
 

October 2008 
Issued December 2008 

ESC October BULLETIN   
 

Editorial Standards Findings: 
Appeals and other editorial issues to 
the Trust considered by the Editorial 
Standards Committee



 

 

1 

Remit of the Editorial Standards Committee 

The Editorial Standards Committee (ESC) is responsible for assisting the Trust in securing 
editorial standards. It has a number of responsibilities, set out in its Terms of Reference at 
bbc.co.uk/bbctrust/about/meetings_and_minutes/bbc_trust_committees.html. 

The Committee comprises five Trustees: Richard Tait (Chairman), Chitra Bharucha, 
Mehmuda Mian, David Liddiment and Alison Hastings. It is advised and supported by the 
Trust Unit. 

In line with the ESC’s responsibility for monitoring the effectiveness of handling editorial 
complaints by BBC management, the Committee considers appeals against the decisions and 
actions of the BBC’s Editorial Complaints Unit (ECU) or of a BBC Director with 
responsibility for the BBC’s output (if the editorial complaint falls outside the remit of the 
ECU). 

The Committee will consider appeals concerning complaints which allege that: 
• the complainant has suffered unfair treatment either in a transmitted programme or item, 

or in the process of making the programme or item 
• the complainant’s privacy has been unjustifiably infringed, either in a transmitted 

programme or item, or in the process of making the programme or item 
• there has otherwise been a failure to observe required editorial standards 

The Committee will aim to reach a final decision on an appeal within 16 weeks of receiving 
the request. 

The findings for all appeals accepted by the Committee are reported in this bulletin, Editorial 
Complaints: Appeals to the Trust. 

In line with its duty to consider topics of editorial concern to the Committee, whether or 
not such concern arises from a formal complaint, and to commission information requests 
from the Trust Unit or Executive to support such consideration, the Committee also from 
time to time requests the Executive to report to the Committee regarding breaches which 
have been accepted by the Executive and are therefore not subject to appeal to the 
Committee. The bulletin also may contain findings relating to such cases. 

The bulletin also includes a statement on any remedial action taken. 

It is published at bbc.co.uk/bbctrust or is available from: 

The Secretary, Editorial Standards Committee 
BBC Trust Unit 
Room 211, 35 Marylebone High Street 
London W1U 4AA



 

Contents 

 Page 

Remit of the Editorial Standards Committee 1 

Summary of findings 3 

Findings 8 

BBC News at Six, BBC News summary at 8.00pm and BBC News at Ten, BBC One, 
24 January 2008 8 

Eggheads, BBC Two, 19 March 2008 19 

Saturday Kitchen, BBC One, 15 December 2007 24 

Cardinal moots celibacy rethink” and “Celibacy 'obligatory' for priests”, BBC Online, 
4 December 2006 and 13 March 2007 32 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

2 



 

Summary of findings 

BBC News at Six, BBC News summary at 8.00pm and BBC News at Ten, 
BBC One, 24 January 2008 
 
The complaint relates to news reports about crime statistics broadcast on the BBC 
BBC News at Six and the 8.00pm bulletin on 24 January 2008. The complainant felt 
that undue emphasis was placed on the rise in gun crime and drug related offences 
given that overall crime figures had fallen. The complainant also complained of the 
absence of any report on crime figures on the BBC News at Ten and the way the 
report from the BBC News at Six was labelled in the online news player. In addition 
to this, the complainant questioned the remit of the ECU and the handling of his 
complaint. 
 
(The Trust was not able to accept the element of the complaint relating to a BBC 
website headline as neither the Trust nor the complainant was able to locate the 
item.) 
 
The Committee concluded: 
 
Accuracy and impartiality 
 

• that the BBC News at Six had been accurate in its reporting of the 
quarterly crime figures and had mentioned the downturn in the 
overall figures twice. 

• that, while it recognised that the complainant was disappointed that 
the report had highlighted one aspect of the figures, the Committee 
was satisfied that the report had accurately reported the facts as 
published. 

• that the news programme had the editorial freedom to produce 
content about any issue, at any point on the spectrum of debate, as 
long as there were editorial reasons for doing so. 

• that it was satisfied that the news programme had clearly set out the 
reasons for its treatment of the crime figures. 

• that, whilst the bulletin had highlighted the issue of gun and youth 
crime, in doing so it had not misrepresented the overall crime figure. 

• that, by including details of the Government’s policy on the issue and 
the steps it was taking to combat youth crime as well as a criticism of 
Government policy by the mother of a victim, the news editor had 
ensured that the item avoided bias and had met the requirement for 
impartiality. 

• that, with reference to the BBC News summary at 8.00pm, it was 
particularly difficult to cover everything within 90 seconds and that it 
was reasonable for the news team to highlight the issue that it 
considered of most interest to the audience, as long as the comment 

 

3 



 

met the BBC’s editorial standards. 
• that there was a good editorial reason to concentrate on this aspect 

of the story given the public concern about the use of guns at the 
time of the bulletin. 

• that the omission of the crime figures from the BBC News at Ten was 
an editorial judgement taken by the news team based on the various 
news values of the stories available to it on the day. 

• that, although it would have been better to have included a reference 
to the crime figures in the BBC News at Ten, the Committee was 
satisfied that the non-inclusion of the figures was not a breach of the 
guidelines. 

• that, as there was no evidence that BBC News was omitting significant 
news stories, the issue comes down to an individual news judgement 
on the day and, as such, is not a breach of the BBC’s editorial 
guidelines. 

 
Complaints handling 
 

• that the delay had been down to human error and that the individuals 
involved had been made aware of the error and appropriate training 
had been carried out to prevent the issue being repeated. 

• that it would include in its finding letter an apology to the complainant 
for the delay. The Committee was satisfied, however, that no further 
action need be taken at this point. 

 
Remit of ECU 
 

• that the remit of the ECU was a matter for the BBC Executive. 
• that the ECU should guide complainants to the appropriate person 

and directorate once it had identified that an element lay outside its 
remit. 

 
The Committee did not uphold the complaint with regard to accuracy and 
impartiality, however, it did uphold the complaint against the handling at stage 1 and 
will write to apologise to the complainant for the errors in process. 
 
For the finding in full see pages 8 to 18 
 
 
Eggheads, BBC Two, 19 March 2008 

The complaint relates to uses of the word “Sioux” when referring to a tribe of 
Native American Indians, the latest being broadcast in an episode of Eggheads on 19 
March 2008. The complainant alleges that the word is a form of insult and means 
“throat-cutters” in the language of the Cree. The complainant requested that the 
BBC apologises and stops using old Cree insults such as “Sioux” and “Eskimo”. 

The Committee concluded: 

 

4 



 

Accuracy and Harm and Offence (portrayal) 

• that its investigation found many sources offering the origin of the 
word “Sioux” as a corrupted form of the Ojibwa word for adders but 
only one suggesting the negative connotation, and that was an 
unattributed reference on Wikipedia. The Committee’s investigation 
also found that a number of relevant organisations in North and South 
Dakota freely use the word “Sioux” in their literature. 

• that, in addition, the official tribal website of the Oglala tribe (the 
more commonly used name of the Ogala) is called the Oglala Sioux 
Tribe website. 

• that, given the evidence of how the various tribes of the “Sioux” 
referred to themselves, the reference to “the Sioux” was accurate. 

• that no material had been uncovered in the course of the 
Committee’s investigation to support the complainant’s contention 
that the description was generally considered offensive or that it 
amounted to a stereotype, which the guidelines caution against. 

• The Committee concluded that there was insufficient evidence to 
support the complainant’s view that the term “Sioux” to describe the 
seven tribes that make up the “Sioux” (including the Ogala or Oglala) 
was generally regarded as offensive or unacceptable to those to 
whom it applied.   

The Committee did not uphold the complaint. 
 
For the finding in full see pages 19 to 23 
 
 
Saturday Kitchen, BBC One, 15 December 2007 
 
***PLEASE NOTE THIS SECTION CONTAINS THE OFFENSIVE 
LANGUAGE COMPLAINED OF*** 
 
The complaint relates to an exchange during the live broadcast of Saturday Kitchen 
in which the celebrity guest used the word “fucking”. The complainant felt that this 
constituted a serious breach of editorial standards and that inadequate steps had 
been taken by the BBC to prevent the use of this language being broadcast. The 
complainant also felt that the apologies made by the presenter were light-hearted 
and insincere. It was also suggested by the complainant that the BBC should end live 
broadcasting to ensure such events did not happen in the future. Finally, the 
complainant raised concerns over the handling of his complaint. 
 
In its finding the Editorial Complaints Unit had upheld the complaint and found that 
the programme was in breach of the guidelines on harm and offence (language). 
 
The Committee concluded: 
 
Harm and offence 

 

5 



 

 
• that the programme had breached the guidelines on language and the 

Committee endorsed the ECU finding in this respect. 
• that this was a serious breach and should not have occurred. 
• that the programme had followed the BBC’s guidance on live output 

and had appropriately briefed the contributors about their conduct 
and use of language prior to the broadcast. 

• that it was satisfied that the presenter had acted appropriately 
following the swearing, and that the language in which the apologies 
were couched was appropriate within the context of this programme. 

• that the benefits of live broadcasting outweighed the risks and that it 
was satisfied that the present policy on live output was correct. 

 
Complaints handling 
 

• that the ECU’s investigation had been confined to its remit and that a 
thorough investigation of this complaint had been carried out. 

• that it was the ECU’s role to come to a decision on whether specific 
broadcast or published content had breached the BBC’s editorial 
guidelines. 

• that it was satisfied that the ECU had fulfilled its remit and no further 
action need be taken. 

 
The Committee endorsed the ECU’s decision regarding the breach of the guideline 
on harm and offence. It did not uphold the complaint regarding complaints handling. 
 
For the finding in full see pages 24 to 31 
 
 
“Cardinal moots celibacy rethink” and “Celibacy 'obligatory' for priests”, 
BBC Online, 4 December 2006 and 13 March 2007 
 
The complaint related to two articles published on bbc.co.uk on 4 December 2006 
and 13 March 2007. The complainant believed that both articles contained 
inaccuracies and were misleading. As a result of the complaint the wording was 
changed. The complainant felt that the revised wording was still inaccurate and 
appealed to the Trust. The complainant also raised issues with how his complaint 
had been handled at stages 1 and 2. 
 

The Committee concluded: 
 

Accuracy 
• that the articles were intended for a non-specialist audience and that 

there was little consensus in academic circles over when the “early 
Church” ended. In this context the use of the term “early Christian 
Church” was an acceptable approximation and no breach of the 
guideline on accuracy had occurred. 

• that although the Catholic Church had found it difficult to enforce 

 

6 



 

celibacy for priests, there had indeed been a “formal ban” in the 
Middle Ages. For this reason the statement made in the article did 
breach the guideline on accuracy. 

• that, although it was not specifically stated by the ECU in its finding, 
the ECU’s decision to uphold the complaint regarding the statement, 
“Roughly 150,000 men worldwide have left the priesthood to marry” 
rendered the subsequent statement, “The Church considers them 
outcasts” incorrect as well. The Committee endorsed the ECU’s 
decision to uphold on issues of accuracy on both sentences and was 
satisfied that no further action was required. 

 
Impartiality 
 

• that there was no evidence to show that the articles had been 
lacking in impartiality or had breached the guidelines in that respect. 

 
Correcting Mistakes  
 

• The Committee agreed that a failure to update all the relevant 
webpages carrying the phrasing (apart from the pages prepared by 
BBC News) was unacceptable. 

 
Complaints handling 
 

• there were no indications that the ECU had failed to view the 
complainant’s individual points as a whole or that a failure to do so 
had affected the ECU’s finding. 

• the stage 1 response to correcting mistakes in this case was 
inappropriate in the face of a straight forward correction. 

• the ECU delays in keeping the complainant informed of the 
investigation and its finding were unacceptable. The Committee 
agreed that a letter of apology should be sent to the complainant. 

• the Committee would also apologise to the complainant for the 
delay in its own processes. 

 
The Committee agreed that the decision to refer to married clergy before the 16th 
century in an article about contemporary celibacy and the priesthood was an 
editorial decision for the BBC Executive to make and raised no considerations 
regarding editorial standards. 
 

The complaint was upheld in respect of the element relating to the accuracy of the 
statement, “But in the Middle Ages there was no formal ban on marriage for the 
clergy” and with regard to correcting mistakes. All other elements of the complaint 
were not upheld. 
 
For the finding in full see pages 32 to 41 
 

 

7 



 

 

Findings  

BBC News at Six, BBC News summary at 8.00pm and BBC News at Ten, 
BBC One, 24 January 2008 
 
1  The news story 

On this day the Government announced that the quarterly crime figures for England 
and Wales fell by 9% during the third quarter of 2007 compared to the previous 
year. The figures also reported a 4% rise in gun crime and a 21% rise in drug related 
offences in the same period. 

2 The complaint 

The complainant emailed BBC Information on 25 January 2008 setting out his 
complaint against the previous day’s BBC One news broadcasts.  With regard to the 
BBC News at Six he complained that the report concentrated on the 4% rise in gun 
crime “devoting almost all the time for this item to the bad news”.  He also 
complained the BBC news player covering the BBC News at Six on the BBC website 
had headlined the item as “Crime rises 4%”.  The complainant also pointed out that 
the BBC News summary at 8.00pm referred to the 4% rise in gun crime without any 
reference to the 9% fall in crime and the BBC News at Ten made no comment at all 
about the crime figures. 

The complainant then emailed on 13 February, 3 March and wrote on 20 March 
2008 asking why he had not received a reply to his complaint.  BBC Information 
responded apologising for the delay to his reply which they said was caused by an 
administrative error. The reply directed the complainant to a blog on the BBC 
website by the Head of the BBC Newsroom, Peter Horrocks, who discussed the 
reporting of the figures and the questions raised by the drop in overall crime and the 
rise in gun crime. He also said it was not the BBC’s job to play down crime but it 
was the BBC’s duty to report crime accurately and when appropriate act as a 
corrective to other media.   

On 25 March 2008 the complainant wrote to the Editorial Complaints Unit (ECU) 
dissatisfied with the response from BBC Information.  He wished for an explanation 
as to what was meant by an administrative error.  He also referred to the content of 
the blog which “very indirectly addressed” the terms of his complaint and reiterated 
his complaint.   

There then ensued an exchange of correspondence between the complainant and 
the ECU concerning what the complainant had seen on the online BBC news player 
and the remit of the ECU to consider only broadcast content. 

 

8 



 

The ECU replied to the complainant on 17 April.  It did not consider the complaint 
against the BBC News at Ten as this fell outside of its remit i.e. it did not concern 
broadcast content.  In respect of the complaints against the BBC News at Six and 
the BBC News summary at 8.00pm, the ECU replied that what is broadcast in a 
news bulletin is at the discretion of the news editor based on a story’s news value.  
The reply pointed out that the ECU is not authorised to investigate questions of 
news judgement and that editors of news bulletins are entitled to decide whether or 
not to include the crime figures in a specific bulletin and what aspect of the figures 
they feel is most newsworthy.   

The ECU explained that the Deputy Editor of the BBC News at Six had explained he 
had concentrated on gun crime because he felt it was an issue of genuine public 
concern particularly in the light of recent high profile murders such as that of Rhys 
Jones in Liverpool. The ECU also pointed out that the report put the rise in the 
context of an overall fall in the crime figures both in the introduction to the piece 
and in the report itself.  The ECU reply also pointed out that the report on gun 
crime had included figures of those killed and injured by guns to give the piece 
context and so as not to add to people’s fears of becoming victims of gun crime.  
With regard to the BBC News summary at 8.00pm the ECU pointed out that the 
script had accurately reported the figures on firearms offences but was so brief it 
had not gone into any detail.   

As to the report carried on the website, the ECU had difficulty ascertaining what 
exactly the complainant had seen.  It pointed out that the angle taken in the archived 
BBC News at Six was a news judgement over which it had no jurisdiction.  The 
archived headline had accurately relayed the figures of the crime report.   

The complainant then wrote to the BBC Trust on 25 April 2008 wishing to escalate 
his complaint on appeal.  He also asked the ESC to consider whether it was right for 
questions of editorial discretion to be outside the remit of the ECU.  He also noted 
that the ECU had not responded to his request of an explanation of the 
administrative error at stage 1. In reply the Trust noted that the issue of the lack of a 
comment on the crime figures in the BBC News at Ten had not been addressed at 
stage 2 of the complaints process and returned it to BBC News for a reply. 

The Head of Editorial Compliance, BBC News, replied on 10 June 2008 pointing out 
that the BBC News at Ten Editor on reflection agreed that the bulletin should have 
marked the crime figures “even though it was a busy news day”.  The reply also 
explained how the crime figures story had been squeezed out of the bulletin due to 
the resignation of Peter Hain and the news about Société Générale. The reply also 
explained why the bulletin had contained lighter stories on coffee and Amy 
Winehouse.  The BBC News reply also defended the decision to highlight gun crime 
on the BBC News at Six pointing out: 

 
“There was no misrepresentation of the general picture …the average 
viewer would have got the clear message that overall crime figures were 
down.” 
 

 

9 



 

The complainant appealed to the Trust (ESC) on 24 June 2008 reiterating his points 
regarding: 
 

• the BBC News at Six 
• the BBC News summary at 8.00pm 
• the BBC News at Ten (which omitted the story) 
• the online coverage 

 
He argued that the lack of coverage on the BBC News at Ten and terms of the 
actual coverage on the Six, Eight and online amounted to a breach of impartiality that 
should be condemned by the Trust. He said that the apology for not including the 
item in the BBC’s leading news programme was not good enough and that a public 
apology should be made. The complainant also believed that to report “such a 
socially important good news story entirely in terms of the fractional bad news 
element [was] misrepresentation by whatever standard is used”. 
 
The Trust was unable to discover a copy of the BBC website headline that the 
appellant referred to and was unable to accept that element of this complaint  
 
3  Applicable editorial standards 

BBC’s Editorial Guidelines 

Section 1 - BBC’s Editorial Values 

Truth and Accuracy 
We strive to be accurate and establish the truth of what has happened. Accuracy is 
more important than speed and it is often more than a question of getting the facts 
right. We will weigh all relevant facts and information to get at the truth. Our output 
will be well sourced, based on sound evidence, thoroughly tested and presented in 
clear, precise language. We will be honest and open about what we don't know and 
avoid unfounded speculation. 
 
Impartiality & diversity of opinion 
We strive to be fair and open minded and reflect all significant strands of opinion by 
exploring the range and conflict of views. We will be objective and even handed in 
our approach to a subject. We will provide professional judgments where 
appropriate, but we will never promote a particular view on controversial matters of 
public policy or political or industrial controversy. 
 

Section 3 Accuracy 

Introduction 
The BBC's commitment to accuracy is a core editorial value and fundamental to our 
reputation. Our output must be well sourced, based on sound evidence, thoroughly 
tested and presented in clear, precise language. We should be honest and open 
about what we don't know and avoid unfounded speculation. 

 

10 



 

For the BBC accuracy is more important than speed and it is often more than a 
question of getting the facts right. All the relevant facts and information should be 
weighed to get at the truth. If an issue is controversial, relevant opinions as well as 
facts may need to be considered. 
We aim to achieve accuracy by: 

• the accurate gathering of material using first hand sources wherever possible.  
• checking and cross checking the facts.  
• validating the authenticity of documentary evidence and digital material.  
• corroborating claims and allegations made by contributors wherever possible.  

Reporting statistics & risks 
We should report statistics and risks in context, taking care not to worry the 
audience unduly, especially about health or crime. It may also be appropriate to 
report the margin of error and the source of figures to enable people to judge their 
significance. This may involve giving trends, taking care to avoid giving figures more 
weight than can stand scrutiny. If reporting a change, consideration should be given 
to making the baseline figure clear. For example, a doubling of a problem affecting 
one in two million people will still only affect one in a million.  

We should consider the emotional impact pictures and personal testimony can have 
on perceptions of risk when not supported by the balance of argument. If a 
contributor's view is contrary to majority opinion, the demands of accuracy may 
require us to make this clear. 

Section 4 – Impartiality and diversity of opinion 

Introduction 
Impartiality lies at the heart of the BBC's commitment to its audiences. It applies 
across all of our services and output, whatever the format, from radio news bulletins 
via our web sites to our commercial magazines and includes a commitment to 
reflecting a diversity of opinion. 
 
The Agreement accompanying the BBC's Charter requires us to produce 
comprehensive, authoritative and impartial coverage of news and current affairs in 
the UK and throughout the world to support fair and informed debate. It specifies 
that we should do all we can to treat controversial subjects with due accuracy and 
impartiality in our news services and other programmes dealing with matters of 
public policy or of political or industrial controversy. It also states that the BBC is 
forbidden from expressing an opinion on current affairs or matters of public policy 
other than broadcasting. 
 

In practice, our commitment to impartiality means: 

• we exercise our editorial freedom to produce content about any subject, at 
any point on the spectrum of debate as long as there are good editorial 
reasons for doing so.  

 

11 



 

• we can explore or report on a specific aspect of an issue or provide an 
opportunity for a single view to be expressed, but in doing so we do not 
misrepresent opposing views. They may also require a right of reply.  

• we must ensure we avoid bias or an imbalance of views on controversial 
subjects.  

Achieving impartiality 
Impartiality must be adequate and appropriate to our output. Our approach to 
achieving it will therefore vary according to the nature of the subject, the type of 
output, the likely audience expectation and the extent to which the content and 
approach is signposted to our audiences. 

Impartiality is described in the Agreement as "due impartiality". It requires us to be 
fair and open minded when examining the evidence and weighing all the material 
facts, as well as being objective and even handed in our approach to a subject. It does 
not require the representation of every argument or every facet of an argument on 
every occasion or an equal division of time for each view. 

News, in whatever form, must be presented with due impartiality. 

Controversial subjects 
In the United Kingdom controversial subjects are issues of significance for the whole 
of the country, such as elections, or highly contentious new legislation on the eve of 
a crucial Commons vote, or a UK wide public sector strike. 
 
We must ensure a wide range of significant views and perspectives are given due 
weight in the period during which a controversial subject is active. Opinion should 
be clearly distinguished from fact. When the issues involved are highly controversial 
and/or a decisive moment in the controversy is expected we will sometimes need to 
ensure that all of the main views are reflected in our output. This may mean 
featuring them in a single programme, or even a single item. 

Section 7 - Crime and Anti-Social Behaviour 

Introduction 
Our reporting of crime and anti-social behaviour aims to give audiences the facts in 
their context. It must not add to people's fears of becoming victims of crime when 
statistically they are very unlikely to be so. 

Section 17 - Accountability 

Introduction 
The BBC is accountable to its audiences. Their continuing trust in the BBC is a 
crucial part of our contract with them. We will act in good faith by dealing fairly and 
openly with them. 
 
We are open in admitting mistakes when they are made and encourage a culture of 
willingness to learn from them. 

 

12 



 

 
Feedback and complaints 
Our commitment to our audiences is to ensure that complaints and enquiries are 
dealt with quickly, courteously and with respect. 
 
The first point of contact for a complaint should be BBC Information, although 
people can contact the programme directly if they prefer. We are committed to 
responding to complaints within ten working days of their first receipt and to 
keeping complainants informed of progress. 

Additional editorial guidance 

Reporting Crime 

General 

Our output may add to people's fear of becoming crime victims even when, 
statistically, they are very unlikely to be so. It is against this background that we need 
to judge our crime reporting. This does not mean we should “explain crime away”, 
but we do need to keep our crime coverage in proportion. 

We must ensure that over time, all our principal news and factual programme 
outlets – network, regional and local – report the whole crime picture: the relevant 
trends as well as the individual events that lie behind, and sometimes contradict, 
them 

News reporting of crime  

Violent crime is a small percentage of total crime but it occupies a greater 
proportion of our crime coverage and we should be sensitive to the fears this may 
create. 

4 The Committee’s decision 

The Committee considered the complaint against the relevant editorial standards, as 
set out in the BBC’s editorial guidelines. The guidelines are a statement of the BBC’s 
values and standards.  
 
In reaching its decision the Committee took full account of all the available evidence, 
including (but not limited to) the Editorial Adviser’s Report and the subsequent 
submissions from the complainant, the programme team and the ECU. 
 
The Appeal raised issues requiring consideration of the editorial guidelines relating 
to accuracy, impartiality and accountability.  
 
In coming to its finding the Committee considered the three bulletins separately 
under the guidelines relating to accuracy and impartiality. The Committee then 

 

13 



 

considered the issue of complaints handling in relation to the editorial guideline on 
accountability. 
  
Accuracy and Impartiality 
 
The Committee noted that the editorial guidelines on accuracy say that BBC output 
must be well sourced, based on sound evidence, thoroughly tested and presented in 
clear, precise language. The BBC should be honest about what it does not know and 
avoid unfounded speculation 
 
The guidelines also provide that the BBC should not distort known facts, present 
invented material as fact, or knowingly do anything to mislead audiences.  They also 
require the BBC to check and cross check the facts.    
 
The Committee also noted that the editorial guidelines state that impartiality applies 
across all the BBC’s services. Impartiality must be adequate and appropriate to the 
output. The approach to achieving impartiality will vary according to the nature of 
the subject, the type of output, the likely audience expectation and the extent to 
which the content and approach is signposted. Impartiality does not require the 
representation of every argument or every facet of an argument on every occasion 
or an equal division of time for each view.  

a)  BBC News at Six 

The Committee noted the transcript of the studio introduction and report on the 
quarterly crime figures as broadcast in the bulletin: 

George Alagiah - Newsreader in studio: 
Gun crime has risen by four per cent in England and Wales according 
to police figures but there’s less overall crime – that’s fallen by nine 
per cent. Separate figures also show a dramatic increase in drugs 
related offences, up 21 per cent. Our Home Affairs Correspondent 
June Kelly reports. 

 
June Kelly - reporter (JK):   
Wilma Francis and her daughter Juanita lost a son and a brother just 
over a year ago. Arian Arthur was shot in a nightclub in east London. 
His mother is highly critical of the government. 
 
Wilma Francis – Interviewee:  
I don’t think they’ve done enough or put enough resources or enough 
money into it to find the root, where the guns are coming from. It’s 
coming from somewhere but they have to find out where it’s coming 
from. It’s too easy for people, for kids of thirteen to pick up a gun. 

 
JK: 
This sort of killing shows the depth of the problem in some parts of 
the country. The government says its priority is to target the supply 

 

14 



 

of guns and stop deactivated weapons from being used again. Today’s 
stats on gun crime cover the twelve months up to September 2007. 
The total number of firearms offences in England and Wales was 
10,182. 49 people were killed, a slight drop on the previous year, and 
368 were seriously injured. While today’s figures show that crime 
generally in England and Wales is down, youth crime is a massive 
public issue. The conviction of three teenagers for the murder of 
Gary Newlove has brought juvenile offending into sharp focus. Now 
senior police officers are saying that children and teenagers who are 
at risk of turning into criminals should be targeted. It’s all about the 
police sharing information with children’s services. 
 
Ian Carter, ACPO: 
Working together, the coming together of all the agencies involved in 
children’s services at the early stage in children’s lives to identify 
those that may be at risk of subsequent criminality and work with 
them and their families to empower them to take control of their 
responsibility and problem. 
 
JK: 
The government’s also working on plans to stop today’s teenagers 
becoming tomorrow’s criminals. 

The Committee also noted the complainant’s concerns about how the figures were 
presented in the news programme: 

“Why did the Six O’Clock News cover this item by leading on the 4% rise in 
gun crime, devoting almost all the time for this item to the bad news, with 
only very passing references to the overall good news?” 

The Committee concluded that the programme had been accurate in its 
presentation of the quarterly crime figures in that it had accurately stated that the 
overall crime figure was down, but that gun crimes had risen.  The Committee noted 
that the overall figure was mentioned twice, once in the studio introduction where 
the percentage drop was accurately stated as nine per cent and again in the film 
report where the reporter said: “While today’s figures show that crime generally in 
England and Wales is down…”  The Committee recognised that the complainant 
was disappointed that the report on crime figures had highlighted the rise in one 
aspect of the figures, but the Committee was satisfied that the report had accurately 
reported the facts as published in the quarterly figures. 

As to the issue of bias, the Committee was satisfied that the bulletin had met the 
guidelines on due impartiality.  The Committee noted that the news programme had 
the editorial freedom to produce content about any issue, at any point on the 
spectrum of debate, as long as there were editorial reasons for doing so.  It also 
noted that the Deputy Editor of the BBC News at Six had explained he had 
concentrated on gun crime because he felt it was an issue of genuine public concern 
particularly in the light of recent high profile murders such as that of Rhys Jones in 

 

15 



 

Liverpool. The Committee was satisfied that the news programme had clearly set 
out the reasons for its treatment of the crime figures.  The Committee noted that 
whilst the bulletin had highlighted an issue of current public concern i.e. the issue of 
gun and youth crime, in doing so it had not misrepresented the overall crime figure.   

The Committee also noted that whilst the item had carried specific criticism of the 
Government on the issue of gun crime – the comments made by the mother of a 
victim of gun crime – it had also set out the Government’s policy on the issue, that is 
to “target the supply of guns and to stop deactivated weapons from being used 
again”.  The Committee also noted the item carried a comment from a 
representative of the Association of Chief Police Officers (ACPO) who set out how 
the authorities were tackling youth crime, and ended with a clear message of the 
Government’s intention on this issue in which the reporter stated: 

“The government’s also working on plans to stop today’s teenagers becoming 
tomorrow’s criminals.” 

As such, the Committee was satisfied that the news editor had ensured that the item 
had avoided bias or an imbalance of views on a controversial subject and had met the 
requirement that news, in whatever form, must be presented with due impartiality. 

The Committee did not uphold the complaint on accuracy or impartiality. 

b)  BBC News summary at 8.00pm 

The Committee noted what was said in the bulletin which lasted a total of 90 
seconds: 

“Hello, I’m Kate Silverton with your ninety second update. Now 
how does one man lose nearly four billion, yes billion, pounds? 
That’s the question the French are asking today. Jerome Kerviel, a 
trader at the bank, Société Générale, has done just that. It’s the 
biggest bank fraud in history. Here, a cabinet minister has resigned. 
Peter Hain, the Work and Pensions Secretary quit after it was 
confirmed the police were investigating him. He failed to declare 
political donations on time. Detectives say they’ve smashed a child 
slave gang operating out of Slough. Ten children, one just three 
months old, were rescued in raids. Police say they’d been forced to 
beg and steal in London. Gun crime is up in England and 
Wales. Official figures show around 200 firearms offences 
are carried out every week. That’s a 4% rise on 2006.  And 
Amy Winehouse has tonight gone into rehab. The singer’s decided 
she needs specialist help to battle drug addiction.”     (Our 
emphasis) 

The Committee also noted the complainant’s specific criticism of the bulletin: 

 

16 



 

“The 8pm summary referred to the 4% rise in gun crime without any 
reference to the overall 9% drop.” 

The Committee acknowledged that the bulletin did not refer to the overall figure but 
was satisfied that the phrasing used was accurate and duly impartial.  The Committee 
noted that the choice of news story was an editorial decision based on news values 
and was the sole responsibility of the news editor.  The Committee agreed that 
there was a good editorial reason to concentrate on this aspect of the story in a 
short summary which was the public concern about the use of guns at the time at 
which the bulletin was broadcast. The Committee noted that the summaries editor 
had recognised in hindsight that the phrasing could have been changed to have 
included mention of the overall figure, but was satisfied that whilst a different use of 
wording could have improved the overall understanding of the crime figures, the 
language used had not been inappropriate and had not breached the guidelines.   

The Committee recognised that it was particularly difficult to include everything 
within a 90 second bulletin and, therefore, it was reasonable for the news team to 
highlight the issue it considered of most interest to the audience as long as the item 
met the BBC’s editorial standards, which this did.   

The Committee did not uphold the complaint on accuracy or impartiality. 

c)  Ten O’ Clock News 

The Committee noted that the complaint concerned the omission of any mention of 
the crime figures within the bulletin.  The Committee noted what the Head of 
Editorial Compliance, BBC News said in reply to the complainant:  

“The story was dropped as a result of pressure on space following Peter 
Hain’s resignation as well as news about the Société Générale fraud…while 
you are dismissive of the stories about the calorie content of coffee and brief 
news about Amy Winehouse, in constructing running orders bulletin editors 
bear in mind the desirability of variety, including light and shade if possible.” 

The Committee also noted what the editor of the BBC News at Ten said to the 
Committee during its investigation of the appeal: 

“I do think we should have included more on the crime figures - I spelled this 
out in an earlier response to [the complainant’s] complaint. In mitigation, it 
was an extremely busy day, and the crime figures had been widely reported 
all day - however, on balance we should have at least marked them on the 
Ten.” 

The Committee concluded that the omission of the crime figures was an editorial 
judgement taken by the news team based on the various news values of the stories 
available to it on that particular day.  The Committee agreed with the editor of the 
BBC News at Ten that with hindsight it would have been better to have included a 
reference to the figures.  Nevertheless, the Committee was satisfied that the non-

 

17 



 

inclusion of the figures was not a breach of the guidelines.  The Committee noted 
there was no mandate for news programmes to report on specific issues and the 
choice of news stories was left to the news editor.  Clearly, if significant news stories 
were regularly not being covered in the bulletin but were featured in most other 
news and media services, the Committee may consider whether the programme was 
in breach of the guidelines.  As there was no evidence that the programme was 
omitting significant news stories, the Committee was satisfied that the issue came 
down to an individual news judgement on the day.  As such, the Committee 
concluded the programme had not breached the BBC’s editorial guidelines. 

The complaint was not upheld. 

Complaints Handling 

The Committee then considered the issue of how the complaint had been handled at 
stage 1 of the complaints process where the response from BBC Information had 
suffered from a severe delay due to an administrative error.  The Committee noted 
that the reason for the delay had been down to human error in which the initial 
complaint and follow-up by the complainant had been closed rather than registered 
as requiring a reply.  The Committee noted that BBC Information had reviewed the 
situation and had reported the issue to the frontline team responsible for ensuring 
that complaints are properly handled and replies, when requested, are provided 
within the appropriate time period of ten working days.  The Committee noted that 
the individuals involved had been made aware of the error and appropriate training 
had been carried out to prevent the issue being repeated.  Nevertheless, the 
Committee would include in its finding letter an apology to the complainant for the 
delay in replying to his complaint at stage 1 of the complaints process.  The 
Committee was satisfied, however, that no further action need be taken at this 
point. 

With regard to the remit of the ECU, the Committee agreed that this was a matter 
for the Executive. It noted that if the ECU considered a complaint (or part of a 
complaint) to be out of its remit then a reply could be given by the directorate 
involved (as it was in this case). To avoid delay it suggested that, where possible, the 
ECU should guide the complainant to the appropriate person/s and directorate/s 
once it had identified that an element of a complaint lay outside its remit.  

Finding: The Committee did not uphold the substantive complaint on 
accuracy or impartiality.  It did uphold the complaint as to how the 
complaint was handled at stage 1 of the process and will write to 
apologise to the complainant for the errors in process. 

 

18 



 

 

19 

Eggheads, BBC Two, 19 March 2008 
 
1  The programme 
 
Eggheads is a general knowledge quiz in which teams from around the UK challenge 
a panel who have all been television or radio quiz champions.1 
 
2  The complaint 

The complainant wrote initially to the programme Eggheads on 20 March 2008 
referring to previous complaints she had made to BBC Information in 2006 
concerning Eggheads’ use of the name “Sioux” given to the Native American and 
Canadian Ogala tribes by the old Cree tribe.  The complainant said that the word 
“Sioux” was a form of insult and meant “throat-cutter”.  The complainant stated that 
her purpose for writing again was that Eggheads had again referred to the “Sioux” as 
part of a question on 19 March 2008. The complainant requested that the BBC 
should apologise and ensure old Cree insults like “Sioux” and “Eskimo” “do not crop 
up again”. 

BBC Information, on behalf of the Eggheads production team, replied on 10 April 
2008 that the programme team had consulted various encyclopaedias and 
dictionaries without finding that the word “Sioux” was an offensive term.  The reply 
also noted that the official site of the Native American people used “Sioux” freely 
and the Equality and Human Rights Commission and the BBC’s Diversity department 
had been unable to see any reason why the term should be deemed offensive. 

The complainant responded on 18 April 2008 that encyclopaedias and dictionaries 
were frequently 10 to 20 years out of date.  The complainant also pointed out that 
even if some Native Americans used the label “Sioux”, it did not make it less 
derogatory. The complainant wondered if Eggheads could use the term “Ogala”, or 
“Ogala, sometimes referred to as Sioux” in its questions. 

BBC Information replied on 7 May 2008 explaining how the complainant could 
escalate the complaint to stage 2 of the complaints process. 

On 10 May 2008 the complainant wrote to the Editorial Complaints Unit (ECU) 
setting out her complaint.  The ECU responded on 13 June 2008 stating that Ogala 
referred to one of seven groups which made up the Lakota people, the Lakota being 
one of seven related tribes which comprised the Sioux. As such, the Ogala could not 
be used as an alternative for “Sioux”.   The ECU noted that it had found support for 
the view that the name “Sioux” has negative connotations among at least some 
tribes to which it was applied.  However, it seemed to be in fairly common usage 
among those to whom it applied including the first woman President of the Ogala, 
who used “Sioux” on occasion.  The ECU did not uphold the complaint. 

                                            
1 Source: http://www.bbc.co.uk/bbctwo/programmes/b006z736 
Please note that this page is now dead. 

http://www.bbc.co.uk/bbctwo/programmes/b006z736


 

The complainant responded on 17 June 2008 that some Ogala had decided their best 
policy was to “reclaim” the name “Sioux”, but that did not justify outsiders using it.  
The ECU responded that it had found the use of “Sioux” in articles addressed to a 
“Sioux” readership, but also in documents clearly addressed for a broader 
readership.  In those circumstances its use was not parallel to the reclaiming of 
language such as “queer” by gay people.  The ECU pointed out that the Ogala could 
not legitimately be used in place of “Sioux”, except in application to a particular 
“Sioux” tribe. 

The complainant wrote to the ESC on 23 June reiterating her complaint. 

3  Applicable editorial standards 
 
Section 3 – Accuracy 
 
Introduction 
The BBC's commitment to accuracy is a core editorial value and fundamental to our 
reputation. Our output must be well sourced, based on sound evidence, thoroughly 
tested and presented in clear, precise language. We should be honest and open 
about what we don't know and avoid unfounded speculation. 
For the BBC accuracy is more important than speed and it is often more than a 
question of getting the facts right. All the relevant facts and information should be 
weighed to get at the truth. If an issue is controversial, relevant opinions as well as 
facts may need to be considered. 
We aim to achieve accuracy by: 

• the accurate gathering of material using first hand sources wherever possible.  
• checking and cross checking the facts.  
• validating the authenticity of documentary evidence and digital material.  
• corroborating claims and allegations made by contributors wherever possible.  

 
Section 8 - Harm and Offence  
 
Introduction 
The BBC aims to reflect the world as it is, including all aspects of the human 
experience and the realities of the natural world. In doing so, we balance our right to 
broadcast and publish innovative and challenging content appropriate to each of our 
services with our responsibility to protect the vulnerable.  
 
When we broadcast or publish challenging material which risks offending some of 
our audience we must always be able to demonstrate a clear editorial purpose. Such 
material may include, but is not limited to, offensive language, humiliation, sexual 
violence and discriminatory treatment. We must be sensitive to audience 
expectations, particularly in relation to the protection of children, as well as clearly 
signposting the material. 
 
Harm and offence editorial principles... 
 

 

20 



 

• We keep in touch with the expectations of our audiences for all of our 
services.  

 
Audience expectations 
We should judge the suitability of content for our audiences... in relation to the 
expectations of the likely audience at a particular time on a particular day, and in 
relation to the nature of the service as well as the nature of the content. We should 
ask ourselves the following questions: 
 

• What is the likely composition of the audience? 
• Does the talent, slot, genre or service carry pre-existing expectations which 

may be challenged by the content?  
• Is harm or offence likely to be caused by misleading the audience or in the 

inclusion of difficult or challenging material?  
• Has any difficult or challenging content been clearly signposted? 

 
Portrayal 
We aim to reflect fully and fairly all of the United Kingdom's people and cultures in 
our services. Content may reflect the prejudice and disadvantage which exist in our 
society but we should not perpetuate it. We should avoid offensive or stereotypical 
assumptions and people should only be described in terms of their disability, age, 
sexual orientation and so on when clearly editorially justified. 
 
4  The Committee’s decision 
The Committee considered the complaint against the relevant editorial standards, as 
set out in the BBC’s editorial guidelines. The guidelines are a statement of the BBC’s 
values and standards.  
 
In reaching its decision the Committee took full account of all the available evidence, 
including (but not limited to) the Editorial Adviser’s Report and the subsequent 
submissions from the complainant, the programme team and the ECU. 
 
The Appeal raised issues requiring consideration of the editorial guidelines relating 
to accuracy and harm and offence (portrayal).  
 
Accuracy and Harm and Offence (portrayal)  
 
The Committee noted that the editorial guidelines on accuracy say that BBC output 
must be well sourced, based on sound evidence, thoroughly tested and presented in 
clear, precise language. The BBC should be honest about what it does not know and 
avoid unfounded speculation 
 
The guidelines also provide that the BBC should not distort known facts, present 
invented material as fact, or knowingly do anything to mislead audiences.  They also 
require the BBC to check and cross check the facts.    
 
The editorial guidelines also state that the BBC must always be able to demonstrate 
a clear editorial purpose when broadcasting challenging material which risks 

 

21 



 

offending some of the audience. It must balance its right to broadcast innovative and 
challenging material with its responsibility to protect the vulnerable. 

The Committee first considered how the term “Sioux” had been used within the 
programme Eggheads broadcast on 19 March 2008: 

Dermot Murnaghan - Quizmaster (DM): 
“The name of the lake-dweller, axolotl, means water servant when translated 
from the language of which people?  Sioux, Aztec or Innuit?”  

  
Contestant: 
“I don’t think that salamanders live in the cold. I have never heard of them in 
connection with Native Americans so I’m assuming it is Aztec.” 
 
DM: 
“I love the way you just slipped it in there. I was going to ask what is an 
axolotl. It’s a salamander is it?” 
 
Contestant: 
“Yes” 
 
DM: 
“Well, yeah. It is a word translated from the Aztec. Yes, it means water 
servant in the ancient Aztec language.” 

The Committee noted the complainant’s objection to the use of the word: 

“My information (from Native Americans) is that it is a Cree tribe name, a 
slur, meaning ‘throat cutter’ or dishonourable fighter. I am aware that some 
reservation Ogala have ‘reclaimed’ it as they put it, but it is not in general 
favour by the majority and certainly not by me, since it is inaccurate, 
derogatory, a piece of slang, a nick name, not the name of a tribe, and it 
keeps cropping up on a programme which is as educational as it is 
entertaining.” 
 

The Committee also noted the BBC management responses that had found little or 
no evidence to support the complainant’s belief that the word “Sioux” had a negative 
connotation.  The Committee also noted the evidence found in its investigation of 
the appeal.  In particular it noted the meaning of the word “Sioux” on the homepage 
of the Standing Rock Sioux Reservation tribe in South Dakota: 
 

“The people of Standing Rock, often called Sioux, are members of the Dakota 
and Lakota nations. ‘Dakota’ and ‘Lakota’ mean ‘friends’ or ‘allies.’ The people 
of these nations are often called ‘Sioux’, a term that dates back to the 
seventeenth century when the people were living in the Great Lakes area. 
The Ojibwa called the Lakota and Dakota ‘Nadouwesou’ meaning ‘adders.’ 
This term, shortened and corrupted by French traders, resulted in retention 
of the last syllable as ‘Sioux’.” 

 

22 



 

  
The Committee also noted there were similar references to the word’s meaning on 
the website of the Akta Lakota Museum and Cultural Centre, Britannica.com and the 
Catholic Encyclopaedia.  The Committee also noted that its investigation had only 
produced one reference to the name “Sioux” having a negative connotation and that 
was the Wikipedia entry for “Sioux”, but no source was provided for the entry.  The 
investigation had, however, found that a number of relevant organisations in North 
and South Dakota freely use the word “Sioux” in their literature. For example, the 
South Dakota Office of Tribal Relations says that its role is to liaise with nine 
“Sioux” tribes in the area – all but one of these tribes use “Sioux” in their official 
names and websites, including Cheyenne River Sioux and Crew Creek Sioux tribes.  
 
The Committee also noted that on the official tribal website of the Oglala tribe, the 
more commonly used name of the Ogala, the website is called the Oglala Sioux 
Tribe website.  

The Committee concluded that there was insufficient evidence to support the 
complainant’s view that the term “Sioux” to describe the seven tribes that make up 
the “Sioux” (including the Ogala or Oglala) was generally regarded as offensive or 
unacceptable to those to whom it applied.  The Committee also concluded that 
given the evidence of how the various tribes of the “Sioux” referred to themselves 
the reference to “the Sioux” was accurate. 

The Committee noted that the Editorial Adviser to the Committee had not 
uncovered material that supported the complainant’s contention that the description 
was generally considered offensive or that it amounted to a stereotype which the 
guidelines caution against. The Committee was satisfied that the use of the term 
“Sioux” had not breached the editorial guidelines on accuracy or portrayal. 
 
The Committee did not uphold the complaint. 
 
Finding: Not Upheld 

 

23 



 

 

24 

Saturday Kitchen, BBC One, 15 December 2007 
 
 
***PLEASE NOTE THIS SECTION CONTAINS THE OFFENSIVE 
LANGUAGE COMPLAINED OF AS WELL AS OTHER OFFENSIVE 
LANGUAGE QUOTED FROM THE BBC GUIDELINES*** 
 
 
1 The programme and context 
 
Saturday Kitchen is a cookery programme made by Cactus TV.  The format includes 
viewers phoning in to decide whether the celebrity guest should get their “food 
heaven” or “food hell”.  On this occasion the celebrity guest was Bruno Tonioli.2 

In this particular edition of the programme the guest used the F-word when 
preparing with the presenter his “food hell”.  He had earlier stopped himself from 
swearing when the presenter had announced the viewers’ choice for him to eat.  

Following the use of the F-word the guest immediately apologised for the use of 
language as did the presenter.  The presenter also made another apology to the 
viewers for the use of language at the end of the programme. 

2  The complaint 

The complainant wrote to the BBC on 17 December 2007.  He complained that the 
use of the F-word constituted a serious breach of editorial standards.  He also felt 
that inadequate steps had been taken by the BBC to prevent the use of bad language 
from being broadcast.  The complainant also felt that the apologies by the presenter 
were light-hearted and insincere.  He requested that the programme be discontinued 
with immediate effect. 

BBC Information replied on 18 February apologising for any distress the language 
had caused the complainant and family.  The reply also pointed out that the 
programme had made it clear to all the contributors as to how they must conduct 
themselves setting out what was and what was not acceptable behaviour.  The reply 
also stated that the presenter had made two apologies to the audience, the first 
following the incident and the second at the end of the programme.  

The complainant replied on 27 February saying the reply from BBC Information did 
not leave him with much confidence that the BBC actually wished to comply with the 
Broadcasting Code. He asked what action the BBC was going to take to avoid a 
repetition of this incident and that if it was not going to review procedures perhaps 
the programme should be pre-recorded.  The complainant also set out a number of 
actions the BBC could take with contributors to prevent incidents like this 
happening again. The complainant concluded: 

                                            
2 Source: http://www.bbc.co.uk/food/tv_and_radio/saturdaykitchen_index.html 
Please note that this page is now dead. 

http://www.bbc.co.uk/food/tv_and_radio/saturdaykitchen_index.html


 

“I believe that the BBC has failed in its duty of care towards licence payers by 
breaching the Ofcom Broadcasting Code and the BBC’s own Producers’ 
Guidelines and under such circumstances I request, once again, that the BBC 
offer some financial compensation or gesture of goodwill for the hurt and 
deep offence caused……by the lack of any explanation in your letter of 
improved procedures it would appear that the BBC is not demonstrating any 
willingness to take greater care in the future.” 

On 18 March BBC Information responded stating that the programme guest had not 
intended to cause offence. It had been a slip, but that this was the first time this had 
happened in the two years the show had been on air.  The letter noted that once 
the bad language was broadcast the response was fast and appropriate and in 
accordance with the BBC’s guidelines.  

The complainant wrote to the Editorial Complaints Unit (ECU) at stage 2 of the 
complaints process on 23 March dissatisfied with the replies he had received. 

The ECU replied on 22 April and acknowledged that the use of particularly strong 
language was not appropriate and constituted a breach of the standards expressed in 
the guidelines.  The reply also outlined the various mitigating factors involved such as 
the programme being live and the guest’s disappointment at having to eat an oxtail 
dish. The ECU reply also noted how the presenter had apologised.  It acknowledged 
there may have been some jocularity in the wording and delivery of the apology but 
did not accept that the presenter’s apology was insincere.  In conclusion the ECU 
believed the programme had acted appropriately in the circumstances and regarded 
the complaint as resolved, “on the grounds that the programme’s response to the 
incident was sufficient”. 

In a reply to the ECU on 16 May the complainant expressed strong dissatisfaction 
with the ECU finding. He asked why the BBC could not use sensible precautions like 
a time-delay or pre-record programmes as well as ensuring that people who 
breached the rules were not employed.  The complainant could not agree that the 
situation was resolved.  He also asked who he should contact to obtain 
compensation. 

The ECU and the complainant exchanged further correspondence in which the 
complainant and the ECU reiterated their views on the matter. 

The complainant appealed to the ESC on 9 June 2008 reiterating his complaint. He 
also stated that the ECU had failed in its duty to take all necessary facts into 
consideration in its deliberations.  In particular, the complainant noted that the ECU 
had failed to: 
 

• investigate the reasons as to why the BBC did not intervene at an 
earlier stage when the guest almost swore 

• recognise that the BBC had not taken reasonable steps to avoid 
swearing being broadcast 

 

25 



 

 

26 

• recommend appropriate advice for the future and to recognise that 
the apologies given were not sincere. 

Prior to the complaint being heard the ESC reminded the complainant that under its 
terms of reference (10.2)3 the Committee may decide to decline to hear an appeal 
where it relates to matters which are likely to be the subject of, or relevant to, legal 
proceedings. The complainant confirmed that he would not pursue a legal claim for 
compensation. 

3 Applicable editorial standards 
 
Editorial Guidelines 
 
Section 8 - Harm and Offence 
 
Language 
Offensive language is one of the most frequent causes of complaint. It can be a 
particular source of offence in sub-titles or online. 
 
Judgements about its use are difficult because they depend on tone and context. 
There is no consensus about words that are acceptable, when, and by whom. 
Different words cause different degrees of offence in different parts of the world. So 
a person's age, sex, education, employment, belief, nationality, and where they live, 
all impact on whether or not they might be offended. 
 
We do not include any offensive language in pre-school children's programmes or 
websites (four years and under).  
 
We must not include offensive language in programmes or websites made for 
younger children except in the most exceptional circumstances. 
 
We must not include offensive language before the Watershed or on radio when 
children are particularly likely to be in our audience, or in online content likely to 
appeal to a high proportion of children, unless it is justified by the context and then 
its frequent use must be avoided. 
 
We must be able to justify the use of offensive language in challenging factual 
programmes, comedy and drama broadcast throughout the day on our speech radio 
stations. It will also generally require clear content information. 
 
We must not include the MOST offensive language before the Watershed, or on 
radio when children are particularly likely to be in our audience, or in online content 
likely to appeal to a high proportion of children. 

                                            
3 10.2 The Committee also reserves the right to decline to hear an appeal whilst it relates to  
matters which are the subject of or likely to be the subject of, or relevant to, legal  
proceedings.  
 



 

 
We must make careful judgements about the use of the most offensive language 
post-Watershed and ensure it is clearly signposted. 
 
Any proposal to use the most offensive language (cunt, motherfucker and fuck) must 
be referred to and approved by a senior editorial figure or for Independents by the 
commissioning editor and the relevant output controller for television, radio, online 
and any other service. Chief Adviser Editorial Policy may also be consulted. 
 
Language that causes most offence includes: 

• sexual swearwords…  
 
 
Editorial Guidance 
 
Live Output 
 
Note To Content Producers 
This document has been produced by the BBC's Editorial Compliance Working Party 
to provide you with detailed guidance about how to minimise the risks of "going 
live".  
 
It is recommended that you tailor this document to reflect the specific needs of your 
output area and that you detail within it your own referral procedures. 
It is also recommended that you produce a "check list" for prominent display in 
studios/galleries/scanners which details agreed procedures in the event of a serious 
problem occurring live on air. It should also list office and out of hours contact 
numbers for senior editorial figures to consult about such issues. 
Your compliance manager is available to offer advice about a check list and referral 
procedures. 

 
Briefings 
The presenter(s), contributor(s) and production team should be briefed on editorial 
issues that may pose a risk prior to the live broadcast. For example, difficult or 
controversial subjects such as dealing with child abuse or euthanasia which could 
involve issues of privacy including anonymity, fairness and harm or offence. 
Where appropriate a note should be made of the advice given and other actions 
taken. For example, logging that song lyrics have been checked for suitability for the 
likely audience and time of day and noting any agreement made with the singer/band 
about replacement words if there is a language issue. 
 
If the briefing involved legal advice any note should indicate the subject of the legal 
issue, for example, contempt, privacy and so on, but it should not detail the advice 
given. 
 
It may also be appropriate to remind people that we should avoid putting phone-in 
contributors straight on air and that phone-ins are not a vehicle for the personal 
opinions of presenters, who have obligations to be impartial. 

 

27 



 

 
How To Deal With A Serious Incident In A Live Broadcast 
It is important that everyone involved in a live programme is adequately prepared for 
dealing with a serious incident if it arises. However, as every incident will be 
different, hard and fast rules are not practical. 
 
Offensive language 
We should make an on-air apology at the earliest opportunity if the most offensive 
language is used (f-word or its derivatives, mf-word, or c-word) pre-Watershed or 
when children are particularly likely to be listening. 
 
We should normally dip the sound and/or move to a different camera if there is an 
outburst of the most offensive language, for example, by a competitor, referee or 
spectators at a sporting event. We should normally avoid showing close-ups where 
the most offensive language may be easily lip-read, unless it is clearly editorially 
justified. 
 
We should consider whether it is appropriate to give an apology at the end of the 
programme if it was not possible to give one within the programme itself. 
 
 
4 The Committee’s decision 
The Committee considered the complaint against the relevant editorial standards, as 
set out in the BBC’s editorial guidelines. The guidelines are a statement of the BBC’s 
values and standards. 
 
In reaching its decision the Committee took full account of all the available evidence, 
including (but not limited to) the Editorial Adviser’s Report.  
 
The Appeal raised issues requiring consideration of the editorial guidelines relating 
to harm and offence. 
 
The Appeal also raised a separate issue about the way in which the ECU had handled 
the complaint at stage 2 of the complaints process. 
 
Harm and Offence 
 
The editorial guidelines state that the BBC must always be able to demonstrate a 
clear editorial purpose when broadcasting challenging material which risks offending 
some of the audience. It must balance its right to broadcast innovative and 
challenging material with its responsibility to protect the vulnerable.   
 
The BBC is aware that offensive language is one of the most frequent causes of 
complaint and that the most offensive language (which includes the word “fuck”) 
must not be broadcast before the Watershed when children are likely to be part of 
the audience, unless it is justified by context. 
 

 

28 



 

In coming to its finding the Committee considered the complaint against the relevant 
guidelines, and applied the following tests: 
 

1. Did the programme include the “MOST offensive language”? 
2. If so, was the inclusion of the language in a programme broadcast before the 

Watershed? 
3. If so, was the breach dealt with adequately and appropriately in the 

programme? 
4. Is there any need for further action? 

The Committee noted what was said on the programme and the context in which it 
was said.  The Committee noted that at the time of the remark being made the 
presenter James Martin had just announced that viewers had voted for him and his 
guest chefs to cook Mr Tonioli his “food hell”.  Mr Tonioli had almost sworn when 
the result was announced.  The sequence then ran straight on to the making of the 
oxtail dish and his remark: 
 

Bruno Tonioli (BT): 
It’s burning!  

 
James Martin (JM): 
Don’t worry about that, that’s fine. 
There you go 
 
BT: 
Oh! (shouts) 
 
JM: 
There you go, pop that in 
 
BT: 
You want to burn me or something? 
 
JM:  
No, it’s not burning, it’s…colour. 
 
BT: 
Is this your revenge time? 
 
JM: 
It’s colouring, it’s colouring. 
 
BT: 
I can feel it’s this is your revenge time. 
 
JM: 
Now you add the ox… 
 

 

29 



 

 BT: 
Give me the fuckin….sorry, give me sorry sh,sh,sh 
 
JM: 
Apologies…really sorry about that. 
 
BT: 
Sorry, sorry it’s passion 

 
The Committee concluded that the programme had breached the guidelines on 
language and endorsed the ECU finding.  The programme had included the “most 
offensive language” in a pre-watershed broadcast at a time when children were likely 
to be in the audience. The Committee agreed that this was a serious breach and 
should not have occurred. 
 
The Committee then considered what the programme had done before broadcast to 
avoid this kind of incident and what action it had taken after the remark had been 
made.  The Committee noted that the programme had followed the BBC’s editorial 
guidance on live output and had appropriately briefed the contributors and guests 
about their conduct and use of language prior to the programme’s broadcast. The 
Committee also noted that following Mr Tonioli’s comment both Mr Tonioli and the 
presenter, James Martin, apologised.  The Committee also noted Mr Martin’s 
comments at the end of the programme where he once more apologised for Mr 
Tonioli’s use of language.  He stated: 
 

 “…and Bruno while you are tasting that you deserve to get hell for your 
potty mouth. Everybody at home I can only apologise for the language of my 
guest. Of course, it is his Italian passion.” 
 

The Committee concluded that the programme had acted appropriately both prior 
to broadcast and following Mr Tonioli’s comment.   The Committee was satisfied 
that the programme had provided the guests with sufficient pre-broadcast warning as 
to conduct and language.  The Committee was also satisfied that the programme had 
been prompt in its action to lessen the offence caused by making an immediate 
apology after the remark had been made and then following that up with a further 
apology at the end of the programme.  The Committee also concluded that the 
apologies had been sincere and the language in which the apologies were couched 
was appropriate within the context of this programme.   
 
The Committee wished to assure the complainant that it was concerned to ensure 
that language in BBC output is at all times appropriate for the audience. It was 
satisfied in this instance that the programme had adhered to the policies set out for 
live output. 
 
The Committee noted the complainant’s request that the BBC should end live 
broadcasting to avoid such incidents occurring in the future, but was satisfied that 
the present policy on live output was appropriate.  The Committee agreed that the 
benefits of live broadcasting outweighed the risks and that incidents such as the one 

 

30 



 

under consideration were rare and should not be seen as a sign of the BBC allowing 
standards to drop. 
 
In conclusion, the Committee upheld the complaint about the use of the most 
offensive language pre-watershed but was satisfied that the actions of the programme 
team following the remark had ensured that no further action need be taken, the 
matter having been resolved by the programme team at the time. 
 
Complaints Handling 
 
The Committee then considered the complainant’s view that in arriving at its 
decision the ECU failed to: 
 

• investigate the complaint thoroughly 
• recommend appropriate advice to avoid future breaches 
• recognise that the apologies did not appear sincere. 

The Committee concluded that the ECU’s investigation was confined to its remit and 
that a thorough investigation of this complaint had been carried out.  It noted that it 
was not the ECU’s role to recommend advice on future policy but to come to a 
decision on whether specific broadcast or published content had breached the BBC’s 
editorial guidelines.  The Committee was satisfied that this had been done and that 
no action need be taken. 
 
Finding: Complaint resolved  
 

 

31 



 

“Cardinal moots celibacy rethink” and “Celibacy 'obligatory' for priests”, 
BBC Online, 4 December 2006 and 13 March 2007 
 
1 The complaint including BBC management’s response and appeal 
to the ESC 
 
The original News Online feedback comment by the complainant dated 14 March 
2007 objected to a BBC News web page entitled “Celibacy ‘obligatory’ for priests”. 
The complainant believed the words: “But in the Middle Ages there was no formal 
ban on marriage for the clergy. In fact many Popes had wives, including the 9th 
Century Pope Hadrian II”, was misleading and offensive.  
 
The complainant later provided information as to the number of Popes who had, at 
some time in their lives been married (9 out of 265 officially recognised popes) and 
requested that the web team either substantiate what it meant by “many” or 
withdraw the statement with a “full and proper retraction”. 
 
In another email to the website a week later (23 March 2007), the complainant 
pointed out that the same statement had been used in another report published on 
the “learning English” web page entitled “Cardinal moots celibacy rethink”. The 
complainant said in this and in a subsequent email to BBC News interactive that by 
not correcting the mistake the report was in conflict with the BBC’s editorial policy 
on correcting errors. 
 
In response on 30 March the Europe desk of the BBC News website amended the 
initial article entitled “Celibacy ‘obligatory’ for priests”, to read: “In fact many popes 
and priests in the early Christian Church had wives, including the 9th Century Pope, 
Hadrian II.” 
 
The complainant was dissatisfied with the amendment pointing out that the change 
did not alter his original objection to the suggestion that “many popes had wives”.  
 
Following further correspondence the report was amended again to read: “[…] 
many priests and even some popes in the early Christian Church had wives.” 

 
The complainant noted in an email response to the second amendment to the article 
that the report “Cardinal moots celibacy rethink” had not been amended at all and 
that he would be taking the complaint to stage 2 of the BBC’s complaints process, 
the Editorial Complaints Unit (ECU). 
 
In his complaint to the ECU the complainant raised the following issues: 
 
• The original and amended texts of the two articles were “stretching a point” as 

only two popes were generally recognised to have been married during their 
papacy. 

• The statement that in the Middle Ages there was no formal ban on the marriage 
of clergy was false. 

• The article entitled “Celibacy ‘obligatory’ for priests” had misleadingly referred 

 

32 



 

to 150,000 men worldwide having left the priesthood to marry.  
• The reference to priests who had left the Church to marry as “outcasts” was 

false. 
• The reference to the early Christian Church could only be a reference to the 

Church up to the end of the 6th century, and could not be used to support a fact 
dating from the 9th century. 

• What was the relevance of referring to married priests in the early Church (in 
the amended article on celibacy)? 

 
The complainant also pointed out the unwillingness of the BBC to substantiate the 
statement about the papacy or, initially, correct the article. The complainant claimed 
the website was in breach of the guidelines for correcting mistakes and requested 
that provision be made for ensuring that when a change is made a contemporaneous 
note is made on the webpage of the change.  
 
The ECU initially responded upholding the complaint of inaccuracy against the 
original version of the article entitled “Celibacy ‘obligatory’ for priests”, but was 
satisfied the issue had been resolved following the changes made to it.  
 
The complainant disagreed with the ECU’s finding questioning the historical 
expertise of the ECU and those responsible for the article. 
 
The ECU reviewed its finding and concluded that the item had not met the 
guidelines on accuracy with regard to the phrase “some popes” as only Hadrian II 
could have been considered as having been married at the time of his papacy and the 
reference to 150,000 men having left the priesthood was “not well founded”. 
 
The ECU was, however, satisfied that the use of the terms “early Church” and 
“Middle Ages” was sufficiently accurate given that the article was aimed at a wide 
readership and that the terms used, outside of scholarly usage, would have 
encompassed a longer period. 
 
The ECU’s published adjudication stated: 
 

Complaint 

A reader of these reports about priestly celibacy in the Catholic Church had 
challenged their statement that “many popes had wives", and, as a result, the 
sentence in question was changed to read “in fact many priests and even 
some popes in the early Christian Church had wives, including the 9th 
Century Pope Hadrian II". The complainant wrote to the Editorial Complaints 
Unit, objecting to the revised wording on the basis that "on any reasonable 
view there are at best only two generally recognised cases" of men who were 
in the married state while in occupation of the Papacy (Hadrian II being one 
of them), while the word "some" suggested a rather higher number. The ECU 
acknowledged that the original statement had been inaccurate and misleading, 
but took the view that the change was sufficient to address the issues raised 

 

33 



 

by the complainant. The complainant challenged this conclusion on the basis 
that "of only one pope can it be asserted without dispute that he had a wife". 
He also drew attention to the fact that his complaint to the ECU had 
questioned the statements "Roughly 150,000 men worldwide have left the 
priesthood to marry. The Church considers them outcasts" and "in the 
Middle Ages there was no formal ban on marriage for the clergy", and he 
made the further point that the revised wording introduced a contradiction 
because the pontificate of Hadrian II lay outside the period of the Church's 
history normally designated "early". 

BBC Editorial Complaints Unit's ruling 

On reviewing the complainant's points, the ECU agreed that the revised 
wording was unsatisfactory, and that the statement about 150,000 having left 
the priesthood to marry was ill-founded. These aspects of the complaint 
were upheld. However, it took the view that the references to the Middle 
Ages and the early Church, though perhaps imprecise from a scholarly point 
of view, were acceptable for a general readership. This complaint has been 
partly upheld. 

Further action 

The web pages in question have been altered to reflect the finding. The 
World team at News Interactive, responsible for writing foreign news 
stories, will be alerted to the errors and asked to ensure that they are not 
repeated. 

Appeal to the Editorial Standards Committee (ESC) 
 
The complainant appealed to the ESC rejecting the ECU’s finding stating that: 
 
• the ECU had failed to keep him informed as to the progress of his complaint. 
• the ECU finding had been unreasonably delayed 
• the BBC and the ECU had provided a “premature and complacent justification 

and inadequate adjudication” of his complaint. 
 
The complainant also pointed to areas of his complaint which he felt had been 
ignored or incorrectly adjudicated on: 
 
• He stated that the comment “in the Middle Ages there was no formal ban on 

marriage for the clergy” was inaccurate as it was in the Middle Ages that a formal 
and comprehensive ban to the effect was introduced in the 12th century. 

• He also stated that the comment “In fact in the early Christian Church many 
priests, and at least one pope, Hadrian II, had wives” was inaccurate as the “early 
Christian Church” ended before the emergence of the sovereign papacy in the 
6th century under Pope Gregory the Great and no serious commentator would 
agree that it extended to the 9th century when Hadrian II was pope.  

• He stated that the ECU had not addressed two points: 

 

34 



 

• his objection to the line in the original article that the [Catholic] Church 
considered men who left the priesthood to marry as “outcasts” [this line 
was removed following intervention by the ECU – but some copies of the 
article remained upon the BBC website]. 

• his objection that a reference to married clergy in the period before the 
16th century was irrelevant in an article about celibacy in the 
contemporary Catholic Church. 

• He believed the ECU had not addressed the relevant paragraphs in the report as 
a whole. 

 
In a supplement to the appeal the complainant pointed out that he had found the 
“offending phrase ‘many popes had wives’” had appeared in at least three more BBC 
website articles other than the ones complained of and that these had not been 
amended.  
 
He also pointed out that the amendment or removal of disputed content does not 
satisfy the editorial guidelines on admitting mistakes. 
 
2  Applicable editorial standards 
 
BBC Editorial Guidelines 
 
Section 1 - BBC’s Editorial Values 
 
Accountability 
We are accountable to our audiences and will deal fairly and openly with them. Their 
continuing trust in the BBC is a crucial part of our contract with them. We will be 
open in admitting mistakes and encourage a culture of willingness to learn from 
them.  
 
Section 3 - Accuracy 
 
Introduction 
The BBC's commitment to accuracy is a core editorial value and fundamental to our 
reputation. Our output must be well sourced, based on sound evidence, thoroughly 
tested and presented in clear, precise language. We should be honest and open 
about what we don't know and avoid unfounded speculation. 
 
For the BBC accuracy is more important than speed and it is often more than a 
question of getting the facts right. All the relevant facts and information should be 
weighed to get at the truth. If an issue is controversial, relevant opinions as well as 
facts may need to be considered. 
 
We aim to achieve accuracy by: 

• the accurate gathering of material using first hand sources wherever possible.  

 

35 



 

• checking and cross checking the facts.  

Fact checking 
We must check and verify information, facts and documents, particularly those 
researched on the internet. This may include confirming with an individual or 
organisation that they posted material and that it is accurate. Even the most 
convincing material on the web may not be what it seems. 
 
Correcting mistakes 
We should normally acknowledge serious factual errors and correct mistakes quickly 
and clearly. Inaccuracy may lead to a complaint of unfairness. An effective way of 
correcting a mistake is saying what was wrong as well as putting it right. Where we 
may have broadcast a defamatory inaccuracy Programme Legal Advice should be 
consulted about the wording of a correction 
 
Section 4 - Impartiality and Diversity of Opinion 
 
Introduction  
Impartiality lies at the heart of the BBC's commitment to its audiences. It applies 
across all of our services and output, whatever the format, from radio news bulletins 
via our web sites to our commercial magazines and includes a commitment to 
reflecting a diversity of opinion. 
 
The Agreement accompanying the BBC's Charter requires us to produce 
comprehensive, authoritative and impartial coverage of news and current affairs in 
the UK and throughout the world to support fair and informed debate. It specifies 
that we should do all we can to treat controversial subjects with due accuracy and 
impartiality in our news services and other programmes dealing with matters of 
public policy or of political or industrial controversy. It also states that the BBC is 
forbidden from expressing an opinion on current affairs or matters of public policy 
other than broadcasting. 
 
In practice, our commitment to impartiality means: 

• we exercise our editorial freedom to produce content about any subject, at any 
point on the spectrum of debate as long as there are good editorial reasons for 
doing so.  

• we can explore or report on a specific aspect of an issue or provide an 
opportunity for a single view to be expressed, but in doing so we do not 
misrepresent opposing views. They may also require a right of reply.  

• we must ensure we avoid bias or an imbalance of views on controversial 
subjects.  

Achieving impartiality 

 

36 



 

Impartiality must be adequate and appropriate to our output. Our approach to 
achieving it will therefore vary according to the nature of the subject, the type of 
output, the likely audience expectation and the extent to which the content and 
approach is signposted to our audiences. 
 
Impartiality is described in the Agreement as "due impartiality". It requires us to be 
fair and open minded when examining the evidence and weighing all the material 
facts, as well as being objective and even handed in our approach to a subject. It does 
not require the representation of every argument or facet of every argument on 
every occasion or an equal division of time for each view. 
 
News, in whatever form, must be presented with due impartiality. 
 
3 The Committee’s decision 
 
The Committee considered the complaint against the relevant editorial standards, as 
set out in the BBC’s editorial guidelines. The guidelines are a statement of the BBC’s 
values and standards.  
 
In reaching its decision the Committee took full account of all the available evidence, 
including (but not limited to) the Editorial Adviser’s Report and the subsequent 
submissions from the web team and ECU. 
 
The appeal raised issues requiring consideration of the editorial guidelines relating to 
accuracy and impartiality. It also raised issues relating to the guidelines on correcting 
mistakes and complaints answering.  
 
Accuracy  
 
The Committee considered whether the text of the article currently on the website 
was duly accurate. It noted that the relevant editorial guidelines say that BBC output 
must be well sourced, based on sound evidence, thoroughly tested and presented in 
clear, precise language.  
 
The guidelines also provide that the BBC should not distort known facts, present 
invented material as fact, or knowingly do anything to mislead audiences. They also 
require the BBC to check and cross check the facts.    
 
The Committee discussed the target and likely audience for the website article and 
concluded that it would have been read by a lay and non-specialist audience. It had 
not been intended for specialist or academic consumption. 
 
The Committee noted that the independent editorial adviser who had investigated 
the complaint on behalf of the Committee drew on the work of commentators, 
church historians and medievalists.  
 

 

37 



 

The Committee noted the complainant’s concern that the reference to the “early 
Christian Church” in the revised website article “Celibacy ‘obligatory’ for priests”, 
introduced another inaccuracy in that Hadrian II was a 9th century pope and the Early 
Church ended before the 9th century. The Committee noted what was said in the 
revised article: 
 

“In fact in the early Christian Church many priests, and at least one pope, 
Hadrian II, had wives.” 

 
The Committee also noted that this version had already replaced the wording in the 
original article which had stated:  
 

“But in the Middle Ages, there was no formal ban on marriage for the clergy. 
In fact many popes had wives, including the 9th Century Pope, Hadrian II” 

 
The ECU in its adjudication of the complaint had not upheld the complaint about the 
usage of the terms “early [Christian] Church” or “the Middle Ages” stating:    
 

“[…] the references to the Middle Ages and the early [Christian] Church, 
though perhaps imprecise from a scholarly point of view, were acceptable for 
a general readership.” 

 
The Committee in coming to its finding noted a number of works on early Christian 
theology and history. It noted there seemed to be little consensus about when the 
“early Church” ended. The Early Church vol. 1 (Penguin History of the Church) has 
the early Church ending when Gregory the Great headed the Western Church 
(590-604) and when John of Damascus (676-749) led the East.  
 
The Committee noted that Hadrian II was pope in the 9th century but agreed that to 
a lay audience this use of the term “early Christian Church” was an acceptable 
approximation and that to achieve due accuracy it was not necessary to use the 
precise period which academics use.  
 
The Committee concluded that there had been no breach of the accuracy guideline 
in this instance.  
 
The Committee then considered the other phrase which the complainant believed 
was inaccurate:  
 

“But in the Middle Ages there was no formal ban on marriage for the 
clergy” (Our emphasis) 

 
The Committee noted the complainant’s point that it was in the Middle Ages that a 
formal and comprehensive ban was introduced by the First and Second Lateran 
Councils in the 12th century.  
 
The Committee noted the actions of five popes who prompted clerical celibacy 
between the 6th and 11th centuries. The Committee also noted an explanation by the 

 

38 



 

Catholic Herald columnist Fr William P Saunders who wrote that “…the First 
Lateran Council (1123), an ecumenical council of the Church mandated celibacy for 
the Western clergy. The Second Lateran Council (1139) subsequently decreed Holy 
Orders as an impediment to marriage making any attempt at marriage by an 
ordained cleric invalid. Finally the regulations concerning celibacy seemed clear and 
consistent throughout the Catholic Church.” 
 
The Committee concluded that there was considerable evidence that the Catholic 
Church had found it difficult to enforce celibacy over many centuries and that there 
may well have been married priests but that there had indeed been a “formal ban” in 
the Middle Ages although this had not always previously been complied with. The 
Committee upheld this part of the complaint on accuracy. 
 
The Committee also noted that the complainant had objected to the suggestion that 
the Church’s view of priests who had left the priesthood to marry was that they 
were “outcasts” in the original article. It noted that the ECU had not ruled 
specifically on this point and that the complainant objected to this. The Committee 
noted that following the ECU decision and subsequent amendments the lines 
“Roughly 150,000 men worldwide have left the priesthood to marry. The Church 
considers them outcasts” had been removed. It noted that the ECU had ruled the 
first sentence was unfounded and that although this was not specifically stated, this 
ruling rendered the second sentence incorrect.   
 
The Committee endorsed the ECU’s decision to uphold on accuracy with regard to 
the first sentence and the removal of both sentences. The Committee was therefore 
satisfied that no further action was required. 
 
The Committee also noted the complainant’s concern about the reference to 
married clergy before the 16th century in an article concerned with the celibacy of 
priests in the contemporary Catholic Church. The Committee considered this was 
an editorial decision for the BBC Executive to make and that referring to the history 
of the celibacy of the clergy in the Catholic Church in the context of an article on 
the contemporary subject of celibacy and the priesthood raised no considerations 
regarding editorial standards.  
 
The Committee noted the complainant’s concern that the article and the elements 
he objected to should be viewed as a whole but it saw no indications that the ECU 
had failed to do that or that such a failure had affected the ECU’s finding.  
 
Finding: Partially upheld regarding accuracy 
  
Impartiality  
 
The Committee next considered its concerns that the article, by reason of its factual 
inaccuracy, was not impartial. 
 
Impartiality must be adequate and appropriate to the output. The approach to 
achieving impartiality will vary according to the nature of the subject, the type of 

 

39 



 

output, the likely audience expectation and the extent to which the content and 
approach is signposted.  
 
The editorial guidelines state that the BBC’s commitment to impartiality means, 
amongst other things, that the BBC has editorial freedom to produce content about 
any subject, at any point on the spectrum of debate, as long as there are good 
editorial reasons for doing so.  
 
News, in whatever form, must be presented with due impartiality.  
 
The BBC must also be fair and open minded when examining the evidence and 
weighing all the material facts as well as being even handed and objective in its 
approach. Impartiality does not require the representation of every argument or 
facet of every argument on every occasion or an equal division of time for each view.  
 
The Committee found no evidence to show that the article had been lacking in 
impartiality or breached the editorial guidelines in that respect. 
 
Finding: No breach was found   
 
Correcting mistakes 
 
The Committee considered the complaint against the guidelines on correcting 
mistakes which say that the BBC  
 

“[…] should normally acknowledge serious factual errors and correct 
mistakes quickly and clearly. Inaccuracy may lead to a complaint of unfairness. 
An effective way of correcting a mistake is saying what was wrong as well as 
putting it right.” 

 
The Committee noted that, as a result of successive BBC responses to the 
complainant, including a partial uphold by the ECU, the original webpage was 
amended several times. Where the page had been embedded into other parts of the 
BBC website – such as the learning English pages – it had not been updated at all 
even when errors of fact had been acknowledged by the BBC. This remained the 
case until early June 2008 when the pages were eventually corrected after enquiries 
by the editorial adviser who was investigating the appeal for the Committee. 
 
The Committee also noted that the complainant had pointed out that not all the 
web pages had been amended and, where they had been, there was no indication, 
either in the date stamp at the top of the article or in the form of a note in the text, 
to point out that a correction had been made.  
 
The Committee agreed that a failure to update all the relevant webpages carrying 
the phrasing (apart from the pages prepared by BBC News) was unacceptable.  
 
It also agreed that when a mistake is found the BBC should follow its guideline and 
be open in admitting errors.  

 

40 



 

 
The Committee was aware that BBC management had made efforts to improve the 
responsiveness of the website to the correction of factual errors. The Committee 
was also aware that BBC management was working towards a technical solution for 
issues concerning the date stamp. The Committee would write to BBC management 
and invite the web team to discuss the progress in addressing these issues. 
  
Finding: Upheld regarding correcting mistakes  
 
Complaints processes 
 
The Committee noted the responses from BBC Online at stage 1 of the complaints 
process. It concluded that even when taking into account how many responses the 
web team may have to consider, the response to correcting mistakes in this case was 
inappropriate in the face of a straight-forward correction. 
 
The Committee also discussed the very extended time taken to deal with this 
complaint at stage 2. It acknowledged the ECU’s explanation that it had arrived in 
what had been a very busy period due to other matters which had taken up a lot of 
staff time. The Committee also recognised that the ECU had had difficulty in 
communicating with the article’s author (due to paternity leave) and the expert 
because of availability.  
 
Nevertheless, the Committee agreed that the delays in keeping the complainant up 
to date with the investigation and with coming to its finding were unacceptable.  
 
The Committee agreed that a letter of apology should be sent to the complainant. 
 
The Committee would also apologise to the complainant for the delay in its own 
processes. 
 
Finding: The Committee endorsed the ECU’s finding on accuracy and 
partially upheld regarding additional accuracy issues. The Committee also 
upheld the complaints concerned with complaints handling at stage 1 
(replies), and stage 2 (the lack of updates) and additionally found there 
had been a delay at stage 3.  

 

41 


	Editorial Standards Findings:
	Remit of the Editorial Standards Committee
	Contents
	Summary of findings
	Findings 
	Impartiality & diversity of opinion


