Commission. Independent candidates are standing under the Jury Team umbrella in 
the European Election on 4 June 2009. The appeal was lodged on 1 June 2009 at 
19.59.   

In summary the appellant complained to the Executive and appealed to the Trust 
that:  

(a) the BBC Election Guidelines for the election campaigns for the 
European Parliament across the UK and for Local Government in 
England (polling day 4th June 2009) should not have been adopted by 
the BBC;   

(b) to the extent that the Guidelines were properly adopted they have 
been misapplied in practice; and 

(c) the Guidelines were not effectively published by the BBC. 
 
In effect he complained to the BBC because in his view the Jury Team had not 
received appropriate coverage and was seeking an acknowledgment that the 
Guidelines had been breached in time for the BBC Executive to remedy the breach.  
However his appeal was largely couched in terms of his concern that the Guidelines 
approved by the Trust were wrong in principle because they rewarded entrenched 
parties and stifled innovation.    

As described in more detail below, the Guidelines were approved by the BBC Trust 
on 23 April 2009.  The appellant had been informed by the Trust Unit that the ESC 
cannot re-open a final decision of the Trust.  

1.1 Regulatory framework and background to the adoption of the 
 Election Guidelines for 4 June 2009 

European elections for the UK and Local Government elections for parts of England 
will take place on 4 June 2009.  The BBC is obliged under section 144 of the Political 
Parties, Elections and Referendums Act 2000 to draw up a code of practice for each 
election, with respect to the participation of candidates in items about the electoral 
area during the election period.   The relevant Editorial Guideline on reporting UK 
election and referendum campaigns reads as follows: 

"The BBC is required by law to adopt a code of practice at each 
election to govern the participation of candidates in each constituency 



 

 

6

or electoral area. Before drawing up a code the BBC is required to 
"have regard to any views expressed by the Electoral Commission". 
 
Election and referendum guidelines will be agreed by the Board of 
Governors and issued by the Chief Adviser Politics before each 
election or referendum. 
 
On polling day the BBC, in common with other broadcasters, will 
cease to report campaigns from 06.00 and until the polls close. We 
will restrict our coverage to factual accounts, for example, of the level 
of the poll, politicians' appearances at polling stations and the weather 
to ensure that while the polls are open nothing in our output can be 
construed as influencing the ballot."1 

Election specific guidelines also enable BBC programme-makers and other content 
providers to offer coverage of the elections that is consistent with the BBC’s 
obligation of due impartiality in broadcast programming, as required by the 
Framework Agreement and Editorial Guidelines.  The relevant Editorial Guideline on 
broadcasting during elections reads as follows: 

"Our commitment to impartiality and fairness is under intense 
scrutiny when we report election campaigns. All political parties will 
seek to influence editorial decisions. Content producers should take 
all complaints seriously and be aware that anything they say may be 
construed as "BBC policy". We should explain that general complaints 
or allegations of bias must always be dealt with at a higher level, and 
refer them accordingly. 
We should make, and be able to defend, our editorial decisions on 
the basis that they are reasonable and carefully and impartially 
reached. To achieve this we must ensure that: 

• news judgements continue to drive editorial decision-making in 
news based programmes.  

• news judgements at election time are made within a framework of 
democratic debate which ensures that due weight is given to 
hearing the views and examining and challenging the policies of all 
parties. Significant minor parties should also receive some 
network coverage during the campaign.  

• they are aware of the different political structures in the four 
nations of the United Kingdom and that they are reflected in the 
election coverage of each nation. Programmes shown across the 
UK should also take this into account.  

                                            
1 http://www.bbc.co.uk/guidelines/editorialguidelines/edguide/politics/reportingukelec.shtml 



 

 

7

The way in which due accuracy and impartiality is achieved between 
parties will vary. It may be done in a single item, a single programme, a 
series of programmes or over the course of the campaign as a whole. 
But content producers must take responsibility for achieving due 
accuracy and impartiality in their own output and not rely on other 
BBC services to redress any imbalance for them."2 

The BBC Executive prepared the Guidelines for the 4 June elections and provided 
these to the Electoral Commission for comment on 19 February 2009.  The 
Electoral Commission replied on 17 March 2009 to confirm that they were content 
with the draft Guidelines and the approach taken to the participation of candidates 
during the relevant period. 

The BBC Executive then provided the Guidelines to the ESC for consideration on 1 
April, which recommended that the Trust approve the Guidelines as drafted for use.  
The Trust approved the Guidelines on 23 April 2009 and they apply to coverage 
during the period 28 April to 4 June 2009. 

1.2  The publication of the Guidelines 

In his appeal the appellant argued that the BBC had failed properly to publish the 
Guidelines. He supported this point by screen grabs provided as attachments to his 
email of appeal of 1 June 2009 to illustrate that the Guidelines could not be found 
through searching the internet. 

The Chief Adviser Politics’ email to the appellant on 30 May 2009 (sent at 3:20pm) 
stated that the Guidelines as approved by the Trust were published on the BBC 
website on 15 April 2009.  He added on 1 June 2009 that the Election Guidelines can 
be searched using Google and also illustrated with a screen grab in his email of 2 
June 2009  (sent at 11.54am). 

There is no explicit Charter or Framework requirement to publish the Guidelines 
(although the Editorial Guidelines do state that the Chief Advisor Politics will "issue" 
the Guidelines in their approved form).  Further, it is a Charter requirement that the 
Trust ensure that the BBC observes high standards of openness and transparency 
and it is the BBC's practice to publish Guidelines (both so that they can be accessed 
by programme makers and others interested in them).  

1.3  Coverage of the Jury Team 

The Guidelines and the BBC Editorial Guidelines in particular those pertaining to 
impartiality apply to the coverage during the period 28 April to 4 June 2009.  In 
considering whether the Guidelines have been complied with the Committee noted 
these points made by the appellant in his complaint of 27 May: 

 
 That policy [Guidelines] states…: 
   

                                            
2 http://www.bbc.co.uk/guidelines/editorialguidelines/edguide/politics/broadcastingdur.shtml 



 

 

8

“Each bulletin, programme or programme strand, as well as online and interactive 
services, covering each election, must achieve an appropriate and fair balance over 
an appropriate period.  Whilst the majority of coverage is likely to be about the 
main parties care must be taken to ensure that other political parties and 
independent candidates also receive appropriate coverage.” 

 
The "main" parties are the Conservatives, Labour and the Liberal Democrats.   

  
All of the other parties nationally contesting the European Elections should 
be treated similarly. 
 

The appellant then argued: 
 
The Jury Team is the only umbrella group for independent candidates in the 
European Elections…. The Jury Team was set up, before the current scandals 
emerged, with the clear objective of cleaning up politics.  It is therefore of 
particular relevance to your viewers.  Please see www.juryteam.org 
 

The complaint was then lodged as follows:  
 

- Since the formal launch of the European Election campaign, the Jury Team has 
only had two small slots on national BBC TV: each a short interview with myself on 
BBC News 24, which as you are aware has a comparatively small audience. 

  
- BBC national TV has given no coverage to "independent candidates". 

  
- In contrast the BBC has given wide coverage to other (non main) political parties 
across all of its channels.  In particular there has been extensive coverage of the 
BNP and of UKIP in numerous interviews and other features, the timing and extent 
of which we are currently documenting. 

  
- Similarly there have been no interviews with any representatives of the Jury Team 
on Radio 4, the BBC's main outlet for radio election coverage, whereas there have 
been extensive interviews and other items relating to other parties, again 
particularly the BNP, UKIP and the Green Party. 

  
- We have had no significant coverage on your "online and interactive services" 

  
- We have just heard from the Editor of Question Time that the programme will this 
Thursday again feature a representative of UKIP (Nigel Farage) despite having a 
representative of UKIP on Question Time last Thursday (Marta Andriessen).  … 

  
- Question Time this week includes representatives of the Conservatives, Labour and 
Liberal Democrats but also of UKIP (Nigel Farage) and of the Green Party (Caroline 
Lucas).  You will see from the attached email that your Editor describes this, despite 
our pointing out that UKIP will have appeared two weeks running, as "balanced and 
fair".   

  



 

 

9

We do not believe, and do not believe any court would agree, that the BBC as a 
public body deciding to have a UKIP representative on Question Time two weeks 
running immediately before the European Elections and only providing the Jury 
Team with the coverage outlined above is either: 

  
- "balanced and fair", or 

  
- in line with the BBC's own Editorial Policy. 
 

The Committee noted the response from the Director of News on May 29: 

Firstly, may I clarify the points you raise in relation to the BBC's Election Guidelines, 
in particular, the sentence:  

Whilst the majority of coverage is likely to be about the main parties, care must be 
taken to ensure that other political parties and independent candidates also receive 
appropriate coverage". 

They do not say that all parties other than the "three" main ones should be "treated 
similarly”.  

In the context of the European elections, a starting point for deciding relative levels 
of coverage is "previous electoral support", particularly, in this case, the 2004 
European election.  As you will recall, UKIP came third, ahead of the Liberal 
Democrats, which means, for the purposes of the 2009 election, they will receive 
similar levels of coverage to the three main parties.  In terms of share of the vote, 
you will also note that both the Green Party (which won representation in the 
European Parliament) and the BNP (which, across Britain, secured almost 5% of the 
vote) have demonstrated that they have significant electoral support and, therefore, 
proportionately, will receive more coverage than parties which are not in that 
position. 

The Guidelines also set out a minimum level of coverage which other parties who 
are standing a full slate of candidates in the election will receive.   The relevant BBC 
News programmes (including the Six or Ten o'clock News on BBC One, Radio 4 
1800 news, Five Live Drive and the News Channel) are on course to fulfil that 
obligation.   

The Jury Team did not field a full slate of candidates across either England or 
Scotland.  However, as you mention, the BBC has, despite that, used its discretion 
and taken the view that the Jury Team should still be allocated a Party Election 
Broadcast, despite not reaching the threshold.  Similarly, we have taken the view 
that the Jury Team should be given the minimum level of coverage set out in the 
Guidelines, even though it fell some way short of the required threshold. 

Turning finally to Question Time, I strongly disagree that we've acted unfairly or that 
UKIP has been given disproportionate coverage. 

Twelve UKIP candidates were elected in 2004 with around 16% of the vote. Recent 
polls suggest they will perform strongly again. As a new party, of course, the Jury 



 

 

10

Team have no MEPs. However recent polls, whilst not the definitive guide to a 
future performance, do not provide current evidence of any significant level of 
electoral support. 

There are a limited number of places available on a Question Time panel and in 
this pre-election period it's right that the main parties are represented fully and 
fairly. The BBC's guidelines commit us to appropriate coverage. Without unlimited 
airtime - and only two appearances by a party even as prominent as UKIP - the 
appropriate coverage for the Jury Team is, disappointing though you must find 
this, the minimum level.  This consists of the programme carrying a full list of the 
parties who are standing candidates across the country on the edition billed as a 
European election Special, which ran last night. 

Previous programmes have focused heavily on the expenses issue and the presence 
of panellists such as Martin Bell and the former EU financial whistle-blower Marta 
Andreasen - as well as comments from our live audience - ensured all sides of the 
argument were aired and a balanced and fair debate ensued. 

As regards the Jury Team's inclusion in future programmes, these matters are kept 
under constant consideration and Question Time will certainly revisit the issue once 
the results of the election, and therefore your level of electoral support, are known." 

The Committee noted that the minimum level of coverage was set out in Appendix 
Aiii of the Guidelines.  

"Aiii   Party Coverage for broadcasts across the UK: 
 
Parties which gained substantial representation at the last European election are: 
• Labour, Conservative, Lib Dems and UKIP.   
 
Where coverage relates purely to the European Election or matters decided in the 
European Parliament, these parties will receive similar levels of coverage. 
 
The Green Party of England and Wales won significant support and representation 
and should receive some coverage, proportionate to the four leading parties. 
 
UK-wide programmes must ensure that, where either SNP or Plaid Cymru or both 
have distinctive policies on matters decided in the European Parliament these 
parties are featured in a substantial number of items on such matters in which the 
UK-wide parties take part. This should not preclude network programmes using 
SNP and Plaid Cymru spokespeople on other major election news stories. 
 
All parties which are standing a full slate of candidates (ie as many candidates as 
there are seats available) in one or more of the nations of Great Britain will have – 
as a minimum – their manifesto launch (or equivalent event) covered on 
appropriate network TV and radio news and current affairs programmes. 
 
All parties which are standing candidates, as well as serious independent candidates, 
will, where appropriate and possible, have their manifesto launches (or some 
equivalent event) covered online." 



 

 

11

The Committee noted that the Executive does not maintain and had not provided a 
comprehensive list of coverage. 

The Committee noted that the list of programmes provided by the Director of 
News (“the Six or Ten o'clock News on BBC One, Radio 4 1800 news, Five Live Drive and 
the News Channel”)  which must provide the minimum coverage to those standing a 
full list of candidates are set by News and are not contained within the Election 
Guidelines. 

2.  The Committee’s decision 
 
The Committee noted that the Trust approved the Guidelines on 23 April 
2009.  The Committee agreed that this was a final decision of the Trust and was not 
open to further internal review.  The Committee noted that any challenge to the 
Guidelines themselves should be brought promptly following publication. 
 
The Committee then considered the appellant’s claim that the Guidelines were not 
adequately accessible or adequately published. The Committee considered the 
explanation given to the appellant by the Executive Board (through his  
correspondence with the Chief Adviser Politics) and was satisfied that the Election 
Guidelines were published on the BBC's Editorial Policy website on 15 April 2009.  
The Committee did not uphold this ground of the appeal. 
 
The Committee then considered the second ground of the appeal, namely that the 
BBC has not implemented the Guidelines properly.  The Committee concluded that 
this involved the Committee in a review of an exercise of discretion by the 
Executive.  The Committee therefore considered whether the decisions taken by the 
Executive which were mentioned in the appeal— 

(a) were correct in principle, 
(b) were taken in accordance with relevant considerations (or otherwise took 

into account irrelevant considerations), and 
(c) were otherwise within the parameters of reasonable decisions open to it. 

 
The Committee disagreed with the appellant’s contention that this was not the 
correct test to apply.  The Committee noted the test that the appellant proposed 
and took the view that the test it had itself applied necessarily required it to take 
account of the points he raised.   
 
The Committee considered that editorial decisions taken day to day by BBC 
Executive staff and journalists in the course of covering the election campaign are an 
issue for the Executive alone. The Committee’s role is an appellate one, and it would 
be improper for it to seek to substitute its own judgment for that of the Executive. 
 
The Committee took into account the arguments which formed the basis of the 
appeal and the explanations provided by the Director of News in her email of 29 
May and by the Chief Adviser Politics in his e-mails of 30 May and 1 and 2 June 2009. 
The Committee concluded that it did not uphold the second ground of the appeal.  
 
In particular—  



 

 

12

 
(a) the appellant has not identified any specific breach of the Guidelines in his 

appeal;  
 
(b) in the time available it was obviously not possible to conduct a thorough 

evaluation of all election broadcast material in order to see if a breach has 
taken place and, in any event, the Committee did not consider that this was 
an appropriate task to conduct whilst the election period is still running and 
in advance of the election;  

 
(c) it noted that the Jury Team, notwithstanding that it had not stood a full list of 

candidates, had received the minimum coverage for qualifying parties as set 
out in the Guidelines (Aiii); 

 
(d) the Committee identified nothing in the appellant’s correspondence with the 

BBC Executive which persuaded it that any breach of the Guidelines had 
occurred; and 

 
(e) bearing in mind the BBC's public purposes and its commitment to 

impartiality, informing citizens and sustaining democracy, the Committee also 
considered that there was no evidence that the BBC failed to interpret the 
Guidelines in accordance with these principles. 

 
On the basis of the above, the Committee did not allow the appeal. 
 
Finding: Not upheld 

 
 
 


