
 

5 March 2009 
Issued April 2009 

ESC 5 MARCH BULLETIN   
 

Editorial Standards Findings: 
Appeals and other editorial issues to 
the Trust considered by the Editorial 
Standards Committee



 

 

1 

Remit of the Editorial Standards Committee 
 

The Editorial Standards Committee (ESC) is responsible for assisting the Trust in securing 
editorial standards. It has a number of responsibilities, set out in its Terms of Reference at 
bbc.co.uk/bbctrust/about/meetings_and_minutes/bbc_trust_committees.html. 

The Committee comprises six Trustees: Richard Tait (Chairman), Chitra Bharucha, 
Mehmuda Mian, David Liddiment, Alison Hastings and Anthony Fry. It is advised and 
supported by the Trust Unit. 

In line with the ESC’s responsibility for monitoring the effectiveness of handling editorial 
complaints by BBC management, the Committee considers appeals against the decisions and 
actions of the BBC’s Editorial Complaints Unit (ECU) or of a BBC Director with 
responsibility for the BBC’s output (if the editorial complaint falls outside the remit of the 
ECU). 

The Committee will consider appeals concerning complaints which allege that: 
• the complainant has suffered unfair treatment either in a transmitted programme or item, 

or in the process of making the programme or item 
• the complainant’s privacy has been unjustifiably infringed, either in a transmitted 

programme or item, or in the process of making the programme or item 
• there has otherwise been a failure to observe required editorial standards 

The Committee will aim to reach a final decision on an appeal within 16 weeks of receiving 
the request. 

The findings for all appeals accepted by the Committee are reported in this bulletin, Editorial 
Complaints: Appeals to the Trust. 

As set out in its Terms of Reference, the Committee can decline to consider an appeal 
which in its opinion: 
• is vexatious or trivial; 
• does not raise a matter of substance; 
• relates to the content of a programme or item which has not yet been broadcast; 
• concerns issues of bias by omission in BBC news programmes unless the Chairman 

believes that it is plausible that the omission of an item could have led to a breach of the 
guidelines on impartiality; 

• has not been made within four weeks of the final correspondence with the ECU or BBC 
Director on the original complaint; and  

• relates to matters which are the subject of or likely to be the subject of, or relevant to, 
legal proceedings.  

 

The Committee will not generally reconsider any aspects of complaints that have already 
been adjudicated upon or considered by a Court.  



 

 

2 

Any appeals that the Committee has declined to consider under the above criteria are 
reported in the bulletin. 

In line with its duty to consider topics of editorial concern to the Committee, whether or 
not such concern arises from a formal complaint, and to commission information requests 
from the Trust Unit or Executive to support such consideration, the Committee also from 
time to time requests the Executive to report to the Committee regarding breaches which 
have been accepted by the Executive and are therefore not subject to appeal to the 
Committee. The bulletin also may contain findings relating to such cases. 

The bulletin also includes any remedial action/s directed by the Committee. 

It is published at bbc.co.uk/bbctrust or is available from: 

The Secretary, Editorial Standards Committee 
BBC Trust Unit 
Room 211, 35 Marylebone High Street 
London W1U 4AA



 

Contents 
 Page 

 

Remit of the Editorial Standards Committee 1 

Contents 3 

Summary of findings 4 

Findings 6 

You and Yours, BBC Radio 4, 5 June 2008 6 

Rejected Appeals 14 

 

3 



 

Summary of findings 
 
You and Yours, BBC Radio 4, 5 June 2008 
 
The complaint relates to an item on the BBC Radio 4 consumer series You and 
Yours about the provision of large-print bus timetables by Merseytravel. A 
representative of Merseytravel complained that the company was treated unfairly by 
the programme by not being given sufficient information about the allegations against 
it, and also by linking this story to a previous item. The Committee also considered 
an issue regarding the programme’s record-keeping that arose during its 
investigation of the complaint. 
 
The Committee concluded that: 
 
Right to reply 
 

• a representative of Merseytravel had given a full and considered response 
on the programme. 

• Merseytravel’s position was that it would have challenged the 
programme’s account of events had it been given fuller information 
beforehand. 

• it had not seen any evidence to suggest a specific reason for the 
programme to protect the name of the customer or the date of the 
incident being discussed. 

• the details of events leading up to the broadcast of the programme were 
disputed. 

• there was no evidence to show that Merseytravel had requested the 
name of the customer, and that Merseytravel’s claim to have requested 
this information could not be verified as the programme’s log of 
communications had been inadvertently wiped during routine 
maintenance. 

• the date of the incident had been requested in an email from 
Merseytravel but the BBC had been unable to be specific because the 
customer could not recall the exact date. 

• given the uncertainty around the date of the incident it would have been 
reasonable for the programme to have provided the name of the 
customer even if this had not been requested by Merseytravel. 

• while the Committee was satisfied that there had been no intention on 
the part of the programme makers to mislead, not providing this 
information had resulted in unfairness to Merseytravel and had led to a 
breach of the guideline on Fairness. 

 
Linking of the item to a previous item on the Passport Office 
 

• a brief allusion in the programme to a previous case concerning the 
Passport Office as a form of introduction to the item was not unfair to 
Merseytravel. 

 

4 



 

• there had been no breach of the guidelines in this respect. 
 
Logging and maintenance of records by the programme 
 

• while there was nothing to suggest to the Committee that the wiping of 
the logs was anything other than accidental, it is important for 
programmes to abide by the element of the Fairness guideline that states 
that a “request for a response must be properly logged with the name of 
the person approached and the key elements of the exchange”. 

• as these records had been lost, it was a technical breach of the guideline. 
 
The complaint was partially upheld with regard to Fairness.  
 
 
For the finding in full see pages 6 to 13 
 
 

 

5 



 

Findings  
 
You and Yours, BBC Radio 4, 5 June 2008 
 
1. The programme 
 
You and Yours is a consumer affairs programme broadcast every weekday from 
12.00 to 13.00. 
 
This particular edition of the programme featured a complaint from a visually-
impaired listener about a problem she had experienced obtaining a large print bus 
timetable from the Merseytravel Travel Centre in St Helens. The item also included 
an interview with the Chief Executive of Merseytravel about this issue. 
 
2. The complaint 
 
This is a first party complaint brought by Merseytravel who believed they had been 
treated unfairly by the programme because they were given insufficient information 
about the complaint made against them. Merseytravel also felt that the programme 
was under-researched and the claims made by the member of the public were 
without foundation. 
 
The initial complaint from Merseytravel was made to the programme team on 16 
June 2008. Merseytravel pointed out that they had been contacted by the 
programme in early June following a complaint the programme had received from a 
Merseytravel customer who had been unable to obtain a large print bus timetable 
from the Merseytravel Travel Centre in St Helens. The customer had claimed that 
she had been told by a member of staff at the Travel Centre that a large print 
timetable could take up to three weeks to be delivered. Merseytravel stated that the 
production team would not or could not provide the name of the customer or the 
date when the timetable was requested. As such, Merseytravel had been unable to 
investigate the complaint properly.   
 
Merseytravel’s complaint also noted that on 4 June 2008 they were asked by the 
programme to put someone forward to respond to the customer’s complaint on the 
following day’s programme, “still lacking the information necessary to make a 
considered response”.  Merseytravel complained that it had been bounced into the 
interview to answer a claim “that was, at best, a vague claim”. Merseytravel noted 
that once the customer’s name had come to light following her appearance on the 
programme, it had been able to investigate her complaint further and found that 
there was “absolutely no truth in these claims whatsoever” – the Travel Centre staff 
having, in their view, correctly followed Merseytravel procedure (i.e. offered to post 
a large print timetable to the customer’s home address on the same day).   
 
Merseytravel was also disappointed that the programme had linked this item to a 
previous issue concerning a complaint against the Passport Office and the use of 
large print documentation. Merseytravel believed that it had “borne the brunt of the 

 

6 



 

Passport Office’s failings” which it considered unacceptable. Concluding their 
complaint Merseytravel stated that “spurious and unsubstantiated claims like this” 
had “reputational effect” and that they requested the opportunity to “rectify the 
damage this ‘non-story’ has had on our organisation”. Merseytravel requested that it 
sought to redress the balance of this story by a right of reply on the programme. 
 
The Deputy Editor of the programme responded to the complaint on 23 June 2008 
stating that having considered Merseytravel’s concerns, listened to the programme 
and talked to staff who worked on the item she believed that the Chief Executive of 
Merseytravel had “used his opportunity exceedingly well and responded robustly to 
[the customer’s] complaint”. The Deputy Editor also noted that had Merseytravel 
asked for the name of the customer the programme would have been happy to have 
shared that information with them, but it had not been asked. The Deputy Editor 
also pointed out that the programme had followed up the issue with the customer 
who stood by her account of what had happened. The Deputy Editor therefore 
concluded that the programme would not be returning to the subject. 
 
Merseytravel replied on 25 June 2008 stating that they had asked for the name of the 
customer during the initial discussion with the programme but had not asked for it 
later when the discussion was about who was being provided for the interview.  
 
On 9 July 2008 Merseytravel informed the programme it would be making an official 
complaint. 
 
The Deputy Editor replied the same day reiterating her point that the Chief 
Executive of Merseytravel had used his opportunity (the interview) exceedingly well 
and that the programme would not be returning to the story. 
 
On 29 July 2008 the Chief Executive of Merseytravel wrote to the Editorial 
Complaints Unit (ECU) escalating the complaint to stage 2 of the BBC’s complaints 
process. In his letter of complaint the Chief Executive of Merseytravel stated that the 
way Merseytravel had been dealt with in the lead up to the “debate about large print 
timetables…was unfair”. He pointed out that the item had been “under-researched” 
and had been “without foundation” which had “caused reputational damage to [his] 
organisation”. He also repeated the points made in the initial complaint noting that 
following investigation, once the customer’s name had come to light, there had been 
“no truth in her claims”. The Chief Executive also noted that Merseytravel had not 
been informed that the story would be linked to the customer’s previous experience 
with the Passport Office. He also reiterated the request of redress i.e. the 
opportunity of a right of reply on the programme. 
 
The ECU replied on 26 August 2008 explaining that it was unable to uphold the 
complaint. The reply noted that the programme had taken sufficient steps to check 
the details of the customer and that the customer had given a consistent account of 
events throughout. The reply also noted that Merseytravel had never asked for the 
name of the customer in any of its contacts with the programme prior to its 
broadcast. The ECU also stated that the Chief Executive was given “sufficient 
opportunity” to respond to the complaint and to explain Merseytravel’s policy on 

 

7 



 

large print timetables. As to the issue of the request for an on-air interview, 
Merseytravel had been provided with prior knowledge of the allegations and that “no 
fresh allegations” were made on the programme. With regard to the mention of the 
Passport Office, the ECU noted that the programme had been justified in referring 
to the Passport Office as it helped establish the problems faced by visually impaired 
people and that You and Yours had a track record of investigating such problems. 
The response noted that the Passport Office was only mentioned in the introduction 
and that there was clear separation between that issue and Merseytravel. 
 
The Chief Executive of Merseytravel responded on 2 September 2008 totally 
disagreeing with the ECU’s provisional finding. He reiterated his earlier points stating 
that there was no truth in the customer’s complaint and that the BBC had failed to 
investigate it properly; that Merseytravel had requested the name of the customer 
but it had not been forthcoming; that he had been placed in the position of defending 
Merseytravel against a spurious allegation; and that there was no justification in 
linking this story to an issue concerning the Passport Office. 
 
The ECU responded to Merseytravel’s concerns on 16 September 2008. In response 
the unit stated that the programme had provided all the information they had and 
that Merseytravel had not come back to the programme makers with further 
questions. The reply also stated that there had been no deliberate attempt to 
conceal the customer’s identity and that it had seen no specific evidence that 
Merseytravel had asked for this information or had been denied it. The ECU 
repeated its point that Merseytravel had been given adequate notice of the 
allegations and had been provided sufficient time to give a clear and detailed 
response. The reply also repeated the view that the mentioning of problems with the 
Passport Office was sufficiently separate to prevent unfairness to Merseytravel. 
 
Merseytravel wrote again to the ECU on 22 September 2008 disputing its decision.  
 
On 29 September 2008 the Chief Executive appealed to the Editorial Standards 
Committee (ESC). 
 
3. Applicable Editorial Standards 
 
Section 5 – Fairness, Contributors and Consent 
 
Introduction 
The BBC strives to be fair to all – fair to those we're making programmes about, fair 
to contributors, and fair to our audiences. 
 
Fairness editorial principles 

• We will be open, honest and straightforward in our dealings with 
contributors and audiences, unless there is a clear public interest in doing 
otherwise, or we need to consider important legal issues or issues of 
confidentiality.  

• People will normally have consented to contribute to our output.  
• Where allegations are being made, the individuals or organisations 

 

8 



 

concerned should normally have the right of reply.  
 
Fairness to contributors 
Our commitment to fairness is normally achieved by ensuring that people know:  

• why they are being asked to contribute to BBC output and where it will 
first appear.  

• the context of the programme or website.  
• the nature of their involvement.  

 
The more significant their contribution, the more detail we should 
provide. 
 
When inviting people to contribute to our output we should normally 
explain: 

• the kind of contribution they are expected to make. If it is a discussion or 
debate we should tell them in advance about the range of views being 
represented and, wherever possible, the names of other likely 
contributors.  

Right of reply 
When we make allegations of wrong doing, iniquity or incompetence or lay out a 
strong and damaging critique of an individual or institution the presumption is that 
those criticised should be given a "right of reply", that is, given a fair opportunity to 
respond to the allegations before transmission.  
 
Our request for a response must be properly logged with the name of the person 
approached and the key elements of the exchange. We should always describe the 
allegations in sufficient detail to enable an informed response. The response should 
be reflected fairly and accurately and should normally be broadcast in the same 
programme, or published at the same time, as the allegation. There may be occasions 
when this is inappropriate (usually for legal or overriding ethical reasons) in which 
case a senior editorial figure or commissioning editor for Independents should be 
consulted. It may then be appropriate to consider whether an alternative 
opportunity should be offered for reply at a subsequent date. 
 
4. The Committee’s Decision 
 
The Committee considered the complaint against the relevant editorial standards, as 
set out in the BBC’s editorial guidelines. The guidelines are a statement of the BBC’s 
values and standards. 
 
In reaching its decision the Committee took full account of all the available evidence, 
including (but not limited to) the Editorial Adviser’s report and the subsequent 
submission from the complainant.  
 
This appeal raised issues requiring consideration of the editorial guidelines relating to 
fairness, contributors and consent. 

 

9 



 

 
The Committee considered the appeal in three parts: 
 

I. Was sufficient information provided to Merseytravel? 
II. Was the reference to the Passport Office appropriate? 
III. The logging and maintenance of records by the programme 

 
I. Was sufficient information provided to Merseytravel? 
 
The Committee noted the relevant principles and guidelines: 
 

“Where allegations are being made, the individuals or organisations 
concerned should normally have the right of reply.”    
 
“When we make allegations of wrong doing, iniquity or incompetence or lay 
out a strong and damaging critique of an individual or institution the 
presumption is that those criticised should be given a ‘right of reply’, that is, 
given a fair opportunity to respond to the allegations before transmission.”  
 

And  
 

“When inviting people to contribute to our output we should normally 
explain: 
 

• the kind of contribution they are expected to make. If it is a 
discussion or debate we should tell them in advance about the range 
of views being represented and, wherever possible, the names of 
other likely contributors.” 

 
 
And    
 

“Our commitment to fairness is normally achieved by ensuring that people 
know:  
 

• why they are being asked to contribute to BBC output… 
• the context of the programme… 

 
The more significant their contribution, the more detail we should provide.”  

 
The Committee considered whether the programme, when “alleging incompetence” 
or making a “damaging critique”, had given Merseytravel a fair opportunity to 
respond to the allegation.   
 
The Committee noted that the contributor from Merseytravel had given a full and 
considered response on the programme. However, Merseytravel’s position was that 
it would have challenged the account of events had it been given fuller information 

 

10 



 

beforehand and therefore it had not been given a fair opportunity to respond to the 
allegations.   
  
The Committee therefore considered whether it was appropriate for the 
programme to have provided Merseytravel with the name of the customer and the 
date of the incident being discussed.   
 
Before coming to a view the Committee first considered whether there was a 
specific public interest or issue of confidentiality which justified the programme 
keeping the identity of the customer secret.   
 
The Committee noted that there was no evidence to suggest that there was a 
specific reason for the programme to protect the name of the customer. The 
Committee noted that this view was borne out by the programme’s comments to 
the appellant, as well as to the Committee during its investigation, that the identity of 
the customer would have been shared with Merseytravel if they had asked for it. The 
Committee also noted that the customer had been named in the programme as she 
had in the In Touch programme where the issue of the Passport Office had first been 
mentioned. The Committee was satisfied that there was no problem as to the 
sharing of her name.   
 
The Committee also considered whether Merseytravel had asked for the name of 
the customer and the date of the incident. If so, was Merseytravel’s request denied, 
or, given the guideline on providing information to a contributor, which states:   
 

“If it is a discussion or debate we should tell them in advance about the range 
of views being represented and, wherever possible, the names of other likely 
contributors.” 

 
was it the responsibility of the programme to have shared this information without 
being asked for it? 
 
The Committee noted that the customer had not taken part in a debate or a 
discussion, so that, to an extent, this guideline did not apply, but that her experience 
and her contribution had been the focus of the discussion. The Committee 
considered whether the name of the contributor and the date of the event was the 
sort of detail that should be provided to a chief executive who was going to be 
questioned about his company’s apparent failure to adhere to its own publicity and 
best practice. 
 
When coming to its decision on this issue the Committee noted that there were 
disputed versions of the events in the lead up to the broadcast of the programme. It 
noted the claim by Merseytravel, in its initial email of complaint, that it had requested 
the name of the customer and the date of the incident when the programme had 
first contacted it about the allegation. However, the Committee noted that whilst 
Merseytravel maintained its belief that this information had been verbally requested, 
it had been unable to provide evidence of having asked for the name in any of the 
correspondence supplied to the Committee.   

 

11 



 

 
The Committee also noted that the programme team had denied that any such 
request as to the identity of the customer had been made. However, the programme 
team’s claim that the name had not been requested could not be verified since the 
programme’s log of the conversations between the programme and Merseytravel 
had been inadvertently wiped during routine maintenance sometime in the summer.   
 
However, on the question of the date of the incident, the Committee noted that this 
had been requested in an e-mail but that the BBC had been unable to be specific on 
this because the customer featured could not recall the exact date. 

The Committee concluded that it was not in a position to know whether or not a 
request had been made for the customer’s name and thus was not in a position to 
say whose account of the events leading to the broadcast was accurate.  

However, as to whether the programme should have volunteered the information, 
the Committee noted that as the date of the incident under scrutiny was vague, it 
would have been reasonable for the programme to have provided the identity of the 
customer to Merseytravel in order for it to have helped pinpoint the event more 
specifically.  

The Committee noted that the programme had said it would have done so if asked, 
but the Committee believed that in order to be fair to Merseytravel, as suggested in 
the guidelines, it should have offered this information, not least because the woman 
involved in the item was happy to be named on air and so there were no editorial or 
operational reasons as to why her name should not have been shared. 

The Committee was satisfied this was an unintentional breach of the guidelines but 
noted that had Merseytravel been provided with this information, it asserted that its 
response would have been very different. The Committee concluded that it would 
uphold this aspect of the complaint. In doing so, the Committee concluded that 
while there had been no intention to mislead, the non provision of this information 
had resulted in unfairness to Merseytravel, despite the opportunity they were given 
to respond and the fact that the Chief Executive had used the opportunity to good 
effect. 

II. Was the reference to the Passport Office appropriate? 

The Committee noted the complainant’s view that there was no justification for the 
on-air reference to the problems in the Passport Office (which had featured in an 
item on the sister programme In Touch the previous month) and that Merseytravel 
had “borne the brunt of the Passport Office’s failings”.  The Committee also noted 
the response from the Editorial Complaints Unit (ECU) on this issue which stated:  

“[…] the programme was justified in mentioning a previous complaint against 
the Passport Office for two reasons. Firstly it helped to establish that the 
visually impaired suffer problems on a reasonably regular basis and secondly it 
highlighted the fact that You and Yours has a track record of investigating 

 

12 



 

such problems. Furthermore, having listened to the item, the Passport Office 
is only mentioned in the introduction and there is a clear separation between 
[the customer’s] experience with them and subsequently with Merseytravel.” 

The Committee concluded that the brief allusion to a previous case concerning the 
Passport Office as a form of introduction to the item – with no attempt to introduce 
it later when the Chief Executive of Merseytravel was interviewed – was not unfair 
to that organisation. The Committee did not uphold this element of the complaint. 

III. The logging and maintenance of records by the programme 

The Committee noted that as part of the discussion relating to the earlier part of 
the complaint, You and Yours had been unable to supply the Committee with the 
logging notes of the exchanges with Merseytravel prior to broadcast. The 
Committee noted the explanation from the programme editor that the exchanges 
had been logged in a common area of the programme’s computer system, but 
following a cleanout of the system for housekeeping purposes the information had 
been deleted.   

The Committee concluded that while there was nothing to suggest that this was 
anything but an unfortunate accident relating to the programme’s procedures for 
storing information, it was extremely important for programmes to abide by the 
aspect of the fairness guideline which states: 

“Our request for a response must be properly logged with the name of the 
person approached and the key elements of the exchange.” 

The Committee agreed that it was particularly important for investigative and 
consumer programmes to keep proper records, especially whilst any complaint was 
still active in the complaints process. The Committee therefore concluded that as 
the records had been lost this was a technical breach of the guideline.    

Finding: The Committee partially upheld the complaint regarding fairness 
to the complainant, in particular the provision of information to the 
complainant with regard to the name of the other contributor to the 
item in question. The Committee also found that the programme had 
been in technical breach of the fairness guidelines in relation to the 
logging of details. 
 
 
 
 
 
 

 

13 



 

Rejected Appeals 
 
Appeals rejected by the ESC as being out of remit or because the complaint had not 
raised a matter of substance and there was no reasonable prospect of success. 
 
BBC Reporting of the current financial situation has been sensationalist 
 
The complainant said that the BBC’s reporting of the financial situation over the last 
few months has been emotive rather than factual. In particular the complainant 
referred to the reports of Robert Peston, saying he used dramatic and misleading 
language in reporting confidential matters that should not have been made public. 
 
Action: The Committee noted the complainant’s argument that emotive 
language had been used to create a dramatic story rather than give the 
facts. The Committee also noted the complainant’s view that selective 
interviewing had been used to present an extreme view which may have 
provoked fear amongst the public. The Committee also noted that the 
allegation was not supported by evidence or directed at a particular item 
of content. 
 
The Committee then considered the Executive’s responses which had 
stated that the BBC was presenting a factual situation, as it had a duty to 
do. The Committee also noted that the BBC response at stage 2 had 
defended the reporting as having been proportionate rather than 
sensationalist. The reply at stage 2 had also noted examples where the 
reporting had been careful about the use of the word “recession”.   
 
The Committee concluded, having taken the Executive’s responses into 
account, that the complainant had not made out a case for the Executive 
to answer, in that the complainant had not provided evidence or pointed 
to particular items which he believed were misleading or inaccurate.  The 
Committee concluded that without this evidence the appeal did not have 
a reasonable prospect of success. The Committee also noted that, whilst 
it was in its remit to consider complaints about breaches of the BBC’s 
editorial standards, it could not consider a complaint about style or tone 
or the selection of interviewees in the absence of a complaint about a 
breach of the editorial guidelines. The appeal had therefore not raised a 
matter of substance. As such, the Committee did not consider it 
appropriate to take on the appeal. 
 
 
Trivialisation of the death of four Afghan civilians 
 
The complainant was concerned that the reporting of the death of four Afghan 
civilians had been placed in a story below the death of a British dog handler and his 
dog, identified as a labrador called Sasha. The complainant considered the radio news 

 

14 



 

report of 26 July 2008, which gave more information about the dead dog than the 
four Afghan civilians killed, to be offensive. 
 
Action: The Committee noted the BBC Executive’s response at stage 1 
that the reporter had been unable to name the civilians at the time of the 
broadcast (nor were they provided afterwards). 
 
The Committee also noted the BBC’s response at stage 2, which said that 
the story had focused on the dog handler rather than the dog. The stage 2 
response also suggested that the mentioning of the dog’s name gave the 
audience an “in” to the story, allowing the subsequent mentioning of the 
killing of the civilians, which might not have otherwise been reported. The 
response at stage 2 noted that the naming of the dog may have been a 
step too far. The BBC Executive’s response then provided evidence where 
reporting had covered civilian deaths in recent reports. 
 
The Committee agreed that the deaths of Afghan citizens should be 
treated with sensitivity in the same way as the deaths of serving members 
of the armed forces. It noted the names of the dead citizens were not 
available and concluded that whilst some listeners may have found the 
combination of the two stories with the prominence given to the death of 
the dog upsetting, the way the stories were written did not breach 
generally accepted standards.  
 
The Committee concluded, having taken the Executive’s responses into 
account, that the complainant had not made a case (that the material was 
offensive) for BBC management to answer and that there was no 
reasonable prospect of success. The complaint did not raise a matter of 
substance and thus the Committee did not consider it appropriate to 
consider the appeal. 
 
 
Objection to the use of the words “Jesus Christ” in the drama New Tricks 
 
The complainant said that the use of “Jesus Christ” as a swear word was offensive to 
Christians regardless of the context and time of the programme. The complainant 
felt that the BBC was not as considerate of Christians as it was of other religions and 
that words offensive to other religions would not have been used. The complainant 
also pointed out that the BBC Editorial Guideline on offence covered the use of 
profane references and that other swear words could have been used. 
 
Action:  The Committee noted the responses of the Executive at stages 1 
and 2. It noted that the explanation at stage 1 stated that the use of the 
phrase was dependent on the tone and context of the programme and 
that it was unrealistic not to use it in some situations. A further reply at 
stage 1 also stated that the drama in which it was used was a post-
watershed programme for an adult audience and that the edgier and 
more realistic language was editorially justified. 

 

15 



 

 
The Committee noted that the stage 2 response pointed out that the 
harm and offence guidelines refer to reflecting the world as it is. The 
reply also reiterated the view that the remark was editorially justified 
given the context in which it was said and the time at which the phrase 
was broadcast. The Committee noted that the stage 2 response also 
quoted the Ofcom report into language and sexual imagery in 
broadcasting (2005) which explained that “Jesus Christ”, whilst offensive 
to some, is seen as mild and commonplace to the majority of the 
audience. 
 
The Committee concluded, having taken the responses of the Executive 
into consideration, that the complainant had not made a case that the 
offence had outweighed the editorial justification for the BBC Executive 
to answer and that there was no reasonable prospect of success. The 
complaint did not raise a matter of substance and thus the Committee 
did not consider it appropriate to consider the appeal. 
 

 

16 


	Editorial Standards Findings:

